Gå til innhold
Kristian Nafstad

Fjerne rust

Recommended Posts

Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Hei og hopp!

Har en peugeot 206cc som skal selges. Den har stått her en stund nå, men må snart få satt i gang. Har sett litt på finn, og det er ikke mange som har rust, men denne har det siden den er blitt vinterkjørt. Er dette noe jeg kunne klart å fikset selv, eller ville det blitt et elendig resultat?

Venstre side:

IMG_1207.jpg

Høyre side (værste). Her jeg er litt i tvil.

IMG_1208.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
EspenL    60
EspenL

Fullt mulig å fikse det der selv. Eneste problemet er å få en bra finish og farge på lakken etterpå (og sølv er vel notorisk vanskelig å få fargematch på). Anbefaler punktsandblåsing, hvis du har tilgang på denslags. Hvis ikke kan du prøve noe kjemisk rustfjerning.

Endret av EspenL

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Fargen jeg også er redd for, men det kan ikke bli så enormt stor forskjell?

Jeg har muligens tilgang til sandblåsingsutstyr. Har du forslag til kjemisk rustfjerning? Vet lite om det. Hva burde jeg grunne med forresten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
EspenL    60
EspenL

FerroBet Rustfjerner spiser rust til frokost. Hadde en runde med det i går faktisk. Det funket så bra at jeg egentlig vil anbefale det også hvis du sandblåser, spesielt i slike kriker og kroker som du har her, som et siste angrep på de 2 kreftcellene som klarte å gjemme seg vekk ;)

Til grunning har jeg brukt Biltema sin rustbeskyttelsesprimer på spray: http://biltema.no/no...ustbeskyttelse/

Om den er bra eller dårlig skal jeg ikke uttale meg for bastant om, men den ser da ut til å gjøre jobben der jeg har brukt den og hatt godt for- og etterarbeid. De sier at den kun er beregnet til bruk med Biltema sin lakk, så det kan jo kanskje være verdt å vurdere hvis du vil lakke med original flekklakk f.eks.

Endret av EspenL

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Tenkte å prøve original flekklakk ja.

Blir det å pusse ned først, også kjøre på med den, deretter grunne også flekklakke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
EspenL    60
EspenL

Pretty much, ja. Bare bruk en kniv først til å skrape vekk lakken i området. Skrap vekk så mye at du kommer noen millimeter inn på stål som er helt fritt for rust (sannsynligvis vil du slite med å få kniven under lakken der stålet er uskadet, så det er et tegn på at du er på "trygg grunn")

Endret av EspenL

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Pretty much, ja. Bare bruk en kniv først til å skrape vekk lakken i området. Skrap vekk så mye at du kommer noen millimeter inn på stål som er helt fritt for rust (sannsynligvis vil du slite med å få kniven under lakken der stålet er uskadet, så det er et tegn på at du er på "trygg grunn")

Hørtes greit ut! jeg får gi det et forsøk en dag. Ta ferdig innvendig først :) Takk for gode tips, Espen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
NeDD    1 219
NeDD

Har selv god erfaring med Brunox. Torshov selger bla dette..

http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=108100

Kan også kjøpes i større flasker.

Alt porøst rust må alltid skrapes bort. På det panseret som man ser at lakken er sluppet, så må dette tas bort.

Man kommer langt med skraping og vask, grunning(f.eks brunox) og lakk (sprayboks). Spørs bare hvor bra finishen skal bli.

Tid og pris spiller ofte en rolle her...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Hei NeDD!

Torshov er ikke så langt unna, så kan ta en tur innom dem og se om jeg finner Brunox dersom du har god erfaring med det produktet. Det er snakk om å bruke god tid på denne jobben, og få vekk all rust :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lena Kristin    92
Lena Kristin

Bare ett lite tips: Mekonomen på jessheim har også brunox...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 075
Øyvind G

Mange fargehandlere (som f.eks Fargerike) har også Brunox. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Bedre å dra på fargerike enn mekonomen. mekonomen er overpriced, hehe.

Men jeg tenkte å dra idag, og trenger noe pussepapir. Hvordan papir skal jeg velge?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Skal få gjort det når jeg er ferdig. :)

Huff... maskere overalt .. hater lakkstøv osv .. Nå driver grunninga å tørker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

La inn "progressjonen" på bilpleieloggen istedenfor, så jeg får brukt den litt, hehe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Hvis man pusser bort rusta, og går over med Iron-x flere ganger, kan man da legge lakk? Må man ha noe mellom stålet og lakken?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Det er vel vanlig å ha grunning mellom stål og lakk...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rolf    5
Rolf

Lakken faller enten av igjen, eller så ruster det. :P En av delene var det i allefall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig