Megaoctane

Nybegynner - utstyr og råd (MB W 211 2007 sølv)

Har kjøpt meg en ny bruktbil, og vil begynne å ta godt vare på denne. Tenkte å begynne å vaske selv, og trenger da råd til utstyr.

Bor i leilighet, så ingen mulighet for "håndvask" med egen bøtte osv i Oslo/lørenskog området mener jeg?

Tenkte da å bruke de "car wash" polett maskinene. Såpe inn, ta felgrens med børste, skylle, kjøre sånn voks program og så skylle igjen, tørke. Støvsuge innvendig, vaske vinduer og dashbord.

Eller anbefaler dere noe annet/annen fremgangsmåte?

Er voks programmet godt nok, eller bør jeg vokse selv, og hvor ofte? PS! Har ikke maskin.

Så, hva trenger jeg, og hvor kan jeg handle? Tenkte på børste, tørke håndkle/waffleklut?, glassrens, interiør rens som lukter friskt og godt, skinnsete behandling?

På den svarte listen som ligger over dørhåndtaket og går i lengden av vinduene har jeg stygge merker. Ser ut som væske som har tørket, litt vanskelig å forklare. Hvordan/med hva bør disse behandles?

Takk på forhånd.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med flott bil! Jeg anbefaler at du ser litt rundt på forumet her, det er veldig mange tråder som gir svar på akkurat det du spør om :thumbup: Les gjerne ``Bilpleie for dummies`` som gir deg svar på det meste for en nybegynner!

Voksprogrammet på selvvasken er mer en avrenning enn voks. Altså vannet preller av etter avspyling så bilen tørker fortere.

Les og snus litt rundt, så er det ikke lenge før du står med voks-krukka i hånda og vokser stjernebilen din :thumbs:

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får rett og slett ikke bilen ren uten berøringsvask. Du kan derfor heller ikke tørke bilen med tørkehåndkle etter berøringsfri vask. Ei heller vokse eller gjøre andre ting som innebærer berøring av lakken.

Det er mange som bor i leilighet og blokk. Det finnes alltid muligheter :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for gratulasjoner. Er veldig fornøyd med bilen:) hadde en 210 svart avantgarde som etterhvert fikk en del rust, og da mistet jeg "lysten" på å vedlikeholde. Denne skal jeg derimot prøve å skjemme bort:)

Hvor vasker dere i Oslo bilene deres? De som bor i leilighet? Mange av vaskestedene har forbud mot å bruke egen såpe og sånt.

Jeg har lest i gjennom vask for dummies 2.

Men bør jeg da kjøpe egen bøtte og sjampo?

Bør jeg vokse bilen etter hver vask?

Bra og rimelig voks for sølv lakk?

Bestiller dere fra nett, eller kan jeg handle fra en butikk i Oslo? Hvem fører gode varer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men bør jeg da kjøpe egen bøtte og sjampo?

Ja

Bør jeg vokse bilen etter hver vask?

Nei

Bra og rimelig voks for sølv lakk?

Collinite vokser er holdbare og rimelige. Nattys vokser også

Bestiller dere fra nett, eller kan jeg handle fra en butikk i Oslo? Hvem fører gode varer?

Det meste skaffes enklest og rimeligst gjennom netthandel. Meguiar's og Autoglym funker fint for hånd kjøpt over disk i bilrekvisitabutikker

Alle forhandlere her inne fører gode varer. Les litt rundt i forhandleres underforum og dann deg ditt inntrykk etter tilbakemelding de har fått på service.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk.

PS! Hvordan får jeg fikset "vannmerker" fra de svarte listene rundt rutene?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk.

PS! Hvordan får jeg fikset "vannmerker" fra de svarte listene rundt rutene?

Slipende polish på mikrofiberklut

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du ønsker mest mulig ren bil uten berøringsvask er det i mine øyne et produkt som virker: Prickbort. Denne sprayer du på lakken mens den er tørr, lar den virke i 5-10 minutter og spyler av med høytrykk. Kjøp deg en 5 eller 10 liters dunk av Prickbort og fyll den opp i en slik "Kwazar" sprayflaske som du tar med deg bort til selvvasken.

Dersom du gjør dette er lakken i de fleste tilfeller såpass ren at det går an å gå over den med svamp og såpe :)

Link til produkter:

http://www.partsandretards.no/bilpleie/avfetting/mac-124-prickbort-5l

http://www.partsandretards.no/bilpleie/diverse/kwazar-spray-flaske

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive