Roy Inge

Vask campingbil

En kollega lurer på hva man kan vaske campingbilen med. Såpa skal visstnok ikke tære på vinduspakninger, ikke ødelegge vinduer/karosseri/dører etc.

Det finnes visst en egen campingvogn-vask produkt, men er dette eneste alternativet?

Jeg sa at je ville anbefalt prickbort(om nødvendig) for så å skumlegge hele bilen med jif bilshampo.

Noensinne har noen tanker...?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok de fleste bilshampoer egner seg for dette, har ikke hørt om andre biler som har fått skader på karroseri eller pakninger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Campingbiler har vel gummi og pakninger laget for å tåle vær, vind og møkk fra veitrafikk. Logisk sett kan man da bruke det samme som man rengjør bil med. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok de fleste bilshampoer egner seg for dette, har ikke hørt om andre biler som har fått skader på karroseri eller pakninger.

Campingbiler har vel gummi og pakninger laget for å tåle vær, vind og møkk fra veitrafikk. Logisk sett kan man da bruke det samme som man rengjør bil med. :)

Takk for innspill, jeg tenkerbegentlig litt i samme gata emne tenkte allikevel å lufte temaet her da han greide å gjøre meg litt usikker... ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vasker og polerer både (lang) campingvogn og bobil. På bobilens campingdel bruker jeg aldri avfetting (bilen brukes ikke på salta veier) men vanlig bilsåpe og vaskehanske.

Når det gjelder lakk på bilen (den er hvit) bruker jeg Swissvax Fluid cleaner. Denne funker også meget godt på bodelen. Jeg har vært litt kjipere med campingvognen. Den har fått Autoglym Super resin polish. Tror jeg brukte Autoglym EXP som beskyttelse på vognen i vår. Bilen fikk bare en omgang med Dodo Juice sin "hvite" voks før sommeren. Nå skal den pleies på nytt til helgen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker kun dedikert vaskemiddel for campingvogn på vogna(globex 80),vanlig avfetting løser opp butylen som vogna (eller bobilen) er tettet med og lager det hardt slik at lekkasjer kan oppstå..som voks bruker jeg autoglym..på tøffere flekker bruker jeg ren globex eller prickbort som jeg tar på en mikrofiber slik at dette ikke berører butyl og skyller av umiddelbart. Takluker og vinduer skal også vokses..finnes sikkert andre måter og vaske og vokse vogn men denne fremgangsmåten lager i hvertfall ikke problemer i forhold til fuktgaranti..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjøpt Globex 80 med voks til campingvognen.

Jeg er ikke ute etter beading egenskaper, men kun at den blir lett å vaske når den taes ned fra spikerteltet på fjellet. Det går mellom 1-2 år for hver gang vi tar den ned, og da blir den vasket.

For 2 år siden brukte jeg shield over hele vognen, og det var ganske greit å rengjøre den nå. Vognen hadde kun litt svarte/grå rennemerker som er vanlig, eller var den bra.

Vil denne voksen i Globex såpen gjøre vognen grei å rengjøre igjen om 1-2 år, eller bør jeg legge på ett lag holdbar voks (Collinite 845, BH Finis)? Eller vil det ikke ha mye å si om det er voks eller ikke på vognen, når den står så lenge uten å bli vasket allikevel?e3b14bfc6ed75a5467bc00cdf56a4649.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive