Gå til innhold
sveigis

Trenger hjelp/råd til oksidert metalikk lakk.(bmw)

Recommended Posts

sveigis    0
sveigis

Hei dere!

Nå trenger jeg litt ekspertise her.

Det som er saken er at jeg igår kjøpte meg en 92 mod 535i bmw.Den har stått still ute i all slags vær i nesten to år og fra å være en nydelig mørk grønn metalikk farge,har den nå blitt nesten hvit av oksidering.

Tok idag etter og ha vasket bilen og prøvde for moro skyld med litt lakkrens fra turtle waks og det hjalp men jeg vet at her må det andre skyts til.

Kan noen her gi meg en guide/produkter som jeg kan bruke som rubbing/lakkrens for å fjerne denne hvite hinna slik at jeg kommer ned til frisk lakk igjen?

Og hvilken pad jeg må bruke.

Kom med innspill og råd.(Vil ha denne fallende perlen til å glinse igjen)

På forhånd takk!

Jan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JensChristian    187
JensChristian

Hei!

Godt å høre at bilen er kommet i hender som vil pleie den, det er en flott start!

Først og fremst: har du en maskin å bruke eller planlegger du å bruke håndkraft?

Hvis du skal bruke håndkraft er Megs 3 step kanskje det "beste" å bruke. Du vil imidlertid ikke være i stand til å bruke armene igjen på en god stund og du må nok sette av maaange helger fremover får å få et blank resultat.

Derfor vil jeg råde deg til enten å gå på en variant ved å kjøpe en budsjettmaskin hvis dette er noe du aldri har vært borti før (eksempel: biltema/clas ohlson to-hodet DA-maskin med Sonax-pads og Megs Ultimate Compound). Med den kan du mest sannsynlig fjerne oksidasjonen mens dypere riper (RDS) vil bli igjen. Grunnen til det er at maskin rett og slett ikke er spesielt kraftig (350W mener jeg å huske). Pris maskin + pads på CO + 1 stk UC = ca 650,- tenker jeg. Du bør også ha en form for LSP (beskyttelse). Et budsjett valg som holder godt kan være Collinite 476, har ikke prøvd den selv, men den får gode skussmål her inne så noe dårlig produkt er det ikke.

Du kan gå opp et steg til en mellom maskin som Krauss. Disse kommer i to varianter og er en single-hode DA maskin uten tvungen rotasjon. Den leveres med 500W og 850/880W motor. Denne kan du korrigere langt mer med. Her finnes det også bakplater i flere størrelser slik at du kommer til trangere steder. Med dette kan du ta en fler-stegs jobb på bilen din og få et bedre, mer holdbart resultat. Her må du nok opp på ca 2200,- for en pakke med pads. Her kommer også LSP i tillegg. Du kan gå for en litt dyrere voks som for eksempel Swissvax Shield som for øyeblikket koster 1100,- hos samarbeidspartnere på forumet. Shield er for øyeblikket min favorittvoks. :)

"Siste" alternativ er en premium maskin som Flex PE 14-2 150 eller Makita 9227 (begge er roterende og krever mer årvåkenhet og trening for å avslutte holofritt (kjørespor, også kalt spøkelser)) med bakplater i forskjellige størrelse, samt pads og tilhørende polish med forskjellig cut. I tillegg bør du nok ha en DA-maskin i bakhånd for å kunne avslutte holofritt og nå snakker vi en totalpris på hvertfall 5500,- pluss LSP tenker jeg...

Håper du ble litt klokere, men det er bare å søke og lete i nybegynner delen av forumet, der vil du finne drøssevis av tråder om nettopp det du spør om.

Personlig bruker jeg Scholl-polish med tilhørende pads, samt en håndfull Swissvax-produkter. Det er blitt mine favoritter etter forholdsvis kort, men likefullt dyr hobbystart... :fun: Du kan finne mange tips i tråden om Scholl-polish hvor forskjellig pad-bruk er beskrevet i detalj av enkelt brukere (de gale har det godt...).

Velkommen til forumet og galskapen :wub:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Jeg er bildoman, så hvis du slenger ut noen bilder så er det lettere å gi et ordentlig svar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sveigis    0
sveigis

Christian:Jeg har en vanlig poleringsmaskin som jeg har brukt på familie bilen min med autoglym produkter.Så jeg har tenkt på maskin.Men du annbefaller to hodet maskin?Jeg tenkte kanskje et av 3M med litt grov cut og tilhørende pad kanskje kunne være en grei start.Men som du skriver ,er meg produktene gode produkter.

Men bilen skal reddes,det er helt sikkert :)

Krisfje; Bilder kan jeg legge ut imorgen når jeg skal ut å se til gobilen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JensChristian    187
JensChristian

Jeg anbefaler siste alternativ, men du bør se ann din egen lommebok. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Hva menes med "vanlig" poleringsmaskin? Roterende eller DA?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 071
Øyvind G

3M serien (perfect it III) er gode produkter det, men du bør nok ha alle 3 produktene og alle 3 putene (mao hele serien). Den groveste (som er grønn) tar mye, men legger også igjen endel spor som må fjernes med neste steg.

Dette kan du kjøpe bla her. Hele serien består av grønn som er grovest, gul som er medium og blå som er fin. Tilhørende puter har samme farger som tilhører hverandre (som f.eks produkt med gul kork brukes sammen med gul pute.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sveigis    0
sveigis

ja da har jeg løst problemet!!Det var rått,brutalt meeeen det virket!

tok rett og slett turtle wax rubbing compound på lammeullhette.(Ja dere leste riktig)Galskap sier nok enkelte her,men jeg tenkte det værste som kan skje er at jeg må lakke taket.Men det skal jeg jaggu si virket,Nå er der ikke det som ligner oksidasjon igjen på taket.Etter dette brukte jeg meg lakkrens et par omg. til slutt autoglym polish deretter toppgloss.Voila:rent og blankt tak!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig