19quiz76

Mini-S&S -75 VW Jeans

21 innlegg i emnet

post-4030-0-77394900-1340886754_thumb.jp

Her kommer en mini-S&S av min brors 1975 VW Jeans som vi tok her om dagen. Kaller den mini ettersom vi utelukkende konsentrerte oss om lakk pga begrenset tid. Vi brukte vel til sammen 10 timer, men var to mann, og da går jo alt som kjent så mye raskere.

Må få beklage kvaliteten på noen av bildene, dette skyldes regnvær da vi vasket (derfor dårlig med ”før-bilder”), og pga nevnte tidsnød tok vi oss ikke tid til å fikle med speilrefleks, men bare knipsa med iPhonen. Det bør likevel være godt nok til å se at bilen fikk et løft.

Arbeidet gikk over to dager, grundig vask første dag. Fremgangsmåte:

Prickbort over hele bilen, Surfex 1:30 over. Surfex 1:5 på utsatte steder, noe det var mange av. Swissvax Detail-børste i kriker og kroker, noe det er jæ.. mye av!

Da så bilen noe sånt ut:

post-4030-0-92257400-1340887866_thumb.jp

post-4030-0-04372900-1340887862_thumb.jp

post-4030-0-16088500-1340887872_thumb.jp

post-4030-0-61623600-1340887978_thumb.jp

Iron-X på synlige rustflekker, samt fra vinduer og ned pluss felger:

post-4030-0-41064400-1340887911_thumb.jp

post-4030-0-73165400-1340887916_thumb.jp

Dag to ble en ukes tid senere, så ny vask samt en runde til med Iron-x, tørk med Miracle Dryer, deretter inspeksjon:

post-4030-0-25742400-1340887957_thumb.jp

post-4030-0-19813800-1340887961_thumb.jp

post-4030-0-35409100-1340887967_thumb.jp

post-4030-0-81711500-1340887970_thumb.jp

Droppa clay pga tid samt at den lakken ikke har vært glattere siden den sto ferdiglakkert i -75 ;)

Var også litt bekymret for rustflekkene samt et par andre småskader, men som brorsan sa: ”Bobler skal ha litt skraper og skader, jeg vil bare at den skal skinne blankt”. Altså en 1-stegs jobb, med bling som mantra :)

Maskering tok sin sweet time, jaggu har bilprodusentene lært av gamle feil, for her er det mye listverk og andre mareritt for et detailerhjerte:

post-4030-0-31689100-1340888324_thumb.jp

post-4030-0-82074300-1340888318_thumb.jp

Så gikk vi på hver vår jobb, bror fikk det manuelle ansvaret på steder maskinen ikke kom til. Utstyrte ham med Meguiars Ultimate Compound, påføringspad, MF og en god dose tålmodighet:

post-4030-0-03906500-1340888395_thumb.jp

.. mens jeg preppa min DAS-6 pro og mitt beskjedne arsenal av midler. Til rådighet hadde jeg SV CFP, S17+ samt S3+, pluss de fleste steg av pads fra Uber, Scholl og Swissvax.

Startet lavt med CFP på grønn uber,

post-4030-0-32288200-1340888427_thumb.jp

som ga dette resultatet:

post-4030-0-72196900-1340888460_thumb.jp

post-4030-0-77858600-1340888466_thumb.jp

Grei forbedring selv om bildet suger lut, men syntes jeg kunne gå hardere til verks. Bytta til S17+ (fortsatt grønn uber)

post-4030-0-51990300-1340888506_thumb.jp

Testa litt forskjellige komboer av antall pass og pressmengde. Kom til slutt ut frem til:

1 pass på 1 for å spre produkt

2 pass på 6, medium press

2 pass på 6, hardt press

.. og jaggu:

post-4030-0-70932700-1340888551_thumb.jp

post-4030-0-66733900-1340888557_thumb.jp

post-4030-0-99626200-1340888559_thumb.jp

post-4030-0-15190900-1340888561_thumb.jp

Wow-utrykket til brorsan var verdt skuldersmertene alene, de i ryggen trengte litt mer tid.

Måtte runde av da bare panser og skjermer foran sto igjen, men lessa opp bobla med: Maskin, polish, pads, MF-kluter, Swissvax Onyx, Softest Applicator Pads, buffekluter (de langhåra blå som jeg ikke husker navnet på) samt Surfex for wipedown. Kjapp leksjon i bruk av DA’en, samt fremgangsprosedyre. Bror tok dermed resten dagen etter.

Påføring av Swissvax Onyx:

post-4030-0-44688800-1340888663_thumb.jp

post-4030-0-67958200-1340888667_thumb.jp

Et voilá:

post-4030-0-43858800-1340888798_thumb.jp

post-4030-0-70540600-1340888807_thumb.jp

post-4030-0-57404900-1340888802_thumb.jp

post-4030-0-11396300-1340888817_thumb.jp

post-4030-0-75420900-1340888828_thumb.jp

post-4030-0-81613500-1340888836_thumb.jp

post-4030-0-93100600-1340888841_thumb.jp

post-4030-0-32740100-1340888848_thumb.jp

post-4030-0-64079100-1340888854_thumb.jp

post-4030-0-83960500-1340888811_thumb.jp

Takk for titten – hilsen S&S-debutant som gjerne tar imot forbedringstips utover de forbehold som allerede er nevnt :)

26

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice, er kule i orange disse her.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk bror! Kan ta nye bilder med speilreflekskamera om ønskelig.

Er veldig fornøyd med resultatet! Ikke at det er noe man jager etter men jeg fikk merkbart mange blikk langs gaten enn til vanlig :) (og så var det jo alltids hun klin kokos dama i sentrum da ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den historien bryter muligens med forumreglene (og alle regler for normal oppførsel), men får se om et massivt folkekrav kan lure den ned på trykk.. ;)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble blank den. :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nice, er kule i orange disse her.
Takker :) Helt enig mht fargen, hvem hadde ant at den var såpass mørk? Alle man ser er jo nesten gule, hehe!

Ble blank den. :D
Ja, vi får si oss fornøyd med det. Får prøve å ta en totalshine på den senere, og skrive en fullsize s&s. Ser ut som det er mest populært her inne ;)
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grundig vask og polering gjorde seg :) cred!Tøff boble!

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker disse bilene godt, og sjelden har noen bil kledd oransje bedre. Fint løft av en klassiker :thumbup:

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ble blank ja :)

Cred avgitt, det er dessuten hyggelig at det er noen som jobber for å ta vare på gamle biler som f.eks denne!

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grundig vask og polering gjorde seg :) cred!Tøff boble!

Veldig hyggelig med cred - kiler i magen, jo :D

Ja det var sykt å se nesten 40 år gammel møkk renne av bilen, samt vidundermiddelet Iron-x virkelig briljere!

Husker disse bilene godt, og sjelden har noen bil kledd oransje bedre. :thumbup:

Etter shiningen så den ut som et skinnende appelsindrops, og med duften av Swissvax var det vanskelig å motstå fristelsen til å smake på lakken :D

Den ble blank ja :)

Cred avgitt, det er dessuten hyggelig at det er noen som jobber for å ta vare på gamle biler som f.eks denne!

Hyggelig å høre, det var faktisk ned en viss andakt vi gikk løs på den, de har personlighet disse gamle traverne, vettu ;)

Forøvrig veldig hyggelig å få cred fra kongene av DCN, moro når man har stått på litt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette her var meget pluss fra meg - har selv vært med på å,løfte opp 30-40 år gammel lakk, og vet hvor usannsynlig morsomt det er når bilen praktisk talt skifter farge

:thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se her ja! :) Meget bra jobba, er veldig moro å løfte disse klassikerne noen hakk! :)

Så cred er levert! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra resultat. Godt jobbet ;) Var den bra innvendig eller?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er fristende å si takk, men jeg stod mest og så på :)

Den er verken ren eller pen innvendig (men hel og komplett hva tidsriktige deler angår), så dersom noen har tips om hvordan f.eks rengjøre et gammel vinyl-taktrekk så er det bare å komme med det her. Eneste jeg har hørt er Jif Skurekrem (sitrus) skal visst være bra.

Om det også kan fungere på sidepanelene aner jeg ikke. De er trukket med skai.

Teppet er gammelt, men antar det vil tåle en høytrykkspyler. Hvilke midler kan fungere her?

Ellers rengjorde jeg setetrekkene rett etter jeg fikk bilen. (Dette er en såkalt VW 1200 Jeans som var en spesialmodell VW lagde på 70-tallet for å trekke ungdommen inn i salgslokalene pga dårlige salgstall, fordi konkurrentene begynte med vannkjølte motorer.) Ergo har den denim/ olabukse-stofftrekk på seter foran og bak. De demonterte jeg og håndvasket individuelt i store vaskebakker, jeg måtte bytte vann mellom 7-10 ganger, det var 35 år med møkk og Gudene vet hva...

(for de over middels interesserte i gammel VW så kan prosjekttråden beskues her http://www.vwnorge.no/index.php/topic,25257.0.html )

Endret av haz
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger på litt voks-porno her - beklager sladden i form av en antenne:post-4030-1341177649,97_thumb.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feeeet boble :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Feeeet boble :D

X2!!

Vil også legge til at du skriver utrolig artig og at jobben var god! Flott jobbet, Cred er så klart gitt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Feeeet boble :D

Kult å høre - skal overbringes til eier :)

X2!!

Vil også legge til at du skriver utrolig artig og at jobben var god! Flott jobbet, Cred er så klart gitt :)

Moro å høre - koser meg med å skrive, og tenker at det skal jo være litt moro å lese også ;)

Takk for cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøff bil, kjempe artig med løft av en gammel bil. Hadde en sånn som russebil, men var i en annen tilstand den da.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hyggelig at flere setter pris på disse gamle tyskerne. En fun fact om Jeansmodellen er at VW på midten av 70-tallet merket at folk heller ville ha biler med vannkjølt motor som ble mer og mer vanlig hos andre fabrikanter, og i et desperat forsøk i å få ungdommen inn i showrommet så lagde de denne modellen med denim stoff på stolene med lomme i ryggen, knapper som på en olabukse, blå sidepaneler i skai, eksteriørt var den kun sorte pyntelister, sorte fangere og lykteringer. Det ironiske er at dette i prinsippet var en sparemodell (Sparkäfer) som betyr at den hadde færre options enn standard.. Needless to say, den solgte dårlig. Bra for de som eier en, vet kun om fire-fem på skilter i Norge.

Endret av haz
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive