Gjevik1

Test: Diamond Cut Compound 2.0 og Mirroror Glaze

Produkter jeg brukte:

- Diamond Cut Compound 2.0

- Speed Glaze

- Claybar, kjøpte claybar kit, husker ikke hvilket...

- Swissvax Shield

Har brukt Diamond Cut Compound 2.0 og Speed Glaze i en stund nå, og disse fungerer ganske så bra om man ikke er verdens største perfeksjonist!

Sist søndag, tenkte jeg at nå var det på tide å få ´´shina´´ Passaten... en 1997 modell sedan.

Gikk ikke så alt for grundig til verks nå, med tanke på at jeg har rust på førerdøra og en skade på høyre bakskjerm....

Dermed var det på tide å få fiksa noen riper på panseret etter en helt håpløs katt som lurer rundt i fellesgarasjen.

Får å oppnå best mulig resultat er første steg Clay Bar, dette er ett must(hvertfall for min del!)

Gikk skikkelig over hele panseret med Claybar og fikk ett resultat jeg ble fornøyd med, man skal kjenne at overflaten er blank og fin, gjerne litt oksidert.

Dermed begynte jeg først med Diamon Cut Compound 2.0, dette er viktig da man får best resultat og man unngår mye ´´swirls´´

Da jeg hadde jobbet en stund med panseret med Diamond Cut, lot jeg det hele stå i en liten stund, 45min ca, bare for å få lakken til å kjøle seg ned og at middelet skulle få ´´jobbe´´ ;)

Da var det på tide med neste runde med Speed Glaze, ett middel som er ganske flytende og har en brun/gull farge.

Jobba en del med panseret med Speed Glaze og så fort resultatet(tok halvt om halvt) nå begynte panseret å bli bra!

Skulle gjerne ha tatt noen før og etter bilder, men glemte selvfølgelig speilreflekskameraet mitt den kvelden..

Da det hele hadde fått jobbet gikk jeg over resten av bilen på de mest utsatte plassene med Claybar.

Så vaska jeg bilen igjen, viktig!! For nå kommer den beste delen!

Gikk til innkjøp av Swisswax Shield før forrige vinter, ANBEFALES!!!

etter clay og polering av panser begynte jeg å vokse første lag, lot det hele stå i 10-15 min før jeg tok av første lag og gjenntok prosessen, da 2 lag er bedre enn ett i mine øyer!

Nå den dag i dag skinner ´´Passelaten´´så fint som bilen min har fått navnet ^^

Konklusjon:

Diamond Cut og Speed Glaze er 2 produkter som går hånd i hånd om man er villig til å jobbe litt men ikke for mye, disse er å anbefale!

En minus side med dette er at om du har en litt eldre bil som meg, så bør du ta en lakkrens først.

Om det er noen spørsmål om noe som helst så er det bare å fyre løs, svarer så fort jeg rekker det!

:fun:

Endret av Gjevik1
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke hvilke produkter du brukte jeg? Mirror Glaze er vel navnet på bilpleieserien du har brukt remedier fra. Feks Meguairs MG#205, står for Meguiars Mirror Glaze # 205..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært gøy med bilder au ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært gøy med bilder au ;)

Blir å legge ut noen bilder imorgen tenker jeg ;)

Jeg skjønte ikke hvilke produkter du brukte jeg? Mirror Glaze er vel navnet på bilpleieserien du har brukt remedier fra. Feks Meguairs MG#205, står for Meguiars Mirror Glaze # 205..

Liten feil i teksten der av meg... Speed Glaze heter produktet!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjenkjenner disse på nummer. :) Mirror Glaze serien har navn som er ganske like. Uten å sjekke tror jeg at MG#80 heter Speed Glaze. og det er i såfall en gammel klassiker som er diminishing, har cut 4 på den gamle 1-10 skalaen til Meguiar's. Den har også litt beskyttelse og er en flott enstegs på mykere lakk hvis den brytes ned og kjøres ut skikkelig. :)

Diamond cut måtte jeg Google og det er Mirror Glaze #85, en grov diminishing klassiker med cut 10/10 på den gamle skalaen til Meguiar's som nå går til 12, der f. eks MG#105 og MG#95 er 12/12 i cut, non-diminishing og mer benyttet på moderne hard lakk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Jeg har noen spørsmål da jeg stusset på noe av det du skriver.

Hva mener du med at lakken gjerne skal være litt oksidert etter clay? Og hvorfor går du da over resten av bilen med clay uten og polere etterpå?

Hva mener du med at middelet skal få jobbe? Det gjør vell ingen nytte uten at det bearbeides? Men ja, det er lurt å la det ligge til lakken er nedkjølt.

Og hvorfor må man ta enn lakkrens først? Disse produktene renser vell lakken?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du buffet ikke av #85 (diamond cut) med en gang, men lot det stå på i 45 minutter for å la det "jobbe"? Det er ihvertfall ikke noe poeng med.

Og at du clayet bilen en gang til etter polering? Eller at du bare clayet bilen og kjørte på med voks på andre steder? Så og si all claybruk medfører merker i lakken - ligger langt opp i klarlakken så det er lett å fjerne med en fin polish, men aldri clay uten korrigering etterpå.

Diamond Cut er en compound, og ganske grov - samt at det er en diminishing som må kjøres Zenith på (spre på lav rpm, jobbe seg oppover i RPM, og nedover i RPM igjen), for at slipemidlene skal få gjort jobben sin skikkelig.

Men #85 og #80 er klassikere fra Meguiars som har sin plass i de fleste detailere sin samling - mulig litt for langt sprang mellom disse to til at jeg ville følt meg helt komfortabel ifht hologrammer og kjørespor.... Dimishing produkter krever en helt annen teknikk enn mer moderne "non-diminishing" (dvs man har samme cut hele veien i non-diminishing, og en annen type "slipende partikler" i produktet)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror de fleste gjenkjenner meguiars produktene best etter nummer, som #80,#85,#105,#21 osv. Prouktene du har brukt her er rene slipemidler og det har da som nevnt ingen hensikt å la dette ligge på lakken etter endt polering :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi bruker #85 og #80 på jobben, og de funker greit, men synes ikke de er så behagelige å jobbe som Scholl eller andre non-dimishining polisher. Blir ofte 1-stegs med Speed Glaze, men synes den er best til å bare gjøre biler blanke, synes ikke den er helt super på riper. Kommer an på lakken selvfølgelig men.. #85 derimot, synes jeg er knall på riper. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror de fleste gjenkjenner meguiars produktene best etter nummer, som #80,#85,#105,#21 osv. Prouktene du har brukt her er rene slipemidler og det har da som nevnt ingen hensikt å la dette ligge på lakken etter endt polering :)

Tørket av det hele med en gang etter endt polering selvfølgelig, mine skrive evner er ikke de beste :P

lot kun lakken stå litt får å kjølt seg ned.

Denne tråden ble skrevet litt i småhast, ganske ny her på forumet og usikker på hvordan å "framheve" hva jeg gjør.

Men skjønner hva du sier ja :)

Vi bruker #85 og #80 på jobben, og de funker greit, men synes ikke de er så behagelige å jobbe som Scholl eller andre non-dimishining polisher. Blir ofte 1-stegs med Speed Glaze, men synes den er best til å bare gjøre biler blanke, synes ikke den er helt super på riper. Kommer an på lakken selvfølgelig men.. #85 derimot, synes jeg er knall på riper. :)

Har hørt mye om scholl og har tenkt å prøve ut dette neste gang

Nå er det som sagt en gammel bil og dermed var ikke det ultimate resultatet jeg ønsket nå, ville bare ha en kjapp shine med, bortsett fra panseret med alle ripene, + at jeg har en bakskjerm og førerdør som må lakkeres om.

Du jobber vell med polering eller ? har du noe tips til hvordan å behandle resten av bilen etter lakkering for å få ett bra resultat, vet fargeforskjellene vil alltid være der og merkes, irriterende, men noe jevnt vil jeg ha :)

Så du buffet ikke av #85 (diamond cut) med en gang, men lot det stå på i 45 minutter for å la det "jobbe"? Det er ihvertfall ikke noe poeng med.

Og at du clayet bilen en gang til etter polering? Eller at du bare clayet bilen og kjørte på med voks på andre steder? Så og si all claybruk medfører merker i lakken - ligger langt opp i klarlakken så det er lett å fjerne med en fin polish, men aldri clay uten korrigering etterpå.

Diamond Cut er en compound, og ganske grov - samt at det er en diminishing som må kjøres Zenith på (spre på lav rpm, jobbe seg oppover i RPM, og nedover i RPM igjen), for at slipemidlene skal få gjort jobben sin skikkelig.

Men #85 og #80 er klassikere fra Meguiars som har sin plass i de fleste detailere sin samling - mulig litt for langt sprang mellom disse to til at jeg ville følt meg helt komfortabel ifht hologrammer og kjørespor.... Dimishing produkter krever en helt annen teknikk enn mer moderne "non-diminishing" (dvs man har samme cut hele veien i non-diminishing, og en annen type "slipende partikler" i produktet)

er ikke helt stødig på polering ennå, men prøver så godt jeg kan :)

nei nei, clayet ikke bilen etter polering! :P clayet panseret først og hjulbuer og nedre del av dørene og framfanger og bakfanger, bli polering av hele bakfanger grunnet flassing og skade på høyre side.

å ja, det skaper noe "oksidert" lakk etter clay, så hovedmålet med poleringen var panseret denne gang : )

Prøvde ut litt, med lav rpm og høy rpm som du nevner, og merket forskjellene da jeg prøvde kunn høy rpm først og dermed jobben mellom lav og høy, skjønner godt hva du sier der! :)

Men takker for kommentaren din, blir en erfaring rikere på det! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt mye om scholl og har tenkt å prøve ut dette neste gang

Nå er det som sagt en gammel bil og dermed var ikke det ultimate resultatet jeg ønsket nå, ville bare ha en kjapp shine med, bortsett fra panseret med alle ripene, + at jeg har en bakskjerm og førerdør som må lakkeres om.

Du jobber vell med polering eller ? har du noe tips til hvordan å behandle resten av bilen etter lakkering for å få ett bra resultat, vet fargeforskjellene vil alltid være der og merkes, irriterende, men noe jevnt vil jeg ha :)

Jeg maskinpolerer nesten daglig ja, jobber som bilklargjører hos bilforhandler. :) Om deler av bilen er nylakkert så må du fjerne riper og høyglanspolere de delene som ikke er lakkert for å få så liten fargeforskjell som mulig. Du sliper jo bort klarlakk ved å polere med maskin (og med polish som har slipemidler), og ved å fjerne litt av klarlakken som er slitt og kanskje litt matt så vil du få ny "fersk" lakk under, som er så likt som du kan komme den nylakkerte lakken.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg maskinpolerer nesten daglig ja, jobber som bilklargjører hos bilforhandler. :) Om deler av bilen er nylakkert så må du fjerne riper og høyglanspolere de delene som ikke er lakkert for å få så liten fargeforskjell som mulig. Du sliper jo bort klarlakk ved å polere med maskin (og med polish som har slipemidler), og ved å fjerne litt av klarlakken som er slitt og kanskje litt matt så vil du få ny "fersk" lakk under, som er så likt som du kan komme den nylakkerte lakken.

Ville du brukt 80# og 85# til dette ?

eller har du noe andre forslag?

Nå om dagen kjører jeg med roterende, men vurderer da maskin, vil du si at man på jobbe lengere med DA for å åpne godt resultat? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville du brukt 80# og 85# til dette ?

Leste lenger opp at du vurderer å gå over til Scholl. Scholl er bra saker det.

Når det er sagt, brukes MG#80 og MG#85 mye innen maskinpolering verden over, og de er på ingen måte "annenrangs" i forhold til nyere ting og andre mer brukte på DCN.

Selv om dette er produkter som har vært på markedet lenge, kan de gi finish-resultater helt i verdensklasse. Det kommer an på mannen bak maskinen, hvor dyktig han er. MG#80 og MG#85 er ikke begrensningen her ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste lenger opp at du vurderer å gå over til Scholl. Scholl er bra saker det.

Når det er sagt, brukes MG#80 og MG#85 mye innen maskinpolering verden over, og de er på ingen måte "annenrangs" i forhold til nyere ting og andre mer brukte på DCN.

Selv om dette er produkter som har vært på markedet lenge, kan de gi finish-resultater helt i verdensklasse. Det kommer an på mannen bak maskinen, hvor dyktig han er. MG#80 og MG#85 er ikke begrensningen her ;)

Jaok, skjønner! :P

ville du gått for innkjøp av DA maskin ?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaok, skjønner! :P

ville du gått for innkjøp av DA maskin ?

En DA maskin er ett must! Kjøp det og evt en roterende, så er du i boks! Selv har jeg DA maskin, men skulle gjerne hatt en roterende på de harde lakkene :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En DA maskin er ett must! Kjøp det og evt en roterende, så er du i boks!

Du bør lese hele tråden før du svarer, Jac ;) Han har roterende. Men enig med deg i at alle bør ha en DA-maskin, også Gjevik1 :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør lese hele tråden før du svarer, Jac ;) Han har roterende. Men enig med deg i at alle bør ha en DA-maskin, også Gjevik1 :)

Føler gruppepresset.... Ok, DA neste^^

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med det samme du spør om mye her så kan du jo spørre om noen vet om noen plass du kan kjøpe bakplate til maskinen din...:P

BTW litt wannabe med nicket?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive