Concker

Daniel gjør ting han ikke kan?

Heisann!

Jeg har smått begynt og lære med polering (hvordan unngå det når er medlem her?)

og har for en stund tilbake kjøpt meg en Krauss 900w DA maskin (nye typen?)

Har nå godt over 2 biler, samt prøvd meg ut litt på gamle bilen.. Og har noen spm som jeg møtte på underveis så istedet for og spørre først har jeg heller prøvd meg fram litt jeg :ph34r:

Okey, så har testet litt i kveld på gamle bilen, en Omega B som min mor har brukt litt etter jeg kjøpte meg en annen bil.. noe som ses på lakken da jeg tror denne såvidt har blitt maskin vasket en gang i året eller noe slikt..

Utgangspunktet:

img1011hu.jpg

Siden dette bare er litt testing, og bilen ruster i god Opel ånd så tar jeg noen snarveier her og der.. samt jeg tester bare på panser :thumbup:

Forvask:

Siden jeg ikke har noen fanzy skum kanon enda, så blir det god gammeldags håndvask, Begynte her med Surfex HD blandet ca 1:5.

img1013hk.jpg

Pro tip: vent til tusjen har tørket før bruk.. :rofl1:

img1014o.jpg

Så jeg sprøytet da surfex over hele panseret og lot dette virke i noen minutter, før jeg spylte av.

Så var det over til berørings vask.. Her ble det billig svamp og litt Glossworks shampoo rett på svamp da jeg skulle teste polish og ikke vasking.. Så ta det med ro, til vanlig blir det mitt og bøtte ;)

img1015r.jpg

img1016av.jpg

Så når dette var spylt av gikk jeg litt fort over med clay av typen CG medium, Hadde en flaske med CG P40 som jeg brukte som lube..

img1018en.jpg

Noe møkk var det jo her.. Spørsmål 1: Lønner det seg å bruke clayen i rette bevegelser eller sirkulære?

Så var det over til inspeksjon av lakken.. Dette vet jeg er original lakken på bilen og man ser at den har fått litt medfart gjennom årene.. Veldig mye riper fra både det ene og det andre.. ikke spør meg hvorfor min mor brukte isskrape på panseret i vinter.. :eek:

img1024gz.jpg

Jeg sliter med og ta detalj bilder med Canon 1100d med den pakke linsa.. Så her trengs macro linse sårt.. noen anbefalinger på hva som kan brukes til å ta macro bilder med grei kvalitet? Ønsker ikke og bruke mange 1000 på nye linse i første omgang... hvordan fungerer det med slike adaptere til original linsen egentlig?

Uansett så er det veldig mye snusk på lakken...

img1030et.jpg

img1032ex.jpg

Så det er nok og ta av her ihvertfall!

img1040ph.jpg

Super kjapp maskering, Skal bare testet på allikevel ;)

Jeg fant en Biltema roterende min far har kjøpt en gang i tiden.. måtte nesten prøve meg litt med roterende også da da ble dette første kandidat ut.. Men en voldsom tjukk pad som var føltes som tørt brød.. ikje bra... ^_^ Kombinerte denne med CG V36 da jeg hadde mistanke at dette kunne gå forferdelig galt med en slik elendig pad..

img1041m.jpg

Men det ble faktisk ikke så ille egentlig..

img1042y.jpg

Nå begynte jeg veldig forsiktig og kjørte på tja.. 1700rpm omtrent?

fikk tilbake noe av fargen og glansen i lakken, men det var fremdeles mye swirls og dritt igjen.

Hovedproblemet mitt med denne maskinen var at den "stakk" noe veldig..

Altså om jeg kjørte den sakte eller fort så ville den hele tiden prøve og stikke fra, så det var vanskelig og få kjørt stabilt.. helt forferdelig egentlig..

Så da prøvde jeg med en ullpad som lå i esken..

img1044in.jpg

Dette føltes noe bedre og kjøre med.. denne var jo veldig myk kontra den tørre gule padden og var noe lettere og kontrollere..

img1045bw.jpg

img1047s.jpg

Resultatet var helt ok, fikk tilbake noe farge i lakken og mye av de mindre ripene ble borte, men selv om jeg kjørte dette på full fart / 3000rpm på maskinen og en god del trykk ble det lite varme på panelet og gjorde egentlig ikke så mye med de litt grovere ripene. Har misstanke om at dette kanskje er en finish pad? Det spruta ull i alle retninger ihvertfall :rofl1:

Samt maskinen prøve og stikke av veldig fremdeles, så kan ikke si jeg hadde noen god erfaring med roterende her.. Nå tror jeg at dette skyldes en god del på teknikken, men det er kanskje slik at en slik svær pad er vanskelig og kontrollere? Er jo en drøm og kjøre DA maskinen kontra dette her..

Nei så da tok jeg heller å prøve med pads jeg har litt mer erfaringer med. CG hex pad`s

Men jeg ville ikke gi opp helt på den roterende maskinen enda så da ble det utført noe vi vel kan kalle for ekstrem sport siden ikke har noen mindre bakplate! :eek:

img1049nr.jpg

Her gjaldt det og kjøre forsiktig!

Ville også teste V32 da jeg enda ikke har fått testet den.

img1054v.jpg

Det gikk helt greit, selv med alt for stor bakplate men maskinen prøvde å stikke av hele tiden nå også.. synes ikke resultatet ble så veldig imponerende heller, selv om jeg kjørte det ganske hardt..

her måtte vi sammenligne med hvordan samme kombo ble med DA

img1056rx.jpg

Det skjedde egentlig ikke mye med panelet her heller..

Men det ble jo heller aldri tomt for polish heller.. her måtte vi undersøke!

img1059o.jpg

Akkurat ja.. kanskje på tide med ny pad..

Så da ble det ny gul hex pad, med V32!

img1060cgu.jpg

Nå var jeg i mer kjente omgivelser, og resultatet ble også deretter.

img1061hk.jpg

img1063c.jpg

img1065f.jpg

img1069fe.jpg

Nå begynte det å ligne på noe ja :thumbup:

Så var det over til og vaske av overflødig polish.

Så her er da et nytt spørsmål..

For oss uten snow canon, holder med med og ta Surfex 1:25 og så en lett berørings vask for og fjerne overflødig polish? eller burde jeg gå for en annen løsning her ?

Litt spesielt med et halvt polert panser egentlig..

img1074gz.jpg

Vannet legger seg ihvertfall ikke flatt på de polerte områdene lenger :rofl1:

img1077lv.jpg

Fått igjen en del farge! :thumbup:

Jeg fikk fjernet en god del med både roterende og DA maskinen når jeg ser på panseret i ettertid, mye av swirls og mindre defekter er helt borte. Også den litt grove på de første bildene er helt borte :eek:

img1078g.jpg

men det jeg synes er litt rart, er at uansett hvor hardt jeg kjører, både med roterende og DA så er det noen enkle riper som ser ut til at de egentlig skal være enkle og fjerne. De er ikke spesielt store, og man føler ikke at de er der.. de blir også bort om det ligger vann på dem.. Det er slike ting jeg ønsker og fjerne..

jeg tenker da at ja, kanskje blir det noe vanskelig, men med en roterende maskin, selv om det er en jalla biltema maskin burde klare og fjerne disse..

Så jeg lurer da på om noe av feilen kan ligge i type polish?

Det støver jo nesten ingen ting av V-serien til CG, så er vel kanskje en mer kjemisk rens kontra mekanisk?

Så jeg tenkte kanskje jeg skulle kjøpe noen av de minste flaskene med Scholl og prøve det opp mot CG polishen.. Men hva skal jeg velge av scholl produkt(er)

Hadde håpet på det hadde holdt med en liten flaske med S17+? eller noe annet, S3 gold? for å korrigere de groveste ripene, så går jeg over med en mildere CG polish etterpå ?

Jeg føler at jeg begynner å få ganske kontroll på DA maskinen nå, lakken blir blank og desidert bedre! men jeg ønsker og ta litt mer en jeg gjør i dag, da jeg mener at noen av de småripene og greier som er igjen skal kunne fjernes, da selv med DA maskin..

Samt jeg har tenkt og bevege meg innpå roterende.. kanskje allerede neste vår/sommer.

Men etter erfaringen min i kveld så ble jeg ikke veldig imponert.. jeg fikk korrigert på samme nivå med DA når jeg brukte samme pads, bare at den roterende var et slit og kontrollere. Men dette blir vel kanskje en helt annen historie med en litt mer proff maskin med mindre pads? Noe ligger nok i teknikken.. men allikevel?

Endret av Concker
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bare å spørre ;)Clayinga går bra i alle retninger så lenge den knaes ofte og det blir brukt nok lube så det blir god glid.Sa brura..

Ble litt mye info her, men på roterende kan jeg svare at om maskina stikker hit og dit og er vanskelig å kontrollere fort så kan det ha mye med bakplata å gjøre.Med hard gummi på bakplata klarer jeg ikke mye om det skal korrigeres grovt ihvertfall.Unntatt med ull som du beskrev gikk bedre. Jeg gikk fort over til bakplate med skum, og da gikk det mye enkelere.

Første gang ever med maskin og med hard bakplate

Plutselig mere kontroll med myk bakplate :)

På 3000 rpm og en del press vil produktet ofte tørke ut og sprute rundt omkring.Uansett pad :)

Du klarer deg fint med kit linse til å ta sånne bilder.Pass på å få rett lys så ikke lukketida blir lang og bildet uklart.Bare lek litt og prøv mange vinkler så blir bildene bra til slutt.

Mange gode spørsmål her, så håper du får skikkelige svar utover helga!

Endret av hmsilset
3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikke noe macrolinse for å ta bilde av defekter og riper i lakken.

Jeg tror de aller fleste her inne bruker vanlige objektiver. Trikset du kommer langt med er å bruke manuell fokus og godt med lys og eksperimentere litt med vinkler i forhold til panelet.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skikkeligt bakplate hjelper mykje på at maskina vil hit og dit!

Eg liker å bruke roterende. DA maskina rister ein del meir og er meir ubehageligt å køyra.

Hugs at ull er grovt!! Ull skaper ikkje so mykje varme og er fin på plastikk pga dette. (f.eks. fangere)

Med roterende kan det være fort å brenne igjennom på kanter. So tenk litt!

For å skape varme må ein køyre roligt på eit lite område. Å bruke 5 minutt på eit panser blir litt lite tid. Sjekk tidsbruken på ss trådene her.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skikkeligt bakplate hjelper mykje på at maskina vil hit og dit!

Eg liker å bruke roterende. DA maskina rister ein del meir og er meir ubehageligt å køyra.

Hugs at ull er grovt!! Ull skaper ikkje so mykje varme og er fin på plastikk pga dette. (f.eks. fangere)

Med roterende kan det være fort å brenne igjennom på kanter. So tenk litt!

For å skape varme må ein køyre roligt på eit lite område. Å bruke 5 minutt på eit panser blir litt lite tid. Sjekk tidsbruken på ss trådene her.

Takk for tilbakemeldingen!

Roterende i denne omgangen var for og teste litt, og ja jeg er klar over at man kan brenne lakken, noe som ikke var så farlig på bilen her siden den er klar for huggeri allikevel. Jeg brukte vel totalt 2,5 time på testingen av panseret her, og har brukt god tid på de andre bilene jeg har kjørt over også (da med DA)

Men det virker som CG polishen ikke vil ta de dypeste swirlsene osv, uansett hvilken kombo jeg kjører så klarer jeg ikke og skape noen slike kjørespor osv. Ja lakken blir veldig blank og fin, og jeg får bort hologrammer og lette swirls og riper. Men virker som noen mindre riper nekter og gå bort, uansett om jeg kjører i 30min over et lite område med gul pad og v32.. (med DA)

Men det kan jo være at DA maskinen ikke vil ta noe mer en det jeg får bort nå. så må over på skikkelig roterende kanskje..

Men skulle likt og testet en scholl polish også for og se om det blir noe forskjell egentlig :huh:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest at lakken på Omega er ganske hard (men kan ta feil), så med V32 og en ganske grov pad og rikelige mengder tid og tålmodighet vil du klare å få tatt de fleste, om ikke alle, defektene selv med en DA-maskin. Du skriver ikke noe om hvor mye press du har brukt, men noe mer enn bare vekten av maskinen må du nok legge på - men ikke så mye at rotasjonen stopper.

Siden en DA-maskin genererer veldig lite varme må du belage deg på å bruke mye tid på å korrigere hard lakk. Jo lengre du holder på, jo mer vil du få korrigert, så hvis du ikke er fornøyd med resultatet er det bare å kaste seg på en runde til og se hvordan det blir.

For raskere og mer effektiv korrigering er det roterende maskin som gjelder.

Hvis det er denne maskinen du har, så ser det ut til at den skal kunne gjøre nytten, men du trenger en ny bakplate eller to. For å bruke medium pads uten å havne i risikosport-kategorien trenger du en bakplate med diameter 123-125mm, og for å bruke spotpads på 80-100mm trenger du en liten bakplate med diameter på 75mm.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok litt forskjell på DA og roterende når det gjelder kva dei kan ta av riper. (særligt på medium og hard lakk)

Ser du ss so er det fleire som våtsliper riper fordi dei ikkje klarer å ta dei med roterende.

Ripene kan være djupe sjøl om dei ikkje er so synlige.

Det har stått litt om CG versus Scholl her før. Meiner å hugse at CG ikkje har so grovt poleringsmiddel som S03 gold.

Pads har jo og ein del å sei.

Hugs at det er bedre å ta for lite enn for mykje. Er seigt å brenne igjennom (klar)lakken! So at det fortsatt er nokre riper att på lakken er ingen katastrofe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker kit linsa på Canon D550. Med litt prøving frem og tilbake blir det som regel ok bilder.

På bilder av lakk prøver jeg meg frem med å flytte halogenlys til der det gir ønsket belysning. Så knipser jeg 25-30 bilder av hver lakkdefekt jeg vil få frem. Det gir som regel noen ok bilder, der de 2-3 beste beholdes til en S&S, resten slettes. :)

Andre enklere ting å knipse enn lakk, tar jeg gjerne 2-3 bilder av så ett av de kan brukes. Jeg knipser gjerne 800-900 bilder til en S&S, rundt 100 beholdes :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et annet tips noen kom med i en S&S, var å ta bilder fra litt avstand for så å forstørre et utsnitt av det man vil fremheve.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle gode tips!

Spørs om jeg må smøre meg med litt tålmodighet ja..

Så det som ikke går bort får jeg bare godta ikke går bort.. var dette med å væra perfeksjonist da.. :ph34r:

Tror ikke jeg får fjernet så mye mer med DA komboen nå, selv med mer tid da jeg drev på såppas lenge som jeg gjorde.. På en annen side får jeg fjernet en god del mer på Audien, så spørs om lakken på omegaen er veldig hardt

Spørs om man skal handle inn en skikkelig roterende til våren igjen og lære seg det..

Kurs/treff på østlandet til våren/sommeren? :thumbup:

Endret av Concker
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive