Gå til innhold
Kratoxy

Saab 9-3 Steel Grey, Newbie Show & Shine

Recommended Posts

Kratoxy    48
Kratoxy

Tid for show and shine! Sort of... Bildene ble ikke spesielt bra desverre, hvem skulle tro at det skulle være så mye ekstra arbeid å ta bilder i hytt og pine! Tok noen 50/50 shots, folke her inne ser ut til å like de :)

Glemte å ta bilder av bakfanger etter polering å litt forskjellig, men håper å få oppdatert dette når jeg legger på lag 2 av Duragloss #111 :) Måtte ta 80% av bildene selv, så de ble litt glemt etterhvert som jeg ble revet med. :rolleyes:

Min første show and shine, have mercy!

Da begynner vi!

Bilder før prewash, ikke så skitten. Det ble brukt Skumkanon med Autofoam 1:10 blanding, skumma fint det. Ble også brukt Prickbort og Surfex HD 1:5 under skummet. Også på felger :)

post-4639-0-55825200-1345161556_thumb.jp

post-4639-0-11741300-1345161860_thumb.jp

post-4639-0-12501900-1345162118_thumb.jp

post-4639-0-59985300-1345162165_thumb.jp

Fint lag med skum etter 2-3 minutt

post-4639-0-06998800-1345162362_thumb.jp

post-4639-0-70541100-1345162451_thumb.jp

post-4639-0-53755500-1345162579_thumb.jp

Tok en liten spyling i motorrommet i samme slengen. Hjertet litt i halsen, men det gikk bra.

Hadde ingen avfetting oppi her, utenom litt surfex HD helt i kantene.

post-4639-0-91709800-1345163045_thumb.jp

Avspylt og fin!

post-4639-0-60570100-1345163140_thumb.jp

Var ikke mye beskyttelse igjen her nei...

post-4639-0-62036700-1345163367_thumb.jp

Tid for håndvask!

2 bøtte systemet er i bruk her ja! Ingen gritguard dessverre, forsiktighet var brukt her som erstatning.

Såpe som var brukt her ble Victoria Wax Supersoap, god såpe. Blir nok å kjøpe denne igjen. God glid i denne såpa, skumma fint og. Vet ikke hvor viktig skum er, men ser på det som en god ting.

post-4639-0-15210300-1345163416_thumb.jp

Kombinert med Eurow sheep wash mitt var en fryd! Holdt masse vann, langt mer en noen svamp jeg har sett vertfall. Lot den ligge 2 min i rent vann for å myke opp skinnet litt, for å være sikker på å ikke ødelegge den. Den var litt tørr etter å ha tørket.

post-4639-0-96855000-1345163466_thumb.jp

Litt bilder under vask

post-4639-0-89530900-1345163502_thumb.jp

post-4639-0-54565500-1345163526_thumb.jp

post-4639-0-12318800-1345163562_thumb.jp

Tørket med Uber super dryer og Gtechniq zero scratch. Gikk ført over med ett Gtechniq, så tok jeg "fukten" med Uber håndkle.

post-4639-0-95264000-1345163593_thumb.jp

Deretter noen inspeksjonsbilder! Var temmelig overasket, det var ganske bra egentlig. Men de så dype ut, kan swirls være dype? Dårlige minnet mitt husker ikke hvor alle bildene er tatt, men det er bilder av døra, ved siden av håndtak, panser og bakskjerm og litt mer. Disse ble tatt med en Led Lenser T7, fungerte ganske bra. 2 lysstyrker og justerbart fokus.

post-4639-0-62230200-1345163634_thumb.jp

post-4639-0-64166000-1345163673_thumb.jp

post-4639-0-31509400-1345164692_thumb.jp

post-4639-0-95948000-1345164735_thumb.jp

post-4639-0-95690400-1345164833_thumb.jp

post-4639-0-73096300-1345164870_thumb.jp

post-4639-0-70997500-1345164602_thumb.jp

Så til støtfangeren bak. Den hadde noen "Lastesår" etter forrige eier.

post-4639-0-45734200-1345164633_thumb.jp

post-4639-0-02800100-1345164661_thumb.jp

Clay time!

post-4639-0-11527400-1345164761_thumb.jp

Var ikke så ille, dette er etter ett helt panser. Brettet den så man skulle se forskjell på ren og skitten clay. Clayen var helt ny. En Bilt-Hamber soft ble brukt, lett å forme og få fram ren side.

post-4639-0-93223200-1345164787_thumb.jp

Etter å ha clayet hele bilen var det tid for taping.

Clay og tape tok så lang tid at det ble mørkt i mellomtiden. Ble ikke så mørkt som bilde, men kameraer har merkelige vaner.

post-4639-0-63991600-1345164903_thumb.jp

Etter det satt jeg den i en godt opplyst garasje og tok kvelden. Begynte med poleringa dagen etter.

Fra her av ble det skuffende lite bilder, hadde litt tidspress på meg siden jeg skulle på jobb litt senere i uka, da trengte jeg litt døgnrytme.

Bildene ble litt glemt da.

Action shots! Her jobbes det.

post-4639-0-16562800-1345165594_thumb.jp

post-4639-0-92188700-1345165623_thumb.jp

Men her er hvertfall noen inspeksjons bilder etter en runde med gul uber pad og Menzerna FG-500.

Var en på forumet her som sa at denne lakken var knall hard, noe jeg fikk erfare da. Ingen nybegynner bil innen detailing altså...

Gul cutting pad og groveste Menzerna med DAS-6 DA maskin tok så vidt swirls... Dette tok tid ja... brukte noen timer bare på dette. Den gule paden var drept etterpå, var bare å kaste den. Litt synd etter som den var ny og dette var eneste bilen den var brukt på. Baksiden av paden ble veldig varm, kan ha bidratt til mordet på denne vil jeg tro.

Gikk over med Menzerna FG-2500 og FG-4000, men det var absolutt ingen forskjell, prøvde 50/50. Klarte ikke se forskjell....

Gikk nu over med de for sikkerhets skyld.

Bildene er tatt sånn omtrent der de første ble tatt.

post-4639-0-96370000-1345165530_thumb.jp

post-4639-0-80322800-1345165563_thumb.jp

post-4639-0-08535500-1345166205_thumb.jp

post-4639-0-70244400-1345166309_thumb.jp

post-4639-0-65208500-1345166346_thumb.jp

Her er også noen 50/50 shots som dere liker så godt! :D

post-4639-0-41991900-1345166467_thumb.jp

post-4639-0-90950200-1345166502_thumb.jp

post-4639-0-36083500-1345166535_thumb.jp

post-4639-0-04605400-1345165830_thumb.jp

Disse to ble litt mislykka, men ser du godt nok kan du se det. Så jeg tok de med uansett.

På den ene baklykta prøvde jeg å bruke 2 lyskilder, gikk dårlig.

post-4639-0-84002900-1345167134_thumb.jp

post-4639-0-35968900-1345166569_thumb.jp

Så ble det en liten pause da det var en til besøkende som spurte om jeg ikke kunne gi han en liten demo på hans bil, denn så langt verre ut.

Hele bilen ble vasket med skumkanon, men det var bare panseret som ble vasket for hånd for å spare litt tid. Før bilde og 50/40 bilder.

post-4639-0-51642300-1345165655_thumb.jp

post-4639-0-74922900-1345165689_thumb.jp

post-4639-0-15730900-1345165754_thumb.jp

post-4639-0-46628400-1345165796_thumb.jp

Tilbake til min bil.

Så var det ut og håndvaske med supersoap, eurow hanske og surfex HD 1:10.

I mørke... mitt på natta. Ikke ideelt, men det måtte gjøres om jeg skule bli ferdig.

post-4639-0-01118100-1345167213_thumb.jp

Vasket! Skinner over all forventning!

post-4639-0-67367000-1345167249_thumb.jp

post-4639-0-69492600-1345167355_thumb.jp

Litt stolt av det bilde her:

post-4639-0-52049600-1345167282_thumb.jp

Glass ble så vasket og behandlet med Stoner Invissible glass og Rain Repellent.

Var veldig vanskelig å få noe resultat bilde av dette desverre.

post-4639-0-80032900-1345168317_thumb.jp

Så, når bilen var helt tørr var det en runde med Poorboys Black Holse Show Glaze. Denne luktet godt!! Hele bilen min lukter av det stoffet her nå, men jeg klager ikke! :D

post-4639-0-48150500-1345168349_thumb.jp

Buffet av Black Hole Glaze!

Så blank og fin! Fremdeles ikke særlig forskjell siden jeg gikk over med FG-500, men litt småting her og der gikk vel bort.

post-4639-0-41240500-1345168416_thumb.jp

Så var det sealer!

Valget ble Duragloss #111, god erfaring med denne på en tidligere svart bil.

post-4639-0-65298800-1345168449_thumb.jp

post-4639-0-52467100-1345168483_thumb.jp

post-4639-0-17082000-1345168514_thumb.jp

Denne fikk stå på bilen i 60 min før jeg buffet av. Så fikk den stå i en god og varm garasje over natta for å herde. Skal legge på ett nytt lag senere i uka, og så ett lag med Collinite 457s over det igjen.

I tillegg skal jeg behandle all plast med Polytrol og legge colli'en på felgene mine og se hvordan det blir.

Ble ingen bilder etter dette, siden nå var klokka halv 6 om morgenen og jeg var trøtt og ville hjem.

Skal ta flere bilder når jeg legger på ett lag tyil med DG#111.

Takk for meg, håper dere liker denne S&S'en. Ble ikke helt som jeg hadde tenkt, men nå vet jeg hva jeg må gjøre bedre neste gang! Ble litt dårlige bilder her og der og litt rot.

Takker så mye for muligheten til å dele dette med dere! :D

Ser fram til respons fra dere her inne, dere ser ut til å vite hvadere driver med! :)

post-4639-0-11267000-1345168383_thumb.jp

Endret av Kratoxy
  • DCN Poeng 13

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Som du og har oppdaget; mye jobb å ta mange gode fotos til Show'n shine. :)

Ser ut som om du fikk til et veldig kurant resultat på denne. Anbefaler deg å bytte pad etter hvert panel (og halve tak/panser), og ha minst 2 stykker å bytte mellom, helst tre. Da holder padsene lenge også på orginal bakplate til das6-maskinen din.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kratoxy    48
Kratoxy

Takker for rådet!

Skal kjøpes inn på neste bestilling :)

Paden ble veldig varm... Og jeg tror das6'en er litt vell kraftig til tider, reiv nesten paden i biter. :S

Men man får erfaring etterhvert som man går, er bare litt irritert på at lakken skulle være så fordømt hard!

Ripefjerning var nesten bare å glemme :/ Fikk bort noen, og de fleste ble mye mindre synlig.

Forresten! Jeg fikk faktisk bort ett ganske heftig merke etter at en sandete fotball hadde truffet panseret mitt! Det var jeg ganske fornøyd med. :) Ett stort rundt merke med horisontale riper, synd det ikke lot seg ta bilde av.. :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken    99
Klykken

Så da bra ut det der! :D creds for vel gjennomført jobb, med flott resultat! Pene 50/50s også. Er ikke bare for show man gjør dette, synes jeg. Man ser jo tydligere forbedringer om man gjør det slik, som kan fungere som motivasjon om man holder på i de sene nattetimene.

Du tok halve panseret i en smell, eller? Kan kanskje være lurt å ta litt mindre områder om gangen. F.eks dele panseret i fire deler istedet for to. Det sies at man har mer kontroll ved små områder, samt at man holder varmen bedre og dertil bedre korrigeringsmuligheter, hvilket jeg mener stemmer ganske bra. Og bytte av pads ofte (som nevnt over) har jeg smertelig fått erfare er lurt. Brente en pad her for litt siden, med samme maskin som du (bare med Krauss som produsent). :P

Endret av Klykken

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
bayersk-mach-werk    70
bayersk-mach-werk

bra show and shine dette, bare synd bildene var litt små ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sigmund S Dy.    5
Sigmund S Dy.

bra show and shine dette, bare synd bildene var litt små ;)

Trykk på bildene så blir dem større ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kratoxy    48
Kratoxy

Så da bra ut det der! :D creds for vel gjennomført jobb, med flott resultat! Pene 50/50s også. Er ikke bare for show man gjør dette, synes jeg. Man ser jo tydligere forbedringer om man gjør det slik, som kan fungere som motivasjon om man holder på i de sene nattetimene.

Du tok halve panseret i en smell, eller? Kan kanskje være lurt å ta litt mindre områder om gangen. F.eks dele panseret i fire deler istedet for to. Det sies at man har mer kontroll ved små områder, samt at man holder varmen bedre og dertil bedre korrigeringsmuligheter, hvilket jeg mener stemmer ganske bra. Og bytte av pads ofte (som nevnt over) har jeg smertelig fått erfare er lurt. Brente en pad her for litt siden, med samme maskin som du (bare med Krauss som produsent). :P

Takker!

Fant ut det, første gang med maskin. :P

Litt nybegynner feil var det nok, men man lære av sine feil.

Prøvde litt forskjellig kombinasjoner av hastighet og område etc. Noen ting fungerte der men ikke der. Sku ikke være lett nei. ^_^

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Hehe, SteelGrey er hard ja. Roterende og ull er veien å gå hvis du skal få korrigert bort medium swirls. Våtslip tvert hvis det er RDS - snakker av erfaring :) Dro på med #105, gul Über, 2000 rpm og 100 kg press - tok småswirls på min. "Wtf?!" tenkte jeg da. Ull, #105 og meget hard kjøring = OK etter 1 runde. Bra etter 4. RDS = 1500 + 2500 papir, og ull + #105 etterpå. Knapt nok kjørespor etter ull-kjøringen...

Ble bra løft dette her ja - må passe på disse fine bilene :) (selv om jeg har solgt min...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kratoxy    48
Kratoxy

Hehe, SteelGrey er hard ja. Roterende og ull er veien å gå hvis du skal få korrigert bort medium swirls. Våtslip tvert hvis det er RDS - snakker av erfaring :) Dro på med #105, gul Über, 2000 rpm og 100 kg press - tok småswirls på min. "Wtf?!" tenkte jeg da. Ull, #105 og meget hard kjøring = OK etter 1 runde. Bra etter 4. RDS = 1500 + 2500 papir, og ull + #105 etterpå. Knapt nok kjørespor etter ull-kjøringen...

Ble bra løft dette her ja - må passe på disse fine bilene :) (selv om jeg har solgt min...)

Har aldri vært borti en roterende, men det ser ut til at det må kjøpes og læres til denne bilen vertfall. Hadde tenkt å fylle i farge og våtslipe bort en del steinsprut på panseret, det turte jeg jo ikke etterpå :/ Tviler på at jeg hadde fått bort sandpapir merkene...

Hadde lyst til å prøve Gtechiq P1 på forskjellige pads for å se om det kunne fungert, tenkte og på å bruke Ultimate Compound men kom aldri så langt.

Prøvde først oransje uber pad med FG-2500, skjedde nesten ingenting.... Da tenkte jeg: "Ka pokker e d æ gjør feil? For denne maskina hjalp ikke mye..."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kratoxy    48
Kratoxy

Her er da samme bilen mange måneder senere etter en vask og ett lag voks :wub:

Mye jeg kunne sagt, men dette bildet sier mer:

jrnz6xz.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×