Essiek

Vurderer Golf 1.4 GT TSI 170hk

Halloisen godtfolk!

Suget etter å selge Verso og kjøpe en Golf GT TSI 170hk 06/07-modell begynner å bli slik at jeg snart vurderer å få solgt Versoen min, og titte mer seriøst i markedet. I den forbindelse søker jeg forum-medlemmenes innsikt rundt denne bil-typen. Noen spesifikke ting jeg bør være oppmerksom på? Ligger pr dags dato 3-4-5 aktuelle kandidater på finn.no - oppad begrenset til under 190.000,-

Godkjent av Finansministeren (hun vil gjerne ha en bil med litt futt i nå - og jeg sier ikke akkurat nei takk selv). Manuell kontra DSG? Kun bensin som er aktuelt - diesel synes jeg hører hjemme i traktor på jordet...

På forhånd takk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme motor i min bil! :) Dog 140 hk.

Pass på:

Girkassa - synkroringene har en tendens til og bli slitt rundt 100.000 km

Registerkjede - mange som har fått havari rundt 120.000 km

5 års garanti på alt av dette!

Men jeg er super fornøyd med motoren, Den drar fra bunnen av og gir et herlig drag :)

Men nå etter jeg kjøpte den har synkroringen mellom 1 og 2 gir blitt dårlig, så det blir en reprasjon på 15k :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommentar fra en kamerat som jobber i møller systemet, og som hadde en slik Golf GT 2008 modell, var : Nå må jeg selge den, før garantien går ut, for etter det, så har jeg ikke råd til å ha den.

Har/er vist en del problemer med de første utgavene av de motorene der, så jeg ville iallefall ha sjekket nøye.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rent konkret: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36332257

Noen her inne som kjenner bilen? Andre annonser jeg har sett på har nevnt bl.a. kjedebytte rundt 70.000, motorbytte på 70.000 (ikke samme bilen..) Kjenner bare til kjededrift fra Saab, og bytte rundt 70.000 er mildt sagt uvanlig...

Takker for gode innspill og kommentarer så langt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja - budsjetter er til for å justeres de :) Men en GTI koster 3-4 ganger mer i forsikring, og må jeg reise 3 mil hver gang jeg må fylle 99 oktan så blir ikke Finansministeren hæppi

Hadde 83 kamei gti i min ungdom. Morsom bil :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syntes faktisk at GT'n går nesten like bra som GTI'n! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med så mye trøbbel det er med motor og elektronikk på disse 1.4 litrene på 160hk eller mer, ville jeg ihvertfall ikke kjøpt en uten å ha motor og drivverksgaranti eller utvidet forsikring.

Bortsett fra det er motoren knallfin, sterk fra bunn og frisk på topp. 5'er Golfen liker jeg ikke designet på kontra 4'er eller 6'ern, men det er på generell basis en fin bil å eie.

Du kan jo også vurdere den særnorske utgaven med 140hk, lurer på om de hette R-line?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Produsert i 150 eksemplarer R-TSI, 140HK. Hvis det blir 100% aktuelt å gjennomføre så skal motor og drivverk sjekkes ja. Ikke hørt mye om elektronikk-feil, men det er vel en generell plage på eldre canbus? Og at det kom ny canbus i 2011?

4'ern synes jeg er finere enn 5'rn ja - med det var dette med årsmodell, motor og pris da....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syntes faktisk at GT'n går nesten like bra som GTI'n! :)

HMMM, har kun kjørt GT med 170 hk og jeg synes ikke det var noe særlig- jeg kun kjørt 2.0 TFSI i TT med litt oppskremt effekt og den funka veldig mye bedre enn 1,4 i GT.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

HMMM, har kun kjørt GT med 170 hk og jeg synes ikke det var noe særlig- jeg kun kjørt 2.0 TFSI i TT med litt oppskremt effekt og den funka veldig mye bedre enn 1,4 i GT.

Nå kan vel man ikke akkurat sammenligne en oppskremt 2-liter TFSI med en 1.4 da :) 225-230 hp sammenlignet med 170 blir litt forskjell :)

Titter fortsatt på GT'n jeg - 170'n ble vel kuttet ut i 2008/2009 nettopp pga en del trøbbel med motoren og girkasse (spesielt DSG'n) på 06/07 - men nyere software og eventuell garantiutbedringer fikset vel mesteparten av dette. Ellers er det jo som ellers med turbo-matede motorer mht lekkasjer / turbosvikt / ventiler tenker jeg. Men liker konseptet med kompressor + turbo i stedet for bare turbo.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør på med en R TSI! ;)

Jeg sto mellom en GT og R TSI, men endte opp med en R TSI, fordi fargen og interiøret veide opp for de 170hk :)

Kan se litt bilder i signaturen min :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Titter på R TSI også ja :) De først 70 (ca?) ble vel levert uten ESP så vidt jeg vet. Fin blå-farge på de. Er noen til salgs på finn.no nå. Er jo også 170-hesteren som er nedstrupet til 140, så spesielt vanskelig skal det uansett ikke være å "få tilbake" de 30 hingstene...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Register kjedet tåler nesten ikke noe på 1.4'en ,får du motorstans i en bakke og triller bakover i gir bare 10-20 cm er nok motor søppel :(

Mange haverier på disse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm... jeg vet det har blitt byttet noen motorer siden lanseringen av R TSI i 2006 - men det er vel kamkjedestrammeren som er problemet? Og det har blitt utbedret på garanti uansett? Har du mer info så ta det gjerne på PM til meg - jeg starter snart "prute-rundene" mine på diverse Golfer rundt omkring

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive