Gå til innhold

Bilrens, amatør.. Hjelp!


Lovegame

Recommended Posts

Hei folkens!

Har en Audi A4 Avant 97 model som var svart en gang i tiden.

Dette er en bil som e kjørt cirka to ganger rundt jorden, og er sånn sett bra i lakken.

Hele bilen har fått en grålig, slitt farge. Innsiden lukter litt røyk, og setene er inngrodd av skitt og olje.

Motoren er vasket.. bagasjerommet er et lite eventyr, som ikke har endet bra. Felgene har mye smuss på seg, det er mye asfaltflekker på siden og bak på bilen, og framme er det noen millioner døde fluer som jeg ikke får bort :(

For en amatør, som ikke har all verden av penger, hvordan skal jeg gå frem for å få bilen min fin?

Har støvsugd og tørket støv på innsiden, og hatt maskinvask på utsiden. Dette hjalp cirka ingenting!

Noen ideer? Har ikke så veldig av utstyr heller, har tilgang på våtstøvsuger, og kanskje polermaskin.

Thanks in advance! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Velkommen som nytt medlem!

Kan være en ide og starte med å lese artikkelen på forsiden, som heter bilpleie for dummies:

Mye vettugt der og absolutt en god start!

Polering med maskin kan være med på å gi bilen et skikkelig løft, om du bruker rett produkt og fremgangsmåte. :) Mye tips om man søker litt rundt på forumet her. Øverste emne (prioriterte emner) i hver forumkategori har mange gode tips, bl.a..

De fleste produktene som er nevnt er dessverre ikke mulig å få tak i "på den lokale bensern", så som oftest må man innom en spesialforretning eller nettbutikk.

Endret av Klykken

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Håkon

Hei, og velkommen!

For å fjerne asfalt prikker på bilen kan du bruke MAC Prickbort. Surfex HD er også en god avfetting å bruke, som er veldig drøy i bruk, og ikke koster allverden. For å fjerne smuss og drit på felgene kan du f.eks bruke Prickbort, en dedikert felgrens, f.eks P21S, og du kan også prøve Iron X(fjerner bremsestøv effektivt, og også metall partikler som sitter på lakk, f.eks piggdekk støv) på både bil og felger. For å få felgene fine må du nok kanskje bruke en dedikert felgbørste for det, f.eks Vikan børster.

For å fjerne døde insekter, så får du produkter egnet for dette, mener det er Chemical Guys som har en som heter noe sånn som bug & bugger remover eller noe, men det må du nesten lete litt rundt å kikke, for det har jeg ikke kjøpt selv.

Videre på eksteriør vask, du selvfølgelig få på noe såpeskum av noe slag, for så å spyle av nøye. Deretter er det å anbefale en Grit guard bøtte, vaskemitt, og en god såpe, jeg syntes Chemical Guys Citrus Wash & Gloss og Maxi Suds II er gode såper. Vasker fra tak og ned Etter håndvask kommer tørk og kanskje påføring av en voks, spray voks eller lignende. Men om du skal polere kommer clay. Clayer bilen med en Clay og smøremiddel (f.eks Maxi Suds II blandet med vann i en sprayflaske), etter clay kommer tørk, og inspeksjon av lakk, men nå har jeg ingen kunnskaper videre om polering. Så skal ikke anbefale noe, men les Show & Shine tråder, så ser du eksempler på hva du kan bruke. Du får sikkert flere svar på emne du har startet også.

For å rense interiøret så er du godt igang med en våtstøvsuger. For å få et bra resultat kan du kjøpe inn en APC (all purpose cleaner) som f.eks Green Clean osv. I tilegg kan du kjøpe en interiør børste. Spray på APC, gni inn med interiør børsten, og sug opp med rent vann til du kun suger opp rent vann fra f.eks stolene.

Håper dette var til hjelp, jeg er laaaangt ifra noen proff, men har vasket bilen noen ganger nå. :)

Lykke til!

'18 Mitsubishi Outlander Phev

'17 Toyota Hilux dCab (firmabil)
'10 Ford Focus "wrc" 2.9L Evo, rallycross

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at jeg har trådd inn i en egen verden her, leste dummies tråden og må virkelig si, jeg har syndet. Eneste jeg har vasket av bil før var bilshampo fra fra Esso og en gammel svamp.

Ser ut som jeg trenger en del utstyr, ja.. der går stipendet! :P

Shampo, clay, avfetting.. hmm..

Avfetting, sprayes det over hele bilen og skylles bort med en gang?

Er interessert i hvor lang virketid det er på slike stoffer, og hvor grundig det skal fjernes.

Skal først kjøpe meg Green Clean fra Chemical guys (?) og en interiør børste. Må få bort lukta fra innsiden av bilen.

Lurer også på, eksospotta, den er svart med et cirka 2cm lag med fastbrent skjit, hva er anbefalt for å få bort dette, og få den "blank" igjen?

Har aldri gledet meg til å vaske bil før, hehe. Takker for raske svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Håkon

Hvis du ikke står midt i sola, så kan avfettingen ligge på i 5-7 minutter. Surfex HD kan du sikkert blande i 1:10. Først prickbort på tørr bil, så la den ligge i 5-7 minutter (vær avhengig, siden bilen er svart, så blir den veldig varm i sola), så avspyling, deretter Surfex HD med skum over. Så er det litt variabelt hvordan folk bruker Iron X, noen tørker bilen etter håndvask for så å påføre Iron X på tørr bil. Men jeg har brukt det bare etter avspyling av Surfex og skum, og det har funka greit :) Eksospotta kan du bruke de vanlige avfettingene, og Iron X. Og gå over med Autosol eller annen metall polish, for så å f.eks toppe det med Swissvax Autobahn voks når du er fornøyd med resultatet. :)

'18 Mitsubishi Outlander Phev

'17 Toyota Hilux dCab (firmabil)
'10 Ford Focus "wrc" 2.9L Evo, rallycross

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Avfetting bør ha litt virketid ja. Men ikke så lenge at det tørker. Prickbort og Surfex HD (eller Turtlewax Gel-avetting, som også fungerer bra) kan ha 5-15min virketid, men IKKE la det tørke. Da har du et nytt problem, med skjolder som er tilnærmet umulig å få bort! :P Prøving og feiling er et stikkord her.

Når det gjelder eksospotta tok jeg kjerringa sin gamle Audi 80 med stålull og Iron X. Lot Iron X virke i 15 min, og gnikket med stålull etterpå. Ble helt fritt for drit selvsagt, men det gav riper i metallet. Ripene kan fjernes/dempes med finkornet sandpapir vil jeg tro, om det er krise. Formålet for min bel var bare å få bort det tykke laget med uforbrent diesel og fastbrent asfalt/dritt/faenskap. La på et lag med Chemical Guys Lava etterpå, da denne (sies å) skal tåle varme, så det vil vise seg.

Gammel svamp, esso-såpe og slikt har vi alle brukt en gang i livet, tror jeg. :)

GC fra Chemical Guys er en god start for interiøret. Les litt rundt på forumet for å se hvordan dette brukes. Bør også ha våtsuger tilgjengelig. :)

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg får tida til å strekke til så kan jeg kanskje hjelpe deg litt :) men kanke love noe enda :P

er jo langt fra så pro som de fleste detailere her inne :P men begynner å hjelpe på nå :P boden er stappfull og samboern(frua) er ikke noe særli bli over dette:P :P

Endret av WernerH

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

Hvor i verden holder du til? lettere for oss og stille med hjelp om vi vet hvor du holder til hen.

