krah

krah sin jomfrutur

Poster her, ettersom denne ikke helt kvalifiserer til en tråd i S&S-delen.

Etter mye venting, kom jeg endelig i gang med det som skulle bli en shine av min egen bil. Det er vanskelig ikke å bli blendet av de gode resultatene folkene får på siden her, men mine egne forventninger var på bakkenivå ettersom dette er min første ”jobb” noensinne. Vi må jo alle begynne en plass.

Bilen har trolig ikke vært polert på mange år. Jeg har iallefall ikke gjort noe i løpet av det halvannet året jeg har hatt den.

Hadde planer om mange bilder, men ble både engasjert, revet med, oppgitt over manglende resultat og litt utålmodig, så ble ikke all verdens med bilder.

Utgangspunktet:

DSC_0464.jpg

DSC_0465.jpg

DSC_0467.jpg

DSC_0470.jpg

Tok først av felgene en etter en og vasket disse. Prickbort på tørr felg, og deretter spylt av med høytrykksspyler (HT).

DSC_0471.jpg

P21S på felg, og deretter spylt av med HT.

DSC_0472.jpg

Deretter jobbet jeg inn P21S med EZ detail brush på fremsiden, og kost på baksiden. Glemte å ta bilde. Spylt av og la på Iron-X

DSC_0477.jpg

Så jobbet jeg inn Surfex HD 1:5 på dekkflatene med børste. Tok ca 6-7 runder før skummet fra Surfexen var hvitt, og ikke brunt. Leste en plass på forumet at grundig rengjøring var viktig for at gummifornyeren skulle holde lengst mulig.

DSC_0478.jpg

Ferdig vasket:

DSC_0481.jpg

DSC_0480.jpg

Deretter lagt på Gtechniq T1:

DSC_0484.jpg

Til venstre ferdig rengjort, og til høyre ikke vasket.

DSC_0487.jpg

Brukt noenlunde samme metode på hjulbuene også.

Før:

DSC_0474.jpg

Etter:

DSC_0486.jpg

Gjentok dette på alle fire dekkene. Brukte ganske mange timer bare på dette, men ble iallefall mer og mer effektiv for hvert dekk ;)

Deretter la jeg Prickbort på tørr bil. Fra vinduene og ned (men nedenfra og opp ;)). Her ble jeg litt ivrig, så spylte av, og la på Surfex HD 1:5, og skummet. Mens jeg skummet kom jeg på at jeg kanskje burde lagt Iron-X først. Skummet uansett ferdig når jeg var så godt i gang. Gikk inn for å lese på forumet om hva som var riktig, og når jeg kom ut igjen noen minutter etterpå var skummet rent av, og jeg tok ikke bilde rett etter skumlegging.

Det så da slik ut:

DSC_0488.jpg

Gikk over med en børste noen plasser.

DSC_0490.jpg

DSC_0491.jpg

DSC_0492.jpg

DSC_0494.jpg

Såpen tørket ikke, men brukte gjerne unødvendig lang tid her da jeg ble litt forvirret :P Spylte nå av igjen bilen, og la på Iron-X.

DSC_0503.jpg

Dette skjedde etter halve bilen. Hadde bare 3 kawazar-flasker, og disse var i bruk, så måtte skyve håndtaket frem for hvert trykk :P

DSC_0501.jpg

Mens Iron-X fikk virke tok jeg frem en fuktig mitt og Surfex HD 1:5 for å gå løs på dørkarmer.

DSC_0497.jpg

Var tydeligvis ikke så rent her :ph34r:

DSC_0507.jpg

DSC_0508.jpg

Spylte av Iron-X, og gikk deretter over hele bilen med mitt og CG CW+G. Tok også motorrommet en gang til med Surfex HD 1:5 og børste. Glemte å ta bilder. Tørket av bilen.

Deretter gikk jeg over med Clay. Brukte kun vann som claylube, men det funket gull. Var en del urenheter på clayen etter hvert, så den gikk i søppelet. Det var det jeg rakk på fredag.

Startet igjen lørdag med en avspyling og tørking, ettersom den hadde stått ute hele natten. Har dessverre ikke garasje å sette den i.

Bilen har en hel del riper og swirls. Var utrolig vanskelig å ta bilder, men har iallefall gjort et forsøk. Man får iallefall et generelt intrykk om hvordan bilen ser ut.

DSC_0510.jpg

DSC_0512.jpg

DSC_0515.jpg

DSC_0518.jpg

Som noen kanskje har fått med seg, bestemte jeg meg for å starte med håndpolering. Etter en halvtimes tid fant jeg ut at det var tortur :P Så ufattelig slitsomt og langtekkelig hadde jeg ikke forestilt meg at det var. Kanskje litt naiv der. Når det i tillegg viste seg at resultatet var så som så, bestemte jeg meg der og da for at jeg skulle kjøpe meg en DA-maskin. Gtechniq P1 tok (fylte i) swirls forholdsvis bra, men naiv og uviten som jeg er håpte jeg at den skulle kunne bryne seg på noen av de litt større ripene også. Note to self: det gjør den ikke.

Et par bilder etter polering:

Greit bak på vingen, men der var det kun swirls:

DSC_0509.jpg

Dette tok den ikke:

DSC_0522.jpg

Alt dette forsvant derimot, men glemte å ta bilde etterpå:

DSC_0470.jpg

Så jeg valgte faktisk å avslutte poleringen etter å ha tatt bakluken og taket. Jeg så liten vits med å fortsette hele poleringen, for deretter å vokse, når jeg tar dette opp igjen om et par uker uansett. Må vente på feriepenger før jeg kan kjøpe meg DA-maskin. Ikke lett å kombinere oppdagelsen av dette forumet og studentøkonomi :P Med DA-maskin og pads ble det fort en investering på rundt 6000 kr dette her :blink:

Da gikk jeg over til det som var av plastikk og gummi også. Gikk over med T1 her også. Ble ganske bra, syns jeg.

Høyre siden er behandlet, venstre siden er ubehandlet:

DSC_0524.jpg

Før:

DSC_0526.jpg

DSC_0527.jpg

Etter:

DSC_0525.jpg

DSC_0528.jpg

Uansett, her er noen få bilder av bilen etter jobben som ble gjort. Den ble iallefall litt blank, om ikke korrigert.

DSC_0532.jpg

DSC_0530.jpg

DSC_0534.jpg

Om ikke annet så sitter jeg iallefall igjen med litt erfaring, og forhåpentligvis litt vaskerutine etter disse to dagene. Brukte totalt 15 timer på det som ble gjort.

Uansett, takk for titten, og kom gjerne med innspill. Tar med glede i mot tips og råd.

7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra jobb dette! Tortur er riktig ord på håndpolering ja:) Gled deg til Damaskin:)

Fin saab har du og!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du virkelig stått på og læringskurven er bratt :) Skal du få til noe for hånd må du bruke nærmest flytende sandpapir, og da blir uansett oppryddingen for hånd formidabel.

Eneste foruftige jeg gjør for hånd av korrigering, er inni dørhåndtak og feriereise-settet jeg har laget meg med grovpolish og en skumpad. Det brukes før jeg leverer inn leiebil etter bruk i syden etc hvis det har dukket opp noen riper etc i min leieperiode.

La du på en voks/beskyttelse til slutt så bilen blir mer lettstelt og enkel å vaske?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, kjenner meg igjen i dette med å bli engasjert, og ikke få tatt bilder...

Uansett, 15 timer som jomfru tur krever respekt det! Felgene og innerskjerner ble knallbra. :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo en bra jomfrutur dette her, håndpolering er ekstremsport :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

La du på en voks/beskyttelse til slutt så bilen blir mer lettstelt og enkel å vaske?

La på felgene, men droppet bilen da jeg ikke polerte hele, og at jeg skal polere den med maskin innen to-tre uker. Tenkte det var lite vits i å bruke så mye tid på voks når jeg uansett må fjerne den igjen snart.

Et spørsmål: Etter all vasking og siste avspyling før clay, tørker dere bilen da? Jeg brukte kun vann som claylube, og lurte på om det da var noe poeng i å tørke bilen før clay da jeg uansett må "vanne" den igjen når jeg går over med clay.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

La på felgene, men droppet bilen da jeg ikke polerte hele, og at jeg skal polere den med maskin innen to-tre uker. Tenkte det var lite vits i å bruke så mye tid på voks når jeg uansett må fjerne den igjen snart.

Et spørsmål: Etter all vasking og siste avspyling før clay, tørker dere bilen da? Jeg brukte kun vann som claylube, og lurte på om det da var noe poeng i å tørke bilen før clay da jeg uansett må "vanne" den igjen når jeg går over med clay.

Jeg tørker kun før clay hvis jeg ikke skal claye før bilen lufttørker. Etter clay spyler jeg og tørker for å unngå water spots.

Jeg spyler også opptil flere ganger under claying hvis jeg står ute og det blåser. Da havner støv og sandkorn fort på våt lakk og det vil jeg ikke ha med i clayen. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror en del tørker bilen før clay. Men jeg liker ihvertfall best å claye rett etter avspyling etter bøttevask :) Er ikke noe galt i deg såvidt jeg vet :) Godt jobba! Gled deg til maskin ja.Det er morro å ta omtrent alt av riper!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott bil a gitt ;)

Blei jo reint og fint da.

Og P1 tar greit med riper den, bare man bruker noe annet enn en håndpad ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser bra ut dette :) gleder meg på å ta min egen bmw 535 89mod med MEGET sliten lakk. litt skummelt første gang også, blir da så fort usiiker uten erfaring ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare huske å vaske skikkelig først dersom du skal polere :) Jeg har fått tillatelse til å prøve meg på min far sin meget slitne Mercedez før jeg går over på min egen. Bedre å ødelegge hans bil :ph34r::thumbs:

Jeg laget meg forresten en liste over hva jeg skulle gjøre. Sånn som

1) Pricbkort på tørr bil. Sprayes på nedenfra og opp.

2) Spyl av etter 7-8 min.

3) Legg på Surfex HD 1:5 nedenfra og opp

osv...

Hjalp meg godt iallefall. Kjekt å ha når man ikke har rutinen :)

Endret av krah
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tørker ikke bilen før clay, siden den blir våt igjen når jeg clayer. Sparer etpar tørkehåndklær på det :)

Vannflekker bryr jeg meg heller ikke så mye om siden bilen uansett skal poleres innen kort tid etter clay, og da forsvinner de rimelig raskt uansett. (Min erfaring så langt, jeg går garantert på trynet på dette her på et tidspunkt :))

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive