H_c

Produkt vs produkt.

Jeg har en liten bonebedrift, og driver litt med å polere biler for folk på kvelder og i helgene. Bruker autoglym sine produkter nå.

Ingen superproff boning, men helt greit resultat til en rimelig pris. Jeg holder meg borte fra de alle verste jobbene med ripete lakk og ekstremt falmede biler. Tar mest av helt vanlige hverdagsbiler, men også en del entusiast biler av mer eksotisk art.

Så.. kommer spørsmålet.. hører så mye snakk om meguiars for tiden, ser ut som flere og flere går over til dette. Hvorfor?

Skal vi se..

1. LAKKRENS/RIPEFJERNING.

Finnes det et middel som fjerner riper og får bort oksidasjon eeeeenkelt? Og som er uproblematisk å jobbe med? det vil si som ikke er et hellvete å tørke bort etterpå eller gir skjolder etc etc..

Bruker nå Autoglym sin paint renovator og sonax sin liquid cleaner. de utfyller hverandre litt og er sånn middels å jobbe med selv om jeg skulle kanskje syns autoglymen kunne "tatt" litt mer... Har jeg rett?

2. POLERING ( BONING )

Altså selve voksen.

Da trenger jeg et middel som ikke gir skjolder, og som er lett å tørke av etter påføring. Autoglym sin røde er jo perfekt. Ulempen med denne er at den lager hvite merker på lister og gir skjolder på mørke biler...

Da bruker jeg autoglym ultra deep shine, men den er tung å jobbe med, og jeg syns den er vanskelig å tørke av hvis den har fått stått på bilen for lenge. må ta nesten men plate om gangen. Gjør jeg noe feil eller er det deres oppfatninger av det produktet også?

Har meguiars eller andre et bedre egnet produkt?

3. LAKKFORSEGLING.

Her bruker jeg Autoglym sin, og har god erfaring med den. Men jeg ser at bilene får litt skjolder hvis jeg tørker den av for fort. Ofte løser jeg dette ved å ha bilene stående i oppvarmet garasje over natten, da blir det bra og ikke skjolder.

Noen andre produkter dere heller vil anbefale? Eventuelt en metode for på og avføring?

Jeg bruker en del middel, så jeg kan ikke kjøpe inn dyre spesialprodukter av sjeldne merker. Jeg må derfor ha råd om vanlige merker som de har på de fleaste bilrekvisita butikker. Og i og med at jeg tar ale slags farger på biler og ikek kun min egen må jeg ha produkter som takler dette også.

På forhånd tusen tak for hjelpen.

-Eivind H.

Stavanger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Scholl eller Menzerna. Utrolig lettjobba og lettforståelige prdoukter.

2. Chemical Guys Pets 53. Enkel å legge på og fjerne. Legger ikke igjen hvite merker.

Hvilken prisklasse har du i tankene? MYE å velge mellom

3. Chemical Guys Jetseal. Latterlig enkel å legge på, vente 15-30 min, fjerne og vente 30 min før neste lag.

Evt. Duragloss 501. Renser og forsegler, men må stå i 24 timer.

Ingen av de her lager skjolder, kanskje med unntak av poleringsprodukter, men de fjerner du lett.

Alt finner du hos Scandicshine

Pirex her inne som selger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet H_C! Du har kommet til rett plass dersom du ønsker å diskutere bilpleie :)

I første omgang lurer jeg på om du har lest Truls (Truhaa) sine guider? Disse finner du på forsiden her. En del han skriver er nettopp svar på noen av de spørsmålene du lurer på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker du maskin eller jobber du for hånd?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen H_C! jeg kan garantere deg mange WOW opplevelser etterhvert hvis du leser rundt på dette forumet. :) Lykke til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

general Lee, jeg bruker maskin, petes 53 ser ut som en hånd voks.. ? Scholl rensen, kan den brukes på maskin? er det krem eller white spirit type?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Avfet bilen og clay den

Vask den med en vaskehandske og en såpe som renser

Bruk kvalitetsrens og polish fra Menzerna, Meguiars eller Scholl

Bruk en god LSP (last step product), gjerne sealer (syntetisk, varer lengre) og ha en god voks.

Bruk gode pads til polermaskinen (meguiars sine er utrolig fine synes jeg)

Og microfiber skal bruke som kluter

general Lee, jeg bruker maskin, petes 53 ser ut som en hånd voks.. ? Scholl rensen, kan den brukes på maskin? er det krem eller white spirit type?

Scholl = maskin, type krem (all polish er krem)

Bruker du DA eller roterende (type "vinkelsliper")

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Scholl er beregna på maskin.

Pete 53 er som pastevokser flest, beregna på hand eller maskin på rolig turtall, gjerne DA. Som jeg så du hadde.

Krem? Scholl du mener? 'Krem' isåfall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det er viktig å skille mellom polering og voksing her.... polering(korrigering) utføres for best mulig resultat med maskin....voks(ikke flytende) legger man på for hånd B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, første pri er å skille mellom de forskjellige benevnelsene.

Bilpleieguide for dummies 2 - Av Truhaa/Truls

Finn ett par kalde og kos deg med denne ikveld.

Endret av General Lee
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Scholl har hatt/har bra saker når det kommer til lakkorigering, samme med Menzerna og Meguiars, alle de tre er bra.

2. Steget her er enten Duragloss 105 el EZ cream fra Chemical Guys

3. Sealer er Duragloss 111 (stort sett) men jetseal109, Meguiars MG21 er også å foretrekke der, viktig med ALLe sealere er at de får herde uansett merke du benytter, det gjelder alt fra Biltema til Dyrere saker (så lenge det er en syntetisk sealer) så inn i garasjen og la den stå der tørt og lunka om det er mulig, kulde, vann, frost, dugg gjør at sealeren ikke får den holdbarheten den skal.

Autoglym sin røde er ikke ille den, men vær obs på at den tørker skikkelig før du fjerner den, om du får skjolder av denne er det enten pga at den ikke er skikkelig, skikkelig tørr før fjerning eller så reager den med noe du har under (lakkrensen feks)

OG, Velkommen hit da H_c

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive