JensChristian 187 Skrevet 2 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 2 Oktober, 2012 (endret) Originalt postet i "Dagens bilde av bilen"-tråden Elektrisk er the way to go! Endret 3 Oktober, 2012 av Christian / WeShine Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 2 Oktober, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 2 Oktober, 2012 Elektrisk er the way to go! Med en gang de begynner å masseprodusere elektriske biler som ser ut som biler og ikke egg på hjul, med rekkevidde og bagasjeplass som vanlige biler, så kan jeg være enig i utsagnet ditt. Enn så lenge er elektriske biler for spesielt interesserte, og fordelene de har veier i mine øyne ikke opp for ulempene de fører med seg (ladestasjoner, kabler etc). Dog, idet man får en overflod av elektriske biler som fungerer som vanlige biler, med tilhørende infrastruktur for å støtte en elektrisk bilpark, så kommer alle bonusfordelene som gratis parkering, gratis passering i bomringer, kjøring i kollektivfelt etc til å falle bort, siden det da vil være for mange av dem til at slike ordninger vil fungere i praksis, og så er vi like langt. Hva drivstoff for disse angår og hvor miljøvennlige de er, er også en debatt mange velger å ignorere deler av - delene som omhandler produksjonen av bilene, hvordan strømmen genereres, batteriene og deres produksjon, levetid og avhending - fordi det er dokumentert at en elektrisk bil ikke er så miljøvennlig som man skal ha det til hvis man ser på hele bilens levetid fra produksjon til skroting. Alt i alt kommer de stort sett ut på likt, det eneste miljøvennlige med dem mens man har dem er at de ikke slipper ut avgasser i lokalmiljøet - og det i seg selv er jo en God Ting, for all del. 1 Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roaas 170 Skrevet 2 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 2 Oktober, 2012 Mulig Elbil er kjempe økonomisk, men de aller fleste ser jo ut som shit. Må da gå an å lage en elbil som ser nogenlunde grei ut uten at det skal koste en million. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 2 Oktober, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 2 Oktober, 2012 Mulig Elbil er kjempe økonomisk, men de aller fleste ser jo ut som shit. Må da gå an å lage en elbil som ser nogenlunde grei ut uten at det skal koste en million. Det finnes etpar: Nissan Leaf: Think Ox Concept: Ellers har jo Tesla noen modeller som kan være aktuelle selv for nisseNorge, deriblant en el-SUV og en 4-dørs sedan/coupe-sak som i følge reklamen skal kunne kjøre Bergen-Oslo uten mellomlading. Disse bilene vil etter sigende koste 4-500k med dagens avgiftspolitikk (dvs avgiftsfritak for elektriske kjøretøy). Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JensChristian 187 Skrevet 2 Oktober, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 2 Oktober, 2012 (endret) Med en gang de begynner å masseprodusere elektriske biler som ser ut som biler og ikke egg på hjul, med rekkevidde og bagasjeplass som vanlige biler, så kan jeg være enig i utsagnet ditt. Enn så lenge er elektriske biler for spesielt interesserte, og fordelene de har veier i mine øyne ikke opp for ulempene de fører med seg (ladestasjoner, kabler etc). Det er plass til fire voksne og moderat bagasje, ikke nok til en helg på fjellet (om man skulle komme frem), men det er ikke noe problem for fire voksne menn å dra på tur (7-8kg per pers, holder masse for meg i 10-14 dager). Er uenig i at det er kun for spesielt interreserte. Nå bor du riktignok på feil side (hurr, hurr) av landet, men på østlandet (spesielt Østfold) er det masse hurtigladere. Forrige lørdag kjørte jeg totalt 18 mil på én dag med el-bil, dette var Oslo-Krokstadelva-Oslo-Ytre Enebakk-Oslo-Bærum-Krokstadelva i forholdsvis høy fart (ca 110 hele hundresonen fra Drammen og et par over i øvrige soner, så noen sinke er jeg ikke). Det må påberegnes en litt lengre tid for å nå de forskjellige destinasjonene med tanke på at å lade fra ca 10% opp til 80%(hurtigladeren begrenser seg selv her for å spare batteripakken) tar ca 22 min og 10% opp til 100% med 16A-lader tar drøye 6 timer (lader riktignok ikke med mer enn 13,6A, men laderen er merket 16A). Alt tatt i betraktning, så kjørte Kristin og jeg helt gratis. Strømmen vi brukte med en kWh-pris på ca 50 øre blir da rundt 9 kroner. Skulle jeg kjørt den samme strekningen med min nå solgte MB C-klasse hadde bompengene alene vært på ca 90 kroner. Da begynner det å bli OK å bruke litt lenger tid. Dog, idet man får en overflod av elektriske biler som fungerer som vanlige biler, med tilhørende infrastruktur for å støtte en elektrisk bilpark, så kommer alle bonusfordelene som gratis parkering, gratis passering i bomringer, kjøring i kollektivfelt etc til å falle bort, siden det da vil være for mange av dem til at slike ordninger vil fungere i praksis, og så er vi like langt. Det er korrekt, men inntil videre er el-bilenes rettigheter fredet frem til 50.000 biler/2017, det som kommer først. Vi kommer nok til 2017 først, men det er mer enn nok for meg. Hva drivstoff for disse angår og hvor miljøvennlige de er, er også en debatt mange velger å ignorere deler av - delene som omhandler produksjonen av bilene, hvordan strømmen genereres, batteriene og deres produksjon, levetid og avhending - fordi det er dokumentert at en elektrisk bil ikke er så miljøvennlig som man skal ha det til hvis man ser på hele bilens levetid fra produksjon til skroting. Alt i alt kommer de stort sett ut på likt, det eneste miljøvennlige med dem mens man har dem er at de ikke slipper ut avgasser i lokalmiljøet - og det i seg selv er jo en God Ting™, for all del. Nå får du ta det jeg sier med en klype med salt -> jeg driter i miljøaspektet. Vi redder ikke verden med el-biler og det er åpenbart at produksjonen av bilene har en miljøkonsekvens. Som du sier produksjon av batteriene, bilene og behandling av "utgåtte" komponenter er så klart en del av det store bildet. Men én ting er jeg nødt til å arrestere deg på: strømmen jeg benytter til å lade bilene her hjemme er 100% fornybar. Som medlem i Norsk Elbilforening er jeg garantert at 10 000 av mine kjørte kilometer er dekket av Ishavskraft (eller mer, om jeg kjører økonomisk). Lokalforurensningen reduseres og det er positivt, men til alle fanatikeres store fortvilelse så kan vi altså ikke redde verden på denne måten - foreløpig. Dette ble en del OT, og med alt det sagt så melder jeg også at dagen jeg har alt annet på plass så skal jeg ha et eller annet som sluker bensin og går fort - for lyden av en skikkelig fin-tunet 12er i en rød bil, er det ingenting som slår. Sikkert en eller annen leif som har sneket seg inn og/eller jeg som har glemt etellerannet her, men det legger jeg isåfall til ved en senere annledning. Med andre ord, med forbehold om feil kl 00.22 EDIT nr 1: Fjernet unødvendig sitering. Endret 2 Oktober, 2012 av Christian / WeShine 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roaas 170 Skrevet 2 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 2 Oktober, 2012 Think'en kan grense til OK, den Leaf'en ser ikke ut.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 2 Oktober, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 2 Oktober, 2012 Jeg skal innrømme at jeg sparker litt i begge retninger her og jeg trekker også elbileiere litt i foten - men veldig mange har kjøpt elbil fordi "det er så miljøvennlig". Jeg kjører bensinbil fordi jeg ikke liker diesel og fordi elbiler ikke ser ut eller ikke er tilgjengelig her til fornuftige priser (men det er jo egentlig ingen biler her), samt at her på riktig side av landet finnes det omtrent ikke ladestasjoner, så man er veldig avhengig av at arbeidsplassen har hoppet på miljøbølgen og har "slengt ut noen skjøteledninger". Jeg hadde ikke hatt mulighet til å lade bilen her hjemme heller, siden jeg parkerer i offentlig vei. Når det gjelder strømmen vi bruker her til lands er det i seg selv et paradoks. Vi produserer latterlig mye strøm gjennom vann- og vindkraft, og eksporterer mesteparten til utlandet. Så finner vi ut at bollocks, vi har ikke strøm til oss selv, og så kjøper vi kraft tilbake som er produsert ved hjelp av kull og atomkraft. Egentlig helt idiotisk med tanke på at vi produserer mer enn nok strøm fra fornybare ressurser til å dekke hele landets strømbehov og vel så det. At strømmen du bruker til bilen din er "garantert ishavskraft" høres litt hippie ut for meg, for å være ærlig... men jeg vet ikke så mye om akkurat den biten der til å komme med noe annet, så jeg lar den ligge. Uansett ser jeg ikke for meg at de kan garantere at strømmen du får fra en tilfeldig hurtiglader langs veien er fra 100% fornybar. (Ble litt på høgg og belegg her på slutten, fruen maser om leggetid og sånn...) Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JensChristian 187 Skrevet 2 Oktober, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 2 Oktober, 2012 Nå kommer jeg sikkert til å få pryl for OT, men det får gå Jeg skal innrømme at jeg sparker litt i begge retninger her og jeg trekker også elbileiere litt i foten - men veldig mange har kjøpt elbil fordi "det er så miljøvennlig". Jeg kjører bensinbil fordi jeg ikke liker diesel og fordi elbiler ikke ser ut eller ikke er tilgjengelig her til fornuftige priser (men det er jo egentlig ingen biler her), samt at her på riktig side av landet finnes det omtrent ikke ladestasjoner, så man er veldig avhengig av at arbeidsplassen har hoppet på miljøbølgen og har "slengt ut noen skjøteledninger". Jeg hadde ikke hatt mulighet til å lade bilen her hjemme heller, siden jeg parkerer i offentlig vei. Haha, jeg ser hva du skriver her Christer Jeg skjønner deg veldig godt og det er klart man er nærmest lovpriset å ha infrastrukturen i orden for at dette skal gå opp i opp i den daglige logistikken mtp handling, ferier, barn i barnehage(lenge til jeg skal ha det, takk) osv. Igjen, miljøaspektet er ikke det som interreserer meg mest. Når det gjelder strømmen vi bruker her til lands er det i seg selv et paradoks. Vi produserer latterlig mye strøm gjennom vann- og vindkraft, og eksporterer mesteparten til utlandet. Så finner vi ut at bollocks, vi har ikke strøm til oss selv, og så kjøper vi kraft tilbake som er produsert ved hjelp av kull og atomkraft. Egentlig helt idiotisk med tanke på at vi produserer mer enn nok strøm fra fornybare ressurser til å dekke hele landets strømbehov og vel så det. Nja, det er korrekt at vi er nettoimportør av strøm, men det er flere grunner til det, bl.a varmekraftverk i England som står ubrukt om natten osv, uten at jeg skal gå for mye inn på det nå (kan godt ta det over en kopp kaffe når jeg er i Bergen en gang ) At strømmen du bruker til bilen din er "garantert ishavskraft" høres litt hippie ut for meg, for å være ærlig... men jeg vet ikke så mye om akkurat den biten der til å komme med noe annet, så jeg lar den ligge. Uansett ser jeg ikke for meg at de kan garantere at strømmen du får fra en tilfeldig hurtiglader langs veien er fra 100% fornybar. (Ble litt på høgg og belegg her på slutten, fruen maser om leggetid og sånn...) Igjen, dette med miljøaspektet er noe som bryr meg midt bak, men det er nå slik at jeg er lovet 10.000 km med ren energi og da velger jeg å tro på det. Om det kommer fra atomkraftverk eller kull, er egentlig ikke så interresant (selvom jeg støtter atomkraftverk). Hurtigladerene er jeg nok ikke garantert at har "ren" energi, men det er heller ikke der jeg lader mest. Jeg må sove selv, å studere matematikk er ikke bare-bare og med eksamener neste uke (10., 11. og 12.) lurer jeg på hvordan dette skal gå Igjen, med forbehold, det er sent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Are G 94 Skrevet 3 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 3 Oktober, 2012 Må si at el-biler er svært lite attraktive. Har lyst på en Leaf selv, men det er ikke fordi den er pen, den ser ut som en stygg frosk, men fordi det er billig å drifte. Har regnet på at selv med mitt moderate bruk så vil sparte penger på forsikring, veiavgift, bom og drivstoff dekke lånet på en helt ny bil. Her har jeg ikke tatt med verdifallet da det i utgangspunktet ikke er interessant. Har også mulighet til å lade gratis hver dag, både på universitetet og ved flere butikker i området, i tillegg til at det er 15 minutter å kjøre til forhandler og deres gratis hurtiglader. Med kort regnestykke overtalte jeg min "jeg hater bil, elbil og alt som ikke er absolutt økonomisk"-venn til å kjøpe en Leaf. Man kan vri og snu på det som man vil, men i det daglige er nok de aller fleste godt nok dekket med en elbil, så kan man heller ha en "nr 2 bil" til å kjøre langtur med. Det er i alle fall min plan, med mindre jeg får masse penger og driter i det og kjøper meg en CLS og en R-klasse.. hahaha!! :thumbs: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 3 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 3 Oktober, 2012 Ja det har jeg også lurt på: Hvorfor må elbiler se ut som egg på hjul? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Are G 94 Skrevet 3 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 3 Oktober, 2012 Forresten så er det jo fine el-biler på tegnebrettet.. Hva sier man f.eks. til en Mercedes E-klasse med 4x4 elektrifisert av Brabus? The prototype gets a suitably subtle and sexy name – the High Performance 4WD Full Electric – with "Performance" referring to the E's impressive 429 horsepower and 2,360 pound-feet of torque and "4WD" implying each wheel is fitted with a Protean electric motor. Lastly, Brabus' prototype packs a monstrous 56-kWh lithium-ion battery pack to provide the juice. The HP4FE is capable of scooting from 0 to 62 miles per hour in 6.9 seconds and can keep on blasting on down the road for up to 217 miles (at a constant speed of 62 mph) before that massive battery pack becomes fully depleted. Brabus says the prototype tops out at 137 mph in Sport mode, or 118 mph in Eco mode. http://www.autoblog.com/2011/09/14/brabus-reveals-prototype-high-performance-4wd-full-electric-e-cl/ Da kan Leafen drite og dra Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 3 Oktober, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 3 Oktober, 2012 ... med mindre jeg ...... driter i det og kjøper meg en CLS D**t i det og kjøp CLS. Bilglede teller vel også litt i det regnskapet. Heller gjeldslave enn froske-Leaf-venn Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Are G 94 Skrevet 3 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 3 Oktober, 2012 D**t i det og kjøp CLS. Bilglede teller vel også litt i det regnskapet. Heller gjeldslave enn froske-Leaf-venn haha, ja får jo begge deler for ~300 000 .... Har forsåvidt innsett at jeg må kjøpe meg CLS snart om det skal bli noe siden kona vil ha en unge til og jeg tror hun legger ned veto mot å bruke bagasjerommet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenL 60 Skrevet 3 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 3 Oktober, 2012 Elektrisk is will be the way to go, men i likhet med de første 20-30 årene av biler med forbrenningsmotor blir det til en viss grad for spesielt interesserte. Dagens batteripakker og überkompliserte hybridløsninger er som tidlig 1900-tallets joysticker, styrehendler, girpedaler, håndgass, tankekraftbremser og fåglarna vet hva annet - prøving og feiling til de fant på noe som funket for alle. Frem til vi kan lage elektrisiteten onboard uten å ha 2 biler i 1, eller lagre store mengder av den uten å drasse med oss 1,5 tonn horribel-kjemisk-syredød-batterier blir ikke den elektriske bilen noe naturlig valg for flertallet. Mark my words. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thomasll 0 Skrevet 3 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 3 Oktober, 2012 (endret) Framtiden er Hydrogen biler.Da slipper vi og drasse rundt på de batteriene som tar en evighet å lade opp. Som f.eks Honda Clarity Endret 3 Oktober, 2012 av thomasll Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JensChristian 187 Skrevet 3 Oktober, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 3 Oktober, 2012 Framtiden er Hydrogen biler. Elektriske biler vil aldri få nokk rekkevidde og rask nok lade hastighet... Som f.eks Honda Clarity Skal svare på de øvrige innleggene, men jeg er bare nødt til å kommentere dette før jeg kommer meg tilbake til matematikken. En bil som bruker hydrogen er også elektrisk. Det lar seg ikke gjøre å "kjøre" en bil på hydrogen. Hydrogen er en energibærer. En annen ting, jeg synes 120A ladestrøm og ladetid på 20 min fra 20% opp til 80% er helt ok. Du rekker å kjøpe deg en pølse og kaffe på den tiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thomasll 0 Skrevet 3 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 3 Oktober, 2012 (endret) Skal svare på de øvrige innleggene, men jeg er bare nødt til å kommentere dette før jeg kommer meg tilbake til matematikken. En bil som bruker hydrogen er også elektrisk. Det lar seg ikke gjøre å "kjøre" en bil på hydrogen. Hydrogen er en energibærer. En annen ting, jeg synes 120A ladestrøm og ladetid på 20 min fra 20% opp til 80% er helt ok. Du rekker å kjøpe deg en pølse og kaffe på den tiden. BMW har lagd en bil som går på både bensin og hydrogen, altså en forbrenings motor som kan gå på både hydrogen og bensin... Så jo, jeg vill si man kan kjøre en bil på hydrogen Men Honda Clarity som jeg siktet til i mitt forrige innlegg, der brukes hydrogenen til og danne elektrisitet i en brenselcelle, som igjen driver el-motoren. Men denne typen biler blir referert til som hydrogen biler, siden det er hydrogen som skaper elektrisiteten som driver bilen. Men strøm nettet må jo bygges ut ganske kraftig for at det skal være mulig å lade like mange biler som det er mulig og tanke med bensin på bensin stasjoner. Og hvis det tar 20min fra 20% til 80%. Da må det jo bli kø, mtp at det kan bli kl ved pumpene, idag som det tar 3-4 minuter å fylle bilen. Begynner å ta lang tid å lade bilen hvis du må vente på 1 eller 2 som er før deg i køen... For ikke å tenke på alle de ikke miljøvenlige batteriene som vi ender opp med i det lange løp... Endret 3 Oktober, 2012 av thomasll Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ronnys 8 Skrevet 3 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 3 Oktober, 2012 Biler med elektrisk motor blir ikke interessant for meg før de lager strømmen selv, kan tenke meg en million årsaker til at jeg må ha bilen med en gang og ikke har tide til å vente på lading... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Bernhard 2 385 Skrevet 3 Oktober, 2012 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 3 Oktober, 2012 Elektrisk er the way to go! Tenk om dama di tenker det samme og bytter ut deg med noe som går på AA batterier Siter Facebook: Brynildsen Autospa Hjemmeside: Brynildsen Autospa Hjemmeside: BAS-ShopAudi RS6 Ducati 1199 Panigale S Audi Q7 S-line BMW 318D Ferrari 360 Modena BMW E92 320D Lemansblau Audi A8 D3 4.2 Quattro Audi A4 B7 Granatrød Audi RS4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JensChristian 187 Skrevet 3 Oktober, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 3 Oktober, 2012 Tenk om dama di tenker det samme og bytter ut deg med noe som går på AA batterier Morroklumpen Jeg er vel unntaket som bekrefter at elektrisk er the way to go, får vi vel si da... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.