Gå til innhold

"Ny" BMW E39?


Dahlsveen

Recommended Posts

God kveld alle sammen.

Jeg har nå solgt Passaten min *snufs*, men dette åpner jo for en "ny" bil i tunet :)

Har kikket litt på en BMW 520 E39 1999 Touring, med skinnseter, takluke, automatkasse..the works egentlig. Den har rullet 212.000. Har vært og prøvekjørt den idag og det eneste jeg kunne merke var at bremsene foran "knirker" veldig da jeg tråkket pedalen i bunn. De er helt nye, så har dette kasnkje noe å si? Ellers begynte bilen å riste da jeg passerte 100 km/t på E18 med cruisekontrollen på. Tok dette opp med selger og han sa at de ikke hadde balansert hjulene enda pga helt nye sommerdekk og at dette var grunnet til at det ristet.

Bilen så ikke ut i måneskinn kosmetisk sett..og det er nok en lærling med ullpad og grov polish som har vært bortpå for det var vaskeriper og hologrammer over hele bilen, men ingen forferdelige riper og sår (som ikke kan behandles) hvertfall.

Er det noe jeg burde være obs på med denne typen bil? Jeg har ikke vært særlig borti BMW før og vet ikke hva eventuelle fallgruver kan være.

Alle servicer er utført opp til dags dato og siste to har blitt tatt av de som selger bilen.

Takker for all input :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

Rust i falser på dører og bakluke, pixel feil i instrumenter, og foringer generelt (iallefall ved en slik km stand)

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust i falser på dører og bakluke, pixel feil i instrumenter, og foringer generelt (iallefall ved en slik km stand)

Takk takk :) Så at bakluka hadde noe rust "under" for å si det sånn. Ikke synlig fra utsiden, men på siden som er ned mot bakfangeren når du åpner luka. Overflaterust da, så det kan jo ordnes. Kikket ikke kjempenøye i dører, men skal gjøre det hvis jeg skal innom igjen. Samme med foringer..liker å stille selgere litt mot veggen :) Spesielt hvis det er noe som burde vært i orden og som ikke er det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig få som tar på seg reparasjon av disse baklukene.. Tror ikke det fins enn e39 uten rust i bakluken :P

Knirking i bremsene kan vær mangel på smøring på glideflatene, kan lett smøres opp.

E39 har en knirke foring bak (som jeg faktisk skal skifte i helgen) om du hører knirking i små humper eller om du vugger bilen er det denne.

Ellers har jeg problemer med radio signal (antenne i vindu bak)

klima bestemmer litt temperatur selv, regner med dette er pga en ventil i motorrom rett foran sjufør, men har ikke fått feilsøkt noe mer her.

her er også en link med mye info om feil/hvordan rette feil osv. http://autopower.se/

Samt 2liter automat på 1700kg er ganske kjedelig å kjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar

Facelift versjonen av E39 er forbedret med tanke på rust.

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facelift sliter fremdeles med rust i falsene på undersiden av dørene. Foruten det er faceliften av 520i en litt friskere bil, siden den fikk en motoroppgradering (opp til 170 hk). E39 er kresen på for- og bakstilling, så den minste antydning til slitasje i foringer/stag gjør at det blir vibrering. Dette ville jeg ha sjekket litt nøyere opp hadde jeg vært deg.

Ellers er dette nydelige biler med fantastisk kjørekomfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på dette med automatkassa ja og oljeskift ja. Har en kamerat som kjører en Volvo S90 og han mener man burde skifte minimum hver 100.000km. Betingelsene for at jeg kjøper bilen er at den NAF-testes og at verkstedet/selgeren utbedrer det de måtte finne, samt at de spanderer årsavgiften :thumbup:

Facelift sliter fremdeles med rust i falsene på undersiden av dørene. Foruten det er faceliften av 520i en litt friskere bil, siden den fikk en motoroppgradering (opp til 170 hk). E39 er kresen på for- og bakstilling, så den minste antydning til slitasje i foringer/stag gjør at det blir vibrering. Dette ville jeg ha sjekket litt nøyere opp hadde jeg vært deg.

Ellers er dette nydelige biler med fantastisk kjørekomfort.

Skal ta en nøyere kikk på bilen og en prat med selger også angående dette. Bilen var ellers knallgod å kjøre og jeg er ikke noe fartsfantom (nå lenger), så det at den er litt kjedelig med 150hk på 1700 kilo er ikke noe problem synes jeg :)

Endret av Dahlsveen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig få som tar på seg reparasjon av disse baklukene.. Tror ikke det fins enn e39 uten rust i bakluken :P

Knirking i bremsene kan vær mangel på smøring på glideflatene, kan lett smøres opp.

E39 har en knirke foring bak (som jeg faktisk skal skifte i helgen) om du hører knirking i små humper eller om du vugger bilen er det denne.

Ellers har jeg problemer med radio signal (antenne i vindu bak)

klima bestemmer litt temperatur selv, regner med dette er pga en ventil i motorrom rett foran sjufør, men har ikke fått feilsøkt noe mer her.

her er også en link med mye info om feil/hvordan rette feil osv. http://autopower.se/

Samt 2liter automat på 1700kg er ganske kjedelig å kjøre..

Takk for mye info, absolutt verdt å sjekke ut! Hørte ingen knirking verken da jeg vugget hardt i bilen eller sto med alle mine 105 kilo på hengerfestet og vugget opp og ned, så tror den foringa er i grei stand :P

Klima var det nettopp fylt gass på så det var kaldt hvertfall. Jeg trykka på alle knappene som regulerer luftstrømmen og det endret lydbilde og luftstrøm hver gang så regner med at alle spjeld osv er i orden da.

Som nevnt så plages jeg nok ikke av 2liters automat på 1700 kilo :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok ganske lang tid før jeg fant ut det var noe feil på klima.

- starter bilen temp står på feks 22.0c

- kjører i 20-25min og bilen bestemmer seg for at 22.0c = 12.0c

- den kaster da ut iskald luft og blir aldri 22.0c igjen

- setter temp opp til 28-29.0c og da kommer det normal temp ut

Verd å sjekke på en langtur pga det er stress å feilsøke slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vei og kam aksel følerne tar kveld på E39 innimellom, og som nevt rust og pixel feil. Ellers skal E39 være meget gode biler, men fordel med fullt servicehefte:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye sommerdekk som ikke har blitt avbalansert....hmmmmm. Få han til å fikse dette, prøvekjør igjen, før kjøp. Da er du sikker på at det ikke er noe annet. Synes det høres merkelig ut å legge på nye dekk uten å avbalansere.

E39 er en fin og solid bil så lenge den er ivaretatt. Rust, stag, foringer, dokumentasjon på oljeskift av automat m.m må man sjekke uansett hvilken BMW man vurderer å kjøpe. Er det STV så bør du sjekke at den delte bakluka fungerer som tiltenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye sommerdekk som ikke har blitt avbalansert....hmmmmm. Få han til å fikse dette, prøvekjør igjen, før kjøp. Da er du sikker på at det ikke er noe annet. Synes det høres merkelig ut å legge på nye dekk uten å avbalansere.

E39 er en fin og solid bil så lenge den er ivaretatt. Rust, stag, foringer, dokumentasjon på oljeskift av automat m.m må man sjekke uansett hvilken BMW man vurderer å kjøpe. Er det STV så bør du sjekke at den delte bakluka fungerer som tiltenkt.

Synes også det var litt "mystisk" med sommerdekk som ikke har blitt balansert..det er jo ren rutine. Serviceheftet var ferdig utfylt frem til 212.000 så alt skal være i orden der. Det koster uansett ikke butikken mange kalorier å skifte olje på kassa og ta foringer/stag før kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal bytte olje på automatkassa burde du foreta dette på et verksted som kan tilby full flush av kassa. Ved å kun tømme ut den olja man klarer og så fylle på vil man kun ha skiftet en brøkdel av olja :) Full flush samt bytte av filter er nok en god investering på disse bila.

Ellers er jo foringer nevnt. At dette er grunnen til risting i hjula skal du ikke se helt bort i fra nei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok ganske lang tid før jeg fant ut det var noe feil på klima.

- starter bilen temp står på feks 22.0c

- kjører i 20-25min og bilen bestemmer seg for at 22.0c = 12.0c

- den kaster da ut iskald luft og blir aldri 22.0c igjen

- setter temp opp til 28-29.0c og da kommer det normal temp ut

Verd å sjekke på en langtur pga det er stress å feilsøke slikt.

Det sitter en stor motstand med kjøleribber rett over hjulbrønnen på passasjersetet. Den pleier å ryke, og da kan klima-anlegget tulle litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan BMW veldig godt da jeg har ombygget flere og driver med bmw til daglig igjen nå.

De ovenfor har nevnt automatkasse og olje til deg, men vær obs!! Den kassen er dyr, forhør med selger om bilen har trukket mye da den har hengerfeste.. Disse kassene er knall, men om de er herjet med så kan det bli dyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan BMW veldig godt da jeg har ombygget flere og driver med bmw til daglig igjen nå.

De ovenfor har nevnt automatkasse og olje til deg, men vær obs!! Den kassen er dyr, forhør med selger om bilen har trukket mye da den har hengerfeste.. Disse kassene er knall, men om de er herjet med så kan det bli dyrt...

Høres lurt ut. Passaten hadde ikke hengerfeste så det var aldri noe problem med den. Hengerfestet så forøvrig ettermontert ut da jeg var innom og kikket på det. Hadde plastcap på seg og under den så det rent og pent ut. kunne fortsatt lese et produksjonsnummer eller hva det var som sto oppå kula. Kan jo være den har blitt byttet en gang, så skal høre om han vet noe.

ABS-sensorer og rust i bakluke og nederst på dørene er det jeg vet om på disse :)

ABS sensorer har jeg skiftet på begge sider foran på Passaten så det er i tilfelle ikke noe problem å ordne selv :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært og kikket/prøvekjørt bilen igjen og har også vært innom NAF og fått bilen kikket på av en bekjent som jobber der. Det jeg måtte se over var stabstag på høyre siden bak, høyre hjullager fremme og stramme håndbrekket som var litt svakt. Ellers synes han bilen så bra ut med tanke på alderen.

Det jeg har funnet av rust var jo som folk har nevnt her, i falsene under listene i alle fire dørene. Noen steder har bet begynt å boble litt igjennom og NAF mannen sa at dette ikke var noe problem med tanke på kjøpet, men at det kom an på hvor strøken jeg ville ha bilen. Han mente det kunne sandblåses og behandles deretter.

Det har vært byttet karosseri på bilen så chassis er tysk, mens motor/drivverk/karosseri er norsk. Fikk opplyst dette fra selger idag.

Har snakket med selger og bedt han utbedre alle feil NAF mannen fant før et eventuelt kjøp, noe han gikk med på uten å blunke. Jeg vurderer også å forhøre meg om han har muligheter for å skifte bakluka da det var litt rust på denne og i tillegg spandere årsavgift og en bruktbilgaranti på meg. Selger reklamerer med å ha Norges beste bruktbilgaranti på 12 måneder. Jeg tror nok ikke det gjelder bilen jeg ser på, men skal nok få presset litt på :)

Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ColdFusion

Hadde glatt styrt unna en bil med karosseribytte... Det blir aldri det samme som en bil som er hel og uten dyre reparasjoner... Det finnes bare så mange andre biler. Men om prisen er "latterlig" lav og bilen ellers virker grei - så "kan" det være et greit kjøp.

Taxikjørt og dyre rep styrer jeg alltid unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...