jkart

Ford Mondeo Grå

21 innlegg i emnet

Ford Mondeo ca 2003mod

Fikk inn denne mondeoen for en 2 stegs jobb.

Starter som vanlig med noen før bilder.

IMG_2854.jpg

IMG_2855.jpg

IMG_2856.jpg

IMG_2857.jpg

IMG_2858.jpg

IMG_2861.jpg

IMG_2865.jpg

IMG_2869.jpg

IMG_2879.jpg

IMG_2883.jpg

IMG_2884.jpg

IMG_2894.jpg

IMG_2895.jpg

Først ut er P21S på felgene i konsentrert form

IMG_2897.jpg

IMG_2902.jpg

Etter litt virketid legger jeg Prickbort på fra vinduene og ned.

IMG_2904.jpg

IMG_2905.jpg

IMG_2906.jpg

Nok å ta tak i for prickbort.

IMG_2910.jpg

IMG_2912.jpg

Etter 7-8 min spyler jeg av dette.

IMG_2913.jpg

Surfex HD ca 1:5 blir så lagt over hele bilen. Skilter/holdere og matter fikk også Surfex.

IMG_2934.jpg

IMG_2938.jpg

IMG_2939.jpg

IMG_2940.jpg

Dette ble toppet med et lag Autobrite Magifoam etter ca 5 min.

IMG_2941.jpg

IMG_2943.jpg

Tok med meg en sprayflaske med Sufrex og detailkost og sprayet litt ekstra i krinkelkroker og lister for å så jobbe det inn med detailkost.

IMG_2951.jpg

Etter avspyling og en liten matpause var det klart for et nytt forsøk på felgene.

Prøver IronX denne gangen.

IMG_2952.jpg

IMG_2954.jpg

IMG_2960.jpg

Mangler etterbilde etter IronX men de ble bare noe bedre. Fortsatt mye igjen...

Deretter ble mattene skrubbet med kost og avspylt. Mangler etterbilde her også med disse ble ganske så rene.

IMG_2962.jpg

Deretter fikk lakken en runde med IronX. La på alle lakkerte overflater.

IMG_2965.jpg

IMG_2967.jpg

IMG_2971.jpg

IMG_2977.jpg

Etter avspyling så jeg at det var mye asfaltprikker igjen så disse ble dusjet med Tardis.

IMG_2979.jpg

Så var det et nytt forsøk på felgene. P21S igjen og jobbet inn med EZ mini brush.

IMG_2990.jpg

Fikk ikke felgene helt rene nå heller så gav opp det prosjektet foreløpig og vasket dekkene med Surfex 1:3 i to omganger.

IMG_2991.jpg

Deretter var det klart for bøttevask.

IMG_2994.jpg

Etterpå ble bilen clayet med Bilthamber mild clay og varm ONR blanding til lube. Så ut som Tardis hadde gjordt en god jobb for det var veldig lite asfaltprikker igjen. Derimot var det mye malingsprikker. Mesteparten av disse gikk greitt å fjerne men noen av de satt godt fast. Prøvde en mer aggresiv clay men den var kun hard og vanskelig å jobbe med, muligens pga for lav temperatur. Fikk bort resten av prikkene med bilthamberen ved å bruke mye press. Merket også at den tok bedre om jeg brukte for lite lube. Regnet med at dette ville sette en del merker, men ikke mer enn at det greitt lot seg korrigere bort med maskinen.

IMG_2998.jpg

IMG_3003.jpg

IMG_3005.jpg

Deretter ble bilen spylt og tørket med Gloss It quick detailer som tørkehelp.

IMG_3008.jpg

Så følger noen bilder av lakktilstanden.

IMG_3011.jpg

IMG_3012.jpg

IMG_3013.jpg

IMG_3016.jpg

IMG_3029.jpg

IMG_3033.jpg

IMG_3055.jpg

IMG_3061.jpg

Maskering...

IMG_3069.jpg

Lakkmålinger viste stort sett trygge verdier. Taket og nederst på bakluke hadde litt lave verdier og førersiden fra fordør og bakover er opplakkert.

IMG_3074.jpg

IMG_3080.jpg

IMG_3099.jpg

IMG_3104.jpg

IMG_3109.jpg

IMG_3113.jpg

IMG_3122.jpg

IMG_3123.jpg

Så var det klart for kombotesting.

IMG_3126.jpg

Første forsøk var MG #80 med gul megs pad og den nyinnkjøpte flex PE 14-2 150

IMG_3127.jpg

Tok ganske mye men ønsket å fjerne litt mer.

IMG_3131.jpg

Neste ut var Scholl S17+ og cuttingpad.

IMG_3133.jpg

Kjente at lakken var sticy/varmesensitiv og måtte holde meg på lav rpm, altså:

-spre på 600rmp

-kjøre 3-4 pass på 1100-1200rpm

-kjøre 1 pass på 900rpm

Da ble resultatet slik

IMG_3135.jpg

Fikk ca ønsket resultat med denne komboen selv om det ble igjen noe RDS rundt omkring. Har tatt en med lik lakk før og visste at om jeg gikk opp til S3gold ville det bli så mye kjørespor at jeg måtte tatt to ytterlige steg for å komme imål. Avtalen var 2 steg og eier var forberedt på at dette ikke ville fjerne alt.

Fortsatte å korrigere panser og ganske snart begynte polishen å klupe seg å flyve veggimellom eller sette seg fast på panelet, selv om jeg brukte padbrush mellom hver runde. Fant frem Gloss It EVP pad prime og la en liten dråpe på paden nesten hver gang jeg la på polish. Dette hjalp mye og kunne nå kjøre på 1500-1700rpm og nesten hvor mange pass jeg orket. Ny kjørestil ble da:

-Spre på 600rpm

-5-8 pass på 1500-1700rpm med mye press på de to første pass for så å gradvis lette presset. Siste pass helt uten press

Etter jeg var ferdig med panser starta jeg på skjermen og fikk lagd et 50/50

IMG_3159.jpg

IMG_3160.jpg

Korrigerte ferdig skjermen og fant ut at jeg måtte teste om jeg fikk fjerne kjørespor med neste steg før jeg gikk videre.

Kjørte S30 og grønn uber på DAS6 pro DA maskin. Med denne kjørte jeg følgende:

-Spre på hastighet 1

-Kjøre 4-5 pass på hastighet 5 med mye press første pass for å gradvis lette på presset.

-Kjøre 1-2 pass på hastighet 3-4 med null press

Wipet med først Menzerna top inspection og deretter megs final inspection #34

IMG_3167.jpg

Holosjekk

IMG_3168.jpg

IMG_3169.jpg

IMG_3173.jpg

IMG_3177.jpg

Tok så taket før jeg gikk videre langs siden på bilen for å unngå å komme borti og risikere å ripe opp nypolerte paneler. Lite bilder fra den seansen men her er ett fra da det gikk for lenge uten å prime paden med PadPrimen

IMG_3179.jpg

Etter å ha "tørket støv" og primet paden så det slik ut.

IMG_3191.jpg

Fortsatte langs siden på bilen og som enn kunne se fra lakkmålingene er alt fra fremdør og bakover opplakkert på denne siden. Her var lakken helt anderledes, type hard

S17+ kom til kort her og S03gold måtte steppe inn for å få litt mer effekt.

Brukte også gamleflexen (3403) med spotpad her. Denne har som kjent 1100 som laveste rpm og ble derfor ikke brukt der det var orginallakk.

IMG_3194.jpg

Et par bilder fra nevnte område.

IMG_3195.jpg

IMG_3203.jpg

IMG_3204.jpg

Er igjen noe her helt ute ved kanten. Turte ikke ta mer så nærme kanten. Måtte også minne meg selv på at dette skulle kun være en 2 stegs og om jeg skulle prøve å fjerne alle ripene ville jeg ikke bli ferdig.

IMG_3205.jpg

Jobbet meg bakover og fikk lagd en 50/50 til + et eksempel på en av ripene som fikk være igjen.

IMG_3223.jpg

IMG_3224.jpg

Bakluke ble korrigert med roternde mens plastdeler bak ble tatt med DA maskin. Brukte S3gold etterfulgt av S30 på plastdetler. Ingen bilder fra dette.

Så var det andre siden. Her var det ganske så mye dype RDS og en del som gikk igjennom. Her er bakdøren

IMG_3230.jpg

Fikk fjernet en del men mye måtte nøye seg med å bli dempet. Mobipic for anledningen

IMG_3241.jpg

Fikk et bilde etterpå med kameraet som viser at det fortsatt er noen dype riper igjen.

IMG_3259.jpg

Fremdør under list

IMG_3262.jpg

Samme greie her, mye demping (ser flott ut på bilde)

IMG_3263.jpg

IMG_3267.jpg

Over listen opp til knekken

IMG_3268.jpg

Og til slutt øvre del

IMG_3269.jpg

IMG_3273.jpg

IMG_3278.jpg

Det var alt fra korrigeringen. Fronten på bilen i plast ble tatt på samme måte som plast bak.

Hele bilen ble finpolert på samme måte som panser med S30, grønn uber og DA.

Dørhåndtak ble polert med S03 og gul scholl pad for hånd etterfulgt av s30 og påføringspad. Før og etterbilde.

IMG_3281.jpg

IMG_3284.jpg

Deretter ble bilen kjørt ut for wipedown for å fjerne alle oljer etter polish samt polishrester i krinker og kroker. Brukte Surfex HD 1:5 og autobrite skum.

Prøvde også et siste forsøk på felgene. Tror jeg hadde fremme alt jeg har av kjemikaler med fikk desverre ikke bort alt. Virket som det var temmelig fastbrendt.

Etter tørk tok jeg en sjekk for å se at det ikke var holos noen plasser.

IMG_3296.jpg

IMG_3303.jpg

IMG_3307.jpg

IMG_3312.jpg

Så bra ut så da var det bare å legge på voks. Valget falt denne gangen på Collinite 845 både på lakk og felger. Felgene ble først renset med Megs paint cleaner.

Dekk fikk pneu.

Fjernet oblater på skiltene og vokset de med 845

Invendig kan jeg nevne at det ble tørket støv og støvsugd. Seter ble renset med Greener Cleaner og foma powervac. Interiør ble vasket med Greener Cleaner. Vinduer ble vasket med Sonax glassrens innvendig og utvendig.

Rakk også å ta et par etterbilder før eier kom og hentet bilen.

Enjoy:)

IMG_3320.jpg

IMG_3324.jpg

IMG_3327.jpg

IMG_3331.jpg

IMG_3332.jpg

IMG_3333.jpg

IMG_3335.jpg

IMG_3336.jpg

IMG_3342.jpg

IMG_3343.jpg

IMG_3346.jpg

Takk for titten :)

23

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig wet look. Cred gitt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner godt at du blir fristet til å kjøre flere steg enn avtalt, det var litt av hvert å jobbe med på denne Mondeoen.

Jeg synes du fikk korrigert bra på de to stegene du kjørte. Cred for denne.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingenting på plastlister? Uansett så alt veldig bra ut!Er seint og er ikke helt med :) Godt jobba!cred.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig mye gjort med to steg her. Et flott løft som trolig økte verdien på bilen ganske formidabelt. Likte veldig godt S&S som delte på mye erfaring. Alt i alt en korrigeringsjobb som bærer preg av stødig oversikt over det en holder på med. :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knallbra S&S. Likte denne veldig godt! :thumbs: Eneste jeg stussa på var under vaskinga i starten, ligger skiltene face-down ned i grusen? Mye mulig det bare er jeg som bryr meg om riper og hakk på skilter men.

Soleklar cred uansett. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig wet look. Cred gitt.

Takk :)

Skjønner godt at du blir fristet til å kjøre flere steg enn avtalt, det var litt av hvert å jobbe med på denne Mondeoen.

Jeg synes du fikk korrigert bra på de to stegene du kjørte. Cred for denne.

Takk :)

Er ikke alltid like lett å la ripene være igjen og bevege seg videre til neste panel :(

Bilen har stått i trang garasje med barnesykler som skulle ut og inn. Det setter sine spor.

ingenting på plastlister? Uansett så alt veldig bra ut!Er seint og er ikke helt med :) Godt jobba!cred.

Takk :)

Du er nok med du, ingenting på plastlister da disse så bra ut og tiden var noe knapp

Veldig mye gjort med to steg her. Et flott løft som trolig økte verdien på bilen ganske formidabelt. Likte veldig godt S&S som delte på mye erfaring. Alt i alt en korrigeringsjobb som bærer preg av stødig oversikt over det en holder på med. :thumbup:

Takk :)

Viktig å dele erfaringer, har selv lært mye og fått mye gode tips fra gode beskrivende S&S

Knallbra S&S. Likte denne veldig godt! :thumbs: Eneste jeg stussa på var under vaskinga i starten, ligger skiltene face-down ned i grusen? Mye mulig det bare er jeg som bryr meg om riper og hakk på skilter men.

Soleklar cred uansett. :)

Takk :)

Skiltene lå face-down ved avfetting og skumlegging. Ble snudd da jeg gikk over med børsten. La de denne veien for å ikke publisere skiltnr ved bildetagning. Tror ikke det blir hakk og riper av skiltenes egenvekt mot singelen. Men ser poenget ditt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempeløft av en sliten ford dette. Du fikk utrettet mye med 2 steg :thumbup:

Regner med eier var glad og fornøyd.

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra jobbet! ØHN formulerte det jeg tenkte på, på en veldig grei måte. Så X2 på det ØHN skrev:

Likte veldig godt S&S som delte på mye erfaring. Alt i alt en korrigeringsjobb som bærer preg av stødig oversikt over det en holder på med.
:thumbup:

Cred på vei!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempeløft av en sliten ford dette. Du fikk utrettet mye med 2 steg :thumbup:

Regner med eier var glad og fornøyd.

Cred!

Takk :)

Eier var meget fornøyd :)

Meget bra jobbet! ØHN formulerte det jeg tenkte på, på en veldig grei måte. Så X2 på det ØHN skrev:

:thumbup:

Cred på vei!

Takker :)

Slike tilbakemeldinger gjør det ekstra gøy å ta seg tid til både å ta bilder og lage writeup :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiltene lå face-down ved avfetting og skumlegging. Ble snudd da jeg gikk over med børsten. La de denne veien for å ikke publisere skiltnr ved bildetagning. Tror ikke det blir hakk og riper av skiltenes egenvekt mot singelen. Men ser poenget ditt :)

Var ikke skiltets egenvekt jeg tenkte på, men tenkte på når du la dem ned slik og om du skulle være uheldig å flytte dem litt rundt under vasking. Men regner med at du var forsiktig. :) Sorry pirk, men jeg har en tendens til å henge meg opp i småting. :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ikke skiltets egenvekt jeg tenkte på, men tenkte på når du la dem ned slik og om du skulle være uheldig å flytte dem litt rundt under vasking. Men regner med at du var forsiktig. :) Sorry pirk, men jeg har en tendens til å henge meg opp i småting. :P

Det går bra, pirking på småting er med på å gjøre oss alle bedre ;)

Var forsiktig :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

herlig wet-look du fikk på den ;) kjenner til det med å etterlate riper, for så å flytte seg til neste panel :P

cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

herlig wet-look du fikk på den ;) kjenner til det med å etterlate riper, for så å flytte seg til neste panel :P

cred!

Takk :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går bra, pirking på småting er med på å gjøre oss alle bedre ;)

Var forsiktig :)

Sant så sant!

Det er bra, og hadde egentlig ikke trodd noe annet. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne bilen fikk ett flott løft og dette var en godt utført jobb :) Credomusulini!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne bilen fikk ett flott løft og dette var en godt utført jobb :) Credomusulini!

Takkorama ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et skikkelig løft på denne bilen ja :thumbup:

Et spm ifm polering av dørhåndtak for hånd: Merket du stor forskjell på cut og finish med gul Scholl pad vs påføringspad?

Cred er gitt!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et skikkelig løft på denne bilen ja :thumbup:

Et spm ifm polering av dørhåndtak for hånd: Merket du stor forskjell på cut og finish med gul Scholl pad vs påføringspad?

Cred er gitt!

Takk :)

Gul scholl pad gir bedre cut, men kansje en tanke dårligere finish. Ved å gå over med S30 etterpå får en frem en finere finish :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var et skikkelig bra løft på denne "rugekassen" her. Å meget bra til bare å være en 2 stegs.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive