elmof

Frontlys riper.

Skriver nok en gang på forumet ettersom jeg ikke får det helt til.

Prøvde å rubbe lyktene på en Opel Astra 2003 modell. Dette på grunn av at den strøk på Eu-kontroll pga matte lykter. Jeg er svært lite fornøyd, men samtidig så føler jeg at det ser bedre ut enn tidligere.

Men er veldig usikker på Eu-testen.

Kan også nevne at Eieren ble litt nervøs av ripene som kom på lyktene.

Hva har jeg gjort feil?

1. Vasket lyktene med vann og såpe.

2. Prøvde med Menzerna 3000 og så ingen forkjell.

Gikk helt ned til Menzerna 500 + Gul Cutting pute fra Uber.

3, avsluttet med Menzerna 3000 på blå uber pute.

Hadde trinn 3 på maskinen. ( Ønsker å gjøre oppmerksom på at disse lyktene er sotet pga sports-modell )

post-4034-0-92558000-1345143112_thumb.jppost-4034-0-27831100-1345143099_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har vært borti eit par matte frontlykter. Det matte laget sitter godt, so eg går over med roterende og forholdsvis grov kombinasjon.

Eg går over ein del ganger for at det skal bli bra.

Har du DA, so er det berre å gå over ein del ganger med litt press og fart.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok et par som var helt ruglete i glasset (plastlykter) nå og jeg måtte våtslipe med 400 papir først, så 1000 papir og deretter 2500 papir. Etterpå rubbet jeg med Scholl S3 Gold på gul spotpad med roterende og finpolert med Ultrafina med DA maskin etterpå. Litt spenstig hopp på slutten fra S3 til UFSE, men det funket veldig bra når jeg fikk kjørt hardt over et par ganger med UFSE. Husk å ta wipedown for å sjekke at du har fått vekk alle slipespor og evt. hologram. :)

Hensikten med å våtslipe er å lettere få korrigert større ugjevnheter (ruglete glass, større riper, måtte områder osv.). Starter med det groveste for å få slipt alt gjevnt, deretter bruker man finere og finere papir for å slipe vekk sporene fra grovere papir slik at en korrigerende polish kan gjøre det helt blankt og fint etterpå. :)

Endret av CFM
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok som de over her sier - du har vært alt for forsiktig. Du må gå på hardt og grovt først for å korrigere slitne frontlykter. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar. Hvis jeg går grovere så vill det nok bli mere riper, hvordan kan jeg fjerne dette igjen? Bruke langt tid med 3000 på blå Uber pute eller? Er det fare for at jeg brenner glassene hvis stor fart og mye varmgang?

Takker for svar som vanlig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg så mye til Menzerna, men hvis det blir riper av den groveste komboen så kjører du noen harde pass med en mildere kombo, for så å avslutte med et par pass med lite press. Kanskje du må kjøre et par ganger med det fineste konboen også. Felles er i hvertfall et par harde og saktegående pass først, for så å avslutte pent med lite press.

Når du får vondt når du kjenner med handa er temperaturen om lag 50-60 grader. Jeg pleier å gi meg et stykke før det, kanskje 40-50 grader maks hvis jeg skal anslå noe. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke godt å se noe på bildet annet enn at den ser mye bedre ut. Er du sikker på at det ikke er riper som var der fra før og som blir mer synlige når du fjerner mattheten?

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har ikkje merket at det blir riper av å bruke ein grov kombo.

Blå uber er jo og so mjuk pad at eg hadde ikkje brukt den som avsluttning. Minimum grønn uber som avslutning. (for å få det blankere)

Får du riper av den grove kombinasjonen, so går du berre eit hakk ned på grovheitskalaen. Blir da oransje uber. (veit ikkje kva det blir med menzerna produktene)

Temperaturen når eg driver på er ca 40-50 grader. Går ikkje høgare enne det. Men må jobbe litt for å få den temperaturen med roterende og liten bakplate.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er slip og polering av BMW lykter, der går det fra 500 papir til 800 papir og så avsluttes med 3000 papir før polering, disse ble som nye, men jeg og eier var litt skeptiske etter at jeg hadde brukt 500 papir og så på lykta, men bra ble det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg startet på mine foreldres bobil i dag. Det var blant annet en del riper i det ene lykteglasset. Jeg brukte Scholl S3 og sonaxputene som jeg hadde liggende. Jeg ble veldig godt fornøyd med resultatet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polerte lykter for en kar jeg ikke kjenner en gang.Gikk grovt til verks med sikkert 300 papir eller noe.Etter 1,5 time maskinpolering og finere papir pr lykt så var de strøkne :) Prøv deg frem,hehe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må si at jeg ikke kunne se at lyktene ble noe mattere etter noen runder med 500. Jeg hadde nok så høy hastighet, men store og raske bevegelser for å hindre varme. Dette pluss lite spress var nok grunnen til dårlig resultat.

Jeg er veldig skeptisk til om jeg lagde de ripene som var på glasset. Dette på grunn av at alle ripene gikk i lange rette linjer.

Uansett, jeg håper resulatatet ble brukenes og at bilen blir godkjent.

Takk for svar.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive