• 0
Sko76

Lakkforsegling, smart eller bortkastet?

Spørsmål

Hei!

Har akkurat kjøpt meg helt ny bil (sort). Noen bekjente har da anbefalt meg å lakkforsegle bilen med ditech, perma-shine eller lignende. Vet ikke det å spørre om dette her er som å "banne i kjærka", men etter å ha lest mange tråder her så ser jeg at det er mange med stor kompetanse på bilpleie.

Slik jeg har forstått så er vel denne typen lakkforsegling egentlig for de som da ikke gidder/orker polere bilen regelmessig selv. Hvis disse produktene holder i noen år så er det interessant, men er usikker på om "garantiene" er noe å stole på. Noen med erfaringer?

Alle innspill mottas med takk!

PS: Etter å ha lest noen timer her kaster jeg i hvertfall svamp og pusseskinn og bestiller nytt utstyr i dag :).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

• 0

Finnes mye info om dette her på forumet, hvis du bare søker litt. Bruk søkefunksjonen her på forumet. Tråder som f.eks denne gir deg nok svar på de fleste spørsmålene dine runt denne typen lakkforsegling.

Den fungerer faktisk ganske godt. Eller så finner du mye via google også

Velkommen til DCN :)

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg vasket min tante sin bil for noen uker siden, som var behandlet med Perma Shine tror jeg det var, hun var helt overbevist om at den fortsatt hadde god beskyttelse selv om det er 4 år siden den ble behandlet. Bilen var så møkkete at jeg var nødt å bruke prickbort, og prøvde meg på en litt mildere blanding surfex hd for å få den ren, etterfulgt av håndvask med MG Nxt gen vask (vet at denne kan være litt tøff mot LSP men blandet mildt). Etter dette lå vannet dønn flatt på bilen, og det var ikke antydninger til beskyttelse på bilen. Bilen hadde også masse vaskeriper og andre riper, så jeg er langt fra overbevist om at det er noen god løsning for den som ikke gidder å behandle bilen selv, føler nesten det blir å lure seg selv for man følger gjerne ikke med noe særlig på lakkens tilstand for man tenker at "det er jo garantert å holde så og så lenge". Så hadde jeg hatt en ny bil hadde jeg investert i et godt vaskeutstyr og en god voks, holder man bilen regelmessig tar jo ikke dette lang tid å vedlikeholde :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Kjøp heller en voks og litt vaskeutstyr :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Anbefaler deg heller en god voks ja. Det er jo bare kos å legge voks på bilen sin! ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg har alltid likt å stelle bilen, så da dropper jeg kanskje ditec/permashine. Hvilken voks bør jeg i så fall gå for? Bilen er en panther black s-max.

Siden jeg mangler alt hadde jo en pakke vært fint. Har kikket på:

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=102&product_id=426

Med litt ekstra har jeg vel det meste her.

Er voksen ok? Voksen bør være nybegynnervennelig :), grei å legge for hånd og vare hele vinteren.

Produktene fra Swissvax ser jo veldig fine ut men er dyre, selv bøtte-kit.

Har lest mange av trådene om startutstyr, ikke minst

http://www.detailersclub.no/forum/topic/6399-er-du-nybegynner-paa-produktjakt/,

men noen direkte anbefalinger hadde vært hyggelig.

Siden bilen er ny er vel ikke polish nødvendig før voks? Har ikke maskin heller og har ikke tenkt å kjøpe dette i første omgang.

Er også litt skeptisk til å bruke clay på ny bil uten trening...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Neida, polering er ikke nødvendig før voks :) Vask den grundig men skånsomt, så er den klar for voks. Clay på ny bil er neppe en nødvendighet med mindre lakken faktisk er ru! ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Eg har ikkje testa, men CG Petes 53 varer vanligvis ikkje so lenge. (ifølge andre her på forumet) So skal du ha noke som varer heile vinteren, velger du noko anna.

F.eks. DG (Duragloss) 101 og 111 er ganske bra. (men finnes masse å velge imellom! :thumbup: )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Den pakken du linker til er en veldig god start :thumbup:

Husk avfetting ( f.eks surfex og prickbort)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Vi fikk en ny rødmet VW Tiguan før ferien. Etter ferien ble bilen vasket (først litt Prickbort) og gitt en omgang Autoglym Extra Gloss protection. I dag vasket jeg bilen for andre gang og som forventet trenger den noe mer "blank og våt"-look. Før høsten skal den få for eksempel Scholl S40 (eller var det S30 jeg hadde i kjelleren) og forsegling. Usikker på om jeg skal velge Scholl der også. Uansett skal jeg holde bilen blank og ripefri selv. På dette forumet får vi de rådene vi trenger :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive