Tommyk

Flex XC 3401 + Menzena + Audi = Dritt! Hjelp!

Hei. Jeg har kjøpt Flex XC 3401 og pakken med menzena og uber poleringsputer fra bilnerden.no

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=46&products_id=202

Jeg har en Audi a3 2010 med Fantomsort Perlemutt lakk.

Jeg får opp glansen, men jeg får ikke bort riper. Altså slike vaskeriper, som overhode ikke er dype. Kjenner ikke de med neglen. Disse ripene var der før jeg startet, og er der når jeg er ferdig.

Prøvde helt ned til groveste kombo (gul uber + F500) og det skjedde ikke noe. Prøvde med forskjellig press, hastighet på masksisnen og hvor fort jeg beveget maskinen. Men ingenting ser ut til og fungere.

Startet med den F2500 og uber orange, men måtte tilslutt prøve grovere uten noe bedre resultat.

Noen som har noen tips på hvordan jeg skal gå frem. Eller vil ikke Flex 3401 fjerne vaskeriper?

Hva gjør jeg galt?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hva gjør jeg galt?

Du er for utålmodig. :) Groveste polish+groveste poleringspute+maks hastighet+holde maskinen nesten stille så du får opp varmen. Gjenta kanskje 10-12 ganger. Hvis ikke ripene minker da, må du sjekke om du har satt i stikkontakten ;)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jeg må altså gå så hardt ut med flex for vaskeriper?

Og stikkontakten er i, og jeg gikk no over 5-7 ganger. Men får vel prøve mer i morgen.

Men jeg hadde kanskje litt for god fart, ble ikke så varmt. Og var bare 9,5 grader når jeg jobbet med bilen. Så skal prøve og få mer varme i lakken.

Takk for tipset ØHN :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Så jeg må altså gå så hardt ut med flex for vaskeriper?

Ja, på hard lakk må du det. Å korrigere slik lakk ser enkelt og greit ut på bilder i S&S'er. Men det ligger ofte hard jobbing og mye maskinkjøring bak. ;)

Roterende hadde gitt deg raskere resultat, men du oppnår det samme med FlexDA hvis du jobber lenge nok. Husk å få opp varmen. 1 kg press og maks turtall på lakkert metall. På lakkert plast bør du være forsiktig med varmen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også fylt i noen steinsprut, og venter på våtslipepapir fra ECC. Men hvil det være enda vanskeligere og få bort disse ripene? Frykter at jeg ikke vil få alt bort. Har fra 500 papir (hadde litt nye lakk noen plasser) og opp til 5000. Så regner med og avslutte med 5000 papir. Og F500 skulle vel greie 1500 pappir mener jeg det sto på produsenten sin hjemmeside. Men når vaskeriper har vært så vanskelig, så er jeg jo redd for og sitte der med mer riper en noen gang. :unsure:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta det rolig når du våtsliper så går det bra skal du se. Våtslipte i uka en reflekssølv golf( som og har forholdsvis hard lakk) med p2000. Alt av riper gikk bort med rupes lhr21 (da) burgunder meg og samme polish som deg. Ta det forsiktig på sidene fremme på taket, der har jeg opplevd orginallakk på både golf og A3 til og være nede i 85-90 um. Med slike nivåer så er det ikke mye press og mange drag som skal til før en er igjennom.

Lykke til!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørtes litt brutalt ut med 500 papir. Ville brukt finere papir og heller brukt litt mer tid.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg hadde begynt med p2000 eller p2500 og sett om det ble greit nok, og så heller gått ned fra 2500 til 2000 eller 2000 til 1500.

Våtsliping med p500 høres ut som mye smerte og ekstraarbeid og potensielt omlakkering...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og var bare 9,5 grader når jeg jobbet med bilen.

Mener å ha lest at Menzerna er avhengig av god temp for å fungere noe særlig.

Har selv kjørt Menzerna i kaldt høstvær og det tok skikkelig dårlig, til tross for full speed på maskina og masse press.

Det er sikkert noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

10 grader skal ikke være noe problem. For øvrig så er FG500 en cutting compound med lang kjøretid, så jeg vil anbefale deg å utnytte kjøretiden, panelet blir naturligvis varemere desto lenger du polerer og du får dermed mer cut. Hvis ikke det funker kan du prøve å polere mindre område om gangen (for eksempel 30x30cm).

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

No har jeg fulgt alle råd her inne, men blir jo ikke bedre.

Jobbet over et område på ca 25x30 og kjørte 10 runder, tørket av og ingen riper ble borte. Kjørte 3 ganger x10 runder og ingen resultat. Kjørte på hastighet 6. Og jeg fikk god varme i panelet.

No vet jeg faen ikke hva jeg skal gjøre. Blir vel snart og kjøpe ny bil med MYK lakk. :rofl1:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
No har jeg fulgt alle råd her inne, men blir jo ikke bedre.

Høres merkelig ut. Har du ristet grovpolishflasken godt? Den bør ristes ofte for å fordele slipekornene. Før du avskriver helt å få til noe med den maskinen på den lakken, bør du handle en liten flaske Scholl S03Gold. Hvis du da fortsatt ikke får en gang dempet ripene, bør du avtale en times grunnleggende maskinkjøring med noen. Du er hjertelig velkommen til Nedre Eiker - free of charge ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, no fikk jeg fjernet noen riper på døra. Men panseret er et annet tema.

Flasken ristes godt. Rengjør padden (bruker hard tannbørste) mellom vært panel.

Trur ikke jeg har så alt for dårlig teknikk. Men jeg snakket med en venn av meg som jobber som bilklargjører for Møller. Og han kunne fortelle at han slit også mye med den typen lakk jeg har. Så kan hende jeg må ha noe som er enda litt mer grovere en F500. Skal prøve meg på den S03Gold.

Jeg bor jo i Tromsø, men har jo ei ukes ferie no i starten av August. Kanskje jeg tar meg turen nedover da.

En ting til. Kan jeg bruke Scholl Spiderpad sort/hvit på flex 3401? Eller er den kun til roterende?

Endret av Tommyk
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg jobber som bilklargjører selv, men må desverre innrømme at jeg (på generell basis) ikke ville tatt imot altfor mange tips fra klargjørere. Vi jobber med et helt annet press og ting skal skje myyyye fortere så det blir (desverre) en del snarveier. Just sayin' ;)

En ting til. Kan jeg bruke Scholl Spiderpad sort/hvit på flex 3401? Eller er den kun til roterende?

Det går nok helt fint, kjør på!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig dårlig combo du har kjøpt, jeg kan kjøpe pakken for 1000,- send pm for avtale. ;)

men et spm til de erfarne, kan denne stakkaren kjøpe seg en billig roterende for cut, bruke de samme padsa, og feks gå over til DA til slutt for finish?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting til. Kan jeg bruke Scholl Spiderpad sort/hvit på flex 3401? Eller er den kun til roterende?

Null problem, jeg har gjort det med stort hell.

men et spm til de erfarne, kan denne stakkaren kjøpe seg en billig roterende for cut, bruke de samme padsa, og feks gå over til DA til slutt for finish?

Det kan han så absolutt.

Jeg tror kanskje ikke jeg hadde begynt med sort/hvit spider med grovpolish på roterende, men det kan virke som at det blir der han ender opp til slutt uansett.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive