ØHN

Obsidian Sort Mercedes-Benz E280TCDI - ØHN detail

64 innlegg i emnet

2007 Mercedes-Benz

E280TCDI

Eier tok kontakt tidligere i vår og ønsket full shine på sin Mercedes. En skikkelig grombil som hadde lekre fargekombinasjoner og 6 sylindret diesel med skikkelig skyv. Når eier møtte opp, gikk vi sammen over bilen og ble enige om hva som skulle gjøres. En skikkelig våtrens baki etter forrige eiers beste venn, og en real runde ripefjerning ble avtalt.

Ved ankomst.

IMG_1034.jpg

IMG_1035.jpg

IMG_1039.jpg

IMG_1040.jpg

MAC124 Prickbort over hele bilen

IMG_1045.jpg

Prickbort fikk jobbe i ca 10 minutter og deretter spylt av med HT

IMG_1054.jpg

Skumkanon ble ladet med ren Bilt-Hamber Autofoam. Blandeskruen i lukket posisjon

IMG_1055.jpg

IMG_1063.jpg

Ved å spyle av bilen først etter Prickbort får Autofoam godt tak i dekk. Imponerende hvor mye såpen i blanding ca 1:25 pumper ut møkk.

IMG_1064.jpg

IMG_1068.jpg

Supplerte dekk med Bilt Hambers SurfexHD 1:5 og jobbet inn med børste

IMG_1069.jpg

P21S Power Gel 1:1 ble så påført felgene og fikk virket 10-12 minutter

IMG_1070.jpg

Så ble mer P21S PG påført og jobbet inn med Ez brush bortimellom innimellom, mens fremsiden på felgene ble vasket med P21 og Nanolotus Chenille Mitt

IMG_1076.jpg

Vasketrio bestående av Wolf's Chemical såpe, Zymolsvamp og SV bøtte med grit.

IMG_1071.jpg

Såpe som skummer bra med god glid

IMG_1074.jpg

Zymolsvamp gir meg den mest ripefrie berøringsvasken

IMG_1075.jpg

Clay fra Meguiar's, nyblandet ONR 1:40 og to klumper clay i varmt vann.

IMG_1077.jpg

Clay etter en halv bil

IMG_1080.jpg

Etter vask dukket sola opp og avslørte tilstanden. Ved ankomst gikk eier og jeg over bilen under 2X500W halogenlys, så dette var som ventet.

IMG_1086.jpg

IMG_1093.jpg

Noen merkelige skjolder som også clay hadde fått tak i. Ikke logiske claymerker siden jeg kjørte sideveis bevegelse på clayen.

IMG_1095.jpg

Bilen ble så tørket ferdig med Autobahn håndkle, og kjørt inn i garasje for natten.

IMG_1084.jpg

Interiøret var i generelt fin stand med gummimatter som beskyttelse over originale Velour-matter. Helt tydelig en eier som tar vare på bilen sin.

IMG_1037.jpg

IMG_1038.jpg

Startet med gummimattene som ikke var så ille møkkete. Dropper sterk SurfexHD, siden den ofte trekker fuktighet og farge ut av gummi og kan gjøre mattene "melkehvite" Satset på at ren Autofoam og børste ville gjøre de rene og pene.

IMG_1057.jpg

Ren Autofoam fra skumkanon

IMG_1058.jpg

Såpe jobbet inn med børste

IMG_1059.jpg

Så ble mattene hengt til tørk

IMG_1061.jpg

Neste post på programmet var Velour-mattene. Foma Mimo ble hentet frem sammen med Green Clean 1:15 som ble jobbet inn med tekstilbørste fra Meguiar's. Deretter ble det påført vann fra Mimo samtidig som maskinen sugde ut møkk og såpe til det kun kom rent vann.

IMG_1400.jpg

IMG_1401.jpg

IMG_1403.jpg

Mattene var noe slitt, særlig den på førersiden. Matten på passasjersiden som vises på bildet under, ble det ikke så verst.

IMG_1402.jpg

Utgangspunktet i bagasjerommet

IMG_1366.jpg

Her ble brukt Green Clean 1:15 på sidene og 1:5 på gulvet.

IMG_1369.jpg

Foma Mimo fikk tak i en hel del møkk. Jeg tømte to slike tanker fra bagasjerommet.

IMG_1375.jpg

IMG_1376.jpg

Resultatet viste tydelig annen fargenyanse på teppene til lukene enn i selve gulvet.

IMG_1458.jpg

Utgangspunktet

IMG_1377.jpg

Green Clean 1:5 med Foma Mimo på teppet, SurfexHD på pedaler og fotbrekk. Swissvax Pneu på gummi.

IMG_1381.jpg

50/50 førersetet etter Swissvax Leather Cleaner og SV børste.

IMG_1389.jpg

IMG_1388.jpg

Alle ekte trepaneler innvendig fikk Swissvax Wood Polish. Her hazer den.

IMG_1385.jpg

Wood Polish avbuffet

IMG_1391.jpg

Skinnet på midterste hodestøtte i baksetet hadde blitt tillsmusset med noe rødt.

IMG_1393.jpg

Swissvax Leather Cleaner jobbet inn med tilhørende børste

IMG_1394.jpg

Spotless

IMG_1395.jpg

Noen ferdigbilder av interiøret etter Green Clean rens av tepper, Green Clean med mikrofiber på vinyl, Leahter cleaner og Leather milk på seter, dørskinnpaneler og ratt.

IMG_1396.jpg

IMG_1397.jpg

IMG_1398.jpg

IMG_1404.jpg

Så var det tid for korrigering. Paint Thickness Gauge ble hentet frem og alle paneler ble målt en rekke ganger. Verdien på bildet er representativ for det panelet.

Panser

IMG_1097.jpg

Høyre forskjerm

IMG_1098.jpg

Passasjerdør foran

IMG_1099.jpg

Høyre bakdør

IMG_1100.jpg

Høyre bakskjerm

IMG_1101.jpg

Bakluke

IMG_1102.jpg

Venstre bakskjerm

IMG_1103.jpg

Venstre bakdør

IMG_1104.jpg

Førerdør

IMG_1105.jpg

Venstre forskjerm

IMG_1106.jpg

Tak

IMG_1107.jpg

PTG målingen bekreftet sunne normale verdier over hele bilen, og ingen tegn på omlakkering.

Jeg kjørte først en kjapp test med Meguiar's Burgunder pad og D151 på panseret for sikkerhets skyld, men visste jo at det var nytteløst på litt dypere tilfeldige riper. Hele overdelen av bilen ble derfor kjørt med Scholl S03Gold på Makita roterende med Meguiar's burgunderpad. Mellom 3 og 5 runder var påkrevet for å få det rimelig fritt for riper jeg kunne gjøre noe med. Undre delen og plast fikk MG#95 og MG#205

Jeg jobber på den måten at Makitaen er innstilt i underkant av trinn 4 hele tiden, og produkt spres på tomgang med knappen litt trykket inn før det er fullt turtall på ca 2000 rpm og rett av etter 4-5 pass. Ble ganske bra finish, men noe holos særlig i kurver med så stor pad. Det ble ryddet med samme type burgunder pute og FlexDA på maks turtall med meguiar's MG #95. MG#95 ble naturligvis spredd ut på trinn 1 først. Det tok det som var av holos, men fortsatt litt igjen til LSP klar finish.

IMG_1109.jpg

Tre 50/50 bilder etter 3-4 runder roterende, Scholl S03Gold på burgunder MG-pad, etterfulgt av en runde MG#95 på FlexDA på trinn 6 av 6

IMG_1113.jpg

IMG_1114.jpg

IMG_1119.jpg

Finish god nok fra grovrubbing til at MG #205 kan løfte frem tilstrekkelig glans

IMG_1121.jpg

To 50/50 bilder av høyre forskjerm etter 3 runder roterende, Scholl S03Gold på burgunder MG-pad, etterfulgt av en runde MG#95 på FlexDA på trinn 6 av 6

IMG_1147.jpg

IMG_1148.jpg

Fem 50/50 bilder av høyre bakdør etter 3-4 runder roterende, Scholl S03Gold på burgunder MG-pad, etterfulgt av en runde MG#95 på FlexDA på trinn 6 av 6

IMG_1153.jpg

IMG_1155.jpg

IMG_1157.jpg

IMG_1158.jpg

Blitz-sjekk på høyre bakdør etter MG#95 på FlexDA

IMG_1175.jpg

Tre 50/50 bilder av høyre bakskjerm etter 3-4 runder roterende, Scholl S03Gold på burgunder MG-pad, etterfulgt av en runde MG#95 på FlexDA på trinn 6 av 6

IMG_1197.jpg

IMG_1191.jpg

IMG_1200.jpg

Venstre side maskert for beskyttelse og 50/50's

IMG_1236.jpg

Et par bilder av maskering til 50/50 av venstre forskjerm

IMG_1233.jpg

IMG_1234.jpg

Tre 50/50 bilder av venstre forskjerm etter 3-4 runder roterende, Scholl S03Gold på burgunder MG-pad, etterfulgt av en runde MG#95 på FlexDA på trinn 6 av 6

IMG_1241.jpg

IMG_1245.jpg

IMG_1247.jpg

Hele skjermen etter 3-4 runder roterende, Scholl S03Gold på burgunder MG-pad, etterfulgt av en runde MG#95 på FlexDA på trinn 6 av 6

IMG_1302.jpg

Tre 50/50 bilder av førerdør etter 3-4 runder roterende, Scholl S03Gold på burgunder MG-pad, etterfulgt av en runde MG#95 på FlexDA på trinn 6 av 6

IMG_1255.jpg

IMG_1258.jpg

IMG_1265.jpg

3 før-bilder av klinke på førerdør

IMG_1298.jpg

IMG_1299.jpg

IMG_1296.jpg

Etter 4-5 runder på dørklinke med roterende, Scholl S03Gold på burgunder MG-pad, etterfulgt av en runde MG#95 på FlexDA på trinn 6 av 6

IMG_1308.jpg

IMG_1311.jpg

To 50/50 bilder av venstre bakdør etter 3-4 runder roterende, Scholl S03Gold på burgunder MG-pad, etterfulgt av en runde MG#95 på FlexDA på trinn 6 av 6

IMG_1320.jpg

IMG_1322.jpg

På bakluka kjørte jeg liten orange Scholl pad med Scholl S03Gold

IMG_1331.jpg

Tre 50/50 bilder etter 2 runder roterende, liten orange Scholl pad og Scholl S03Gold

IMG_1340.jpg

IMG_1347.jpg

IMG_1348.jpg

Til takbuer, pianolakk på dørstolper og detaljer rundt dører på sidene brukte jeg samme roterende kombo som på bakluka. Hologrammer ble ryddet med DoDo Buff Daddy, orange Cyclopad, liten Dodo bakplate og MG#95

IMG_1364.jpg

Detaljer på trange steder rundt dører og dørstolper ble også korrigert.

IMG_1455.jpg

Hele bilen ble som avslutning kjørt med en runde MG#95 på FlexDA på trinn 6 av 6. På plast kjørte jeg trinn 4

IMG_1365.jpg

Ren Autofoam og avspyling av polishstøv fra grovsteget

IMG_1417.jpg

LSP-klar finish ble gjort med en runde MG#205 på gul Soft buff og trinn 6 på FlexDA, Press som gradvis ble sluppet til vekten av maskinen. Trinn 4 på plast med lite press.

IMG_1418.jpg

Blitz-holosjekk etter MG#205

IMG_1443.jpg

Vinduer ble vasket med fuktig klut i rent vann, Swissvax Crystal. Avbuffet med mykt lintfritt oppvaskhåndkle.

IMG_1459.jpg

Dekk og hjulbuer fikk Swissvax Pneu. Det fikk også andre gummidetaljer utvendig.

IMG_1463.jpg

Takrails fikk Swissvax Autobahn. Det fikk eksos også.

IMG_1554.jpg

Denne bilen fortjente en gromvoks som passer utmerket til sorte biler

IMG_1464.jpg

IMG_1470.jpg

Ferdigbilder:

IMG_1541.jpg

IMG_1531.jpg

IMG_1516.jpg

IMG_1539.jpg

IMG_1544.jpg

IMG_1542.jpg

IMG_1537.jpg

IMG_1536.jpg

IMG_1534.jpg

IMG_1530.jpg

IMG_1472.jpg

IMG_1532.jpg

IMG_1526.jpg

IMG_1519.jpg

IMG_1524.jpg

IMG_1518.jpg

IMG_1499.jpg

IMG_1517.jpg

IMG_1498.jpg

IMG_1515.jpg

IMG_1497.jpg

IMG_1514.jpg

IMG_1500.jpg

IMG_1512.jpg

IMG_1484.jpg

IMG_1511.jpg

IMG_1477.jpg

IMG_1510.jpg

IMG_1474.jpg

IMG_1509.jpg

IMG_1507.jpg

IMG_1505.jpg

IMG_1486.jpg

IMG_1501.jpg

IMG_1495.jpg

IMG_1504.jpg

IMG_1492.jpg

IMG_1478.jpg

IMG_1508.jpg

IMG_1475.jpg

Takk for oppmerksomheten

50

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For ett løft! Ferdigbildene ser redigerte ut, ble jo sjukt blank. Bra jobba!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er juks å ta bilder av en sliten bruktbil og hente en ny bil fra lakkboksen som du polerer opp med fin-polish...

Ser jo ut som bilen har fått chrome-finish på ferdig bildene og nå babler jeg noe uforståelig fordi jeg ikke skjønner at det er så blank som det er og ja.... :shocking2:

:fun:

Cred... i bøtter og spann

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blingbling!! Blei strøkent som vanlig detta ØHN :) Credverdig i laaange baner :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobb og writeup i kjent ØHN stil. Særdeles flott utført :thumbs:

Ser du også har en rull med bred maskeringstape til 50/50 bilder.

creddd :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For ett løft! Ferdigbildene ser redigerte ut, ble jo sjukt blank. Bra jobba!

Takk skal du ha. :)

Nesten alle bildene i S&S'en er redigert og gjort lysere i Window fotogalleri der de ble for mørke, eller klippet ned hvis motivet ble knipset for langt unna. Jeg er ingen fotograf og må få det beste ut av det jeg klarer å knipse :)

Det er juks å ta bilder av en sliten bruktbil og hente en ny bil fra lakkboksen som du polerer opp med fin-polish...

Ser jo ut som bilen har fått chrome-finish på ferdig bildene og nå babler jeg noe uforståelig fordi jeg ikke skjønner at det er så blank som det er og ja.... :shocking2:

:fun:

Cred... i bøtter og spann

Takk skal du ha! :)

Blingbling!! Blei strøkent som vanlig detta ØHN :) Credverdig i laaange baner :)

Takker så mye :)

Jobb og writeup i kjent ØHN stil. Særdeles flott utført :thumbs:

Ser du også har en rull med bred maskeringstape til 50/50 bilder.

creddd :)

Takk takk. Bred maskeringtape er fine greier både til 50/50 og f. eks ned mot lakkerte plastfangere der en absolutt ikke har lyst til å sneie borti med roterende :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øhn style :) Nothing more to say :):thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du leverer blankere svarte biler enn noen andre detailere Øyvind!

Ekstrem glans!!

Cred Og respekt i bøtter og spann!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øhn style :) Nothing more to say :):thumbup:

Takk skal du ha :)

Du leverer blankere svarte biler enn noen andre detailere Øyvind!

Ekstrem glans!!

Cred Og respekt i bøtter og spann!

Takk skal du ha, hadde blikkontakt med din far i det han suste forbi her for noen dager siden. Blid mann :)

Hyggelige ord du skriver, men det er nok ikke i klasse med de som har svart belte i detailing. Et godt speilreflekskamera i Canon 550D, og litt mer lys på bildene får frem finish på sorte biler. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du fått til mange herlige 50/50 bilder. :) Det måtte mange omganger med grov polish og roternede til, for å få bilen ripe fri.

Men det ser virkelig ut som du har gjort en tilnærmet perfekt jobb. Finishen blir hevet mange hakk med å gå over bilen med grov polish og DA maskin. (har begynt med dette mellomsteget selv også, takk for tipset) :)

Etter siste steg med fin polish og DA, er resultatet helt fantastisk. :thumbup:

Bilder og tekst er også av veldig bra klasse, jeg synes dette er HOF. verdig.

Selvfølgelig er cred levert.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du begynner virkelig å bli rå på disse bilene :) Ble helt perfekt blank denne!Cred for nok en flott og lærerik s&s med knallgode bilder! Også må jeg rett på ss å legge flere små orange pad på lista.Rart hvor bra de er sammen med s3gold!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Iblant sies det at en bil blir like fin som ny, men det synes jeg ikke stemmer i dette tilfellet..

Mer riktiig blir det å si at den ble finere enn ny!

Utrolig glans og en refleksjon som ikke akkurat er daglig kost for folk flest :thumbup:

Gratulerer med et fantastisk resultat :)

Cred er selvsagt avgitt ;)

Endret av ADR
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du fått til mange herlige 50/50 bilder. :) Det måtte mange omganger med grov polish og roternede til, for å få bilen ripe fri.

Men det ser virkelig ut som du har gjort en tilnærmet perfekt jobb. Finishen blir hevet mange hakk med å gå over bilen med grov polish og DA maskin. (har begynt med dette mellomsteget selv også, takk for tipset) :)

Etter siste steg med fin polish og DA, er resultatet helt fantastisk. :thumbup:

Bilder og tekst er også av veldig bra klasse, jeg synes dette er HOF. verdig.

Selvfølgelig er cred levert.

Takk skal du ha - stas med så hyggelig tilbakemelding. Jeg kjører alltid helt fra grov kombo med FlexDA. Etter å ha brent meg på at finsteget ikke taklet holos og ugang, har jeg lært. Det er mindre sjanse for strafferunder slik. På samme måte holder jeg finsteget helt adskilt med grundig vask av alt grovpolishstøv og bytte til annet forkle på finsteget så ikke noe skal smitte over på mikrofiber. :)

Du begynner virkelig å bli rå på disse bilene :) Ble helt perfekt blank denne!Cred for nok en flott og lærerik s&s med knallgode bilder! Også må jeg rett på ss å legge flere små orange pad på lista.Rart hvor bra de er sammen med s3gold!

Takk skal du ha. Det var tilfeldig at jeg havnet med orange Scholl pad sammen med S03Gold på forrige S&S. Det var den minste paden jeg hadde. Etter ditt innlegg da, hvor du sa du pleide å bruke orange med s03Gold på bakluker, tenkte jeg at det prøver jeg på MB-lakk også. Funker veldig fint og nydelig å kjøre på roterende. Takk for tipset :thumbup:

Iblant sies det at en bil blir like fin som ny, men det synes jeg ikke stemmer i dette tilfellet..

Mer riktiktig blir det å si at den ble finere enn ny!

Utrolig glans og en refleksjon som ikke akkurat er daglig kost for folk flest :thumbup:

Gratulerer med et fantastisk resultat :)

Cred er selvsagt avgitt ;)

Takk for hyggelig tilbakemelding. Dessverre er det alltid noen dype riper og skavanker en ikke får gjort noe med på en 5 år gammel bruksbil med 100.000km på telleren. Men den ble blank og fin :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Detailing på høyt nivå! Cred er en selvfølge :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at denne S&S'en hadde ØHN kvalitet over seg!

Godt jobba som vanlig! Og cred fortjener du selvfølgelig:)

Kan hende jeg overså det, men hadde denne kjeramisk lakk?

Alle E-klasse fra medio 2004 skal ha keramisk lakk ;)

Detailing på høyt nivå! Cred er en selvfølge :thumbup:

Tusen takk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sort Mercedes detailing i særklasse som vanlig fra ØHN.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk S&S og et utrolig bra resultat. Koste meg skikkelig med denne, så takk for det Øyvind! :fun:

Vinduer ble vasket med fuktig klut i rent vann, Swissvax Crystal. Avbuffet med mykt lintfritt oppvaskhåndkle.

Artig detalj det at du brukte oppvaskhåndkle til vindusbuffing. :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekkert som alltid Øyvind, du har rimelig god kontroll på disse MB med kjeramisk lakk ettervert.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sort Mercedes detailing i særklasse som vanlig fra ØHN.

He he sort Mercedes som vanlig, ja. Føler på en måte at jeg gjentar meg selv litt med S&S etter S&S på ganske like biler. Men jeg plukker stadig opp, og lærer noe nytt. Som oppsummering for meg selv er det nyttig å sette ord på ting når det er ferskt. Som dokumentasjon på hva en har drevet med overfor bileier er også disse trådene fine.

Så skal jeg også ærlig innrømme at det er stas med respons og fine ord, etter at en har syslet på i garasjen i dagesvis.

Fantastisk S&S og et utrolig bra resultat. Koste meg skikkelig med denne, så takk for det Øyvind! :fun:

Artig detalj det at du brukte oppvaskhåndkle til vindusbuffing. :thumbs:

Takk skal du ha, Simen :) Ja, etter å ha gnukket meg lei på lintende mikrofiber på vinduer, gikk jeg i tenkeboksen og brukte erfaring fra mange år tilbake. Jeg hadde liksom ikke problemer med linting før mikrofiber gjorde at jeg så lyset innen bilpleie forøvrig. Og jeg fikk reine vinduer for 20 år siden også. Så godt brukt oppvaskhåndkle funker for meg :)

Lekkert som alltid Øyvind, du har rimelig god kontroll på disse MB med kjeramisk lakk ettervert.

Takk skal du ha Tommy. Hyggelig å høre fra en som har full kontroll på det meste av lakk :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal jeg prøve. Jeg er også dritt lei av mf-linting på glass! Og det MÅ buffes skikkelig godt, hvis ikke kommer det kjipe streaks etterpå.

He he sort Mercedes som vanlig, ja. Føler på en måte at jeg gjentar meg selv litt med S&S etter S&S på ganske like biler. Men jeg plukker stadig opp, og lærer noe nytt.

Hehe.. Med en gang jeg åpnet denne trodde jeg at jeg hadde lest den før, men så sjekka jeg klokkeslett på tråden. Men gjør jo ingenting det, er Mercedes-mann du. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive