MikTor

Understellsbehandle tyskimportbil

28 innlegg i emnet

Hei.

Skal hente meg ein 2010 mod BMW 320D stasjonsvogn på lørdag.

Kjenner jo i lufta att hausten er nær, og kommer derfor på om det er nødvendigt med understellsbehandling av bilen før vinter trer inn?

Er 12 års rustgaranti frå Bmw, men går ein evt. behandling ut over dette?

Er det bra nok behandling frå fabrikk av ein bil frå tyskland?

Evt kva behandling er best for min bil?

Blir litt små skremt når eg ser små vidiosnutter av firmaer som tecktylerer. Der det blir borret hull diverse plasser, olje som renner ut på lakk og eg tenker søl utøver det meste og ein dårlig vask av bilen til slutt.

EG trenger veiledning av kloke detailere! :)

Endret av MikTor
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ble anbefalt å ta ekstra understellsbehandling på en BMW jeg importerte for noen år siden fordi fabrikkbehandlingen ikke er bra nok på importerte biler...Mener de fleste nye biler som ankommer Drammen bilhavn idag blir understellbehandlet før de blir sendt ut til forhandlerer...Jeg har brukt Mercasol på alle mine biler(importerte eller ikke) og er veldig fornøyd med det produktet...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ble anbefalt å ta ekstra understellsbehandling på en BMW jeg importerte for noen år siden fordi fabrikkbehandlingen ikke er bra nok på importerte biler...Mener de fleste nye biler som ankommer Drammen bilhavn idag blir understellbehandlet før de blir sendt ut til forhandlerer...Jeg har brukt Mercasol på alle mine biler(importerte eller ikke) og er veldig fornøyd med det produktet...

okay. Ka e forskjellen på Mercasol og ein Tecktylbehandling?
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay. Ka e forskjellen på Mercasol og ein Tecktylbehandling?

Problemet med tectyl er at det blir hard og sprekker opp så vann kan trenge inn og legge seg mellom tectylbelegget og understellet på bilen.Da begynner selvsagt rust å danne seg og man oppdager ikke dette før det er for sent...Her er en link så du kan lese litt om produktet http://www.mercasol.no/no/aspx/Produktinfo.aspx Det er sikker andre gode produkter der ute også men jeg er ihvertfall fornøyd med Mercasol.... Endret av villans
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min bmw 1 serie ble nylig understellsbehandlet med mercasol i mai.Det blir litt klin for å å si det slik,ser ut for meg at han som gjorde det ikke har skrud av innerskjermene men bare sprutet over.Så mye dårlig arbeid der ute.Men du må nokk regne med noe rester rund på lakken.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte ny nissan på vårparten, de og sender alle bilene sine på ekstra understellsbehandling siden det orginale ikke holder mål her til lands.

Fulgte med info i serviceheftet om når den skulle inn til neste behandling osv.

Er nok ikke dumt å koste på seg slik, hadde nok gjort det selv skulle jeg kjøpt ny (eller nesten ny) bil.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med tectyl er at det blir hard og sprekker opp så vann kan trenge inn og legge seg mellom tectylbelegget og understellet på bilen.Da begynner selvsagt rust å danne seg og man oppdager ikke dette før det er for sent...Her er en link så du kan lese litt om produktet http://www.mercasol....roduktinfo.aspx Det er sikker andre gode produkter der ute også men jeg er ihvertfall fornøyd med Mercasol....

For 30 år siden var det nok noe i at asfaltbasert Tectyl sprakk etterhvert. Mercasol hadde da en fordel siden det var smidigere, men slik er det ikke lenger. I dag er både Tectyl og Mercasol Bitumenbasert. Like bra begge deler spør du meg. Hvem som har sprøytet og hvor grundig det er utført avgjør hvor bra det funket 10-15 år frem i tid. Jeg har mest brukt Mercasol på mine biler, men Nissanforhandler brukte Tectyl før nybillevering nå sist, og det oppfører seg akkurat som Mercasol på biler jeg har hatt tidligere. :)

Kjøpte ny nissan på vårparten, de og sender alle bilene sine på ekstra understellsbehandling siden det orginale ikke holder mål her til lands.

Fulgte med info i serviceheftet om når den skulle inn til neste behandling osv.

Er nok ikke dumt å koste på seg slik, hadde nok gjort det selv skulle jeg kjøpt ny (eller nesten ny) bil.

Den Tectylbehandlinga som utføres på Drammen havn på alle nye Nissanbiler, før de kommer til forhandlere, er lite verdt. Merkeforhandler skryter mye av den, men det er bare sprøytet litt understellmasse over plastdeksler i hjulbuer etc. Ingenting blir demontert, ikke noe tynnstoff i hulrom. Det er kalkulert at man følger info i servicehefte, og det sier at man bør levere til full antirustbehandling innen et år fra første gangs registrering. For egen regning selvsagt. Tro derfor ikke at man har superduper antirustbeskyttelse rett ut av butikken. Beskyttelsen er først på plass etter ordinær full pakke bestilt selv i etterkant. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja har tecktyl forhandler her kor eg bur, men er skeptisk til at dei skal skru av deksler og borre hull i dører osv. deretter vask av bil.

Hadde ein tidligere bil inne til Detec behandling før eg viste bedre. Blei ikkje akkuratt kjempe imponert over det resultatet.

Fant ut i ettertid at den personen som hadde behandla bilen min var nyansatt kvinne som er Kokk.

Ikkje kjempe proffisjonelt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvor folk har det at de borrer så mange hull? De sprøyter tynnstoff og tectyl i hulrom BAK alle deksler, inne i kanaler og bak innerskjermer etc. Så monteres alt igjen og bunnen blir sprøytet. De borrer ofte hull for sprøyting inni dører etc.

Det er jo egne skjemaer for hvordan hver enkelt bil skal sprøytes.

Mitt råd er: få det gjort. Biler i dag leveres med minimal beskyttelse fra fabrikk uavhengig om bilen går i Norge eller resten av verden. Finn en med gode referanser og få jobben gjort der.

Det er på tide at folk snart skjønner at bil prod. Driter i et lite møkkaland som Norge. Det selges flere biler i løpet av et år i enkelte byer rundt om i verden enn hva det selges totalt her hjemme i løpet av samme tid.

Ingen bryr seg om 5 mill. kravstore nordmenn.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvor folk har det at de borrer så mange hull? De sprøyter tynnstoff og tectyl i hulrom BAK alle deksler, inne i kanaler og bak innerskjermer etc. Så monteres alt igjen og bunnen blir sprøytet. De borrer ofte hull for sprøyting inni dører etc.

Det er jo egne skjemaer for hvordan hver enkelt bil skal sprøytes.

Mitt råd er: få det gjort. Biler i dag leveres med minimal beskyttelse fra fabrikk uavhengig om bilen går i Norge eller resten av verden. Finn en med gode referanser og få jobben gjort der.

Det er på tide at folk snart skjønner at bil prod. Driter i et lite møkkaland som Norge. Det selges flere biler i løpet av et år i enkelte byer rundt om i verden enn hva det selges totalt her hjemme i løpet av samme tid.

Ingen bryr seg om 5 mill. kravstore nordmenn.

Du har vel rett . Få bilen på understellsbehandling før ein skikkelig polering:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er firmaer som borer hull i dører og slikt også forså å sprøyte inn tynnstoff. De har egne boreskjemaer fra fabrikken. Borer og plugger

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blåser litt liv tilbake i denne tråden da vi har kjøpt oss en Ford Mondeo stv 2013 mod med 60000km på telleren..i den forbindelsen lurer jeg på hva er best av understellsbehandling på en 3 år gammel bi?l Og om noen har anbefaling av firma som gjør dette i Vestfold da han jeg brukte før i Horten har gitt seg..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Blåser litt liv tilbake i denne tråden da vi har kjøpt oss en Ford Mondeo stv 2013 mod med 60000km på telleren..i den forbindelsen lurer jeg på hva er best av understellsbehandling på en 3 år gammel bi?l Og om noen har anbefaling av firma som gjør dette i Vestfold da han jeg brukte før i Horten har gitt seg..

Henger meg på. Får mest sannsynelig ny bil selv denne uken og er fra Sandefjord.

Kanskje vært å investere i, Hmm..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Pec skrev:

Vet ikke hvordan BMW er på dette.... Håper ikke den nye 09 mod ser sånn ut. Har en 08mod nå som det faktisk er SVÆÆÆÆRT lite rust under på noe som helst! Men det er importbil(?)

Jeg hadde 2012 F20 og den så veldig fin ut under så mener Bmw er ganske bra på rustbeskyttelse av det jeg har sett på mine biler da..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Om du kjøper ny bil, så er det ikke alltid garantien gjelder om du tar Dinitrol eller tectyl, spørr din bilforhandler før du gjør dette. Men som import bil, ville jeg vell tatt dette kjapt. :-) 

Endret av alfano
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, alfano skrev:

Om du kjøper ny bil, så er det ikke alltid garantien gjelder om du tar Dinitrol eller tectyl, spørr din bilforhandler før du gjør dette. Men som import bil, ville jeg vell tatt dette kjapt. :-) 

Og forskjellen på å behandle eller ikke kan være om du har brukt for garanti eller ikke.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 minutter siden, alfano skrev:

Om du kjøper ny bil, så er det ikke alltid garantien gjelder om du tar Dinitrol eller tectyl, spørr din bilforhandler før du gjør dette. Men som import bil, ville jeg vell tatt dette kjapt. :-) 

spurte min forhandler om dette og han hadde ikke hørt om at understells behandling skulle slå negativt ut på bilgarantien men skulle sjekke det med møller. fikk til svar at det var bare å kjøre på.

tenker på dinitrol behandling. synes det er dyrt ( 6400,- ) men er vel verdt det hvis man berger bilen mot rust

 

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt mercasol på min 2012 Superb og det er betryggende med rebehandling hvor de fjerner forrige behandling, inspiserer og påfører nytt - strøkent så langt.

Koster 5k hvert tredje år, men når bilen kosta 500k i utgangspunktet er det verdt det mener nå jeg - og jeg aner ikke om jeg beholder den i 10-15 år eller selger to, men jeg prøver å behandle den som om den skal vare til den blir veteran.

Har aldri kjørt bilen inn i en vaskehall heller, selv om jeg hver bidige vinter sier til meg selv at jeg snart må innom en børsteløs - jeg er imidlertid ganske sjef på å spyle godt i hjulbuer og på kanalene med høyttrykken.

 

Fagpersonellet er viktigere enn hva behandlinga heter :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive