Gå til innhold

Iron-x før eller etter håndvask?


AndersE88

Recommended Posts

Skal polere bilen og tenkte å starte med prickbort som deretter spyles av før surfex+skum påføres og deretter spyles av. Etter dette er jeg usikker på hva som er best?

Lufttørking av bil før iron-x påføres etterfulgt av håndvask og tørk, eller iron-x etter håndvask og tørk.

Hva anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel delte meninger om dette, men IX har vel best effekt på tørr bil tror jeg.

Også lettere å se hvor den jobber på lakken.

Jeg kjører IX før håndvask og evt clay :)


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt to metoder:

1. Prickbort

2. Surfex HD

3. Håndvask

4. Tørk

5. IronX på tørr bil

6. Clay på våt bil (pga. avspylingen av IX)

Og...

1. Prickbort

2. Surfex HD

3. Gjerne lufttørking

4. IronX

5. Håndvask

6. Clay på våt bil (rett etter 5.)

Begge fremgangsmetodene funker bra, men er fortsatt usikker på hvilken av dem som funker best. ;)

Iron X fjerner/løser opp metallpartikler, så for mest skånsom håndvask, tar du dette som en del av forvasken..

Har ikke noe å si for skånsomheten dette, så lenge man ikke påfører IX for så å gnikke det av med svamp/vaskehanske. :P IronX fjerner ting som ikke rikker seg ved berøringsvask. Med den tankegangen måtte man jo ha brukt IX før hver eneste håndvask gjennom vinteren, hehe..

IronX har forsåvidt grei effekt på våt bil også da. :)

(tror det er viktigst med Prickbort på tørr bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører iron-x før clay. Min erfaring er at iron-x tar med seg mye shit, som gjør at det er mindre igjen til clayen.

Min rutine er:

Prickbort på tørr bil

Surfex HD

Skum

Grundig avspyling

Lufttørk

Iron-x

Håndvask

Tørk

I noen tilfeller kjører jeg håndvask før iron-x, men dette er kun hvis bilen er ekstremt møkkete ved ankomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer H

Er det særlig mye vits i IronX etter clay egentlig?

Den finner alltid noe! :) Er sånne små brune rustakti prikker som clayen ikke tar, noe som ironx gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Mange forskjellige metoder her :)

Sånn er min:

Prickbort.

Avspyling.

Surfex.

Skum.

Avspyling.

Iron-x.

Skum.

Avspyling.

Bøttevask.

Avspyling.

Clay.

Tørker ett og ett panel etter clay.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den finner alltid noe! :) Er sånne små brune rustakti prikker som clayen ikke tar, noe som ironx gjør :)

Ja? Det gir jo ingen god grunn til å bruke IronX etter clay. Har heller ikke opplevd at clayen ikke tar disse prikkene. Folk klarte seg jo før IronX kom, det tar bare lenger tid med clayen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Det gir jo ingen god grunn til å bruke IronX etter clay. Har heller ikke opplevd at clayen ikke tar disse prikkene. Folk klarte seg jo før IronX kom, det tar bare lenger tid med clayen.

IronX blir hovedsakelig brukt for å spare clayen her i huset iallefall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det nok Christer, men man sparer mye tid på å bruke IronX. Her på jobben er IronX stort sett et fremmedord, og jeg har clayet bort en del piggstøv i det siste - vanskelige flekker er tidkrevende å få bort med clay.. Kanskje Popp tenkte på å spare tid på claying?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det nok Christer, men man sparer mye tid på å bruke IronX. Her på jobben er IronX stort sett et fremmedord, og jeg har clayet bort en del piggstøv i det siste - vanskelige flekker er tidkrevende å få bort med clay.. Kanskje Popp tenkte på å spare tid på claying?

Tenker både med tanke på tid, og at jeg aldri husker å kjøpe med meg clay når jeg er ute på farten..

Ellers så har jeg begynt å bruke autoscrub eller hva det nå het, så kjører over hele bilen med den på DA istede for clay, og denne er såpass dyr at jeg vil prøve å spare den for piggdekkstøv og asfaltklumper..

Edit; tok en test på en kundebil som så helt jævelig ut, testen var kun for å teste hvor mye man kunne fjerne først, men tror nok dette blir dyrt i lengden.

1. Prickbort

2. HT

3. Surfex 1:2

4. Iron X

5. Skumkanon med ren orange prewash

6. HT

7. Håndvask + HT

Clayen var tilnærmet ren etter denne prewashen ;)

Endret av Popp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne rekkefølgen:

- Prickbort

- Avspyling

- Surfex 1:15 (styrken her varierer så klart etter hvor møkkete bilen er, behandlet eller ikke, osv.)

- Avspyling

- IronX på de panelene som er mest utsatt; nedre paneler, panser, hjulbuer og bakluke.

- Håndvask

- Avspyling

- Clayer hele bilen + Tørk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...