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kjøpe alt på den lokale butikken, så kommer du langt med Felgrensen (og en felgbørste) og Glansvask såpen til Sonax som du får kjøpt Clas Ohlson. Til avfetting så er det mange som er fornøyd med avfettingen til Turtle som heter "Extreme Nano-tech Prewash-T". Og får å friske opp lakken litt kan du bruke Deep Crystel serien, eller Ultimate compound til Meguiars, som du får kjøpt på Bilxtra. Til interiøret kan du bruke Autoglym Interior Shampoo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kommer langt med prickbort, som fjerner asfalt og surfex hd, som fjerner annen smuss. Skum er forøvrig ikke en nødvendighet da surfex gjør samme jobben. Spesiellt ikke om man har et budsjett å forholde seg til. Det du mangler da er en dedikert felgrens, en vanlig bilsåpe og noen vaskeredskaper som en god svamp/mitt og et par børster til felger og andre detaljer.

Når vaskebiten er i orden er det korrigering/beskyttelse som står for tur. Dette trenger heller ikke å være vanskelig, bare kikk litt på hva andre i din situasjon har fått anbefalt :) Det trenger ikke å være verken dyrt eller avansert. Spesiellt ikke til å begynne med :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør stian på bilustyr nor hva han vil anbefale :) prickbort er et must :) jeg må bare finne en dag det passer så kan jeg altids se over bilen din og hjelpe deg igang :) kanskje jeg drar med meg høytrykken og skumkanonen så får du leke litt med den :P og kanskje bilen får en dæsj med iron x :)

hehe mighty...jeg starta i det små med litt enkle produkter, fikk lyst til å teste forskjellige ting, og etter det balla det på seg med SV saker og CG +++ :P

Vi har alle vært der :P

Endret av WernerH

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg gått til innkjøp av div stash:

Chemical Guys Green Clean.450ml

Nifty Tekstilbørste

Chemical Guys Silk Shine Dressing 450ml

Bilt-Hamber Surfex HD

Bøtte med Gritguard, Lokk, Vaskehanske & Såpe

Det er en start, ihvertfall. Så blir det poleringsmaskin og div. annet kos når stipendet kommer! :)

Våtstøvsuger har jeg fra før av så gleder meg til å hive meg i gang med setene (bare brukt noe Turtle Wax greier fra før, ble bra, men ikke så bra som jeg ville ha det...)

Kan Green Clean brukes i tak og gulv også?

Endret av Lovegame
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Green Clean kan brukes på alt innvendig, usikker på skinn da :wacko: Er forøvrig et effektivt middel, blandes 1 : 15. Har nettopp tatt en stor MB og min erfaring er at det løser opp sinnsykt mye dritt. Bare bruk rikelig med vann for skyllig. Har gjennomsiktige plastmunnstykker slik at jeg ser når det er rent vann som blir sugd opp. Da er det rent ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Green Clean kan brukes på alt innvendig, usikker på skinn da :wacko: Er forøvrig et effektivt middel, blandes 1 : 15. Har nettopp tatt en stor MB og min erfaring er at det løser opp sinnsykt mye dritt. Bare bruk rikelig med vann for skyllig. Har gjennomsiktige plastmunnstykker slik at jeg ser når det er rent vann som blir sugd opp. Da er det rent ;)

Har kun skinnratt, og har noen andre remedier jeg tenkte å bruke der.. :)

Hvordan tørker man interiøret etter rens? På med bilen og full fres på varmeapparatet?

Og ehm.. Er det ikke litt "vanskelig" å bruke dette i taket? Det renner jo.. Nedover. Over alt annet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om det er vanligt å bruke kupévarmer for å tørke interiøret. Er det sol + litt vind er det no berre å la bilen stå med dørene åpne.

Kan være greit å ta taket først viss du ikkje klarer å la det renne oppover! ;)

Endret av todleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vind har vi mye av, Sol er det verre med.. (Er faktisk sol i dag, wohoo!)

Håper Scandicshine ikke bruker lang tid på å få sendt ordren, får lyst til å ta tak allerede til helgen.

Har i så fall tre biler som skal få seg litt utvendig og innvendig kos. Audi A4, Volkswagen Caddy og Chrysler Stratus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...