Roy Inge

Mercedes-Benz S124 Lorinser

Dette er en liten S&S fra meg og min bil, selvsagt for å vise mer av meg og mitt og mine ferdigheter osv, men kanskje også for å provosere litt. Jeg har med viten og vilje unnlatt å maskere pakninger og dører osv, noe som jeg alltid pleier å gjøre.

Samt at jeg står utendørs med hele jobbinga og at bilen ikke er vasket mellom polering og voksing.

Hoved hensikten med dette er for å bevise for meg selv hva det faktisk betyr å maskere der du ikke vil polere, og hvor meget bedre slutt resultatet blir ved å vaske bilen mellom polering og voksing.

Akkurat det siste momentet er jeg allerede kjent med, men tenkte "hvorfor ikke, kanskje noen av de besøkende her inne lurer på hvorfor vi faktisk gidder å gjøre det?"

DSC_1298.jpg

Bilen min har hatt litt mer stillstand dette året enn vanlig. Mye pga repetisjonsøvelse i militæret, og pga et nylig girkasse havari. Begge gangene ble bilen stående i 3 uker. Nå sist ble den også kladdet litt på med oljete hender. Jeg tenkte da at det var på tide å gi bilen min en real omgang med polermaskinen.

DSC_1299.jpg

DSC_1300.jpg

DSC_1301.jpg

DSC_1302.jpg

DSC_1304.jpg

DSC_1305.jpg

DSC_1306.jpg

En representativ forskjerm for resten av bilen ang. rust. :P

DSC_1307.jpg

DSC_1308.jpg

Ved vasking ble det brukt "standard prosedyre" med MAC 124, AutoFoam, Surfex HD og Iron-X. Til bøttevasken ble det prøvd ut en såpe jeg ikke har brukt etter jeg kjøpte den under advendtskalenderen i fjor. Dodo Juice Sour Power. Denne såpa virka til å være ganske god. luftig såpeskum i bøtta, ganske grei å blande ut i lunkent/varmt vann, god glid, og god vaskeevne. Hvordan den er til å vaske en nyvokset bil med vet jeg ikke da all voksen var fjernet før håndvask.

DSC_1309.jpg

DSC_1310.jpg

DSC_1312.jpg

DSC_1311.jpg

Prickbort arbeider med en olje-flekk

DSC_1313.jpg

Iron-X får også arbeide med sitt

DSC_1314.jpg

DSC_1315.jpg

Etter-vask-bilder

DSC_1316.jpg

DSC_1317.jpg

DSC_1318.jpg

DSC_1319.jpg

navla flue-lort !

DSC_1320.jpg

Vasking skjedde på fredag, og etter som jeg hadde litt tid til overs på kvelden, så ble felger, fangere og saccoplanker på dørene polert.

Fangerene fikk en enkelt ett stegs med DA-maskin og Scholl ull pute med Swissvax Cleaner Fluid Strong og moderat med fart. disse får Autobahn voks på seg for anledningen.

Felgene fikk en litt grundigere omgang med bl.a. roterende og Scholl spiderpad med Meguiars 105, både på lakkerte overflater og på chrome-kanten. Etterpå ble det en solid omgang med DA-maskin, Meguiars svart soft buff pute og Meg. 205. Chrome-kantene på felgene fikk også en runde med Swissvax sin metal-polish, før hele felgene inklusivt bolter(som også ble pusset for rust først) behandlet med Autobahn.

Jeg syns resultatet ble vel og bra, men jeg må nok foreslå for kunden(meg) at han bør skaffe seg nye bolter som er galvanisert.

Produkt som ble brukt på felgene:

Meg #105/spiderpad, Meg #205/svart pute, Swissvax Alupolish+Autobahn og Pneu på dekkene.

Saccoplankene fikk to runder med DA-maskin, først med orange mirka pute sammen med Scholl S0(forøvrig noe herk å arbeide med) på lav fart med lite press. Etterpå en liten runde med svart waflet Scholl pute og Scholl S2 orange.

Jeg vil gi disse plast detaljene et par lag med Swissvax Shield.

Dag 2

Begynte med å vaske bilen kjapt for å fjerne bassilusker og diverse støv som hadde kommet på iløpet av natta.

Etter det kjørte jeg en liten 50/50 med Scholl s2 / Scholl S3G / MEG #105, men det hele endte igrunnen opp slik som jeg forventet: lakken er i en såpass OK stand at det ikke gjorde noe synbart resultat.

Med dette i bakhode så tenkte jeg da å bare kjøre en enkel Meguiars på hele bilen. først # 105 på roterende og så #205 på svart Scholl pad på DA. Jeg husker ikke hva som skjedde, men jeg ble tydeligvis noe uenig med meg selv, fordi jeg endte opp med å kjøre Scholl S3 Gold på pute av lammeull før #205.. :)

Men det fungerte meget bra det også ;)

Dørhåndtak ble demontert. Ganske enkelt på slike gamle biler forøvrig. Dette ble gjordt for å lettere komme til det stedet hvor alle skraper neglene sine borti lakken når de skal åpne døra.

DSC_1333.jpg

DSC_1335.jpg

Jeg skal fort få se at dette ikke ville ha lønnet seg å forske på dette på en kundebil!

Jeg gikk gjennom lakken fort som fy og oppdaget det heller ikke før litt etterpå.

DSC_1336.jpg

Det fine med at dette skjedde, er at jeg skal ha bilen inn til lakkering på et senere tidspunkt, det er fordi jeg vil ha bilen i en og samme fargenyanse, og helst i en litt mørkere farge også. -det hører med til historien at bilen er delvis opplakert før pga småskader(rust etc).

Så om jeg da begynner å fjerne litt lakk nå i dag, gjør meg overhode ingenting. Ser litt klovnete ut, det er det eneste.

-Men som onkel sa en gang; "lær av dine feil". Begynn å masker med andre ord.

DSC_1341.jpg

Jeg fikk en idè om å fjerne oblatene når jeg så en tråd som Tommy hadde laget på en porche her tidligere, så jeg pelte av oblatene, kjørte kjapt over med roterende maskin med ullpute for å fjerne det verste av riper, og gav de et lag med Shield etterpå. Det ble fint det :)

DSC_1338.jpg

Jeg må bare huske å nevne for kunden(meg) at han må skaffe seg et alternativt oblat til skiltene, siden skiltet er produsert med disse sentrerings-vinklene for oblatene. Det ser så dumt ut med noen vinkler som vitner om at her skal det være noe!

DSC_1340.jpg

Så var det resten av bilen da.

Dersom du kjenner meg, eller for den saks skyld har sett gjennom min forrige Show and Shine, så vet du at jeg ikke greier å prioritere fotografering når jeg først setter igang. Jeg har prøvd å ta meg selv i nakken på akkurat dette, men under polering av bilen gikk det i glemmeboka igjen. Så her blir det bare text. -Det samme gjelder håndvask og bruk av Surfex HD på bilen..

Men her er det faktisk ett ;)

DSC_1337.jpg

Siden det var lite med riper i lakken rundt om på bilen, så var jamt over roterende maskin litt overflødig behandling, men jeg valgte å bare kjøre på for å ha gjordt det -og derpå er på den sikre siden.

US-rillene på taket er en liten utfordring, disse er av en eller annen for for plastik, men har en kosistens som av og til minner om gummi. DA-maskinen til Meguiars, som jeg bruker nå om dagene, passer ganske perfekt inni mellom disse rillene. Men som bildet her viser, så mister de lett svart-fargen i seg.

DSC_1345.jpg

DSC_1344.jpg

Jeg valgte å gå over uten press med DA-maskinen og Meguiars #205, før jeg rett og slett gav de et lag med Swissvax Opaque. Grunnen til jeg valgte denne voksen, er mest fordi jeg ikke akkurat har en overforbruk av denne voksen om dagene, og at det var verdt et forsøk.

DSC_1347.jpg

DSC_1346.jpg

Jeg sier at disse rillene er et problem, jeg tenker da veldig mye på den senere lakkeringen av bilen. Disse rillene er limt på(tror jeg) og kan derfor ikke taes av for så å legges på igjen etterpå.

Og dette er noe som setter et skikkelig særpreg på bilen. Det er ikke mange Mercedeser som går rundt med denne utstyrskoden. Hva som er hensikten og hva som er bakgrunnen for disse, vet jeg ikke, men syns at det er kult å ha noe som jeg bare vet om 2-3 andre som har. -I Norge..

Støtfangerene fikk som tidligere nevnt Swissvax Autobahn voks. Egentlig et forsøksprosjekt ang. holbarhet.

Resten av bilen fikk to lag med Swissvax Crystal Rock. Satser på at han Paul Dalton har rett, og at dette faktisk er verdens beste bilvoks -også for min bil :P

Vinduene gikk jeg over med Swissvax Crystal og tørket av en ekstra gang for å fjerne rester av produktet som lett lager skjolder om man ikke får fjernet alt.

DSC_1348.jpg

Men vi må jo ha noen ferdigbilder!

DSC_1360.jpg

DSC_1363.jpg

DSC_1362.jpg

DSC_1361.jpg

DSC_1364.jpg

DSC_1420.jpg

DSC_1421.jpg

DSC_1422.jpg

En gammel diesel motor kan være litt vanskelig å gjøre helt ren etter 500 000km på nakken..

DSC_1423.jpg

Men den ble mye edre enn den var !

Lærdommer:

1: Å polere en bil uten å maskere fører lett til ubehag. Ubehag i den sammenheng at pakninger lett blit hvite da man plutselig kommer borti under behandlingen. Eller enda verre, at man kommer borti en vinkel(typisk overgang mellom skjerm og fanger/ved bakluke etc) med bakplata og ødelegger lakken.

2: Å polere utendørs er i og for seg ikke noe problem. I mitt tilfellet var jeg ganske heldig, særlig da en måke kom flaksende over meg og skulle bombe bilen min me måkedrit. Den bomma på målet sitt da, men det gav meg en tankevekker. Støv er også et problem -kan være.

Som sagt jeg var heldig under min jobb, men ikke noe jeg vil gjøre til en standard.

3: Å ha en jekk tilgjengelig ved polering/behandling av felger er meget behagelig. gjør ting veldig mye lettere for meg :D

4: Hvordan er holdbarheten med Autobahn på lakkerte fangere? Må besvares siden...

5: Hvordan fungerer det meg Opaque voks på ulakkerte plast-lister? Må besvares siden...

6: Ta mer ferdig-bilder ;)

Dette var del 1 av arbeidet med bilen min. Del 2 blir utført nå til helgen uke 23, og da skal interiør gåes over. Bl.a. bytte tredetaljer i dasjbord og i dørpaneler, enkel skinnpleie(enkel og enkel fru blom...) og muligens vask av tepper. Disse må jeg evt ta ut da jeg ikke har våtsuger, men desto grundigere ;)

Håper denne delen av SS`n min faller i smak til tross for mine beviste påfunn med å sløyfe maskering etc :)

-to be continued!

Endret av Roy Inge
9

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye bra arbeid og noe som gikk skeis. Uansett nyttig info for andre som skal prøve seg på maskinpolering. :)

"Saccoplank" (med "C") bør du nok også linke videre til så folk flest skjønner hva du polerte. De færreste her inne vet hvem Bruno Sacco er ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent arbeid Roy! :) så Charlie sendte ikke med deg chroma hjulbolter når du kjøpte felgene? :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for på minnelsen

Mye bra arbeid og noe som gikk skeis. Uansett nyttig info for andre som skal prøve seg på maskinpolering. :)

"Saccoplank" (med "C") bør du nok også linke videre til så folk flest skjønner hva du polerte. De færreste her inne vet hvem Bruno Sacco er ;)

Takk for påminnelsen!

Jeg finner ikke noen representabel lenke til dette fenomenet, men en kjapp forklaring:

Saccoplankene er disse plast-dekslene som er plassert nederst på dørene. Rust felle nr 3 på disse bilene.

De gjør at fangerene glir litt mer helhetlig langs hele siden med plast-deksler i samme høyde på skjermer og dører.

Dette kom på Mercedes-Benz W124(1986-1995) i 1989. De ble tatt bort en gang rundt 2000 tallet da W210(arvtakeren til W124) kom på markedet. En liten pop-detalj som kommer og går. Den er visst litt "inn" igjen nå har jeg inntrykk av.

For intresserte, så har Charlie bytta over til Saccoplanker på sin gamle bil, fra plastlister som var før saccoen kom.

og mr Bruno Sacco kan dere lese om her :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å bruke ull på DA maskinen er bare tull, da er skumpute mer effektivt og ihvertfall hvis det bare skal være 1-stegs ;)

Og scholl S0 skal i teorien ikke brukes med maskin, kun for hånd.

Litt av problemet med å gjøre slike tester for å finne ut hvorfor man bør maskere, er at det kan være veldig vanskelig å få bort merkene man lager på lister etc.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dag 8(egentlig dag 3 :P )

Interiøret

Bilder? aldri hørt om...

Jeg tenkte å ta bilder etter jeg hadde ryddet og støvsuget bilen, for

å få et inntrykk av hvordan hele bilen ser ut i bunn og grunn. Men

den gang ei.

Jeg kan forsøke å beskrive det verbalt.

Det er litt tendenser til sand, noe som kan minne om at jeg har vært

på stranda en gang, og en tur i skogen. Altså litt større "steiner"

som støvsugeren ikke graide å svelle unna.

Dette blir fjernet for hånd. Ellers er selve stoffet i gulvteppet i

bagsjerommet litt slitt etter 20 år, særlig i kanter og på loddrette

flater(under bakre vinduer). Skinnsetene er fortsatt sorte, førersete

er litt slitt i venstre sidestøtte, og baksetene bærer preg av mye

bruk -nokså slitt i sitteputene.

Dasjbord er støvete og ellers i god stand -sort.

Midtkonsollen er også i grei stand, men treverket skal byttes.

Det er i denne delen mesteparten av arbeidet ligger. Bytte 4

trepaneler som går på tvers av hele dasjbordet, 4 lister på dørene,

samt 3 paneler i midtkonsollen.

Denne lenken er direkte til en godt beskrevet framgangsmåte som jeg

fulgte. Jeg tenkte å bruke denne lenken slik at jeg slipper å tenke

på å ta bilder i hytt å vær.

Jeg begynte med bagasjerommet. Grundig støvsuging etter at

subwooferen er tatt ut. Og jeg tror jammen det holder.

DSC_0047.jpg

DSC_0048.jpg

Så tar jeg venstre side av bilen. Plukker ut gulv-mattene og

støvsuger disse.

DSC_0039.jpg

ferdig støvsugt under mattene. Fortsatt litt fastgrodd møkk nedi her da..

De får også en liten omgang med ChemicalGuys Green

Clean. Som en liten avsluttning etter at tørking er gjordt, er

tekstilforsegling. CG Fabric.

Dette fikk også det lille av tøy som er lagt på sidene av

fotbrønnene, både framme og bak, begge sider.

DSC_0044.jpg

DSC_0040.jpg

Pedalsettene fikk bare en omgang med Spam for å vaske vekk litt uønsket møkk.

Setene fikk en grundig omgang med Swissvax Leather cleaner. Det var

en hel del møkk å finne der.

DSC_0046.jpg

I dørpanelene er det ikke så mye skinn,

men litt er det. Her var det ikke mye skitt å finne.

Bortsett fra fører siden. -som vanlig kanskje.

DSC_0045.jpg

Men alt fikk en liten behandling med håndkrem ...eh... Leather milk

:P

Luftedysene har jeg et par bilder

DSC_0050.jpg

Litt mye støv og sånn på rillene her, så jeg tenkte det var på tide å prøve ut min siste nyervervelse. Swissvax Interior Quick Finish. Sammen med detalj børste gjorde dette det som måtte til :)

DSC_0051.jpg

Luktet kult gjorde den også :P

Treverket er et kapittel for seg selv, så jeg tor jeg skal gjøre en liten presentasjon av høydepunktene. primært i bilder..

DSC_0049.jpg

Den verste plata av de alle. Den rundt girspaken. Masse hull(til knapper etc), masse riper fordi det er her folk pleier å legge fra seg nøkler osv. poleringsputa me henger seg jo selvfølgelig opp i dette.

MAn kan se flere områder hvor lakken er knekt bort/ødelagt, det har vært slik siden jeg fint bilen. Heldigvis er dette det eneste panelet som er slik da.

Så er det polering av listverket. Først trenger man en klosse til å være feste-bukken. DSC_1354.jpg

Borer hull der hvor skruene skal være...

DSC_1351.jpg

....setter lista på plass og begynner å arbeide med polermaskinen.

DSC_1352.jpg

DSC_1355.jpg

dette er de listene som går på tvers av hele dasjbordet. Disse satte jeg bare i en skruestikke og begynte å arbeide med dem her.

DSC_1356.jpg

DSC_1358.jpg

DSC_1350.jpg

Jeg har ingen 50/50 bilder av poleringa av listene her, men jeg skal shine opp noen andre lister før jeg leverer dem ifra meg, de er også litt slitt, så jeg tror jeg vil kunne finne en god representativ forbedring å ta bilde av der.

Produkter som ble brukt ved polering av trelistene:

Scholl S2 Orange

Swissvax ullpute svart.

Roterende polermaskin

Swissvax Wood Polish

Mer utfyllende ferdigbilder kommer forhåpentligvis i morgen.

Endret av Roy Inge
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trogha har rett i at skum er bedre på DA.Men det er ikke utelukkende tull.På Flex DA gikk det helt greit på en orkanskadd BMW med knallhard lakk. Cred for å la være å maskere og få bilen skikkelig fin :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trogha har rett i at skum er bedre på DA.Men det er ikke utelukkende tull.På Flex DA gikk det helt greit på en orkanskadd BMW med knallhard lakk. Cred for å la være å maskere og få bilen skikkelig fin :)

Takk!

Nei ull pad har egentlig ikke noe på en DA å gjøre. Men når jeg hadde muligheten til å prøve, så er det absolutt verdt å teste syns jeg ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott S&S litt utenom det vanlige :)

Plassering av voks krukker på lakk gjør vi vel ikke? :ph34r::unsure:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen ferdig bilder

DSC_0054.jpg

DSC_0055.jpg

For å gjøre en lang historie kort, så mangler jeg å sette på det lille dekselet over hørhendelen her.

DSC_0057.jpg

Fremme høyre

DSC_0058.jpg

Ja det er brukt treverk. LAkken har sprukket gjennom og ned til treet.

DSC_0059.jpg

Dasjbordet

DSC_0063.jpg

DSC_0064.jpg

Trodde jeg tok flere bilder av setene...

DSC_0060.jpg

Fremme

DSC_0061.jpg

DSC_0071.jpg

DSC_0069.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det faktisk ekte plank i den bilen, eller er det plastplanker?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier vel å være ekte plank i Mercedes :)

Bilen kostet vel langt mer enn en vanlig leilighet i 92... :shocking2:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen i denne tråden har ekte trelaminat av typen kalt "Zebrano" som har stripete konturer over aluminium med flere lag klarlakk på toppen . Dette er standard treverk i W124. En annen variant som er vanligere på mer ekslusive modeller, og nyere modeller er "nøttetre".

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det faktisk ekte plank i den bilen, eller er det plastplanker?

Det er ekte skog, ja.

dvs som ØHN sier, så er det oppå noe metall/aluminiumslister, også er det 4-5mm med kryssfiner, sponplate eller noe annet "billig" ræl, også er det en halv til en millimeter med det treverket du ser. Her er det Zebrano(Zebrano = Sebra tre pga stripene i treverket. Søk gjerne på "Zebrano" på google og ta en titt.) som ligger på toppen, før det toppes med sykt mye lakk -Litt farge oppi dette også da..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier vel å være ekte plank i Mercedes :)

Bilen kostet vel langt mer enn en vanlig leilighet i 92... :shocking2:

Mnja, vet ikke hva leiligheter kostet i 1992, men denne bilen ble levert som varebil med svært begrenset med utstyr. Og jeg fant ut en gang at nybilpris på denne var 350 000 kr. Men så er den også importert fra Belgia i 2001. Så om nybilprisen er rèel i Norsk måleståkk ve jeg ikke. En 1991 mod som ble levert orginalt med stor motor, mye utstyr, orginalt sportsunderstell som jeg polerte litt tidligere i høst kosta ny i Norge rett rundt en million.

Ref: http://www.detailersclub.no/forum/topic/14517-mercedes-benz-1991/

Any way, litt om tilstand på voks idag på bilen min:

Bilen står for det meste i garasje om nettene og blir litt mindre brukt da jeg ofte bruker alternative metoder til og fra jobb(kollektiv og firmabil), men den blir brukt jamt hver uke, vasket med mild såpe med ugjevne mellomrom, avfetting kanskje en gang i måneden.

Crustal Rock ble lagt over større deler av bilen, dvs over alt bortsett fra der hvor jeg ikke la Autobahn. Som ble lagt på felger, støtfangere, nedre deler av dørlister osv.

Crystal Rock er det fortsatt en del beskyttelse igjen av -særlig beadinga er fortsatt tilstedeværende

Autobahn er så å si long gone, finner ikke noen tegn til beskyttelse igjen verken på felger eller bil. Nå la jeg også over til vinterhjul her i uka, og Det var ikke noe vannskrekk deri gården...

Opaque er vel også rimeig fraværende. Men der hvor denne ble brukt er det ihvertfall svart og pent enda :)

Kanskje jeg kan få trylla frem noen bilder etter hvert også;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive