Simen

Lakkslipp og trøbbel etter demontering av spoiler

God formiddag godtfolk!

Kunne sikkert snakket med lakkerer eller andre om dette, men jeg stoler såpass på kunnskapen og kompetansen som er her inne, så jeg drøfter det heller her på dette flotte forumet. :)

Til utfordringen... Idag skulle jeg liksom ha av spoileren bare for å feste den på nytt med Tec7, men det viser seg at dette blir mere jobb enn planlagt. Det har oppstått to problemer som jeg vil løse på best mulig måte, og jeg vil helst gjøre alt dette selv.

1.) Klarlakkslipp. Da jeg satte på spoileren min etter lakkering (gjorde alt av demontering/montering selv), tenkte jeg at jeg skulle være smart og legge folie mellom lakk og kontaktflaten til spoileren, og skru fast spoileren fra undersiden. Gjorde dette for at spoileren ikke skulle lage merker i lakken. Tanken var nok god, men da jeg skulle fjerne denne folien idag fulgte klarlakken med på begge punktene. Jeg venta tydeligvis ikke lenge nok etter lakkeringen..

Klarlakken har (mer eller mindre) bare flasset av under spoilerens festepunkt, så det vil bli nesten usynlig med spoileren på. Men spørsmålet her, vil lakken fortsette å flasse om jeg bare lar det være slik og limer spoileren på? Burde jeg slipe ned "kantene" rundt klarlakkslippen, maskere godt, og legge ny klarlakk på? Problemet da er vel at jeg må vente lenge med å lime fast spoileren eller folie over hullene (?), noe som igjen vil føre til at jeg ikke kan bruke bilen noe særlig pga. regn som nærmest er daglig disse dager. Noen bilder følger...

Venstre side:

IMG_5533.jpg

IMG_5534.jpg

Høyre side:

IMG_5531.jpg

IMG_5529.jpg

2.) Påbegynt rust. Som best vist på bildene med blitz, har det oppstått litt rust rundt hullene. Dette er boltene som har gnissa mot stålet, og i kombinasjon med fukt osv. har det selvfølgelig blitt litt påbegynt rust. Heldigvis har det ikke gått mer enn et par måneder, så jeg håper på å kunne redde dette selv. Jeg har hammerite lakk og tectyl. Hva er den beste løsningen her tenker dere? Jeg tenkte kanskje å pusse inni hullene med ganske grovt papir (kanskje rundt p100?), også pensle med Hammerite. Er dette en løsning som vil stoppe rusten? Eller er tectyl bedre her? Som sagt kommer jeg til å lime spoileren fast med Tec7 etterpå, og kommer til å sørge for at det blir 100% tett ved å legge en stripe Tec7 rundt hullet før jeg setter spoileren på.

Setter vanvittig stor pris på alle gode svar her! Vil ikke gjøre noe dumt igjen, for når jeg først har limt fast spoileren er det ingen vei tilbake! Er ikke den samme bilen uten spoileren. :(

IMG_5523.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipt Simen, det var dette jeg fryktet da jeg nevnte lakkslipp med folien under festene til skvettlappene... Håper det løser seg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk skal du ha Christian. Heldigvis skjedde ikke det samme bak skvettlappen også. ;) Jeg kan fint løse dette selv, men spørsmålet er om jeg får til en løsning som virkelig er bra nok og forhindrer videre flassing og rust i karosseri. Håper på gode innspill her!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg hadde fått lakkereren til å legge ny klarlakk på hvis den har sluppet taket.

Når det gjelder spørsmålet ditt i den andre tråden om hva du gjør hvis det tyter ut lim - du maskerer "like there's no tomorrow" rundt der du skal ha lim på og er usannsynlig forsiktig med kniven når du skal fjerne overskytende lim.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke råd til å bruke mer penger hos han nå, dessuten driver han å lakkerer halve Carismaen pga rustutvikling.. Kan jeg ikke Maskere rett utenfor 'kanten' (altså rundt området der lakken har sluppet), slipe med liten kloss, og sprøyte på et lag klarlakk? Vet det ikke blir perfekt finish, men blir jo godt skjult av spoileren uansett.

Bra tips det, skal Maskere "like there is no tomorrow" jeg da. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis klarlakken slipper må det da være garantisak?

Uansett, hvis jeg har forstått deg riktig, så har klarlakken sluppet under føttene til spoileren og litt utenfor? Hvis du sliper det ned og legger på ny klarlakk fra sprayboks, vil du garantert få overspray og resultatet vil ikke bli forferdelig bra. Greit nok at spoileren skal limes fast for aldri å komme av igjen, men du er avhengig av 100% heft og dekning for at det ikke skal oppstå luft- eller vannbobler i/under lakken som gjør at det løsner igjen og flaker av. Du bør ha skikkelig klarlakk for å få det til, og selv om jeg har stor tro på det du gjør, så bør du ha skikkelig utstyr også, ellers blir det bare grining av det til slutt.

Jeg ville hvertfall tatt en prat med lakkereren for å få hans mening om saken. Å slipe bagasjelokket for å legge ny klarlakk på er ikke en kjempestor jobb, og hvis du sliper og han lakker, så burde det der være mulig å få lakkert sammen med noe annet som skal ha klarlakk. Ville tro du slipper unna med å lakkere toppen av luken, men hvis ikke er ikke ned loddrette delen kjempestor heller.

Bakluken går jo an å ta av, evt kan du slipe den hjemme og pakke den inn i plast, kjøre til lakkereren og få det lakkert, og vips er alle glade. Om du må betale for det burde det heller ikke koste allverden.

2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er en garantisak eller ikke kan vel diskuteres, lakkereren min kommer vel til å si at det var for kort tid etter lakkeringen at jeg satte på folien. Jeg gjorde det ganske nøyaktig tre uker etter bilen var nylakkért, noe jeg trodde var lenge nok...

Ja det stemmer at det er akkurat der 'føttene' sitter at lakken har sluppet + litt til. :) Skal ringe lakkerer etterpå. Så lenge jeg kan slipe ned luka for hånd, så kommer jeg nok til å demontere luka og levere den inn for et nytt lag klarlakk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er en garantisak eller ikke kan vel diskuteres, lakkereren min kommer vel til å si at det var for kort tid etter lakkeringen at jeg satte på folien. Jeg gjorde det ganske nøyaktig tre uker etter bilen var nylakkért, noe jeg trodde var lenge nok...

Ja det stemmer at det er akkurat der 'føttene' sitter at lakken har sluppet + litt til. :) Skal ringe lakkerer etterpå. Så lenge jeg kan slipe ned luka for hånd, så kommer jeg nok til å demontere luka og levere den inn for et nytt lag klarlakk.

Hvis han har gjort alt riktig burde det ikke vært noe problem å sette på folie nå - jeg tolker det som at bilen ble lakkert, (varme)herdet og så ble vingen montert uten folie under. Så plukket du av vingen for å legge folie under, og klarlakken fulgte med da du dro av folien? I mitt hode er det et lakkererproblem, ikke et Simenproblem...

Lakkereren din virker uansett som en sympatisk mann og det burde være mulig å komme frem til en minnelig løsning for dere begge; i verste fall 50/50 split av kostnadene for ny lakk, eller noe slikt.

Du skrev også at Carismaen er inne for lakkering nå, så da må jo den ha klarlakk til slutt også, så da burde det ikke være noe problem å få lurt inn bakluken din for klarlakkering i samme slengen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei nå misforsto du: Bilen ble lakkért og varmeherdet, ja, men så ble bilen kjørt på henger hjem til meg og rett inn i garasjen. Etter den hadde stått der i tre uker monterte jeg spoileren. Før jeg skrudde den fast, satte jeg på foile under foten og 3M dobbeltsidig teip oppå der igjen. See?

Jada han er egentlig sympatisk han, og bryr seg om meg som kunde, så vi finner nok ut av en god løsning. Snakka med han nå, og har avtalt å se på det etter jobb på onsdag. Han mente at det kanskje gikk bra å ikke lakkére på nytt, og om det skal lakkeres må han legge base også. Han sa at det ikke blir fargeforskjeller av det selvom. Men måtte se nærmere på det for å vite om det er nødvendig...

Ordner seg til slutt. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei nå misforsto du: Bilen ble lakkért og varmeherdet, ja, men så ble bilen kjørt på henger hjem til meg og rett inn i garasjen. Etter den hadde stått der i tre uker monterte jeg spoileren. Før jeg skrudde den fast, satte jeg på foile under foten og 3M dobbeltsidig teip oppå der igjen. See?

Ja, der ser du. Jeg også. :)

Jada han er egentlig sympatisk han, og bryr seg om meg som kunde, så vi finner nok ut av en god løsning. Snakka med han nå, og har avtalt å se på det etter jobb på onsdag. Han mente at det kanskje gikk bra å ikke lakkére på nytt, og om det skal lakkeres må han legge base også. Han sa at det ikke blir fargeforskjeller av det selvom. Men måtte se nærmere på det for å vite om det er nødvendig...

Ordner seg til slutt. :)

Høres bra ut, hold oss oppdatert :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, dette er pinlig... Fant ut at det IKKE var lakkslipp allikevel, selvom det så veldig slik ut. Gnikka litt med fingeren etter sist vask, og merka at det var mulig å jevne ut "kanten" med litt fingermakt. Så etterhvert at alt forsvant og det så ut til at lakken var hel og pen. Følte meg både dum og veldig lettet da jeg oppdaget dette. :D

IMG_5599.jpg

Men, jeg har jo fortsatt litt rust rundt "inni" hullet, som må ordnes. Regner med at det kan slipes ned med grovt papir og pensles med litt svart Hammerite-lakk før jeg settet på spoileren igjen? Ruster vel ikke da?

Oppdaget lakkbobler på lakken der foten til spoileren har stått. Hva kan dette være? Er 99% sikker på at det ikke var der før:

IMG_5611-1.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville lagt en dråpe Owatrololje mot rust i de hullene. Usikker på om de boblene er lakk som har kokt, eller om det er rust under der. Det hadde jeg uansett ikke forsket noe mer på, for innen det blir noe problem er vel kanskje bilen spiker? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hammerite eller Tectyl funker ikke like bra altså? Har de Owatrololje på Jernia? Ja jeg tviler på at det er rust, det hadde vært veldig rart synes jeg, kan ikke skjønne at noe kan spise seg innover så fort på bare et par måneder..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hammerite eller Tectyl funker ikke like bra altså? Har de Owatrololje på Jernia? Ja jeg tviler på at det er rust, det hadde vært veldig rart synes jeg, kan ikke skjønne at noe kan spise seg innover så fort på bare et par måneder..

Owatrololje står i samme hylla som Polytrol, og er nok mer vanlig å finne enn Polytrol. Jeg vil tro alle som selger maling har denne :)

Owatrol trenger inn i rusten. Jeg ville faktisk heller brukt kobberfett i de skruehullene enn tektyl eller Hammerite. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal jeg kjøpe en boks Owatrololje imorgen. :) Takk ØHN! :)

Så pusser jeg ned litt med papir først da..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men...hva var det da hvis det ikke var lakkslipp :blink:

Og du er hundre % sikker på at det er klarlakk overalt der nå?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kalk vil jeg tippe.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bsa: Ja jeg er sikker, alt gikk bort ved å gnikke litt hardt med MF eller finger. Kan godt ha vært kalk, som Bernhard sier, det var hvertfall noe som hadde satt seg fast inntil kanten på folien. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er godt å høre!! :)

Så heldig tror jeg dessverre ikke jeg er :(

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive