Mighty

Trenger ny pc

44 innlegg i emnet

Jeg har fått behov for ny pc da jeg begynner å bli lei av min gamle laptop som sliter med å dra f.eks lightroom tilfredstillende. Maskinen har nok ram og rask harddisk men har rett og slett for treg cpu. Det skulle vel bare mangle da den er 5-6 år gammel.

Jeg har de siste 8-10 årene kun hatt laptops, men "back in the days" pleide jeg å bygge stasjonære for meg selv og andre. Desverre hjelper ikke kunnskapen jeg hadde om komponenter den gangen det mye i dag. Grunnen til at jeg ser på stasjonær denne gangen er at jeg trenger noe kjapt, med stor lagringsplass. Jeg vil ha både SSD primær disk, stor "vanlig" lagringsdisk og en ekstern disk i tillegg som backup. Jeg skal også ha en IPS skjerm som er grei å redigere bilder på.

Når jeg først skal ha en stasjonær pc så vil jeg jo også ha et bra skjermkort som muliggjør litt gaming en stund fremover, selv om jeg ikke spiller spesiellt mye lenger.

Dog er jeg litt skuffet over at de "gode" delene koster like mye i dag som de gjorde for 10 år siden. Jeg greier ikke å komme under 15 tusen for den maskinen jeg vil ha, noe som er mye mer enn jeg har betalt for en pc før. Et skjermkort som drar "alt" koster fortsatt skjorta.

Jeg er fortsatt åpen for laptop hvis jeg greier å finne noe til en akseptabel pris som har plass til 2 harddisker osv, da jeg skal ha både SSD og HDD i maskinen.

Jeg har satt opp en liste på komplett som er det jeg har kommet frem til så langt. Det er fint hvis noen kan komme med anbefalinger på andre komponenter eller løsninger som gir mer for pengene osv.

Liste: http://www.komplett....C8-C1423E4F0731

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med filserver/nas for å lagre større mengder data? eller trenger du disse med på tur?

Der jeg ville spart penger:

CPU

En 2500k er (avhengig av kjøler) overklokkingsvennlig til 5Ghz, denne bør kunne kjøres på 4,5Ghz uten større problemer om du velger en ok luft eller vannkjøler.

-800

SSD

Trenger du 240GB til OS/programmer? Må vedkjenne at min på 60 kjennes litt liten av og til, men det går. 120 bør holde i lange baner.

-700

Skjermkort

Trengs det virkelig skjermkort til 3000? Satte sammen "ny" pc til meg selv i dag med 2500k, corsair H80 vannkjøler (300kr på ebay!) og ZOTACGeForce GTX 570 1280MB til 1999.

-1000

Ekstern disk

Trengs det virkelig? Til å bruke 1500,- på det så bør det jo være noe man bruker en del. Man får jo i dag 128GB usb til under 600kr fra ebay (inkl frakt/mva)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til valg av CPU er at jeg ville ha noe som er raskt som "standard" uten å måtte overklokke og fikle sånn som jeg drev før i tida. Jeg valgte dog "K" versjonen for å ha muligheten til overklokking senere. Jeg har sett litt på enkle vannkjølingsløsninger og annet, men det koster jo også en solid bunke hundrelapper for disse, og det spiser dermed opp mye av det jeg sparer på mindre CPU.

Jeg TRENGER forsåvidt ikke 240gig på SSD disken, men jeg har en 80gb primærpartisjon på laptopen som jeg synes er konstant full. Derfor tenkte jeg at 128gb kunne bli i minste laget på en stasjonær pc med mye programmer osv. Spesiellt da jeg har ment at pc'en skal vare lengst mulig. Dog kan det jo være at større SSD disker faller mye i tid etter hvert, og at det kan lønne seg å starte med en på 128gb.

Skjermkort er det jeg er minst sikker på. Jeg vil ha noe som er i stand til å dra de nyeste mest avanserte spillene på høyest mulige grafikk innstillinger med akseptabel framerate. Etter det jeg kan se i videoer og i div forum, så må man opp på gtx660 for å få til dette. Grunnen til at jeg la til GTX670 på handlelisten er at dette er på tilbud denne uken og kostet da 500kr mer enn 660.

Ekstern disk er kun for å ha en fullstendig kopi av harddisken som ikke oppbevares sammen med pc'en. Jeg mistet for et par år siden noen tusen bilder i en harddisk krasj, og vil ikke oppleve dette igjen.

Edit: Jeg trenger ikke data med på tur. Så ekstern lagring er jo en mulighet, men KUN ssd i pcn blir for lite.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

500,- året for ubegrenset backup hos Jotta/Elkjøp... ;)

Om huset brenner ned ryker jo tross alt eksterndisken og

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg stoler egentlig ikke så veldig mye på online tjenester som backup. Kjenner noen som mistet mye bilder på det viset.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har selv 2500k og kjører den på 4.0ghz med en Noctua vifte. Overklokkes i bios så det er jo en lek.

Jeg har også gtx670 og det er et knallkort, yter opp mot gtx680 i praksis.

Jeg gikk også for 128gb ssd og ser nå at Os og programmer bruker ca 60gb til enhver tid. Alt annet unødvendig går over på vanlig WD disk på 2 tb.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg stoler egentlig ikke så veldig mye på online tjenester som backup. Kjenner noen som mistet mye bilder på det viset.

Skjønner, men som sagt, eksterndisker er ikke uovervinnelige de heller. Hadde en gang 3 disker som røk på èn dag, både disken med bilder, og begge diskene som sto i raid/speiling med backup. Nå har jeg alt av bilder på en disk, backup til nas med to disker i speiling, og backup til 5 disker i raidz2 (to disker kan ryke uten datatap), OG online backup.. :P
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg slenger meg på oppsettet til JimL eller Shiznit. Shiznit sitt er jo konge hvis man vil ha noe som er plassbesparende (jeg har Corsair 800D nå, never again)...

Selv sitter jeg på et tre år gammelt i7-system som begynner å bli modent for utskifting og er på utkikk etter det samme siden jeg ikke gamer fullt så mye nå lenger.

Og apropos deg JimL

Skjønner, men som sagt, eksterndisker er ikke uovervinnelige de heller. Hadde en gang 3 disker som røk på èn dag, både disken med bilder, og begge diskene som sto i raid/speiling med backup. Nå har jeg alt av bilder på en disk, backup til nas med to disker i speiling, og backup til 5 disker i raidz2 (to disker kan ryke uten datatap), OG online backup.. :P

save-game-file-twice.jpg?1307003009

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når flere disker ryker på en gang så er det jo ofte en sammenheng. Spenningsfeil, lynnedslag og annet kan jo skade alt som er tilknyttet. Derfor har jeg kun ekstern harddisk tilkoblet pc i det jeg overfører backup. Utenom dette ligger den i en brannsikker safe i kjelleren :)

Hvor stor er egentlig forskjellen mellom en 3-gen i7 og en 3-gen i5 i praksis?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp deg en Mac BookPro Retina og en Synology NAS, pluss et par rotasjonsdisker til backup av NAS. Da får du det ultimate til bilderedigering, lang levetid. Trenger du en Win7 maskin i ny og ne, så starter du Parallels (kjøpes eksternt), installerer en Win7 maskin. Ferdig!

Bruk Lightroom eller Aperture, importer til lokal SSD, kjøre automatisk TimeMachine backup av MBP SSD, flytt bildene til NAS (move originals) når du er ferdig med å grovslette og redigere (speed av lokal prosessering). På denne måten har du kun biblioteket lokalt på SSD og frigjør plass etter hvert som SSD fylles.

Ta backup av NAS til eksterne disker som du roterer på å ta ut av huset.

Det er selvsagt tusenvis av varianter av workflows, men kom opp med noe du klarer å gjennomføre over tid, gjerne med kone og barn som maser hull i hodet på deg mens du gjør alt dette... Da har du en liten sjanse til å klare å bevare det du ønsker å ta vare på!

PS: tenkte du måtte ha et alternativ til det vanlige. Jeg jobber som system arkitekt med windows (servere og workstations) dagen lang. Så det er ikke det at jeg ikke kan bruke Windows maskiner, men til alt annet synes jeg Mac OS X er milevis forran (kun med et par minuser som er bedre på Windows!)

Nye iMac kommer til å bli helt rått, den bestilles så snart den kommer i oppdatert versjon.

Sent fra min iPad via TapatalkHD

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mac er absolutt vurdert da jeg er fornøyd med både iPhone og iPad. Problemet med retina er jo at de starter på ca 18 tusen kroner. Et annet problem er muligheten, eller rettere sagt mangel på mulighet for gaming.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bootcamp og win7 for gaming... Men da kjøper du deg heller en konsoll... Du skal bruke tiden din på DETAILING, ikke gaming ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Konsoll har jeg, men jeg savner pc gaming. Mye bedre kontroll og mye bedre grafikk. Mye blir det ikke, men jeg liker å ha kontrollen. Jeg har NESTEN kjøpt en macbook flere ganger, men det er ikke til å stikke under en stol at jeg får MYE mer for pengene med en pc. Spes når det kommer til lagringsplass, minne, skjermkort osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prisen får du igjen ved at maskinen virker udødelig i flere år etter at din Windows PC døde!

Har en MBP17 2009 som jeg satte inn en rask Intel SSD og det eneste som tar tid er når Aperture skal eksportere en haug av 44MB RAW filer fra et Nikon D800, da merker jeg at det hadde vært ok med ny CPU, men til daglig er den 'med hånden på hjertet' like god eller bedre enn da den var ny!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor stor er egentlig forskjellen mellom en 3-gen i7 og en 3-gen i5 i praksis?

I praksis liten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.komplett....07-FE16059DAB92

kan den duge? :P

begrunner økningen til 850W PSU med at om du skal ha så heavy maskineri, så vil ikke en 500W være nok :P

Endret av WernerH
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det mangler en harddisk da :) Kun 256gb ssd blir litt snevert.

Vurderer faktisk denne her nå:

http://www.multicom....00561/p10619558

Rask cpu, bra skjermkort, 2 harddisker, masse ram osv. Blir vel evt å hive ut 500gb disken og sette inn 1-1.5tb

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har oppdatert lista litt :P

Har selv en Asus N53SN lappis, med I7 - 2670QM 2,2ghz, med hyperthreading(quad-core, men den tror selv den har 8 kjerner :P), 16GB ram, 240GB SSD, 1TB ekstra disk istedet for cd-rom:P 15,6" matt HD skjerm, nvidia geforce gt550m 2gb osv:P

Endret av WernerH
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var vi nesten tilbake til utgangspunktet :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive