Suse

Heve tollgrensa til kr. 1000,-

På tide..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig så er jeg veldig for at denne blir hevet, men kan nok bli en del ringvirkninger som går utover små butikker/nettbutikker dessverre...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig så er jeg veldig for at denne blir hevet, men kan nok bli en del ringvirkninger som går utover små butikker/nettbutikker dessverre...

Survival of the fittest... De som har levegrunnlag vil klare seg. Heller det enn at den forbannede tollgrensen skal være på latterlige 200 riksdaler i 2012.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må nesten heves før fortollingsgebyret til Posten passerer den, fryktelig irriterende i dag å få noe som koster 205 kr og måtte betale 205 + 50 i mva + 120 fortollingsgebyr...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt konkuranse er bare sunt, i f.eks dvd/film bransjen så kunne de godt trengt litt ekstra konkuranse. Og klesbransjen ikke minst.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trur ikke det har så mye å si om grensen blir hevet til 1000,- . Ihvertfall ikke for oss "Ebayere". Alt jeg handler der blir jo merket som gave uansett. Trenger jo ikke be de om å skrive det på pakkene lenger :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Survival of the fittest... De som har levegrunnlag vil klare seg. Heller det enn at den forbannede tollgrensen skal være på latterlige 200 riksdaler i 2012.

Du kan så si, flere enkeltmannsforetak og mindre AS får nok hard motgang da.

Litt konkuranse er bare sunt, i f.eks dvd/film bransjen så kunne de godt trengt litt ekstra konkuranse. Og klesbransjen ikke minst.

Vet ikke, gjør de? Enooorm piratkopiering og publisering gjør nok at prisene pr enkelt enhet må holdes oppe for og få ting til og spinne der også, som mange andre bransjer rundt omkring.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utleie over disk er dødt snart uansett. Etter 10 år med media center i stua og et par år med Netflix/Hulu i samme systemet er alle mine TV og film-behov løst uten å engång tenke på å dra innom en videobutikk. Hadde det bare vært opp til meg hadde jeg sagt opp kabel-tvn og.. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntes de skal holde tollgrense på 200 kr jeg, så kan vi holde hjula igang hjemme her også.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

200 kr. i forhold til årsgjennomsnittet for 1970 tilsvarte 1464.80 kr. i juni 2012.

Dette tilsvarer en prisstigning fra årsgjennomsnittet i 1970 til juni 2012 på 632.4 prosent.

Merk!

Beregningene viser utviklingen i kroneverdien når en tar utgangspunkt i konsumprisindeksen. Beregningene viser ikke hva enkeltvarer bør eller skal koste når prisen reguleres med konsumprisindeksen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man sammenligner prisene på f.eks play.com og cdon eller tilsvarende så kan man jo lure på hvorfor de norske nettbutikkene skal ha minst 50kr mer pr film + frakt når play selger en film for helt ned i under 20kr og da endatil fraktfritt levert i postkassa.

Noe sier meg at de norske har romslige påslag.

Og klær er jo helt sinnsvakt, avanse opp mot 1000% er ikke uvanlig i butikker i Norge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir feil å sammenligne utlandske priser opp mot norske priser. Priser her i Norge er jo satt i forhold til hva vi tjener her i landet. Når alt kommer til alt er vel ikke Norge så dyrt som man skal ha det til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir feil å sammenligne utlandske priser opp mot norske priser. Priser her i Norge er jo satt i forhold til hva vi tjener her i landet. Når alt kommer til alt er vel ikke Norge så dyrt som man skal ha det til.

Forbrukervarer som elektronikk er veldig billig i Norge, faktisk billigst i Europa - selv uten å sammenligne lønnsnivå generelt. Klær er faktisk også ganske billig i Norge, sett i forhold til lønnsnivået og prisnivået ellers i Europa. Bensin og diesel er også relativt billig, selv om det er råttent å betale 70% av pumpeprisen direkte til staten i form av avgifter.

Det som er jævlig dyrt i Norge sammenlignet med resten av Europa, er mat. Prisene på mat har steget over dobbelt så mye som lønningene de siste 10 årene, så om man skal sette i gang tiltak mener jeg faktisk at matprisene er et bra sted å begynne.

Når det gjelder tollgrensen på 200 kroner hadde det ikke gjort noe om den hadde blitt konsumprisregulert en del. 1000 kroner er et greit tall for dagens prisnivåer både her og utenfor landegrensene, selv om det helt klart vil få til dels dramatiske ringvirkninger for mindre bedrifter som i utgangspunktet sliter med hard konkurranse innad i Norge. Det er også hovedgrunnen til at det ikke har blitt gjort noe med den siden 1975. Det er også de siste årene at e-handel fra utlandet har tatt voldsomt av og at folk har begynt å irritere seg mer over at de får billige varer som må betales mva og tollgebyr på, som da ender opp med en sluttpris på over det dobbelte av produktprisen.

Det er lett å sammenligne priser på samme produkt i utlandet kontra Norge, og når et produkt koster £5.90 (ca 55 kroner) hos en engelsk nettbutikk og 170 hos forhandler i Norge, så sparer man ganske mye penger på å kjøpe det i England. Selv om man kjøper for godt over tollgrensen og betaler moms, sparer man fort etpar tusenlapper. I tillegg betaler man mindre for frakt fra England til Norge enn fra et sted i Norge til et annet, og forsendelsestiden er en ukes tid.

Da det er sagt, så er det riktig at vi tjener godt i Norge, og det legges også til grunn for argumentasjonen for å ikke øke tollgrensen, siden det å holde den på samme nivå bidrar til å holde norske bedrifter i gang, samt at de som vil ha noe fra utlandet kjøper det uansett og har råd til å betale mva og fortollingsgebyr. Og når man tenker over det, så er det jo faktisk sant.

Endret av Christer
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

200 kr grensa er latterlig. Ekstremt latterlig. At det ikke har vært forandring på den grensen på 40 år ish er bare tragisk, men nordmenn er flinke til og bare finne seg i alt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

200 kr grensa er latterlig. Ekstremt latterlig. At det ikke har vært forandring på den grensen på 40 år ish er bare tragisk, men nordmenn er flinke til og bare finne seg i alt.

Ja og nei... som jeg skrev er det de siste årene netthandel har tatt av og dette har blitt et tema folk snakker om. De foregående 30 årene var import av varer idiotisk dyrt på grunn av frakt, i tillegg var det vanskelig og tungvint å få varene inn i landet. Flere speditører og enorm priskonkurranse på frakttjenester har gjort dette til et ikke-tema i dag, og så å si alle speditører sender til de aller fleste land i verden.

Misforstå meg rett, jeg synes også 200 kroner er latterlig lavt og at grensen burde vært satt opp. De fleste andre land utenfor EU har tollgrenser på 1000-2500 kroner og bedrifter i de respektive landene opplever ikke vesentlig økt konkurranse som følge av dette. Grunnen? De benytter seg av billig frakt, store kvanta og kjøper inn de samme varene folk privatimporterer. Da kan de tilby de samme varene til ca samme pris, med lokal garanti og ikke minst en lokal forhandler kundene kan handle hos.

Problemet i Norge er at forhandlere i stor grad ikke er villige til å ta inn varene folk vil ha, derfor har vi ikke annet valg enn å privatimportere dem. Jeg gjør dette selv når det gjelder klær og sko, siden utvalget er trist, snitt og design er kjedelig og gresset faktisk er grønnere på andre siden av gjerdet. Elektronikk kjøper jeg stort sett hos norske forhandlere, da frakt på store ting gjør det lite økonomisk, samt at norsk garanti og kjøpslov gjør eventuelle reklamasjoner rimelig stressfrie. Småplukk som ODB-II-lesere og slikt kjøper jeg på eBay for en slikk og ingenting i stedenfor å kjøpe det fra norske "forhandlere" som har kjøpt de samme varene på eBay og selger dem for flere hundre kroner.

Ja, nordmenn finner seg i mye tull, men det skyldes vår iboende manglende tro på at å klage på noe hjelper. I tillegg har vi så mye penger at vi har råd til å finne oss i det. Det er en ond sirkel vi nok ikke klarer å bryte ut av helt med det første, men hvis vi bare hadde stått på kravene litt lenger enn vi gjør, så hadde muligens noe skjedd...

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

200,- grensa kan de i grunn fint beholde, kunne egentlig vært strøket hele grensa og kjørt fast 25%mva på alt import.

Heller fjernet det tullegebyret til posten og gjort automatikk i prosessen, slik at pakkene ikke blir loggende hos tollen i 2 uker før de blir sendt videre.

Det hele bunner i norske lønninger og hva det faktisk koster å drive butikk i norge.

hvis man sammenligner prisene på f.eks play.com og cdon eller tilsvarende så kan man jo lure på hvorfor de norske nettbutikkene skal ha minst 50kr mer pr film

Hvis du tenker litt igjennom det, så er det ganske opplagt. Det koster rett og slett mer å drive butikk i norge enn i england. Samt at man har et større marked og dermed han senke fortjenesten per vare for å overleve / ende opp med samme fortjeneste.

Som artikkelen sier, det handler ikke bare om å la folk kjøpe varer "som ikke fins i norge" uten å betale masse avgifter.

Btw, klær er det i tillegg toll på.. det derimot synes jeg de kunne fjerna! Ca det værste jeg vet er å handle klær.. kunne jeg gjort det på ebay også så snakker vi! :)

De fleste andre land utenfor EU har tollgrenser på 1000-2500 kroner og bedrifter i de respektive landene opplever ikke vesentlig økt konkurranse som følge av dette.

Btw, sverige har vel enda 'strengere' regler på import/mva? Så lenge varen kommer utenfra EU altså

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

200,- grensa kan de i grunn fint beholde, kunne egentlig vært strøket hele grensa og kjørt fast 25%mva på alt import.

Heller fjernet det tullegebyret til posten og gjort automatikk i prosessen, slik at pakkene ikke blir loggende hos tollen i 2 uker før de blir sendt videre.

Det hele bunner i norske lønninger og hva det faktisk koster å drive butikk i norge.

Hvis du tenker litt igjennom det, så er det ganske opplagt. Det koster rett og slett mer å drive butikk i norge enn i england. Samt at man har et større marked og dermed han senke fortjenesten per vare for å overleve / ende opp med samme fortjeneste.

Som artikkelen sier, det handler ikke bare om å la folk kjøpe varer "som ikke fins i norge" uten å betale masse avgifter.

Btw, klær er det i tillegg toll på.. det derimot synes jeg de kunne fjerna! Ca det værste jeg vet er å handle klær.. kunne jeg gjort det på ebay også så snakker vi! :)

Btw, sverige har vel enda 'strengere' regler på import/mva? Så lenge varen kommer utenfra EU altså

Null problem å handle klær (og sko) på eBay (eller nettet generelt), men det er litt lotto mtp størrelser og sånt...

Er ikke kjent med importreglene for Sverige, men tror det er ca tilsvarende Norge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Null problem å handle klær (og sko) på eBay (eller nettet generelt), men det er litt lotto mtp størrelser og sånt...

Men man får (straffe)toll på det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men man får (straffe)toll på det?

Hvis pakken blir stoppet og har verdi over 200 kroner, så tilkommer det toll på 11% på produktets verdi, mva på 25% på produktets verdi inkl toll og frakt, ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive