rogersolmyr

S&S Sort Mercedes S211 2005 modell.

Denne gangen er det en 2005 modell Mercedes E-klasse som skal få en aldri så liten før vinter shine. Jeg

hentet bilen hjemme hos eieren på Knapstad. Veldig fint eksemplar av sorten er det, og en behagelig og

stødig bil. Savner nesten min gamle S210....

Et par bilder av bilen først slik den var når jeg fikk den.

DSC06572.jpg

DSC06569.jpg

DSC06573.jpg

DSC06570.jpg

Jeg gikk umiddelbart i gang med vask av bilen. Begynte som vanlig med Rim7 på felger, Surfex HD 1:5 på

dekksider og Prickbort på hele bilen.

DSC06575.jpg

DSC06576.jpg

Jeg la også et lag med Surfex HD over dette igjen og lot det virke litt før skumleggingen. Jeg brukte en

blanding av AutoFoam og Jif Bilshampoo i kanonen.

DSC06578.jpg

DSC06578.jpg

Spylte grundig av med min trofaste Foma 925. Til tross for sterk avfetting og såpe beadet vannet faktisk

ganske bra...Så bilen var ikke uten beskyttelse, men som dere skal se senere skjulte denne forseglingen litt

av hvert..

DSC06582.jpg

DSC06584.jpg

Så var det håndvask som sto for tur. Hadde litt Jif Bilshampoo i bøtte med gritguard og brukte en

mikrofiber-hanske til å vaske med.

DSC06585.jpg

Det begynte faktisk å bli ganske mørkt før jeg var ferdig med vaskingen, så jeg måtte sette ut

arbeidslampene.

Etter håndvask sprayet jeg nedre deler av bilen og felgene med Iron-X.

DSC06587.jpg

Etter vask kjørte jeg bilen inn i garasjen for claying, men fant egentlig veldig lite ulumskheter. Iron-X er

rett og slett utrolig effektivt.

Noen inspesksjonbilder før polering:

DSC06588.jpg

DSC06590.jpg

DSC06592.jpg

DSC06594.jpg

DSC06596.jpg

Det var sannelig nok å gripe fatt i selv om bilen så veldig fin ut i utganspunktet.

Neste steg var den utrolig kjedelige, man veldig nødvendige maskeringsjobben...

DSC06598.jpg

DSC06600.jpg

Viste av erfaring at disse bilen har knallhard lakk, og at det egentlig bare var å gyve løs med en grov

kombo. Polerings-prosedyren på mesteparten av bilen ble slik:

- Roterende med den harde Rubbish Boys puta påført Menzerna Power Gloss.

- Rupes Bigfoot DA med grov Rupes-pute og Menzerna Power Gloss for å fjerne alle kjørespor og hologrammer

etter forrige step.

- Rupes Bigfoot DA med fin Rupes pute og Menzerna Power Finish for å få opp glansen

Jeg må øve mye mer på å ta bilder under prosessen. Særlig 50/50 sliter jeg med å få bra, men her er i alle

fall et par forsøk:

DSC06609.jpg

DSC06615.jpg

DSC06617.jpg

DSC06619.jpg

På det siste bildet er forskjerm ferdig, frontdør under polering og bakdør ubehandlet.

Det var veldig lite dype riper, men eier hadde pekt ut et par på den ene bakskjermen. Disse måtte våtslipes.

DSC06611.jpg

DSC06614.jpg

Brukte her først 2500 papir på tvers av ripen og så 3000 papir den andre veien før polering med maskin.

Ripene ble nesten helt borte, men jeg ble selvsagt så ivrig at bilde av sluttresultatet ble uteglemt.

Etter at poleringen var fullført og maskeringstape fjernet var det ut for å fjerne poleringsstøv og

oljerester fra polish.

Dynket hele bilen med Surfex HD 1:5 og lot dette virke litt.

DSC06620.jpg

Før skumlegging, nå med kun Autofoam i kanonen.

DSC06624.jpg

DSC06625.jpg

Det var som man ser fortsatt masse møkk igjen i dekksidene, så denne runden kom godt med.

Gulvmattene ble nå tatt ut for rengjøring mens bilen rant av seg vannet etter avspyling.

DSC06628.jpg

DSC06629.jpg

Jeg sauset inn mattene med Surfex HD og skumla likegodt disse også med Autofoam :-)

DSC06630.jpg

DSC06632.jpg

Kjørte bilen inn i garasjen og tørket den igjen. Nå med tørkehånkle og trykkluft for å få bort absolutt alt

vann i kriker og kroker.

DSC06639.jpg

Etter tørk begynte jeg på interiøret. Først et par stemningsbilder før jeg satte i gang.

DSC06633.jpg

DSC06634.jpg

DSC06635.jpg

Begynte med å våtsuge mattene som hadde fått stått en stund med Surfex HD og Autofoam før avspyling med HT

DSC06638.jpg

De ble så hengt til tørk.

Tok også motorrommet en liten runde. Jeg hadde vasket motoren i den første vaskerunden, men nå gikk jeg over

plastikk-detaljer med CarPro Perl 1:5.

DSC06643.jpg

Lakkdetaljer under panseret fikk kun CarPro Reload og ble tørket av med mikrofiber.

DSC06642.jpg

Dette er kanskje ikke en fullverdig behandling, men det ble rent og nokså blankt... :-)

Vinduene fikk en omgang med RainX

DSC06647.jpg

Pedaler og gulv fikk en solid vending med Green Clean.

DSC06650.jpg

Teppene ble skrubbet med børste og mer Green Clean og vann før våtsuging.

DSC06660.jpg

Gulvmattene som nå var tørre ble impregnert med CG's tekstilimpregnering.

DSC06661.jpg

Skinsetene trengte også en opprfiskning og pleie. Til dette brukte jeg Swissvax sitt skinnpleiesett.

DSC06662.jpg

Skinnrens ble påført og børstet godt inn.

DSC06664.jpg

Dette ble gjort på alle skinndetaljer, også ratt girsstang og dørsider.

Mens setene fikk tørke etter denne behandlingen tok jeg hjulene et tak. Polerte felgene med Mothers Alu

Polish før jeg påførte Swissvax Autobahn. Dekksidene fikk Dodo's dekkvoks. Resultatet ble slik:

DSC06667.jpg

Skinnsetene var nå klar for å motta Swissvax sin Leather Milk. Denne gangen påførte jeg denne med hendene

etter anbefaling fra en kjent bilpleie-guru.

DSC06673.jpg

DSC06674.jpg

Dette fungerte veldig bra, og jeg syns jeg trengte ganske lite produkt for at det skulle bli bra. varmeovnen

var for å tørke teppene som var litt fuktige etter rensen.

plastikk inne i bilen fikk Scholle Purple etter vask med Green Clean. Skinnsetene ble også tørket av for å

fjerne overflødig Leather Milk.

Vinduer innvendig ble renset med Nanosvamp fuktet med rent vann og tørket av med mikrofiber og Torky.

Kvelden ble avsluttet med å sette inn hele bilen med Menzerna PowerLock.

Et lite familiebilde med noen av produktene som ble brukt:

DSC06676.jpg

Jeg har sikkert glemt å ta bilder av ting som ble gjort, for det gikk med mye tid til smådetaljer. Men

resultatet ble jeg ganske fornøyd med. Det regnet dessverre ut så det var litt vanskelig å få gode bilder av

sluttresultatet. Men i korte oppholdsperioder dristet jeg meg til å kjøre bilen ut for fotoseanse. Slik ble

altså resultatet:

DSC06677.jpg

DSC06678.jpg

DSC06680.jpg

DSC06682.jpg

DSC06683.jpg

DSC06684.jpg

DSC06686.jpg

DSC06688.jpg

DSC06692.jpg

DSC06698.jpg

DSC06700.jpg

DSC06703.jpg

Eier fikk bilen overlevert hjemme hos seg selv. Heldigvis var det oppholdsvær og veiene hadde tørket

nogenlunde opp før jeg kjørte bilen til ham slik at han fikk se resultatet på en ren bil i godt dagslys.

29

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott MB som ble enda flottere :thumbup: Cred levert før jeg går til sengs :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott løft på en fin bil :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe fint resultat :) hvor lang tid brukte du på denne?

Cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint resultat på meget fin Mercedes-modell! Taper du opp når du tar 50/50 bildene dine? Jeg pleier å finne et utsatt punkt på bilen, tape oppe, korrigere og ta bilder med godt lys samt blits.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

flott utført arbeid :) cred gitt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent stykke arbeid dette:)

Fin garasje du har fått deg må jeg si!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott MB som ble enda flottere :thumbup: Cred levert før jeg går til sengs :)

Flott løft på en fin bil :thumbup:

Takk gutter.

Kjempe fint resultat :) hvor lang tid brukte du på denne?

Cred!

Takker, brukte tre lange dager, kanskje 30 timer. Men jeg noterte ikke dette.

Fint resultat på meget fin Mercedes-modell! Taper du opp når du tar 50/50 bildene dine? Jeg pleier å finne et utsatt punkt på bilen, tape oppe, korrigere og ta bilder med godt lys samt blits.

Jada, jeg både taper og prøver å bruke naturlige skiller, som dører o.l. Det er lyssetting jeg må øve mer på. Takk for tilbakemelding.

flott utført arbeid :) cred gitt :)

Pent stykke arbeid dette:)

Fin garasje du har fått deg må jeg si!

Takker og bukker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den fikk seg et bra løft, selvom lakktilstanden ikke var så gæren ;)

cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra løft! Ikke god nok grunnarbeid før LSP på den som gjorde jobben tidligere her gitt! :) Cred.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den fikk seg et bra løft, selvom lakktilstanden ikke var så gæren ;)

cred!

Takk. Jeg kjenner eieren godt, og han er en mann som tar godt vare på bilene sine.

Bra løft! Ikke god nok grunnarbeid før LSP på den som gjorde jobben tidligere her gitt! :) Cred.

Det er er jeg veldig enig i ja. Det var visstnok også et firma som driver med slikt om jeg ikke tar helt feil. Det var nok brukt midler med mye fillere. :wacko: Håper det er bedre nå ^_^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pen jobb på pen bil! Nok en grunn for eieren til å ta fortsatt godt vare på den! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobb! Syntes den så veldig bra ut i utgangspunket, men du løftet den flere hakk :thumbup:

Cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pen jobb på pen bil! Nok en grunn for eieren til å ta fortsatt godt vare på den! :)

Tusen takk. Er sikker på at han tar godt vare på bilen.

Veldig bra jobb! Syntes den så veldig bra ut i utgangspunket, men du løftet den flere hakk :thumbup:

Cred!

Takk. Bilen så bra ut ja.

Eieren var veldig klar over de småripene som var og pekte ut alt for meg før jeg startet. Det var da snakk om ting som folk flest neppe legger merke til. Dette gjør jo også at man blir litt ekstra skjerpet når man utfører en slik jobb. Han finner nok også alle feil jeg måtte ha gjort.. Men så langt virker han fornøyd :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser veldig bra ut dette! Cred gitt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser veldig bra ut dette! Cred gitt :)

Takk for det JohanR. Hyggelig med tilbakemeldinger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive