NeDD

Ekstralykter til kufanger?

Hvem selger skikkelige ekstralykter, gjerne xenon til å montere i frontfanger eller kufanger?

Ønsker ikke de aller største. Skal ikke se ut som en kanin som kommer kjørende heller, da de må monteres på toppen av kufangeren :)

Om noen har tips og råd hvordan man kobler seg innpå fjernlyset som bryter, så tar jeg i mot råd.

Kommer uansett til å legge opp egen kurs med sikring og relè. Men vil bruke fjernlys som bryter. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil du ha original xenon (dyrt) eller halogenlykter med xenonkit? (som mange har deriblant meg)

Høyres ut som om f.eks. Hella Rallye 3003 blir litt for stort for deg. Men compact modellene er kanskje litt greiere.

Styrestrømmen som du tar ifra original fjernlys, tar du inn i kupéen med bryter før den går til réelet.

Kva med led som kommer på markedet no? http://www.ekstralys.no/categories/rigid-led

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hella har som nevt masse, runde, rektangulære, med uten parklys eller led park, xenon eller halogen, plastikk hus, chrome hus, matt svarte.. http://www.ekstralys.no/categories/hellatusenmeter

Jeg har Hella Chrome Luminator Celis, men disse er store og montert i kufanger på en navara.. Er fornøyd, lyser bra å tøft med ledringen, denne er dog ikke til å skifte, så ryker den må man kjøpe ny lykt til 4000kr....

Hella fåes hos Mekonomen og Bilextra, Hellanor etc..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker.

Todleif: Forstår at man må ha ekstrabryter uansett, men denne må altså sitte i kupèen for ikke å få feil på eu-kontroll?

En vanntett bryter under panseret hadde vært greit for ikke å gå dra kabler inn i kupèen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ikke ha egen bryter til ekstralysene, de kan kobles til originalbryteren for langlys, gjerne på rattstammen. Jeg har ekstralys montert bak nettingen i fangeren på bilen min, og har bare en strømtyv som er koblet inn på ledningene til originalt langlys sånn at alt kommer på samtidig.

Dvs, alt kom på samtidig helt til ekstralysene sluttet å virke, men konseptet er der :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Christer seier, so trengs det ikkje bryter til ekstralysa. Eg har ikkje koblet bryter på mine.

Ved tåke og snøvær kan det være greit å ha muligheit for å skru dei av. Det forutsetter at det akkurat er sånn vær at originale fjernlys kan brukes, men det blir for masse lys når ekstralysa er tilkoblet.

Du kan ha ein bryter i motorrommet viss du vil det. Bryteren kobler du på styrestrømmen til réelet.

På finn er det ein del ekstralys å velge imellom.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/resultat?sort=5&CATEGORY%2FMAINCATEGORY=90&keyword=ekstralys+

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hella med xenon org er konge......

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ikke ha egen bryter til ekstralysene, de kan kobles til originalbryteren for langlys, gjerne på rattstammen. Jeg har ekstralys montert bak nettingen i fangeren på bilen min, og har bare en strømtyv som er koblet inn på ledningene til originalt langlys sånn at alt kommer på samtidig.

Dvs, alt kom på samtidig helt til ekstralysene sluttet å virke, men konseptet er der :)

En strømtjuv rett fra langlyset til ekstralys er jo ikke akkurat og anbefale da du vil trekke enda mer strøm gjennom de allerede spinkle orginale ledningene. 55w xenon trekker jo fort en 4-5A, så du risikerer også at sikringen din vil ryke ganske gjevt.. avhengig av bil så klart.

Reglene sier vel ganske enkelt at ekstra lys skal monteres parvis, 2, 4, 6 osv, Samt ha en bryter slik at man får skrudd disse av og på. Så det folk sier at man ikke trenger bryter er "litt feil" Da du trenger det, men du kan bruke langlyset ditt som en bryter. Samt at de må være e merket og total lys styrke må ikke overstige x antall lumen.

Så det som er mest forsvarlig og gjøre at at du kobler opp et rele som du styrer med langlyset. Slik at relet går på når du skrur på langlyset som da sender strøm fra batteriet til ekstralysene.

Angående type ekstralys, så er det helt klart at xenon lyser best, men disse er veldig dyre om du skal ha "godkjente" lys som blant annet Hella sine da disse er innenfor en bestemt lysstyrke.

Selv kjøpte jeg fra Ebay, men har sett disse til salgs i Norge også.. mulig torshov som hadde disse?

Var disse jeg kjøpte:

http://www.ebay.com/...72e1ca5&vxp=mtr

Disse lyser enormt bra, og virker veldig solide, jeg har hatt 0 problemer med disse på min A4 om vinteren.

Disse kan kjøpes i diverse størrelser, lys farger og watt.

Selv vil jeg anbefale 55w for ekstralys, og 5000k-6000k i farge. (dette blir i hovedsak at 5000k er hvit med litt gulskjær, mens 6000k har litt blåskjær) Dette er mest behagelig mot snø etter min preferanse.

Du kan også velge om du vil ha spot beam eller flood beam. Henholdsvis så er dette om du skal ha lys som lyser ekstremt langt og fokusert, eller som sprer mer til siden. Jeg kjøpte meg flood beam da disse passet perfekt da de lyser litt lenger en vanlige langlys, men sprer en god del til siden så man har full oversikt i grøftekanten og ut mot skogen slik at man tidelig kan oppdage farlige fotgjengere eller dyr i veikanten.

Som sagt mener jeg at jeg har sett disse til salgs i Norge hos torshov, men husker ikke om det kanskje bare var 35w?

jeg vil vertfall si dette er noe av det mest fornuftige har jeg kostet på min bil til bruk på vinterstid, en drøm og kjøre om natten for oss som starter arbeid tidlig.

Fordelen med slike lys er at ballasten ligger trykt beskyttet inne i lykten. Skal man ettermontere slikt selv er det viktig å få det tett mot is og vann.. det er tross alt 25000v som går ut av en ballast.

Endret av Concker
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter boka skal bryteren også ha kontroll lys i seg..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En strømtjuv rett fra langlyset til ekstralys er jo ikke akkurat og anbefale da du vil trekke enda mer strøm gjennom de allerede spinkle orginale ledningene. 55w xenon trekker jo fort en 4-5A, så du risikerer også at sikringen din vil ryke ganske gjevt.. avhengig av bil så klart.

Kikket litt under panseret i dag og så at jord er koblet til originalt ledningsnett, mens plusskabelen er koblet via sikring rett på batteriet. Det ser også ut til at årsaken til at de ikke funker lenger er at jordingspunktet jeg fant er rustet ihjel, så jeg bør vel ta et tak før vinteren for å få dem i drift igjen...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye gode linker :)

Kan man bruke eget relè, og la "strømtyven" som dere kaller det være bryteren for relèet lysene?

Altså at man lager egen kurs fra batteriet, og har direkte strømtrekk herfra, mens bryteren blir som Christer gjorde.

Da har man ikke strømtrekk på fjernlyskursen, kun startstrøm til relèet.

Må man bruke relè og to-polt brudd fra fjernlysene, eller holder det med den ene?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pass på reglene for ekstralys da, 2 eller 4(3 er ikke lov) for vanlige biler. 6 er lov for større lastebiler.

Max styrke på lysene tilsammen er 480lux.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye gode linker :)

Kan man bruke eget relè, og la "strømtyven" som dere kaller det være bryteren for relèet lysene?

Altså at man lager egen kurs fra batteriet, og har direkte strømtrekk herfra, mens bryteren blir som Christer gjorde.

Da har man ikke strømtrekk på fjernlyskursen, kun startstrøm til relèet.

Må man bruke relè og to-polt brudd fra fjernlysene, eller holder det med den ene?

Ja, du bruker eit vanligt réle som får hovedstrømmen ifra batteriet. Styrestrømmen får den ifra ledningen som gir 12v når fjernlyset er på. (bruke strømtjuv eller bedre: avisoler litt på ledningen og lodd på ein ny)

Hugs at xenon trenger ein del strøm ved oppstart. Eg har 1 réle pr. lykt pga dette. (har 60w xenon i lyktene mine)

Kjøpte og forlengelsekabel so det vart lettare å plassere ballastene i motorrommet.

Kjøper du halogenlykter, so kan dei ha både smalt (pencil) og bredt (flood) lysbilde.

F.eks. dei same Hella lyktene kan ha både 17.5 og 37.5%

Dette har med lysstyrken på eit punkt der 37.5% lyser meir på eit punkt. (smalt lysbilde)

17.5% har da bredt lysbilde. (og er den lykta eg ville ha kjøpt)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har både undersøkt og prøvd litt før jeg monterte extralys på varebilen min.

En kamerat av meg hadde Hella Comet 200 Xenon på varebilen hans og etter at jeg så hvordan de lyser så ble jeg meget positivt overrasket. Valgte samme settet som han og koblet disse sammen med langlysa på Sprinteren.

Lyktene er kanskje ikke så store men gir ekstremt mye bra lys.

145_Comet_200_Xenon_set_2.jpg

Ble en LITEN jobb å koble opp dette samt montere opp på taket men gikk fint til slutt og er selv meget fornøyd :)

2f51d25f5c57fcdc.jpg

f828b498ee89e913.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive