erikstein

Problemer med korrigering av sort Passat 09 med DA

Holder på med en Passat 09 sort metallic som jeg IKKE klarer å få bra på sidene.

Den er "voldtatt" av vaskehall i 2 år. Vi snakker mye langsgående riper. Enkelt av dem kan jeg kjenne med negel. Lakken er matt på flere områder.

Bilen er vasket etter alle kunstens regler, prickbort, surfexHD, iron-x, vask, clay osv.

Bruker DA-maskin.

Har prøvd følgende (foreløpig)

Scholl sort med S3

Scholl gul med S3

Uansett hva jeg gjør får jeg det ikke bra. Ripene består..

Kan det være teknikken?

Gjør følgende:

Sprer på 1, 4-5 pass på 5-6 med medium/hard press, 2-3 pass på 3 avslutter med 2 pass på 1.

Området jeg tar er ca 30x30 cm.

Blir ikke bra :( Det er ingen nevneverdig forskjell etter 2-3 forsøk. Mye av mattheten forsvinner, men ripene er like jævlig tilstedet.

Kan det være slik at det kreves utstyr jeg ikke har for å få dette bra?

Leggger ved et par "dårlige" iphone 4 bilder da jeg ikke har annet kamera for hånd. Noen med tips, får vondt i hodet av dette :)

post-4142-0-35722500-1339858340_thumb.jp

post-4142-0-86006900-1339858365_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mest sannsynlig er det her snakk om veldig hard lakk. Da kan det være et problem å få korrigert noe særlig med DA. Det ser også ut som det er mye dype riper på denne bilen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sitter med samme følelsen selv..min Tiguan har ikke så hard lakk selv om det er samme farge. Der gikk det greit å korrigere med DA.

Mye dype riper dessverre :( Man kjenner dem så vidt med negelen..

Fant en kurrant kombo som tok noe, den "populære" 1-trinns med Sort/hvit scholl og s17+. Den gjør i hvertfall jobben levelig.

Jeg får "riste" av meg skuffelsen :(

Er det roterende som er tingen videre kanskje? Finnes det god "økonomimodell" av roterende som ikke koster typisk 4-5k?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det dukker jevnlg opp brukte flex til 2500.- pluss minus.. Ev Makita er jo kke galt. Om du legger av penger til formålet, kan du slå til når det dukker opp.?

Hvordan Da-maskn bruker du?(merke)

Om man er ute for hard lakk, er det ganske problematisk å få tatt de dypeste defektene med de rimeligste modellene. De utvikler lite varme og tåler ikke hardt press. Men fungerer fint til andre formål.

Flex-da er jo nesten som en roterende,og kanskje noe å tenke på?(brukt)

Uansett lykke til med riper og ev ny maskin:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner ikke med s17+ på sort eller hvit tok mer enn gul på s3? Prøv s3 på gul 2-3 runder. Da er det bare å spre på lavt og så guffe opp til 5/6. Kjør til du trenger mer polish, trenger ikke kjøre ned på lavere hastigheter når du ikke har korrigert ferdig uansett. Legg bra med press, men ikke mer enn at maskin klarer å jobbe. Beveg maskin med lavt tempo, med 50/50 overlappinger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken maskin bruker du?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken maskin bruker du?

Bilextra sin variant av DAS 6

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tolmodighet hjelper. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mere press, flere runder, eller rett og slett handle roterende :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

S3 og Spiderpad tok mer enn S17 og Spider selvsagt :) Poenget var at det ikke ble "så mye bedre" med S3 og da valgte jeg en litt lettere kombo. Tidsklemma tok meg.

Jeg ga meg ikke i går. Bilen ble en del bedre men jeg merker at min "bilxtra" Das-6 ikke er god nok. Den har ok med krefter, 710w om jeg ikke husker feil. Problemet ble at jeg til slutt la så mye press at dører/skjermer begynte å bli trøkt inn. Da er det ikke mer å "hente" der.

Vet ikke hva folk snakker om i forhold til tap av turtall etc på andre billige DA-maskiner, men denne maskina holder hastigheten oppe!

Det er selvsagt teknikk og erfaring som ikke er på topp helt ennå. Merker at jeg ikke er tålmodig nok + at jeg tar litt store områder av gangen :ph34r:

Dette kommer med tiden! Har snoket litt rundt på nettet og ser at mange velger Flex roterende.

Noen nevnte Flex DA? Den har tvungen rotasjon i tillegg. Tror den står høyt på ønskelisten. Da får jeg jo både rotasjon og mindre "fare" for å brenne lakken. Får se utover sommeren/høsten.

En siste ting, jeg bruker medfølgende 150mm bakplate. Syntes den er noe stiv. Har liggende en Scholl Bakplate medium som egentlig er for roterende. Skal anskaffe en overgang som bsbildeler selger slik at den funker på DA :thumbup:

Endret av erikstein
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Myk bakplate er egentlig ingen fordel på DA maskin synes jeg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje det er noe i det. Blir vel som vaskemaskin på "dempeputer".

Ser ut til at bilnerden har hørt mitt ønske. Må bare bestemme meg for om det blir roterende eller DA :fun:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive