Audidude

Er alle vaskemidler før polering nødvendig?

34 innlegg i emnet

Er imponert over hvor nøye de som virkelig kan detailing her inne er.

Kan jeg spørr om en ting?

Er det virkelig nødvendig med alle de vaskemidlene før jobben starter?

Jeg jobber med billakkering,og alle verksteder vasker flatene som skal lakkes med silikonfjerner og rent vann for at flaten skal bli helt fri for drit.

Silikonfjerner tar alt av kjemiske ting,og rent vann tar alt som er biologisk.

I mine øyne trengs kun silikonfjerner og rent vann før man kan begynne jobben med maskinen....Bare lurer siden!

All respekt til dere som står så mange timer for og oppnå det resultatet dere viser her.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da synes jeg du burde kjøre på med silikonfjerner og vann på en bil, til du tror den er ren i lakken. Så kan du kjøre på med PB, Iron-x og clay. Tipper sterkt på at alle 3 finner møkk og forurensing :) Opp til deg å prøve.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man vasker vel uansett bilen før man går på med silikonfjerner? Ellers lager man jo mye ugang. Silikonfjerner rører vel ikke f.eks piggstøv. Produkter som prickbort og iron-x er tildels erstatninger for clay.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ikke noen lakkerer(og det er jeg glad for :P ), men tenker du nå at de bruker silikonfjerner etter sandblåsing/sliping eller hva de nå enn gjør før de begynner lakkering, eller før sliping?

Jeg bare tenker på at hvis dette blir brukt etter sliping, så er vel det meste av urenheter allerede fjernet under den operasjonen?

Ellers, så er jeg med på tanken. Lampeolje skal jo også kunne fungere, men litt annen kategori enn hva "oss andre" holder på med ;)

-Men forøvrig et intressant spørsmål du stiller, syns jeg

Endret av Roy Inge
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker jo god tid på forvask for å ikke lage unødvendige vaskeriper. Mye å korrigere om man bare skrubber den møkkete lakken med silikonfjerner, tenker jeg. :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før lakkering så skal det vel ikke så mye til for å få resultatet "rent". Her skal jo det pusses såpass grovt at et sandkorn eller 100 fra og til har vel ikke mye å si.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ikke blande lakkeringsverksteder inni detailing verden. Det er liksom 2 forskjelligere ting. Nesten som drifting skal sammenlignes med ballett!

De som lakkerer skal jo bruke våt eller tørpapir for å få vekk "dritten".

Vi bruker minst mulig papir for å ikke gi oss unødvendig mye arbeid. De som kan å polerere sikkerlig vet hvor mye arbeid det er å få f.eks hele panseret korrigert opp etter papirarbeid, samme om det er våt eller tørt.

Hvis ikke du skal bruke papir og du jobber med lakkering så anbefaler jeg som folk over meg å bruke den tiden man trenger til vask, dvs sikkerlig rengjøring av lakk.

Jeg har mange eksempel på folk som har fått AHHHHHHA opplevelse bare etter at jeg har vasket bilen deres ala DCN style. Og det var lenge før maskinen ble startet opp....

Endret av _Makki_
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg bare lurer eg....Er ikke inni den dype detailingverdenen som mange her inne er,men driver med polering på jobb og fritiden.

Ser jo det at dokkar tar hver minste lille krok og over alt...

Før vi begynner på en jobb,vasker vi først over delen som skal lakkes med såpevann,rent vann og silikonfjerner.

Da er alle nupper og drit borte,og man kan begynne på jobben.Men skal være ening med det noen skriver her,at det mest sannsynlig sitter igjen noe dritt i lakken,men dette forsvinner jo når man sliper ned delen.Så eg ser den;)

Og en annen ting....de jobbene som dere gjør,er ikke det noe som koster skjorten?

Si en vanlig poleringssjappe tar 2500 kr for en "helpolering",og bruker 2-5 timer på jobben....Da kan det vel ikke være så billig hvis dere skal ta det?Men man får jo et helt annet resultat;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er derfor det forblir en hobby fremfor et levebrød for de aller fleste. Selv om man tar halve timeprisen f.eks et verksted tar så ender man opp på priser "ingen" er villige til å betale. I allefall når det gjelder daily drivers.

Det er mye mer lønnsomt å ta vask og filler-polish-voks jobber til 1000kr enn en skikkelig lakk korrigerings jobb til 3-4000kr.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ildsjeler er vel ordet. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt at scandicshine er veldig dyktige,men prisene de tar kontra en poleringssjappe er ikke gale hvis de gjør så mye som det står på siden deres...

Men hvis noen skulle bet fullpris på en slik jobb som er beskrevet her,hva ville noe sånt kostet og hvor lenge holder den?

De poleringsjobbene eg har tatt,har kun vært utvendig og ikke fullt så grundig som dere gjør.

Da har bilen blitt vasket med avfetting,shampoo og tørket.

Sprutet på med silikonfjerner på de mest utsatte stedene hvor bla asfalt setter seg og tørket av.Sitter det mer igjen har jeg brukt clay.

Som rubbing har jeg brukt litt forskjellig.Synes noen fungerer bedre enn andre på forskjellige biler og farger.

-3M med grønn tut og ull

-Mirka sin C20 eller 12 (kommer ann på hvor mye riper det er) og ull

-Wurth med ull (husker ikke ka den heter

-Sonax (huser heller ikke ka den heter.

Polish:

-3M gul eller blå tut med gul (myk pute)

-Mirka 12 med gul (myk pute)

-Wurth Anti Hologram Polish med gul (myk pute)

-Sonax Fine scratch remover gul (myk pute)

Lakkforsegling/voks:

-Meguiars (lilla farge,husker ikke ka den het) med tohodet maskin,og den står i ca 1 døgn.

-Autoglym hardvoks (ca 800 kr for en lten boks)

-Wurth sin lakkforsegling...har vel bare 1 type...

-3M sin voks med 2 hodet maskin....står i noen timer før den tørkes av igjen

Her er 2 bilder av en jobb jeg hadde....bildene er tatt før voksing

Jobben er nok langt ifra like bra som han andre her har gjort,menmen...er bare en lakkerer med litt sansen for poleing;)

2012-01-21175820.jpg2012-01-21175902.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
... hvor lenge holder den?

Det holder til noen lager nye riper, så i prinsippet har man fin bil i årevis. Voks etc er mest for at bilen skal være enklere og mer miljøvennlig å vaske.

Men hvis noen skulle bet fullpris på en slik jobb som er beskrevet her,hva ville noe sånt kostet

Full pris av hva egentlig, jeg har ikke sett noen faste takster på slikt, og jeg kjenner ikke til noen ordinær rabatt. :)

Jeg har inntrykk av at mange ligger på rundt 2500,- for en 10 timers jobb inkl. produkter. Så er det bare å gange seg oppover på større jobber som krever mer tid. :)

Men hvis det er som du sier at bilpleiesjappene tar 2500,- for en 3-5 timers jobb, ser du jo at detailing ikke akkurat er god butikk.

På den annen side funker det dårlig å "kutte svinger" og slurve overfor kunder på egen privat gårdsplass. De vet at du har få utgifter utenom produktene, og betalingsviljen blir liten for noe de like gjerne kunne gjort selv en ettermiddag. Konsekvensen da blir at en får kunder som er villig til å strekke seg til 1000-1500,- ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I Norge er det vel ikke noe særlig marked for noe som har med bil og gjøre....hverken når det gjelder styling,lakkering eller detailing som er litt utenom det vanlige og som koster litt mer enn vanlig....synd,men sånn er det bare!

Var på Sema show i Las Vegas i fjor høst.Mye feite biler der,men mange av dem synes jeg ikke lakkfinnishen/poleringen var noe særlig og skryte av.Det skal jo være så vanskelig og stille ut biler der og det skal kun være de beste av de beste.

Men all ære til dere som står i mange timer hjemme på gårdsplassen og får bilene til og se nye ut igjen.

Vet faktisk ikke om jeg hadde hatt tålmodigheten til og holde på så lenge,men hadde vært gøy og prøve den en gang....

Har en sølv bil,og skal ikke ak si at det er så gøy og gjøre noe med den....føler at jeg ikke ser noe forskjell,selv om den får seg en runde innemellom med polering og voksing.

Skal selge den nå,og neste bil blir mørk....det er helt sikkert!

Et siste spm:

Noen sier at man skal legge lakkforsegling og så voks,og noen sier det motsatt!

Er det noe regel for dette,eller finnes det en bedre løsning?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er rart med det, men når man først sitter der med poleringsmaskinen så flyr timene/dagene fort. Aller helst skal man glemme at man har et liv utenom detailing :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakkforsegling først. (viss ikkje produsenten av produktene styre litt på med navnvalgene)

Skal du ha voks oppå lakkforseglingen, må lakkforseglingen herde først. Og so må ein velge ein voks som ikkje tar vekk lakkforseglingen.

Dei fleste her inne velger lakkforsegling eller voks. Ikkje begge deler. Blir som oftest berre ekstraarbeid uten å tjene på det med begge deler.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle svarene på spm mine;)

Får jeg solgt bilen min,så har jeg sett med ut en svart en som jeg har lyst på.

Kanskje jeg skal lage en show and shine da...sikkert mange som kommer til og le av forklaringen og fremgangsmåten,men det skal nok bli bra;)

Hadde vært artig og fått en av dere på besøk for og se på bilen når den er ferdig,og gitt meg en helt dønn ærlig mening om hvordan den ser ut!Kontstruktiv kritikk har aldri skadet noen;)Det er det man lærer av;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forumet kjenne tegn er "seriøse svar på, seriøse spørsmål".

Det er bare å fyre løs med S&S så kommer tilbakemeldinger fort.

Og det er garantert noen som kan stikke innom, ellers så er det vel bare å møte opp på en samling et sted å fyre løs med spørsmål.

hvor holder du til?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder til i Bergen....

Skal se om eg ikkje får laget meg en S&S (men det blir ikke en 100 timers jobb;))....hadde vært litt spennende og se ka folk sier her inne.

Er det noe spesielt man skal tenke på når man tar bilder underveis?Ser noen her som teiper flere steder for og vise før og etter....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det viktigste er å bruke riktig belysning. Før-bilder i sola og etter-bilder i skyggen regnes som juks. Man ser heller ikke hologrammer i lyset fra vanlige arbeidslamper. Man er avhengig av f.eks en kraftig led lykt for å se dette. Bilder med blits rett i lakken fungerer ofte som bevis for at det ser bra ut.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe vi har på jobben så er det lys;)En billakkerers viktigste redskap det....spesiellt i lakkboksen.

Men då har eg fått en pekepinn på kordan det skal gjøres,så får eg se om eg ikkje finner en bil eller har en kompis som vil ofre bilen sin....hehe;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive