Kristoff

Behandle understell for rust bmw e87 ?

Hoi!

Etter jeg kjøpe bimmern i fjor sommer har jeg oppdaget en god del rust på/i tilknytning til understellet.

Den har, vistnok, vært understellsbehandlet for noen år tilbake, men det må vært et stykke dårlig arbeid.

I stedet for å sette den bort, tenkte jeg å prøve å gjøre noe med det selv, både for synsskyld og egenfølelse (da tanken på rust er kvalmende, og lammende).

Uten å være så altfor sikker på betegnelsen på alle delene er det vell bakakselen og kardangen (heter det det? hmm) som er verst.

90e3fbyohbgcf73q11lg_thumb.jpg

Dette dekselet har vel kanskje ingen annen funksjon enn å beskytte eksosen?

6kc3g333y70qoo7xxqx1_thumb.jpg

Et eller anna slag av bærestag, eller?

j67yunhkhb1cmodht42j_thumb.jpg

Så spørsmålet mitt da, er det noen som har noen gode, enkle tips og triks for slikt arbeid?

Jeg tenker stålbørste, evt på drill, og bare gå løs på det jeg klarer.

For så smøre på noe rustetende. Hammerright, rustkiller eller lignende?

-> Male over så det ser litt bedre ut, men dette går vel kanskje i punktet ovenfor..

Og såklart skru ut og bytte skruer, bolter og det jeg klarer som ser ille ut uten å demontere for mye.

Og vil det egentlig ha noe hensikt tenker jeg jo da, utenom synsskyld? Er det noe fare ved den rusten, EU kontroll f.eks?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Du kan vurdere å bruke Owatrol olje og Arcanol lakk.

Pusse vekk mest mulig løs rust.

Sause på Owatrol

Male med Arcanol blandet med Arcanol.

Dette er veldig forenklet, men søker du på nett finner du mer detaljerte fremgangsmåter.

Brukte dette på en Caravelle jeg hadde og det holdt godt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foreslår at du pusser ned kardangen og de mest infiserte delene som er lett tilgjengelig.

Deretter ville jeg gått for hammerite hammered / Hammerlakk - Svart. Fargen har ingenting å si,

men ser bedre ut når du først ser under bilen. Hammerlakken skal kun pensles på i sjukt lag og gir god glans, farge og holdbarhet. Du kan male rett over rust så lenge du har fått pusset vekk den løse ruste, dermed får lakken godt feste og ikke preller av. Har selv gjort dette på min private arbeidsbil for 3 år siden og resultatet er fortsatt forbløffende bra. Utbytting av rustne bolter er tidkrevende og gir liten gevinst. Mange rustne bolter som sitter fast kan lett knekke. Rimelig kjipt å knekke en bolt som du egentlig ikke trengte å demontere.

Resten av bilen kan du for eks understellsbehandle med for eksempel tectyl.

Biltema selger rimelige spray-flasker med tectyl som er lett å bruke. Jeg regner en ca 4-5 bokser per bil. Framgangsmåten blir da den samme som med Hamerite, du må pusse vekk det øverste av rusten og så påføre stoffet. Tectyl er vell og merke veldig veldig grisete å jobbe med, samt du må være nøye med å dekke alle områder når du først begynner. Svært mange glemmer viktige områder som hjulbuen og nærliggende deler.

I ditt tilfelle ville jeg ikke tatt meg bryet med å påføre tectyl. Mye arbeid, svært grisete og er nesten avhengig av å få komme under bilen. Men dette er en risikovurderings som du må ta. Kjører du mye på saltete veier og ikke underspyler bilen så kommer rusten krypende :(

Lykke til :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dårlige erfaringer med Hammerite selv etter bruk på to biler. Hammeriten sitter ikke godt, og på tross av nøyaktig grunnarbeid har jeg opplevd at rusten kommer gjennom igjen.

Landcruiser gutta på nlck.no og de som sysler med engelske biler foretrekker ofte Owatrol/Arcanol løsningen.

Annet middel jeg har god erfaring med er Por15, se på www.gasolin.no.

Anbefaler deg å søke litt på nett hva de bruker på restaureringer osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hamrite er det mye silikon i, så det anbefales ikke

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hamrite er det mye silikon i, så det anbefales ikke

Begrunne dette argumentet, takk.

Jeg regner med at du ikke anbefaler Hamerite ettersom det ikke er mulig å male over, pga all silikonen ?

Hvis dette er tilfelle, hvorfor skal noen male over hamerite? Den leveres i flere farger..

Jobber selv som mekaniker og hos oss blir hamerite brukt over alt på understellet. Grunnarbeidet trenger ikke å være grundig, så lenge du påfører i rikelige menger, da henger det på i mange mange år.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste som ruster er jo bremserørene i hele bakstillingen, resten er egentlig ikke noe stort problem.

Men om du vil beskytte det litt ekstra, så kan du fjerne dritt me stålkost og peise på med hammerite!

Om du har på et godt lag eller to, så sitter det leeenge! (og det er tross alt bedre en ingenting igjen)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange gode forslag her. Kan jo tenkes at jeg alt etter alt burde sendt den på understellsbehandling, men koster jo flesk og det var som sakt gjort for noen år siden.

Foreslår at du pusser ned kardangen og de mest infiserte delene som er lett tilgjengelig.

Deretter ville jeg gått for hammerite hammered / Hammerlakk - Svart. Fargen har ingenting å si,

men ser bedre ut når du først ser under bilen. Hammerlakken skal kun pensles på i sjukt lag og gir god glans, farge og holdbarhet. Du kan male rett over rust så lenge du har fått pusset vekk den løse ruste, dermed får lakken godt feste og ikke preller av. Har selv gjort dette på min private arbeidsbil for 3 år siden og resultatet er fortsatt forbløffende bra. Utbytting av rustne bolter er tidkrevende og gir liten gevinst. Mange rustne bolter som sitter fast kan lett knekke. Rimelig kjipt å knekke en bolt som du egentlig ikke trengte å demontere.

Resten av bilen kan du for eks understellsbehandle med for eksempel tectyl.

Biltema selger rimelige spray-flasker med tectyl som er lett å bruke. Jeg regner en ca 4-5 bokser per bil. Framgangsmåten blir da den samme som med Hamerite, du må pusse vekk det øverste av rusten og så påføre stoffet. Tectyl er vell og merke veldig veldig grisete å jobbe med, samt du må være nøye med å dekke alle områder når du først begynner. Svært mange glemmer viktige områder som hjulbuen og nærliggende deler.

I ditt tilfelle ville jeg ikke tatt meg bryet med å påføre tectyl. Mye arbeid, svært grisete og er nesten avhengig av å få komme under bilen. Men dette er en risikovurderings som du må ta. Kjører du mye på saltete veier og ikke underspyler bilen så kommer rusten krypende :(

Lykke til :)

Tectylen, blir det som en erstatning for hammerite der jeg ikke kommer til? Til samme formål på rusten?

Å få løfta opp bilen er ikke noe problem, skal i samme slengen skru av beskyttelsesdeklsene (plast) under og vaske grundig der.

Noen som anbefaler å smøre på noe som skal virke mot rusten før jeg evt begynner med hammerite e.l?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilt-Hamber Dynax-UB? Ruststoppende, rusthemmende og beskyttende i en operasjon?

Fra hjemmesiden deres:

dynax-UB is a high-performance anti-corrosion wax that provides exceptionally long-lasting protection to steel surfaces. dynax-UB contains elastic polymers that create a tougher wax coating that is more resistant to abrasion than normal wax coatings – this property enables this wax to protect vehicle undersides for prolonged periods. Unlike traditional bitumen underseals dynax-UB will not peel. Peeling underbody coatings trap water against the steel surface accelerating corrosion. dynax-UB forms a touch-dry, brown, wax-like film. dynax-UB is able to arrest existing corrosion and to provide long-term protection to pre-corroded and corrosion-free surfaces. dynax UB substantially outperforms competitive material in salt-spray trials under conditions of ASTM B117. Salt-spray performance should never be overlooked as vehicle undersides and cavities are always exposed to this attack from winter road salt.

Kan kjøpes fra

Bilnerden.no.

Endret av Christer
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tectylen, blir det som en erstatning for hammerite der jeg ikke kommer til? Til samme formål på rusten?

Å få løfta opp bilen er ikke noe problem, skal i samme slengen skru av beskyttelsesdeklsene (plast) under og vaske grundig der.

Noen som anbefaler å smøre på noe som skal virke mot rusten før jeg evt begynner med hammerite e.l?

Bilt-Hamber Dynax-UB? Ruststoppende, rusthemmende og beskyttende i en operasjon?

Fra hjemmesiden deres:

Kan kjøpes fra Bilnerden.no.

Dette produktet er mer eller mindre en Voks som du sprayer under bilen. Har aldri prøvd produktet men tviler på at holdbarheten samt resultatet er i nærheten av Hammerlakken.

Hammerlakken er dessuten levert i farger, det gjør at du lett kan oppdage områder som du har glemt å påføre eller om stoffet har flasset av grunnet elendig grunnarbeid. Dette blir noe vanskeligere med voksen om den ikke er tilsatt farge. Men har som sakt aldri testet denne voksen.

Har prøvd mange forskjellige rusthemmende produkter som har vært bra på diverse ting, men har valgt å holde med til 2. produkter som er veldig lett å bruke og gir gode resultater. Dette vill også minske risikoen for at trådstarter blir forvirret :)

Om du har tilgang til ett verksted og får heist opp bilen, så må du huske legge plast på gulvet / nærliggende områder. Dette på grunn av at tectylen lett kan renne av hvis du påfører for mye stoff på ett område. Renner dette ned på verkstedsgulvet så er det veldig vanskelig å få vekk.

( Diesel løser det opp ved uhell )

Tectylen blir i grunn ingen erstatning for hammerlakken ,det blir enten eller.

Tar du deg bryet med å tectylere bilen så tar du hele bilen under. Da dropper du hammerlakken.

Jeg personlig, ser ingen stor grunn til å tectylere bilen med mindre du ønsker å få det gjort. Dette på grunn av at det er tidkrevende og alle flater må pusses for at stoffet skal henge fast. Husk at det også er tørketid på tectyl. ( Alt fra 30 min til 24 timer, kommer an på merke )

Jeg ville nok tatt de verste områdene med hammerite hvis du ikke vill bruke tid på tectyl.

Sende bilen inn for understellsbehandling er svært dyrt. Da hadde jeg heller gjort det selv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv brukt owatrol og det fungerer bra.

I vår ble jeg anbefalt å prøve Fluid Film. Dette er en slags olje som sprøytes på. Ser veldig bra ut foreløbig. Les mer her: http://www.bilkontroll.no/fluid-film

Bilen jeg har nå er tectylert med en gang den var ny og noen ganger. Men det vil jeg ikke anbefale. når denne tectylen sprekker noen plasser blir det veldig fin plass for å danne rust. Denne fluid film har også myket opp tectylen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive