Roy Inge

Saab 93 Vector Ett stegs

DSC_0173.jpg

Naboen har kjøpt seg ny bil. Bruktbil sådan. I følge Vognkortet er den visst Beige i fargen. I mine øyne er den ganske grå.

DSC_0176-1.jpg

DSC_0177.jpg

DSC_0175.jpg

DSC_0174.jpg

DSC_0178.jpg

Jeg tenkte å sette inn litt Bike Shine inni her, men det er jo bare plast... Jeg hadde sette for meg en lakkert flate med litt gørr på her ..

Bilen er blitt inspisert ved en anledning tidligere og da fant jeg ikke mye swirls. Så det tyder på at det er en god bil klargjører Bilpaviljongen på Sola har hatt med å gjøre.

Det ble planlagt å gjøre en enkel ettstegs jobb siden den er så fin i lakken fra før. Litt vaskeriper var det jo å finne..

Så planen ble en "bonejobb". Klassisk verbalt uttrykk som jeg overhode ikke aner hva betyr(dersom noen vet hva det betyr, så gi meg en tilbakemelding :P ), men det ble til Swissvax Cleaner Fluid

Professional på Svart mirka pute på DA-maskin.

En litt for fin combo egentlig.. Men jeg valgte å korrigere litt med Scholl S3Gold og "Sau"

som naboen kalte det for. Ullpute fra Mirka. Denne ble brukt på de

"vanlige" overflatene, panser, koffertlokk etc.

Felgene ble også vedtatt polert/behandlet. Sommerfelgene er typen

"turbin", og er ganske passende til Saab da de også poduserer fly.

Vasking:

Problemet med denne bilen er at eiger nylig hadde bonet bilen med et

eller annet klasssisk kjemisk bonemiddel. Det var vel dette jeg

jobbet mest med å komme over. Jeg hadde håpt at Surfex HD ville

knekke koden alene, men jeg måtte til med en liten svamp på de fleste

stedene.

DSC_0181.jpg

DSC_0186-1.jpg

DSC_0184.jpg

Vasking av vinterfelgene

DSC_0183.jpg

Til Venstre: P21S. Til Høyre: Iron-X i en litt medtatt spruteflaske(sprer ikke særlig godt lengre)

Resten av bilen ble vasket med en god dynk nedentil med Prickbort,

Autofoam i kanonen, Surfex HD, Håndvask med en annen "sau", Mothers

ull-hanske med CG Citrus wash.

Felgene ble vasket med P21S, og det tok det meste. Disse også var

ganske rene og pene.

Motorvask med Prickbort og såpeskum.

Skiltene ble også demontert, vasket og oblater ble fjernet. Scholl

Spam fjernet limrestene sammen med litt gnikking. Etterpå ble det

litt Ullpute med Swissvax CF strong på lav hastighet og ikke så mye

press -det er tross alt rikets eiendom! De fikk også et lag med

Autobahn voks.

DSC_0192.jpg

DSC_0195.jpg

DSC_0197.jpg

DSC_0199.jpg

DSC_0200.jpg

DSC_0201.jpg

Swissvax-merke ble satt på kjennemerkene istede for Oblat(neppe 100% juridisk riktig)

DSC_0202.jpg

Lakkmålinger ble utført og notert. Panser er opplakkert på ny. Jeg

syns ihvertfall det er rimelig å anta ettersom lakkdybden ligger på i

underkant av 100 my, mens panseret ligger på rundt 200 my.

DSC_0203.jpg

Litt lite bilder av selve behandlingen.

DSC_0225.jpg

DSC_0226.jpg

50/50 bilder ble ikke noe

bra, verken kvaliteten på bildene, eller motivet -resultatet av 50/50

var så å si uten forskjell på panser. Den ene plassen hvor det var

synlig god forskjellv var på plastlistene ved bruk av Owatrol.

DSC_0237.jpg

Siden jeg hadde med meg egen fotograf denne gangen, som heller ville

jobbe, så fikk jeg litt avlastning til fordel for å jobbe med

felgene. Disse fikk en omgang med Scholl S3 på gul Meg skumpad på

innsiden, og på "ball-pad" mellom eikene og inn i hullene til

hjulboltene.

DSC_0218.jpg

DSC_0219.jpg

DSC_0220.jpg

Disse ble naturlig nok satt inn med Autobahn felgvoks(felgene ja,

Boltene var ikke noe å gi for mye oppmerksomhet til).

DSC_0207-3.jpg

Litt flekking av noen steinsprut-flekker med litt orginal lakk-greier eiger hadde fått kloa i.

DSC_0212.jpg

Jeg var ganske spent på hvordan Viking-voksen ville fungere og

oppføre seg. At den skulle være lett å legge på og buffe av regnet

jeg jo med, etter å ha vært borti 4-5-6 andre sv-vokser.

Men en helt grei lukt, veldig myk og forhåpentligvis en god beading

effekt.

Jeg tenkte å polere eksos stussen også, men der tok Saaben meg på

senga. De har lurt ut eksosen gjennom et rør som går ned midt under

bilen. Så da er det neimen ikke mye vits i å polere en stuss om ikke

finns :P

Her er noen ferdigbilder.

DSC_0236.jpg

DSC_0240-2.jpg

DSC_0241-1.jpg

DSC_0242.jpg

DSC_0243.jpg

DSC_0244.jpg

DSC_0245.jpg

DSC_0246.jpg

DSC_0247.jpg

En av mine dårligere S&S dette.

Show and Shame kanskje.. :P

Endret av Roy Inge
15

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det ble veldig fint jeg. Og så flott bil a gitt ;)

(Men de felgene som vanligvis er omtalt som "turbinfelgene" er disse.) :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville hvertfall sladdet bildene hvor man ser hele skiltnummeret siden du har satt på "oblater"... :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville hvertfall sladdet bildene hvor man ser hele skiltnummeret siden du har satt på "oblater"... :)

Trodde egentlig jeg gjorde dette da jeg la inn bildene. Men teknologi nå til dags.... :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så flott ut dette :)

...men gikk du rett fra S3gold og sau, til CFP?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott bil og resultat! Bilen så jo ganske bra ut fra før og felgene ble som nye!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så flott ut dette :)

...men gikk du rett fra S3gold og sau, til CFP?

Ja. De to stedene jeg brukte sauen så ble det gjordt. Presset som ble brukt var ikke så stort at det gjorde noe vondt. De resterende stedene(koffertlokk, bakskjerm, m.m.) ble tatt med skum pad(gul Meguiars.)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo ikke ille det her :) Våtslipte du der du hadde fylt i lakk?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor har du fått tak i den ballen til å sette på drillen?

Flott resultat! cred gitt!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er den børsten på felger? Blir det mye riper av den?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ble jo ikke ille det her :) Våtslipte du der du hadde fylt i lakk?

Ja, jeg våtslipte litt her og der for å ihvertfall prøve å få det litt gjevnt. Men når det er ufaglærte folk som gjør det med pensel, så vil det alltids være et lite sår der. Men de fleste sårene ble meget mye bedre. De som ikke ble så veldig mye bedre vet jeg ikke årsaken til. Mest sannsynlig fikk ikke lakken herde godt nok før jeg begynte..

Hvor har du fått tak i den ballen til å sette på drillen? Flott resultat! cred gitt!

Takk! Ja den er fin den klumpen der ;)Chemical Guys Ball Duster :)

Hvordan er den børsten på felger? Blir det mye riper av den?

Den som visste det... Jeg har brukt denne børsten på flere felger, også mine felger med chorme kant, og det blir ikke nevneverdig mye mer riper i overflaten. Den er litt for stor til felgene på denne saaben, men det fungerte sammen med spiral felgbørste fra Vikan. Vikan Børstesett

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive