Lovegame

Vask av motor

Hei,

Har en Audi A4 Avant 1.9 TDI Quattro 1997, som jeg har div. "vaskeplaner" på.

Motorrommet er blitt vasket for ikke så altfor lenge siden, men det var ikke jeg som gjorde dette.

Er det noen guider eller lignende for hvordan man skal gå frem? Er redd for å ødelegge saker og ting, skjønner dere.

All hjelp mottas med stor takk! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter ørtenogfemti motorvask har jeg fortsatt tilgode å ødelegge noe eller oppleve at motoren ikke starter. Jeg er ikke superforsiktig heller når jeg vasker motor. Går stort sett i Surfex og høyttrykk overalt. Alt jeg har vaska starter like fint igjen etterpå og har ikke hatt problemer av noe slag. Har jeg hatt griseflaks eller skal det faktisk tåle litt bank det som finnes i motorrommet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at en allerede har kommet med noen søkeresultater her som kan være hendige.

Men kort sagt bør motor være kald før man peiser på med avfetting, børste og vann, samt at man kan dekke til kritiske deler som ikke liker vann spesielt godt (sikringer, dynamo, luftmengdemåler osv), om man er redd for disse. Kanskje bruke lite trykk på HT om du kan det. Pass på å ikke få så mye avfetting på reimer o.l., også.

I mine spede dager (lenge før jeg fant dette forumet) klarte jeg å starte min første bil uten å ha på oljelokket på motortoppen, hvilket førte til et uavsindelig oljesøl i motorrommet. Jeg sprutet da hele motoren full av avfetting (type bensert-møkk), lot det ligge i et kvarter+++, før jeg tok HTen på full pupp og spylte over alt nedi der. Dette gikk forbausende bra, uten noe ødelagt elektronikk, så det er ikke alle biler som er like ømfintlige på dette. Dette var forøvrig på en Honda Civic fra 92. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir å teipe over sikringer, dynamo o.l og bare peise på med avfetting da. Bruker en børste for å komme til kinkige steder. Bruker dere høytrykk for å spyle av, eller bare skyller dere med vann?

Kjenner jeg er livredd for å ødelegge dette her, haha.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bruker ikke å dekke til noe særlig med greier :P bare dusjer med avfetting og lar det virke, så skummer jeg, bruker detail kost for å komme til i kriker og kroker, og spyler av med HT(dog ikke stå helt oppi motorn å spyle :P men et lite stykke unna :) )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare ikke rett stråle rett mot sikringsbokser, koblingsbokser, dynamo, etc og prøv å holde en avstand på 50-75 cm. Dette rådet sammen med å ikke vaske en varm motor, som det ble sagt her, så er du på god vei. Siden du sier at motoren nylig er vasket, så kan det hende det holder med vannslange.

Jeg bruker bl.a prickbort, såpeskum(av ogtil), og høytrykk på en halv-trekvart meters avstand.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har stort sett kun hatt "problemer" med eldre småe franske biler, og en og annen gammel golf.

Med problemer mener jeg at de har vært litt tungstartet og har gått litt dårlig/ujevnt den første timen etter vask, så har alt vært bra igjen.

Siterer meg selv fra en av de andre motorvasktrådene :)

"Jeg dekker til dynamo og evt. åpne luftfilter og bruker høyttrykk og "hodet" så går det bra, går over med lufttrykk etterpå på alle lett tilgjengelige kontakter o.l. De eneste bilene som har fjusket litt etter motorvask hos meg er småbiler ala golf, peugot 106 og citroen zx, dog ble disse helt fin etter et par mil på landeveien. Men jeg har selvfølgelig ikke vært borti alle biler da jeg ikke driver med dette på hverdagsbasis."

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingenting spesielt med audi sine motorer da?

Tenkte å prøve meg fram nå til helga, det er rent i motorrommet, men ikke HELT rent.. Blir også å løsne "matta" under panseret, den har virkelig sett sine bedre dager. Sikkert fem kilo støv der.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min Audi har ikke jeg dekket til noe, bare vært litt forsiktig med å spyle rett på dynamo f.eks

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er grei. Om jeg får dette til blir det motorvask på flere biler iløpet av helgen.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har da endelig fått fingern ut av øret, og prøvd meg på motorvask.

Dette var på en Caddy 1996. Aldri før tatt motorvask, skulle tatt bilder, men slikt husker man jo ikke på..

Var noen kilo med drit nedi der, ihvertfall.

Sørget for at motoren var kald før jeg startet. :)

Bruke Surfex HD 1:15 (kanskje litt utvannet? funket bra ihvertfall) Sprayet ned hele motorrommet. Gikk over med børste i kriker og kroker, og spylte med hageslange. Dekket ikke til noe. Ble renere enn jeg noengang kunne tenkt, helt sykt.

Lot bilen stå et par timer til tørk, for å prøvestarte. Må si jeg var redd for å ødelegge.. :P Men den startet på første forsøk, ingen problemer! :D

Endret av Lovegame
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Ingenting spesielt med audi sine motorer da?"

Flott at det gikk bra med Caddyen.

Jeg har rimelig dårlig erfaring med Audi og vann under panseret !

Kort fortalt, A6 2006 mod, Sonax motorvask som ble sprayet veldig forsiktig rundt omkring, deretter dusjet med hageslange veeeldig forsiktig, full spredning på vannet.

Endte opp med å måtte bytte 4 av 6 coiler ???

Motor rommet ble aldri spylt igjen så lenge jeg eide den bilen ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det diesel eller bensiner i Audien din?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan tenke meg det var en 1,8t kanskje? skjedde det samme med 1,8T til en venn av meg:P tok livet av coil på 3. sylinder :P men på et eller annet vis fikk han 4 nye gratis da det var registrert en aktivitet på disse hos forhandleren, med at det kunne være feil på dem....skjønte ingenting jeg :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg kjøpte en 156 for ca 3,5 år siden,der tok forhandler motorvask før salg. Dette var i Oslo og når eg kom til Sølihøgda så begynte motorlampen å lyse med tilhørende tap av effekt.

Etter diagnose ble luftmengdemåler byttet og feilmeldinger slettet,etter noen timer var feilen der igjen og etter utallige verkstedsbesøk og diagnoser var det en som hadde en teori om hva som var gale.

Endte opp med å splitte hele ledningsnettet for å rengjøre og få vekk fukt,var rett og slett fukt som hadde kommet seg inn i ledningsnettet og lagde masse krøll.

Så Alfa Romeo 156 ville eg styrt langt unna motorvask.

Derimot Bmw'en spylte eg med høytrøkk over alt,ingen problem:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det diesel eller bensiner i Audien din?

Det var en bensin 2,4.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg stapper en plastpose i luftinntaket (også kjent som "støvsugeren") på Galanten og gir på med kjemi og spyling (dog på laveste trykk HT'en leverer). Prøver å unngå å drukne coilene så langt det lar seg gjøre, og har så langt ikke hatt noen problemer. Har brukt samme fremgangsmåte på de andre bilene jeg har tatt - dekker til åpne luftfiltere og eksponert elektronikk hvis det er noe sånt. Alt har gått bra foreløpig :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En bør spray alle eletriske koblinger med wd40/5-56 eller noe lignende før enn bruker vann....

da er enn i værtfall litt tryggere.

eventuelt gjør det uten vann :)

Endret av GeirEM
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive