Gå til innhold
Xanderion

Xanderion's Forester 00' Turbo

Recommended Posts

Xanderion    6
Xanderion

Handlet meg en Subaru for et par måneder siden. Har ikke fått viet noe tid til pleie til denne bilen, hvilket jeg har litt dårlig samvittighet for.

Det som trengs før vinterhalvåret setter inn er ihvertfall en runde med oljebehandling av understellet.

Det som kan nevnes av mods er: Turbo fra Impreza WRX, 2,5" Supersprint eksos, Prosport målere i dashbord, Xenon-kit. Ellers ganske så orginal.

Bilen er mappet på 98 oktan og utgjør 225 HK på motor, hvilket vil si 175 HK på hjulene. Er et dreimoment på 315 nm. Bilen går godt og er morsom å kjøre. Men kjenner at coilovers trengs for å få den litt nærmere asfalten!

Har kun noen bilder av slik den så ut da jeg hentet den. Det får duge inntil videre!

post-2867-0-45350100-1349221188_thumb.jp

post-2867-0-22213900-1349221194_thumb.jp

post-2867-0-79693700-1349221200_thumb.jp

Det som er planlagt av modifikasjoner i første omgang er:
- Soting av alle ruter
- Coilovers
- Nye felg og dekk
- En real polering + opplakkering av fangerene

Endret av Xanderion

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Northhomie    463
Northhomie

Kjempe pen bil Xanderion! :)

Jeg har bestandig vært fan av disse, morsomme biler, det skal være sikkert :D

Ser ut som om du har modifikasjonene på gang også som skal til for å få denne helrå :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Xanderion    6
Xanderion

Kjempe pen bil Xanderion! :)

Jeg har bestandig vært fan av disse, morsomme biler, det skal være sikkert :D

Ser ut som om du har modifikasjonene på gang også som skal til for å få denne helrå :D

Takk for det! Synes utseende på bilen er litt sært, har enda ikke klart å vende meg til den! Hehehe

Jeg begynner med å få den mer sportslig i kjøreegenskapene og utseende. Så har jeg planer om å sette på 3" eksos, Åpent luftfilter og en ny mapping hvor turbotrykket blir økt til 1,3 kg fra 0,9 kg som den er satt til nå. Håper på opp mot 300 hk, men får se hvor mye jeg får ut av den!

Vil sikte på å få noe lignende hjulstilling som denne har:

post-2867-0-43233600-1349225456_thumb.jp

Endret av Xanderion
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Northhomie    463
Northhomie

Blir nok kjempebra det! :)

Elsker lyden av disse også.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
-Håkon    122
-Håkon

Fin bil detta! Men legg ei Sti girkasse i budsjettet ditt med engang hvis du skal trimme mer enn 220-250 hk. Blåste hull i nyoverhalt GT kasse med 370 hk :) Gratulerer med ny bil, og velkommen hit :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Xanderion    6
Xanderion

Fin bil detta! Men legg ei Sti girkasse i budsjettet ditt med engang hvis du skal trimme mer enn 220-250 hk. Blåste hull i nyoverhalt GT kasse med 370 hk :) Gratulerer med ny bil, og velkommen hit :)

Takk for det! Må vel gå ann å finne en brukt en plass i utlandet til en grei penge?

Men trenger det være spesifikt til Forester? Det står jo samme motor i Impreza WRX'ene ^_^

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
-Håkon    122
-Håkon

Takk for det! Må vel gå ann å finne en brukt en plass i utlandet til en grei penge?

Men trenger det være spesifikt til Forester? Det står jo samme motor i Impreza WRX'ene ^_^

Ja, alt er jo bolt on i impreza land, kjekt :) Det kommer litt ann på lommebok selvfølgelig, men jeg oppgraderte til Brembo samtidig som jeg byttet til STI girkasse. Bilen blir en heelt annen å kjøre i tilegg, så jeg ville byttet uansett egentlig. Men igjen, lommeboka bestemmer jo. Jeg handla alt hos Per på Autoconsult og ga egentlig en helt grei sum for absolutt alt jeg trengte. :) Kan ta summen på PM. :)

Ninjaedit: Tror ikke det behøver å være spesifikt til forester. Men alltid kjekt å sjekke det med evt selger før kjøp.

Endret av -Håkon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Xanderion    6
Xanderion

Har kommet litt vel sent igang når det gjelder vinterklargjøring på denne bilen så nå trengs det en garasje med litt temperatur og godvilje en dag. Tar meg selv i å være litt for lat til bilpleie for tiden!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Xanderion    6
Xanderion

Du er ikkje åleine om det....:/

Regner nesten med at du har det allerede, men du burde prøve Seal Feed'n til Swissvax! Listene blir bedre enn nye og fryser ikke!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
offroad    20
offroad

Kul bil! Er den fineste forestermodellen du har syns jeg, MOMOratt og nydelig interiør. Har selv -09 forester diesel, god bil men har mistet litt av "subaru sjelen" på de nyere modellene. Ta godt vare på den! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tharshan    52
tharshan

Regner nesten med at du har det allerede, men du burde prøve Seal Feed'n til Swissvax! Listene blir bedre enn nye og fryser ikke!

Eg har! :D

Prøvde det på en kliss ny bil, og jaggu vart det forskjell! Har dog ikkje brukt det ENDA på bilene mine...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Xanderion    6
Xanderion

Eg har! :D

Prøvde det på en kliss ny bil, og jaggu vart det forskjell! Har dog ikkje brukt det ENDA på bilene mine...

Dørene mine frøys fast her om dagen, så brukte jeg Seal Feed. No more freezing! :thumbup:

Kul bil! Er den fineste forestermodellen du har syns jeg, MOMOratt og nydelig interiør. Har selv -09 forester diesel, god bil men har mistet litt av "subaru sjelen" på de nyere modellene. Ta godt vare på den! :)

Akkurat denne har ikke Momo ratt, men får tak i dem brukt fra statene for en billig penge, så blir å handle et ratt der snart!

Denne er jo litt ekstra morsom da, med WRX turbo og effektanlegg. Men skal gjøre den litt bedre å kjøre. Diverse foringer ved girkassen osv. gjør at bilen humper endel hver gang jeg girer og slipper/tråkker på gassen. En såkalt Pitch stop sørger for å eliminere mye av problemet :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Xanderion    6
Xanderion

Fikk behandlet bilen under i dag med olje! Blir litt grisete, men langt ifra så ille som jeg antok det skulle bli!

Bruker motorsagkjedeolje og en litt "dæsh" med diesel så oljen trekker inn i karosseriet. Da er bilen beskyttet litt bedre før vinteren setter inn, og de forbannede saltebilene kommer!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 907
Christer

Jeg driver så smått og myser etter ny bil for tiden, og har forferdelig lyst på en Subaru Forester Turbo. Har funnet en del kandidater på finn.no, med kort kjørelengde og bra pris, og med slik utrustning jeg har lyst på. Men - siden jeg kan 0 om Subaru, er det noe spesielt jeg bør se etter? Vanlige rustfeller og svakheter, etc, og bør jeg satse på en "vanlig" utgave uten turbo?

Det generelle inntrykket mitt er jo at bilene er skuddsikre og aldri gir seg, men jeg regner med at det finnes noe småplukk likevel... Bilene jeg ser på er 2005-2007-modeller, siden det er det jeg potensielt har råd til :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Xanderion    6
Xanderion

Jeg driver så smått og myser etter ny bil for tiden, og har forferdelig lyst på en Subaru Forester Turbo. Har funnet en del kandidater på finn.no, med kort kjørelengde og bra pris, og med slik utrustning jeg har lyst på. Men - siden jeg kan 0 om Subaru, er det noe spesielt jeg bør se etter? Vanlige rustfeller og svakheter, etc, og bør jeg satse på en "vanlig" utgave uten turbo?

Det generelle inntrykket mitt er jo at bilene er skuddsikre og aldri gir seg, men jeg regner med at det finnes noe småplukk likevel... Bilene jeg ser på er 2005-2007-modeller, siden det er det jeg potensielt har råd til :)

For å være dønn ærlig har jeg ikke hatt mange problemene med denne bilen enda (får håpe jeg ikke får det heller!).

Men jeg var litt kjapp da jeg handlet denne. Bremseskivene er det kast i, så det vibrerer litt på nedbremsing.

Også er det et par foringer som er gåene foran som lager en slik klunkelyd over fartsdumpler og lignende.

Mitt tips er at du ser til at bilen er i god stand, at det ikke er rust under/bak bakluke, hjulbuer bak, at bilen har understellsbehandlingshistorie, rust kan faktisk komme fram bak dørhåndtakene, at reg.reim er byttet og at den ikke bruker olje.

Jeg er ihvertfall superfornøyd med min Forester Turbo. Den bruker 1,1 Litern på mila, så ingen billig bil å bruke men den har jo 50 hester ekstra iforhold til en orginal en pga WRX turbo og effektanlegg.

Men utifra hva andre har fortalt meg så er det viktig at "smørelista" har blitt fulgt på bilen. Altså olje på bakre diff, girkasse olje etc.

Girkassene er svake på de vanlige EJ20/25 motorene, så om det skal trimmes mye bør det bli byttet til 6-trinns STI kasse.

Sørg hvertfall for at kassa er i orden og den føles bra ved alle girskift.

Kjøper du boxer motoren (EJ20/25) så er dette teknisk sett samme motorblokk som en STI. Disse motorene skal tåle opptil 300whp uten å måtte bytte innmat! Vet ikke om du er kjent med turbo-biler, men det er viktig å la turboen kjøle seg ned hvis man har lekt seg litt.

Den Forester'en jeg har veier kun 80kg mer enn en vanlig Impreza, så det flytter seg med 225 hester under panseret!

Morsom bil og fabelaktig på vinteren! Men forbered deg på at deler kan være dyre. Handler mye fra USA.

Endret av Xanderion

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
apex_s2k    62
apex_s2k

Jeg kikka også på S-turbo før jeg handla bil nå sist. Endte opp med en som er litt nyere. Så jeg handla meg en 2003 modell 2.0XT. Vil absolutt anbefale deg å kjøpe en med turbo. De uten er skikkelig treige.

Disse bilene er det lite feil på. Men hvis det blir noe, så koster det litt i deler.

Det de er utsatt for er rust. Spes. da i bakre hjulbuer. Samt litt oljelekkasje fra toppdekslene.

Ellers er det som andre her sier, at servicer bør være fulgt. Da med reg. reim og alle oljer i drivverket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dennis    534
Dennis

Veldig pen Forester :thumbup:

Kjøper du boxer motoren (EJ20/25) så er dette teknisk sett samme motorblokk som en STI. Disse motorene skal tåle opptil 300whp uten å måtte bytte innmat! Vet ikke om du er kjent med turbo-biler, men det er viktig å la turboen kjøle seg ned hvis man har lekt seg litt.

Angående motor så er det stor forskjell på STi og WRX. Rundt 70% av motordelene er forskjellig fra en WRX til en STi.

For å nevne noe, så er hele blokka forskjellig STi er semi closed mens WRX er open deck. Toppene er også forskjellige STi har justerbare ventiltider med AVCS og har bedre flow. Ellers så er ventiler,råder, stemper og veiv forskjellige. + mye mer. Så de er ganske så forskjellige motorer ;)

På en STi kan du ha noe rundt 400-450 hk på motor før du helst bør bytte til sterkere innmat. På en std WRX ville jeg ikke kjørt noe mer en maks 300-320hk på motor før jeg hadde tenkt på å bytte til sterkere innmat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig