Jetboy

Trenger litt veiledning videre

Jaja,

da kom ferien og drittværet, så da var jeg også i gang. Siden jeg er på ferie i gokk, så har jeg bare enkle virkemidler og rådene må nok være deretter :) Jeg kjørte 10 mil i dag til nærmeste drittsted, der fantes Biltema (grøss) og Drittsted Bildeler (var i alle fall hyggelige). Følgende ble kjøpt:

Biltema:

Sett med diverse mikrofiber-saker (farvekodet. Vask, tørk og påføring)-

Bilshampoo

Biltema clay kit

Felgbørste

Drittsted Bildeler:

Autoglym SRP med mikrofiber "hi tec" klut

Mikrofiber svamp

Mikrofiber håndkle

De lokale beninstasjonene fører Autoglym, Turtle Wax og diverse avfettinger. Bilen er 15 år gammel og har en vinrød mica-lakk. Ukjent hvordan denne behandlet opp igjennom årene, selv har jeg bare brukt standard prosedyre på Shell selvvask hittil. Det kan tenkes at jeg kjørte den i maskin et par ganger før jeg skjønte at det var noe man ikke gjør.

Først tok jeg jeg turen til den lokale Statoils selvvask og påførte deres avfetting. Lot den virke i et minutt og "høytrykkspylte" så av dette. Kjørte bilen hjem og blandet opp en bøtte med Biltemashampoo. I Biltemas mikrofiber-sett fant jeg en slags hanske, så ovenifra og ned begynte jeg å vaske, vekselvis med mikrofiber-svampen og mikrofiber-våtten. Etter å ha vasket en del, spylte jeg godt over med hageslangen. Etter første omgang var bøtta ganske grå, så da blandet jeg opp en ny og kjørte enda en omgang. Ny vask og spyling samt at det kom store mengder regn. Selv om det kanskje virker ganske teit, så brukte jeg et Biltema-mikrofiber håndkle for å tørke bilen (i regn...), sikker mest for å få av det som skulle være igjen av såpe (man kan vel aldri spyle for godt?). Med håndkleet fikk jeg "skrubbet" bort enda litt mer dritt. Men hva nå?

1) Skal jeg kjøpe en whatever-avfetting og spyleflaske og feie over bilen igjen med dette?

2) Leser litt rundt her at man ikke bør claye dersom man ikke skal bruke maskin. Skal jeg bare droppe clayen?

3) Dersom jeg skal droppe clayen, bør jeg kjøpe noe lakkrens og applisere dette FØR jeg tar på SRP?

4) Det regner jo litt her. Skal jeg bare droppe eventuell clay og SRP dersom det laver ned?

5) Kan SRP brukes på alu-felgene med godt resultat? Fikk av det jeg kunne se av bremsestøv med masse vann og felgbørsten (som nå er ganske så ødelagt).

Som sagt, utfordringen her er å få best resultat med ganske enkle virkemidler. Jeg kan evt. kjøpe et produkt eller to til, men det er altså Autoglym og Turtlewax som er utbudet her :)

Håper på litt veiledning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

!: Er greit med avfetting før håndvasken. Eg kjenner ikkje til Turtle avfettinger, men er vel ein som ikkje er so aller værst-

2: Clay kan lage riper. Dette er avhengigt av bruk og lakk. (du nevner ikkje kva slags bil du har) Bør være iallefall 15 grader før claying. Del clayen i 2 og legg den i varmt vann. Clayen føres lett over lakken med masse claylube. Bytt clay ofte (med den som er i bøtta) og kna fram ny side ofte.

3: Bruk alltid lakkrens før SRP. Ha på beskyttelse etter SRP. Autoglym har Paint Claeaner og Ekstra Gloss Protection som er er beregna på å brukes før og etter SRP

4: Ved regn er det berre å droppe polering.

5: Eg rekner med at det er klarlakk på felgene. Da er det berre å bruke det same som på (klar)lakken på resten av bilen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGP før og etter SRP?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Autoglym har Paint Cleaner og Ekstra Gloss Protection som er beregna på å brukes før og etter SRP"

Det betyr at ein bruker Paint Cleaner før SRP og EGP etter SRP

So rekkefølgen blir rens, polish og beskyttelse

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGP før og etter SRP?

Paint cleaner før, EGP etter.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

stadig forvirra men kan nikke til  rens, polish og beskyttelse :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Paint Cleaner er rens

Super Resin Polish er polish ( har vel og litt beskyttelse)

Extra Gloss Protection er beskyttelse.

Skal brukes i den rekkefølgen. Viss du vil droppe 1 av dei, so dropper du polishen. Var vel disse produktene eg starta med, men det er mange år siden! ;-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som så datoen på innlegget? :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som så datoen på innlegget? :P

Rub spurte for 16 timer siden. ;)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive