Roy Inge

AutoFoam vs Bilshampo(jif)

Jeg tenkte jeg skulle smelle sammen en liten test av den gode gamle traveren fra Bilt Hamber, AutoFoam og nykommeren på markedet, Bilshampo fra Jif.

Jif er jo et allerede godt kjent merke i dagli konsumet i alle hjem, stort sett under oppvaskbenken eller på baderommet. Men nå også i bilverdenen -på redelig vis. Jif Skurekrem er tidligere kjent i bilpleie sammenheng blandt bussjåfører på langdistanse -og tur busser. Primært for å på en enkel måte kunne skure vekk asfalt flekker fra fronten på bussene. Jeg personlig har aldri forsøkt dette, men rykte vil ha det til at det fungerer til den hensikt å fjerne urenheter i lakken. Men det er jo tross alt skure krem, og dertil ikke akkurat ripefri vask.

Uansett, jeg ønsker med dette innlegget og sette disse to produktene opp mot hverandre.

Bilt Hamber AutoFoam er laget for bruk i skumkanon til høyttrykkspyler, og er et produkt som flere her på forumet er godt fornøyd med. Fordi det på en skånsom og elegant måte løser opp mye smuss og gjør selve avspylingen til en lek.

JIF Bilshampo er nykommeren jeg ønsker å utfordre. Forventningene til dette produktet er, etter all skryt jeg har fått med meg, ganske lik AutoFoam fra B.H. Hvor vennlig denne såpa er mot eksisterende voks på bilen er jeg veldig spent på.

Prismessig for 5Liter er JIF bilshampo litt dyrere enn Bilt Hambers AutoFoam(jf: ExInt.no og bilnerden.no)

Kaninen som skal i ilden er som "vanlig" den gamle traveren av en Mercedes jeg eiger. En 1992 mod E-klasse med litt over 500K km på telleverket.

Aller først noen inspeksjonsbilder på hvordan bilen var før vask:

DSC_0033.jpg

DSC_0034.jpg

DSC_0035.jpg

DSC_0036.jpg

DSC_0037.jpg

Generelt bare overfladisk møkk, inntorket sørpe, litt veistøv og ellers litt fluer i fronten av bilen.

Bilt Hamber er først ut, denne er litt grønlig i fargen og lukter "søtt". Det er ren, ublandet såpe i beholderen. Det må nevnes av nedre del av karroseri(fangere, sakko på dørene, og tildels felgene) fikk en dysj med Prickbort først. Det gjelder hele bilen!

DSC_0041.jpg

DSC_0039.jpg

Blandeskruen på Kranzle maskinen som ble brukt til å vaske med, kan justeres fra 0-10, hvor 0 er helt lukket/minimalt med såpe(usikker på om det er 0%..) og 10 er full såpe blanding. Kan tenke meg til at full såpeåpning resulterer i 50% blanding.

Her ble det brukt posisjon nr 3.

en liten filmsnutt av skumlegging med AutoFoam

th_GOPR1614.jpg

Filmet med GoPro 2.

Såpa bærer tydelig preg av å arbeide godt sammen med avfettinga.

DSC_0042.jpg

DSC_0043.jpg

DSC_0044.jpg

Det er ikke mye møkk å spore på denne vaskinga.

DSC_0045.jpg

Et bilde som er verdt å ta med videre til neste side av bilen.

Litt såpe henger igjen på panelet her(nedre del av venstre framskjerm, rett bak framhjulet), og en del møkk ser ut som henger igjen på panelet.

Her er da Jif Bilshampo som skal til verks. fargen er mer gjennomsiktig med en dyp gultone, lukter litt ubestemmelig såpe. Litt som JIF uten sitronlukt...

Blandeskrua er her også satt til 3, men som det vil vises etter litt, så må jeg justere denne ned til 1 for å få det skummet jeg ville ha. For ellers ble det bare tykt barberskum.

th_GOPR1615.jpg

Noen bilder etter at skumminga er over:

DSC_0046.jpg

DSC_0047.jpg

Man ser tydelig forskjell på hva som blir ført bort av såpene her. Ser ut som at det er bremsestøvet som blir ført bort her, mot mer alminnelig møkk på den andre sida.

DSC_0048.jpg

DSC_0049.jpg

Her er samme bilde av framskjermen som ble nevnt tidligere på venstre side. Litt møkk henger tilsynelatende igjen her også, men det er mye mer såpeskum enn på den andre sida.

Altså en såpe som er drøy i bruk.

Noen timelaps bilder under avspyling

GOPR1618.jpg

GOPR1635.jpg

GOPR1662.jpg

GOPR1683.jpg

Framskjemene etter avspyling:

Venstre framskjerm

DSC_0050.jpg

Høyre framskjerm

DSC_0051.jpg

Den møkka som tilsynelatende hang igjen på disse panelene ble meget enkelt spylt bort med høyttrykk spyler.

Noen flere bilder etter avspyling:

DSC_0052.jpg

DSC_0053.jpg

DSC_0054.jpg

DSC_0055.jpg

DSC_0057.jpg

Hvordan er så såpene mot voksen som ble lagt på bilen tidligere i år?

Voksen som ble brukt er Swissvax Crystal Rock, og det er derfor ikke ønskelig at voksen skal bli vasket bort ved denne vasken.

DSC_0059.jpg

Ser ut til å ha overlevd begge sider her

Venstre side over vindu:

DSC_0058.jpg

Høyre side over vindu:

DSC_0060.jpg

Panser:

DSC_0061.jpg

Et kapittel for seg.

Jeg har alltid slitt med å få voksen til å henge på panseret mitt, så det at beskyttelsen er fraværende her, er jeg ikke overrasket over

Så til slutt en liten just for fun video. Denne skulle egentlig være ment for å demonstrere egenskapen i beskyttelsen som er lagt på bilen, men fikk en liten utskeielse på slutten :P

th_GOPR1686.jpg

Dommen min:

Bilt Hamber AutoFoam:

Jeg er vandt med Bilt Hamber til skumkanonen fordi den gjør en god jobb når jeg skal vaske bil, enten vaske for å vaske, eller vaske før polering. Denne bestilles fra våre samarbeidspartnere.

JIF Bilshampo:

Egentlig litt skuffet over at jeg ikke fikk en bedre såpe enn hva jeg hadde laget meg forventninger om, men det er en av mine svakheter å gjøre meg litt for store forhåpninger av og til. Men imponert over at den fører bort litt annentype møkk enn hva AutoFoam gjør. Den er drøyere i bruk, jeg måtte justere den blandingen av såpe og vann for å få det skummet jeg ønsket. Lukter mindre.

Denne såpa kan bestilles hos våre samarbeidspartnere, eller kjøpes over disk hos f.eks. Felleskjøpet, NorEngros, Coop OBS(?) etc.

Hva vil jeg kjøpe neste gang?

Uvisst, jeg vil forske mer på denne nye såpa jeg har i samlinga mi her, og ta det derifra. Det er overhode ikke utelukket at jeg kan finne på å bruke JIF Bilshampo til skumming i fremtiden.

Håper dette har vært noen lunde til nytte for dere som er litt usikkre i saken :)

Bilen ble forøvrig håndvasket med vaskehanske av ull(Mothers), Car-Bath og Wheel fra SV.

11

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin test, Roy Inge, cred for dette! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin test, Roy Inge, cred for dette! :)

Takk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin test, men hva er poenget med å bruke prikkbort når du skal sette rengjøringsevnen til 2 forskjellige produkter opp mot hverandre? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott test. Ser ut som at begge rengjør godt.

AF er en såpe som er laget til skumkanon og Jif'en er vel en bøttesåpe? Sikkert derfor du opplever skumforskjellen.

AF har anbefalt blandingsforhold 1:100 noe som gjør den ganske dryøy.

Selv har jeg opplevd at AF er såpass sterk at den stripper plast lister og jeg har også fått noen matte flekker på min bil med SS lakk. Så heretter er jeg forsiktig med denne.

Pga AF er såpass drøy som den er, så vil jeg tro at denne er mer økonomisk enn Jif.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin test, men hva er poenget med å bruke prikkbort når du skal sette rengjøringsevnen til 2 forskjellige produkter opp mot hverandre? :)

Du er inne på et poeng der. Når jeg vasker bilen for å få den skikkelig ren så bruker jeg alltid Prickbort som en liten forvask før jeg skumlegge bilen, jeg valgte da å legge på et lag med dette før jeg tok testen. At det er et diskutabelt påfunn, kan jeg være enig i.

Flott test. Ser ut som at begge rengjør godt.

AF er en såpe som er laget til skumkanon og Jif'en er vel en bøttesåpe? Sikkert derfor du opplever skumforskjellen.

AF har anbefalt blandingsforhold 1:100 noe som gjør den ganske dryøy.

Selv har jeg opplevd at AF er såpass sterk at den stripper plast lister og jeg har også fått noen matte flekker på min bil med SS lakk. Så heretter er jeg forsiktig med denne.

Pga AF er såpass drøy som den er, så vil jeg tro at denne er mer økonomisk enn Jif.

Det stemmer det at jif er laget som bøtte-såpe, men jeg mener å ha lest flere steder at den også skal kunne brukes i kanon.

Bl.a. i brukerveiledningen for produktet

http://www.lilleborgprofesjonell.no/content/download/22748/343794/file/Jif%20Professional%20Bilshampo.pdf

Der står det også at anbefalt doseringer er 1-5%, altså ca lik med AF. Jeg har da brukt en blanding rundt 15-25%, litt kraftig, men også en indikasjon på at den er ganske skånsom alikevel.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stusset også over hvorfor du brukte PB når poenget med testen var å teste ut to helt andre produkter :)

Har Jif'en selv, men ikke testet den ennå. Har Magifoam som foreløpig soleklar favoritt på snowfoam :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive