Meringdal

Audi A4 1.8T 2008 - Brilliant Sort, Vanskelig lakk

Audi A4 1.8T - 2008

Dette er en S&S på en jobb jeg gjorde forrige helg på en utrolig fet A4. Eier huket tak i meg på facebook og ville ha time snarest, noe som vi ordnet raskt. Han stakk innom jobben hos meg slik jeg fikk se bilen før jeg tok på meg noe som helst; bilen så grei ut!

Etter nærmere inspeksjon av lakken så måtte jo selvsagt dette være den lakken som virkelig er vrien å jobbe med. Merk dere denne, dere som ikke har prøvd den før: Brilliant Sort - Audi lakk uten metallic.

Legger ved noen bilder av hvordan bilen så ut da jeg mottok den:

DSC_2281.jpg

DSC_2282.jpg

DSC_2283.jpg

DSC_2284.jpg

DSC_2285.jpg

DSC_2286.jpg

DSC_2287.jpg

DSC_2288.jpg

DSC_2289.jpg

DSC_2290.jpg

DSC_2291.jpg

DSC_2292.jpg

DSC_2293.jpg

Her var det mye godt arbeid, men fortsatt godtroende om en flott jobb. Bilen er jo tross alt ikke så veldig gammel så jeg antok derfor at det skulle være en rask shine!

De vanlige produktene ble hentet frem og skiltene ble skrudd av for en god vask på baksiden.

Produktene ble påført i denne rekkefølgen:

  1. Prickbort

  2. Skum

  3. Spyl
  1. Surfex HD

  2. Skum

  3. Spyl
  1. IronX

  2. skum

  3. Bilberry wheel cleaner

  4. Spyl

Til slutt ble det en runde med SV Clay for å fjerne de aller siste nuppene i lakken.

DSC_2294.jpg

DSC_2295.jpg

DSC_2296.jpg

DSC_2297.jpg

DSC_2298.jpg

DSC_2299.jpg

DSC_2300.jpg

DSC_2301.jpg

DSC_2302.jpg

DSC_2303.jpg

DSC_2304.jpg

DSC_2305.jpg

DSC_2306.jpg

DSC_2307.jpg

DSC_2308.jpg

DSC_2309.jpg

DSC_2310.jpg

DSC_2311.jpg

DSC_2312.jpg

DSC_2313.jpg

DSC_2314.jpg

DSC_2315.jpg

DSC_2316.jpg

DSC_2317.jpg

DSC_2318.jpg

Derette ble bilen kjørt inn i garasjen, tørket og inspisert nøye. Her viser det seg at bilen har fått seg en del vaskeriper allerede, men dette (trodde jeg) skulle være en enkel sak. Det er jo tross alt et drømmeprosjekt : Sort bil med vaskeriper! Dette er noe jeg liker :)

DSC_2319.jpg

DSC_2322.jpg

DSC_2323.jpg

DSC_2327.jpg

DSC_2328.jpg

DSC_2329.jpg

DSC_2330.jpg

DSC_2331.jpg

DSC_2332.jpg

DSC_2333.jpg

DSC_2334.jpg

DSC_2337.jpg

DSC_2338.jpg

DSC_2339.jpg

Før jeg begynte noe mer på arbeidet valgte jeg å teste ut en liten sak jeg handlet hos Europris i Ålesund - Damprens. Kjøpte denne egentlig til å fjerne flekker i seter osv., men jaggu dugde den ikke til denne jobben også.

Fjerning av oblater med damp og plastikk-barberblad.

DSC_2340.jpg

DSC_2342.jpg

DSC_2343.jpg

DSC_2344.jpg

DSC_2345.jpg

DSC_2346.jpg

DSC_2347.jpg

DSC_2348.jpg

DSC_2349.jpg

DSC_2350.jpg

DSC_2351.jpg

DSC_2352.jpg

DSC_2353.jpg

DSC_2358.jpg

DSC_2359.jpg

DSC_2360.jpg

DSC_2361.jpg

DSC_2362.jpg

Strøkent...

Deretter var det å lete frem et par pads og polish. Ettersom jeg har tatt et par slike biler tidligere hoppet jeg rett på en sikker vinner: Scholl S03 på lilla pad.

5-6 pass og et par runder på testobjektet. Her møtte jeg gamle erik i døren; panelet var langt fra pent! Dette ser dere på noen av bildene der rds og swirls vises.

DSC_2363.jpg

DSC_2365.jpg

DSC_2366.jpg

DSC_2367.jpg

DSC_2368.jpg

DSC_2369.jpg

DSC_2370.jpg

DSC_2371.jpg

DSC_2372.jpg

DSC_2373.jpg

DSC_2374.jpg

DSC_2375.jpg

DSC_2376.jpg

DSC_2377.jpg

DSC_2378.jpg

DSC_2379.jpg

Nytt testpanel ble valgt. Denne gangen passasjerdøren. Jeg skifta ut lilla scholl med orange, og S03 ble bytta ut med S17. Før jeg havnet på denne komboen testa jeg både 3m og scholl opp i mot hverandre, men overnevnte kombo kom best ut i testen.

noe RDS igjen etter første runde, men det kom seg etterhvert!

DSC_2383.jpg

DSC_2385.jpg

DSC_2386.jpg

DSC_2387.jpg

DSC_2388.jpg

DSC_2389.jpg

DSC_2390.jpg

DSC_2392.jpg

DSC_2398.jpg

DSC_2399.jpg

DSC_2400.jpg

DSC_2402.jpg

DSC_2403.jpg

DSC_2404.jpg

DSC_2406.jpg

DSC_2409.jpg

DSC_2410.jpg

DSC_2411.jpg

DSC_2412.jpg

DSC_2413.jpg

DSC_2414.jpg

DSC_2415.jpg

DSC_2416.jpg

DSC_2417.jpg

DSC_2419.jpg

DSC_2420.jpg

DSC_2422.jpg

DSC_2423.jpg

DSC_2424.jpg

DSC_2425.jpg

DSC_2427.jpg

DSC_2428.jpg

DSC_2430.jpg

DSC_2431.jpg

DSC_2432.jpg

DSC_2433.jpg

DSC_2434.jpg

DSC_2435.jpg

DSC_2436.jpg

DSC_2437.jpg

DSC_2438.jpg

DSC_2441.jpg

DSC_2442.jpg

DSC_2443.jpg

DSC_2444.jpg

DSC_2445.jpg

DSC_2448.jpg

DSC_2449.jpg

DSC_2450.jpg

DSC_2451.jpg

DSC_2452.jpg

DSC_2453.jpg

DSC_2454.jpg

DSC_2455.jpg

DSC_2456.jpg

DSC_2457.jpg

DSC_2458.jpg

DSC_2459.jpg

DSC_2460.jpg

DSC_2464.jpg

DSC_2465.jpg

DSC_2466.jpg

DSC_2467.jpg

DSC_2468.jpg

DSC_2469.jpg

DSC_2473.jpg

DSC_2474.jpg

DSC_2475.jpg

DSC_2476.jpg

DSC_2478.jpg

DSC_2479.jpg

DSC_2481.jpg

DSC_2483.jpg

DSC_2484.jpg

DSC_2485.jpg

DSC_2489.jpg

DSC_2490.jpg

DSC_2491.jpg

DSC_2492.jpg

DSC_2493.jpg

DSC_2494.jpg

DSC_2495.jpg

DSC_2496.jpg

DSC_2497.jpg

DSC_2499.jpg

DSC_2500.jpg

DSC_2501.jpg

DSC_2502.jpg

DSC_2503.jpg

DSC_2504.jpg

DSC_2505.jpg

DSC_2507.jpg

DSC_2508.jpg

DSC_2509.jpg

Da jeg kom meg til andre siden av bilen fant jeg et par steinspruter som jeg like så greit kunne fylle. Dette fikk tørke til neste dag, deretter ble dette panelet også korrigert.

DSC_2517.jpg

DSC_2518.jpg

DSC_2519.jpg

DSC_2520.jpg

DSC_2526.jpg

DSC_2531.jpg

DSC_2532.jpg

DSC_2533.jpg

DSC_2534.jpg

DSC_2535.jpg

DSC_2537.jpg

DSC_2538.jpg

DSC_2541.jpg

Etter MANGE timer med glovarm flex og et par stk utslitte pads, gikk jeg over til DA maskin. Nå måtte jeg få bukt med holos og microriper.

Jeg testa nå på panseret og delte det opp i to. Venstre side fikk først S17 på orange pad, deretter S30. Høyresiden fikk kun S30, i håp om at jeg skulle spare inn noen timer. Etter et par lange samtaler med HMSilset over facebook, og en halvtime i tenkeboksen sendte jeg melding til eier å sa ifra at bilen måtte være hos meg lengre enn avtalt. Jeg fikk ikke svar den natta, men måtte ta en sjangs på at jeg fikk beholde den litt ekstra.

Før jeg tok kvelden den dagen fikk jeg også fylt et par steinspruter til i fronten, før jeg krøp til køys.

DSC_2542.jpg

DSC_2543.jpg

DSC_2544.jpg

DSC_2545.jpg

DSC_2546.jpg

DSC_2547.jpg

DSC_2548.jpg

DSC_2549.jpg

DSC_2550.jpg

DSC_2551.jpg

DSC_2552.jpg

DSC_2553.jpg

DSC_2555.jpg

DSC_2556.jpg

DSC_2557.jpg

DSC_2558.jpg

DSC_2559.jpg

DSC_2560.jpg

DSC_2561.jpg

DSC_2563.jpg

DSC_2564.jpg

DSC_2565.jpg

DSC_2566.jpg

DSC_2567.jpg

DSC_2568.jpg

DSC_2569.jpg

DSC_2570.jpg

DSC_2572.jpg

DSC_2574.jpg

DSC_2577.jpg

DSC_2578.jpg

DSC_2579.jpg

DSC_2580.jpg

Så var det tidlig opp igjen neste morgen (fortsatt mørkt ute), og begynne på igjen. Jeg sjekket om lakken i fyllingene hadde tørket nok for wipedown, og det så ut til å gå greit. Jeg slipp å legge ny lakk værtfall :)

Bilen ble dynket i surfex inne i garasjen. Ettersom jeg har begynt å misslike disse luktene av avfettingene, pga jeg blir dårlig, brukte jeg maske.

DSC_2581.jpg

DSC_2582.jpg

DSC_2584.jpg

DSC_2585.jpg

DSC_2586.jpg

DSC_2587.jpg

DSC_2588.jpg

DSC_2589.jpg

DSC_2590.jpg

DSC_2591.jpg

DSC_2592.jpg

DSC_2593.jpg

Her ligger vannet ganske flatt etter en KRAFTIG runde mde Surfex. Her skulle alt av oljer fjernes før jeg begynte med DA. Det viste seg at en god del mikroriper kom til syne, i tillegg en divisjon med holos.

Jeg begynte med panseret slik som forrige gang; maskerte opp og testet først S17 og S30 ilag, deretter kun s30. Det viste seg at jobben som jeg håpte på skulle være en kosejobb, skulle bli et mareritt...

DSC_2594.jpg

DSC_2595.jpg

DSC_2596.jpg

DSC_2598.jpg

DSC_2601.jpg

DSC_2602.jpg

DSC_2603.jpg

DSC_2604.jpg

DSC_2605.jpg

DSC_2606.jpg

DSC_2607.jpg

DSC_2608.jpg

DSC_2610.jpg

DSC_2611.jpg

DSC_2612.jpg

DSC_2613.jpg

Jeg fikk bukt med holos, men mikroripene fikk jeg ikke bort. Dersom noen har en god kombo til fjerning av disse vil jeg gjerne høre om den!

DSC_2614.jpg

DSC_2616.jpg

DSC_2617.jpg

DSC_2618.jpg

DSC_2619.jpg

DSC_2621.jpg

DSC_2622.jpg

DSC_2623.jpg

DSC_2624.jpg

Jeg sa meg fornøyd med å fått fjernet holos, men ikke fornøyd med fjerning av mikroriper. Dette ble eier fortalt og jeg fikk klarsignal til å fortsette arbeidet mitt helt til siste detalj. Jeg valgte meg ut HD Wax til denne bilen, ettersom jeg synes beadingen er strålende på Audier.

I tillegg til voks fikk alle vinduer forsegling, endestuss ble pusset og dekkene fikk Pneu.

DSC_2625.jpg

DSC_2627.jpg

DSC_2628.jpg

DSC_2629.jpg

DSC_2630.jpg

DSC_2631.jpg

DSC_2632.jpg

DSC_2633.jpg

DSC_2634.jpg

DSC_2635.jpg

DSC_2636.jpg

DSC_2637.jpg

DSC_2638.jpg

DSC_2639.jpg

DSC_2640.jpg

DSC_2641.jpg

DSC_2642.jpg

Resultat:

I mot alle odds måtte det selvfølgelig begynne å regne når jeg skulle ut å fotografere endt arbeid.

DSC_2652.jpg

DSC_2653.jpg

DSC_2654.jpg

DSC_2655.jpg

DSC_2656.jpg

DSC_2657.jpg

DSC_2658.jpg

DSC_2659.jpg

DSC_2660.jpg

DSC_2661.jpg

DSC_2662.jpg

DSC_2663.jpg

DSC_2664.jpg

DSC_2665.jpg

DSC_2666.jpg

DSC_2667.jpg

DSC_2668.jpg

DSC_2669.jpg

DSC_2670.jpg

DSC_2671.jpg

DSC_2672.jpg

DSC_2673.jpg

DSC_2674.jpg

DSC_2675.jpg

Tusen takk for titten, og håper dere likte arbeidet på en fin bil :

(etter denne jobben måtte jeg en snar-tur til kiropraktor for å sette på plass igjen ryggen etter at jeg fikk låsning da jeg holdt på med panseret. Fikk lært meg et par teknikker for å holde ryggen i sjakk etter en hard helg med polering)

DCNsignature.jpg

34

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bra til slutt dette, cred er en selvfølge! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan ikke bare tease med å legge inn "før" bilder av interiøret. Legg ut "etter" bilder :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen fikk seg et realt løft, 100% credverdig etter mitt syn :)

Et par spm:

Hvordan ble du kvitt holos, holdt det med S30 eller måtte du bruke S17+ som mellomsteg?

De mikroripene du nevner, er det riper som kom av selve poleringen eller var det riper som var der i utgangspunktet men som du ikke fikk vekk?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble meget bra.Det er vondt og stange hodet i veggen slik du måtte her,men det kommer alltid noe bra ut av det.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gikk ganske bra til slutt :)Vet at tidspress og ikke perfekt finish er lite motiverende.Har holdt på å slutte med maskinpolering pga dette, men fant etterhvert ut at dette er bare noe vi må igjennom, og at en lærer veldig mye av det! Cred for veldig bra resultat på en lakk jeg er sikker på at mange andre ville slitt med også!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bra til slutt dette, cred er en selvfølge! :)

Takk for det! :)

Du kan ikke bare tease med å legge inn "før" bilder av interiøret. Legg ut "etter" bilder :D

Hahaha! Ja du sier noe der! Var feilkoder på bildene så jeg får fikse det etter jobb :)

Bilen fikk seg et realt løft, 100% credverdig etter mitt syn :)

Et par spm:

Hvordan ble du kvitt holos, holdt det med S30 eller måtte du bruke S17+ som mellomsteg?

De mikroripene du nevner, er det riper som kom av selve poleringen eller var det riper som var der i utgangspunktet men som du ikke fikk vekk?

Takk for det!

Mikroripene tror jeg kommer av pads.. Dette er svært tynne og små riper som ikke vises uten man vet aat man skal se etter den!

Holos forsvant etter s17 og s30. Måtte bruke to steg etter s03.

Dette ble meget bra.Det er vondt og stange hodet i veggen slik du måtte her,men det kommer alltid noe bra ut av det.

Det ble en del banning før det gikk min vei, men jeg tror jeg skal si meg fornøyd med jobben :€

Cred for jobben og ødelagt rygg:p

Resultatet så bra ut, men synd med swirls...

Prøvde du å la panelet kjøle seg ned etter s30 før du buffet? Har lest her inne at det skal være effektivt for å unngå mikroswirls.

Evt kjøre s40 isteden...

Det var forresten litt rot i bildene dine, noen ferdigbilder dukket opp innimellom.

Takk for tilbakemelding. Jeg har en vane med å ta bilder etter hvert steg! Hehe!

Skal se om jeg ikke får ryddet litt..

Takk for tips :)

Det gikk ganske bra til slutt :)Vet at tidspress og ikke perfekt finish er lite motiverende.Har holdt på å slutte med maskinpolering pga dette, men fant etterhvert ut at dette er bare noe vi må igjennom, og at en lærer veldig mye av det! Cred for veldig bra resultat på en lakk jeg er sikker på at mange andre ville slitt med også!

Det var godt å ha noen å snakke med når det er mørke tider! Silset er alltid beredt når jeg er i nød! En cred fra meg til deg for det :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo tross alt et drømmeprosjekt : Sort bil med vaskeriper! Dette er noe jeg liker :)

Har en pantersort Mondeo til deg - siden du er så glad i de :P

Spøk til side, cred servert for nydelig resultat og ødelagt rygg :)

Endret av Skovdahl
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en pantersort Mondeo til deg - siden du er så glad i de :P

Spøk til side, cred servert for nydelig resultat og ødelagt rygg :)

He-he! Ja jeg har begynt å få tak på de sorte bilene. Stort sett bare det som ruller inn og ut av spaen for tiden!

Takk for cred! Ryggen er i skjønneste orden igjen og klar til strid igjen førstkommende helg håper jeg! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du fikk kjøre deg på denne jobben, men jeg synes resultatet var glimrende. Og så lenge jeg er fornøyd så har du helt klart gjort jobben din:)

Jeg sa og at pri 1 var å få korrigert lakken siden det er noe jeg ikke gjør selv, og det fokuset synes jeg du holdt 100 %.

Jeg kommer helt klart til å bruke deg igjen.

Det var forresten forrige eier som brukte maskinvask så det sang etter, derav såpass mye slitasje på en relativt ny bil:) (men jeg må nok stille meg selv opp etter veggen mtp hvordan det så ut innvendig*flaut*, hjelper ikke på å ta bilde med et fett kamera heller akkurat:))

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var godt å ha noen å snakke med når det er mørke tider! Silset er alltid beredt når jeg er i nød! En cred fra meg til deg for det :)

Bare hyggelig!Er våken til godt utpå natta som oftest så :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb på moro lakk ;)

Prøvde du å kjøre S30+ på orange med roterende, istedet for DA?

Endret av Pirex/Scandicshine
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du fikk kjøre deg på denne jobben, men jeg synes resultatet var glimrende. Og så lenge jeg er fornøyd så har du helt klart gjort jobben din:)

Jeg sa og at pri 1 var å få korrigert lakken siden det er noe jeg ikke gjør selv, og det fokuset synes jeg du holdt 100 %.

Jeg kommer helt klart til å bruke deg igjen.

Det var forresten forrige eier som brukte maskinvask så det sang etter, derav såpass mye slitasje på en relativt ny bil:) (men jeg må nok stille meg selv opp etter veggen mtp hvordan det så ut innvendig*flaut*, hjelper ikke på å ta bilde med et fett kamera heller akkurat:))

Godt å høre, Marius! Jeg lærte en god del på denne jobben, så jeg fikk mye godt ut av det :)

Godt du er fornøyd!

Det var godt å ha noen å snakke med når det er mørke tider! Silset er alltid beredt når jeg er i nød! En cred fra meg til deg for det :)

Bare hyggelig!Er våken til godt utpå natta som oftest så :)

Det har jeg fått med meg! Du hører sikkert fra meg når det er krise igjen! Likte den ideen din om nødnummer på DCN... hah!

Flott jobb på moro lakk ;)

Prøvde du å kjøre S30+ på orange med roterende, istedet for DA?

Dette prøvde jeg ikke nei. Til å fjerne mikroriper du tenker på? Gull om dette fungerer i såfall.. Har notert meg samtlige komboer som har blitt nevnt her.. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Creds! Veldig lekkert resultat!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det Stifens! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra resultat !!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må prøve finpolish på roterende også, har hatt suksess med det flere ganger selv. :)

Uansett, cred for dette, så ut som en krevende lakk å jobbe med. Var mikroripene etter avbuffing av polish? Buffet du med mye trykk? Synd med regn når man skal ta ferdigbilder etter en lang og krevende jobb da..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive