Stig

Fabia Scout eller Octavia 1.2 tsi elegance

Hei

Er på leting etter ny bil nr. 2. Har sett mye på finn.no de siste dagene...

Kriterier er:

  • Lavt forbruk
  • Ikke alt for treg
  • Plass til to voksne og to barn, gjerne med litt stasj i bagasjerommet eller sykkel på taket
  • Grei kjørekomfort
  • Cruisekontroll
  • Sikker for fører og passasjer
  • prismessig opp til ca 250 000,-l
  • Driftssikker og lavest mulig vedlikeholdskostnader

Har slått fra meg BMW 1 serie pga kriterie 3. 3 serie blir for dyr for akseptabel årsmodell eller det blir 316 som utgår pga punkt 2.

Har sett på de bilene nevnt i overskriften.

Har en 2011 fabia stv scout 1.6 tdi CR 2011 mod reg 2010 gått 17 000 km på hånda jeg kan få for ca 180 000,-

Annen forhandler har gitt meg tilbud på en ny Octavia 1,2 tsi elegance med hengerfeste, sunset mørke ruter og bolero radio på 265 000,- Dette er inkludert vinterdekk på alu. og bilen er generelt godt utstyrt.

Kjøre mønsteret er hovedsaklig lengre distanser og rundt 20 000 km pr. år.

Er det noen som har noe innspill på disse bilene?

Blir 1.2 tsi for snau på Octavian?

Kan Fabiaen bli knapp størrelsesmessig?

Fabiaen er registrert 2010 og har dermed kun tre års fabrikkgaranti, er dette noe man bør tenke på?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det verdt 85 000,- og få en ny Octavia kontra en lite brukt Fabia Scout?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,2 literen er en suveren liten motor, og Fabia er i alle fall ganske så sprek med denne motoren i 105hk utgaven :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fabiaen er det dessverre med 1.6 commonrail diesel. Prøvde å bestille en ny med 1.2 Tsi 105 hk og DSG, men de har over tre måneders leveringstid og jeg må ha bilen ila 2 uker...

Har mest lyst på bensin. Tror at det vil bli det mest gunstige fremover avgiftsmessig og det er lavere servicekost på den.

Heller mest mot Octavia foreløpig. 265' splitter ny elegance med vinterdekk på alufelger, farge sort.. Den kan jeg få i morgen sa han..

edit: fabiaen er forresten en 105 hesters CR diesel.

Endret av Stig
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde gått for octavia!

Fabia er fortsatt ingen romslig bil, selv som stasjonsvogn. Selv syns jeg også at octavia har et interiør som føles mer påkostet. Liker ikke løsningen med klimaanlegget på fabia, der hånden skjuler displayet når man f.eks. justerer temperatur (mulig avhengig av utstyrsnivå).

Rent økonomisk fremstår octavia også som en bedre deal. Mer populær modell i bruktmarkedet (riktig nok usikkert med den aktuelle motoren), 5 års garanti, ny bil (trolig) ikke har opplevd for mye maskinvask og idiotkjøring på kald motor.

Til den bruken du beskriver vil nok 1,2tsi holde, selv om det ikke vil være mye futt ved forbikjøringer i høyere hastigheter.

Endret av Aleksander Ødegård
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, heller mest mot Octavia jeg og, men om det rettferdiggjør prisforskjellen på 85 000,- Det er jeg usikker på. Håper at andrehåndsverdien ikke vil være så ille på tross av liten bensinmotor, tror folk etterhvert skjønner at dette er i en helt annen liga enn de gamle VAG 1,6 bensinerne. Eneste jeg er usikker på er at det er lite dreiemoment på bensinern kontra 1,6 diesel, men bensin har en penere momentkurve. Det er tross alt oppgitt 0-100 på 10.9 sek og toppfart over 190 km/t så den kan jo ikke være så treg?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke prøvd den aktuelle motoren, men tror det skal være tilstrekkelig så lenge bilen ikke er fullastet.

Hvis du har tenkt å beholde bilen noen år vil nok de 85K bli verdt forskjellen.

Norge har ennå ikke lagt sin elsk på små biler som fabia, noe som reflekteres på verditapet i bruktmarkedet.

3-4 år gamle småbiler kastes etter en (med unntakt av noen få populære modeller med rett motor, farge og utstyr).

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De nye tsi-motorene er supre, men til langkjøring er det fortsatt dieselen jeg ville foretrukket.

Til småkjøring er tsi det opplagte valg, da moderne dieselmotorer takler småkjøring veldig dårlig.

Ang liten vs stor bil, vil du treffe et større marked med en Octavia enn med en Fabia. Det er lattelig mange småbiler på markedet, og fort gjort å bli "blind".

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Blir lite småkjøring. Pendler tre mil en vei til jobb. Har likevel lyst på bensin pga bedre momentkurve, registerkjede kontra rem på 1.6 Tdi CR og antatt lavere vedlikeholdskostnader?

Forbruksmessig er denne oppgitt under 0,5 på langkjøring. Kommer nok sjelden til åha så mye last i bilen.

Kommer nok til å ha denne bilen i mellom 5 og 8 år med en antatt kjørelengde på 20-25000 km årlig.

Skal dra og se på Octaviaen på mandag, har ikke rukket det ennå.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo værre kurve på benzern da. :) Langt mer moment i bunn på dieselen, som gjør den mer behagelig og økonomisk å kjøre på langkjøring.

Kjede er dog genialt, holder med deg der. Varme-egenskapene på benzer er også en fordel om du har kalde vintre der du bor.

Erfaringsmessig er det lettere å få lavt forbruk på en diesel enn en benzer. Skal ikke mye gassing til så ryker snittforbruket på en benzer.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig i valget av Octavia når det gjelder plass. Fabia er ikke noen stor bil akkurat, selv om baksetet faktisk er brukelig selv for voksne. Har selv Fabia med 1.2 TSi med 105 HK og tror nok at den motoren også egner seg godt i Octavia. Når det gjelder moment og effektkurve er det nettopp det som gjør at jeg helst vil ha bensin. Bra med krefter og jevn akselerasjon 1500-6000 rpm.

Når det gjelder prisforskjellen mellom bilene så er det slik det er. Har du vurdert andre alternativer da? Du får f.eks ny Ford Focus med 1.0 125 HK stasjonsvogn til rundt 250k om du ikke skal ha for mye stæsj. Og det er virkelig en fin motor :-)

Endret av rogersolmyr
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Focus er ikke dum den heller, men den prisen inkluderer ikke frakt, klargjøring og vinterdekk. Virker som bare frakt helt opp hit kommer på rundt 10-15 000,-

Dessuten er ikke den billigste versjonen av denne så godt utstyrt som en Octavia Elegance er.

Det er prisen som gjør at Fabia er en aktuell kandidat. 85 000.,- i prisforskjell er jo litt det også, men fikk vite i dag/går av forhandleren at det vår en del riper på taket over dører som ikke gikk bort med rubbing/polering...

Er sterkt i tvil om hva jeg skal gjøre på bilfronten. Har vært rundt og sett på brukte alternativer, rundt 07 modell og nyere, men det er mye rart å se der ute. Bilene er i veldig bra stand og nærmest strøken når jeg snakker med selgerne på telefon, men ved oppmøte er det mye småbulker ol.

Tar gjerne mot tips i Nordland/Troms hvis det er noen som har snublet over noe på finn jeg ikke har fått med meg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til at jeg drar og henter Fabiaen i morgen. Er stor nok som nr. 2 bil i stv. utgave og prisforskjellen gjorde uslaget. Er også redd verditapet kan bli større på Octavia bensinern da ny modell er rett rundt hjørnet og de sannsynligvis kommer til å kjøre fler kampanjer på denne.

Tror nok fabiaen med 105 hk og dreiemoment på ca 240 NM skal være sprek nok. Godt utstyrt var den og.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive