Wheelwhore

Litt starthjelp til en halveis nybegynner.

Hei medlemmer av Detailersclub :)

tenkte jeg skulle ta å polere opp bilen siden det er en god del swirls/vaskeriper, og sånne ting som gjør at jeg synst at bilen min ikke er blank nok.

Har tenkt å investere i 3m sin pakke med grønn gul og blå + pads som skal kjøpes via shinearama, velger 3m sine produkt siden jeg er godt kjent med de etter sommerjobb og synst de gir ett meget godt resultat.

men så kom spørsmålet med poleringsmaskin. har hørt mye bra om biltema sin 2-hodede, men synst den ser litt tung og kronglete ut, er dette sant, eller er det bare utsende som bedrar? isåfall forslag til andre maskiner som er brukandes? max pris opp mot 600-700 isåfall,-

tingen er at biltema ligger i Bergen (100 km unna meg), mens f.eks bilxtra omtrent er naboen min, så har da bilxtra en brukbar maskin?

og om man skal polere bort småriper på karbonpanser, går det helt fint å fare over med på samme måte som karroseriet?

Clay virker veldig likt uansett merke, så her går jeg vel sikkert for meguiars elrno.

tenkte og jeg skulle legge ett lag med voks utenpå bilen når jeg er ferdig, noe som gir en "wet look", hva bør jeg bruke her, dodo juice eller noe annet?

og hva bør man bruke som beskyttelseslag utenpå felgkanten og hvilken tireshine anbefaler dere?

MVH

Nikolas

bilde av en nyvasket bil, der man kan se litt swirls og slikt, ser det desverre mye lettere i real life:

DSC_0200.jpg

DSC_0201.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei:)

Jeg vil anbefale deg å sette deg ned med en øl el kaffekoppen å lese litt godt igjennom forskjellige artikler/innlegg her på forumet. Det er masse info rundt det du er ute etter, og mange lignende poster.. Lykke til:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3M er gode greier, men vil anbefale deg å prøve scholl, 3Mgrønn støver endel, og 3M blå legger igjen oljer som er vanskelig få vekk.

Her er en grei liste, litt dyrere maskin enn du ønsker, men den er knallgod til den prisen:

http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=KES-DAS6PROUK

http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=SCH-S30PLUS-1L

http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=SCH-S3GOLD-1L

http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=LAK-78-24650DA

http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=LAK-78-64650DA

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innledningsvis - nei, jeg er ikke sponset av Swissvax :-) Jeg har lest mye på dette forumet og fått en (føler jeg selv) grei følelse av hva som brukes mest.

Voks er det mange meninger om, men Swissvax er en gjenganger. Anbefaler selv denne, men koster en god del:

http://www.swissvax.no/produkter/voks-produkter/art-105-swissvax-concorso-voks-200-ml

Når det gjelder felgvoks har jeg den oppfatning av at de fleste bruker denne:

http://www.swissvax.no/produkter/voks-produkter/art-300-swissvax-autobahn-felg-voks-50-ml

Pneu brukes av veldig mange her inne på dekk:

http://www.swissvax.no/produkter/felg-dekk-produkter/art-305-swissvax-pneu-svart-matt-250-ml

Når det gjelder maskin så har jeg selv hatt Biltemas tohodede. Den fungerer jo, men opplever at prisen er ganske avgjørende på poleringsmaskiner generelt. Jeg sjekket mye frem og tilbake vedr DA maskin da jeg skulle kjøpe og fikk også prøvd Kestrel DAS6. Ok maskin, men bråker mye og føltes noe ustabil etter min smak. Jeg havnet derfor på FLEX DA, men det er jo også en dyr maskin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

planen var vel å holde total budsjettet på rundt 2000 så blir nok ikke swisswax voks på meg med det første :P

men felgvoksen og pneu bli kanskje bestilt.

når det gjelder selve poleringen så er jeg åpen for det meste, men siden jeg kjenner 3m og er trygg på det så trur jeg det blir det, er jo ikke så gale pris på det kittet heller når man kjøper det samlet.

når det gjelder maskin tror jeg at jeg skal kikke litt, Biltema sin doble passer jo veldig dårlig med padsene som følger med 3M pakka isåfall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

var elitecar jeg mente, går litt i surr alle disse butikkene =P

men får se litt hva det blir til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gitt budsjettet ditt vil jeg anbefale:

Voks - Veldig god voks for lite penger.

Voks - Jeg bruker denne på felger, men kan også brukes på bil.

Du finner masse info om disse to her på forumet. De er også å få tak i på shinearama :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har jeg laget en liste med maskin og 3M produkter + puter. Dette er kun det du trenger til polering og voks. mangler wipedown og det du trenger til vask av bil før du setter igang. Mangler også sånne ting som plast og gummifornyer, interiør osv.

På listen er det maskin med UK plugg pga den maskinen med EU plugg er utsolgt. Dette løser du ved å skifte støpselet på maskinen. Nytt støpsel (kontakt) kjøpes hos bla. Clas Ohlson.

3mda.jpg

Omregnet til NOK blir dette 1876 kr. I tilleg til dette kommer det regning på toll som koster 100kr og mva som er 25% av kjøpesummen. Totalt blir det da 2445. Litt over budsjettet ditt, men ganske nære vil jeg si.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jepp, så ikke dum den handlelista der nei =)

men hvordan er det å handle polermaskina fra engelsk butikk, med tanke på støpsel/stikkontakt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Shinearama har maskin med uk plugg på lager, da tar du bare å klipper ledningen rett ved denne pluggen, og kjøper en norsk eu plugg på clasern,coop eller biltema, og kobler denne på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøper TS en flaske Collinite 845, så kan denne voksen brukes på lakk og felger med suveren holdbarhet. Husk påføringspads og kluter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Collinite 845 står på innkjøpslista nå, det samme med swisswax pneu, dodo juice purple haze sample 30 ml, poorboy's natty paste wax, og meguiars quick clay.. i tilegg til 3M poleringspakka, venter bare på at de skal få inn det på lager så det går ann å få bestilt, går jo merkelig nok ikke ann å bestille produkt de ikke har på lager.

btw, noen som veit om ett greit produkt til svarte skinnstoler som kan taes med og?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du vil spare litt så hadde jeg glatt droppa dodo'n og nattys'n når du har #845 :-) Den har god holdbarhet og en flaske varer noen år :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

#845 varer lenge den, men den flaska er lett å bikke over og søle ut, regner med jeg har velta den 5 ganger minst, bare ett lite tips :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen vits i purple haze og nattys når man har collinite 845 nei. Mine står bare å støver ned :) Jeg har også en tendens til å helle ut mye mer enn jeg bruker av flytende produkter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det hele endte opp med ei pakke fra bilnerden.no.

1 x GTechniq T1 Tyre and Trim (GT-T1) 135,- 1 x Kestrel DAS-6 Pro Oscillerende (Kestrel) 1.267,- 1 x Bilt-Hamber AutoClay Medium (BH-ACM) 127,- 1 x Poleringspakke Menzerna og Uber 140mm (PP-140mm) 496,- 1 x GTechniq Zero Scratch Microfibre Drying Towel (GT-MF3) 98,- 1 x Eurow Shag Weave Microfiber Towel (EUR-MTS12) 30,- 1 x Collinite Liquid Insulator Wax #845 473ml (COL845) 178,-

gjekk i gang samme dag som jeg fikk pakka, og brukte ca. 8 timer totalt.

eneste jeg angrer litt på var at jeg ikke clayet taket, var visst noen småprikker oppå der som burde ha vært med og.

ellers ble resultatet ganske bra synst jeg, kunne sikkert vært bedre, men jeg fikk vekk de merkene jeg ville ha vekk og fikk en fin dybde i lakken og det var det jeg ville ha =)

har ikke noen bilder av selve prossesen bortsett fra 2 stk etter fast gloss polering, men har en 3 ferdig bilder, hiver ut alle 5 jeg.

DSC_0261.jpg

DSC_0260.jpg

DSC_0264.jpg

DSC_0263.jpg

DSC_0262.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive