egniii

S&S: BMW e46 323i

Heisann,

Da er det på tide med en Show & Shine tråd fra min side. Dette blir min aller første S&S, so bear with me :)

Bilen tilhører min bror, og er en 1999 mod BMW e46 323i. Bilen hadde egentlig ikke de verste vaskeripene jeg har vært borti fordi den hadde vært inne til polering og lakkforsegling til 5000 kr noen mnd før den ble kjøpt av min bror (ca 1.5 år siden), men lakken var veldig matt og skrek etter et solid løft !

Det ble avtalt en grundig fjerning av riper og innvendig rens.

Jeg tok denne jobben sammen med min kompis nixihi her på forumet.

Here we go...

Det første som ble gjort var å demontere skilt

DSCN0290.jpg

DSCN0291.jpg

Det er en god stund siden forrige vask

DSCN0292.jpg

DSCN0293.jpg

DSCN0294.jpg

DSCN0295.jpg

DSCN0296.jpg

DSCN0297.jpg

DSCN0298.jpg

DSCN0299.jpg

DSCN0300.jpg

Desverre ser store deler av bakluken slik ut:

DSCN0301.jpg

Så den vil det ikke bli gjort noe med siden den skal byttes ut straks !

DSCN0305.jpg

DSCN0303.jpg

Forvask:

Bilen ble dynket i Prickbort fra vinduer og ned. Dette fikk virke i 5 - 8 min, så ble hele bilen dynket i Surfex HD 1:5 i Kwazar Venus lavtrykkskanne. Dette fikk virke ca 5 minutter oppå der igjen, før jeg fyrte opp skum kanonen med en blanding av CG MaxiSuds2 og BiltHamber Autofoam.

Forvask-gjengen:

DSCN0306.jpg

Prickbort ( Ja det blåser kraftig )

DSCN0307.jpg

Prickbort jobber

DSCN0309.jpg

DSCN0310.jpg

DSCN0311.jpg

Surfex 1:5

DSCN0314.jpg

DSCN0315.jpg

Motorrom trenger også litt TLC

DSCN0312.jpg

DSCN0313.jpg

Dette får surfex 1:5 i noen minutter, så skum oppå sammen med resten av bilen

20120601_200741.jpg

20120601_200828.jpg

20120601_200957.jpg

Så jobbes det med SV Detail brush i motorrom og andre trange steder

20120601_201123.jpg

20120601_201132.jpg

20120601_201538.jpg

Så blir bilen grundig avspylt.

Vask.

Til vasken brukte jeg Mothers lammeull mitt, two bucket metoden med CG MaxiSuds2 og en liten dæsj Optimum NoRinse QD for litt ekstra glid.

Vaskefamilie

DSCN0316.jpg

DSCN0317.jpg

Flere bilder har jeg ikke av vasken, da det blåste fælt og jeg egentlig bare ville bli ferdig med det fortest mulig. Her er vertfall bilen ferdig avspylt:

DSCN0318.jpg

DSCN0319.jpg

Vannet ligger helt flatt på bilen og henger på lakken som bare det, så det skal vi få fikset litt på :)

DSCN0320.jpg

Tørket med CG Miracle dryer

DSCN0322.jpg

Ferdig tørket og med motoren i gang etter motorvask for å fordampe litt vann i motorrom.

DSCN0323.jpg

DSCN0325.jpg

Trygt inne i garasjen i le fra vær og vind var det på tide med litt clay.

DSCN0327.jpg

CG quick detailer & speed wipe ble brukt som lube. ( ohh my god for en hæærlig lukt på denne )

DSCN0329.jpg

Clay etter halve bilen.

DSCN0331.jpg

Dagen etter var det tid for litt inspeksjon av lakk.

DSCN0333.jpg

DSCN0334.jpg

DSCN0336.jpg

Panser hadde lite vaskeriper pga opplakkering, men hadde noe RDS.

DSCN0337.jpg

DSCN0339.jpg

DSCN0340.jpg

Et lite stemningsbilde fra gårdsplassen

DSCN0342.jpg

DSCN0343.jpg

DSCN0345.jpg

DSCN0346.jpg

Korigering:

Siden BMW har hard lakk ble den nyinnkjøpte Makita 9772CB maskinen funnet frem og ladet med Blå Scholl rubbingpute sammen med Scholl S3Gold.

Dette gjorde susen og fjernet det som var av vaskeriper og det meste av RDS.

DSCN0360.jpg

DSCN0361.jpg

Sideskjørt såg helt jævlige ut, men siden disse er av plast så ble det ikke kjørt så hardt på disse. De var vertfall veldig matte..

DSCN0366.jpg

Matt sidespeil

DSCN0367.jpg

50/50 sidespeil

DSCN0368.jpg

DSCN0369.jpg

DSCN0374.jpg

DSCN0417.jpg

DSCN0419.jpg

Kommer seg

DSCN0425.jpg

DSCN0428.jpg

DSCN0429.jpg

DSCN0432.jpg

DSCN0433.jpg

DSCN0436.jpg

DSCN0438.jpg

Inni dørhåndtak ble tatt for hånd med S3gold

DSCN0456.jpg

DSCN0457.jpg

Siste steg ble tatt med Kestrel DAS-6 PRO ladet med Grønn Uber og Scholl S30.

Har faktisk ingen bilder av dette untatt dette

DSCN0468.jpg

DSCN0469.jpg

Det var nå blitt sent på kveld men bilen ble rullet ut for wipedown vask.

Felgene var blitt tatt tidligere på dagen ( kommer tilbake til det ) så ville ikke ha noe sterk avfettning på de nyvoksede felgene..

DSCN0472.jpg

DSCN0473.jpg

Surfex HD 1:5 ble lagt i dørkarmer og andre trange plasser

DSCN0474.jpg

DSCN0475.jpg

DSCN0476.jpg

Så ble hele bilen dynket med samme blanding

DSCN0477.jpg

Så et lag med foam

DSCN0478.jpg

Mens foam låg og jobbet ble det gått rundt bilen med detail brush. også innvendig dører.

DSCN0479.jpg

DSCN0480.jpg

Bilen ble så grundig avspylt og tørket med Miracle Dryer.

Interiør:

Skinn ble rengjort med CG leather cleaner med swissvax skinnbørste, og så satt inn med CG Leather Conditioner etterpå. stoff i gulv ble skrubbet med greenclean 1:8 og dynket i vann. Nilfisk våtsuger med foma munnstykke ble brukt til å suge det opp igjen.

DSCN0348.jpg

DSCN0349.jpg

DSCN0350.jpg

DSCN0351.jpg

50/50 DSCN0358.jpg

Kluten etter førersetet

DSCN0364.jpg

DSCN0513.jpg

DSCN0505.jpg

DSCN0506.jpg

DSCN0507.jpg

DSCN0508.jpg

DSCN0509.jpg

Mattene trengte også litt TLC

DSCN0347.jpg

Skrubbet med ren surfex hd og satt inn med CG BareBones

DSCN0445.jpg

Sånn ja :)

DSCN0512.jpg

DSCN0510.jpg

DSCN0530.jpg

Felg og Hjulhus

Før start

DSCN0377.jpg

DSCN0379.jpg

Felgene er stygge i lakken og flasser endel. De var ikke lette å få fine, og ble egentlig bare helt ok. men det får man leve med, jeg prøvde så godt produktene mine kunne.

DSCN0380.jpg

DSCN0381.jpg

Ren P21S

DSCN0383.jpg

DSCN0384.jpg

imens det virka fant jeg frem snøskuffa og prickbort til hjulbue :)

DSCN0385.jpg

DSCN0388.jpg

lar dette få stå og jobbe litt

DSCN0389.jpg

imens går jeg ut å kikker på felgen.

DSCN0390.jpg

Jobbet inn med børste

DSCN0391.jpg

Avspylt

DSCN0392.jpg

Lar felgene lufttørke litt

Her blir surfex hd 1:5 sauset oppå prickborten.

DSCN0394.jpg

Jobbet inn med børste

DSCN0395.jpg

Spyler så av med rent vann

DSCN0397.jpg

DSCN0398.jpg

Prickbort på felg

DSCN0402.jpg

Ble ikke helt fornøyd med resultatet, så prøve med iron-x.

DSCN0406.jpg

Hjulhus har tørket endel

DSCN0407.jpg

Smurt inn med CG BareBones

DSCN0408.jpg

Iron-x virker greit, men tar ikke så mye som jeg hadde håpet på..

DSCN0409.jpg

tilslutt endte jeg opp med skikkelig skrubbing med surfex for å få dem noenlunde reine på innsiden. dekk ble også skrubbet med surfex og Swissvax Autobahn ble LSP på felger

DSCN0411.jpg

Ferdig montert

DSCN0412.jpg

Venstre fremme FØR

DSCN0413.jpg

Venstre fremme ETTER

DSCN0414.jpg

Eksos fikk seg også litt kos:

DSCN0338.jpg

Etter en runde prickbort og surfex:

DSCN0446.jpg

så var det iron-x sin tur

DSCN0447.jpg

DSCN0448.jpg

Gnikket også med litt autosol, og resultatet ble som dette:

DSCN0454.jpg

Om ikke perfekt, så vertfall mye bedre !

LSP

Fant frem Polytrolen og klippet opp en svamp.

DSCN0524.jpg

Gikk så over alt av svart plast på hele bilen med polytrol

Her under påføring

DSCN0525.jpg

LSP på lakk falt på denne godbiten fra Swissvax:

DSCN0495.jpg

DSCN0492.jpg

DSCN0493.jpg

Liten dæsj med Greenclean på MF og tørket over vindusvisker før ruta fikk Rain-x. Rain-x ble påført alle 5 ruter + takluka.

DSCN0502.jpg

DSCN0503.jpg

Dekk fikk Swissvax Pneu Glossy

DSCN0520.jpg

DSCN0522.jpg

Etter at Shielden hadde fått herdet i ca 20 timer i garasjen, gikk jeg over med Quick Detailer for å fjerne eventuell vokssvetting og litt støv.

CG speed wipe

DSCN0526.jpg

Skal ikke sies noe på beadinga som nylagt SV Shield gir.

DSCN0528.jpg

Ferdig bilder:

DSCN0531.jpg

DSCN0532.jpg

DSCN0533.jpg

DSCN0534.jpg

DSCN0535.jpg

DSCN0536.jpg

DSCN0537.jpg

DSCN0539.jpg

DSCN0542.jpg

DSCN0544.jpg

DSCN0547.jpg

Siste kronen på verket:

DSCN0519.jpg

DSCN0501.jpg

Dagen etter var det et lite glimt av sol, så bilen ble tatt med ut for noen ferdig bilder :)

DSCN0548.jpg

DSCN0550.jpg

DSCN0551.jpg

DSCN0552.jpg

DSCN0553.jpg

DSCN0554.jpg

DSCN0555.jpg

DSCN0559.jpg

DSCN0560.jpg

DSCN0564.jpg

DSCN0567.jpg

DSCN0576.jpg

DSCN0580.jpg

Så noen sammenlignings bilder:

Bilen FØR start:

DSCN0290.jpg

Bilen Etter:

DSCN0581.jpg

FØR:

DSCN0291.jpg

Etter:

DSCN0550.jpg

Tidsforbruk: ca 35-40 timer / 2 personer.

Takker for titten.

Mvh Ørjan og Christian

Endret av egniii
22

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred for en blank BMW :D

OT..artig å se at garasjen er som garasjer flest, men at bilpleiehylla er godt organisert :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

flott resultat dette :) cred !

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred for en blank BMW :D

OT..artig å se at garasjen er som garasjer flest, men at bilpleiehylla er godt organisert :thumbs:

hehe, ja det må nok noen rydderunder til i garasjen i nærmeste fremtid :ph34r:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempejobb på fin bil! Meget bra til å være første S&S'en din :)

Mange fine biler på gårdsplassen og :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

flott resultat dette :) cred !

Takk for det :)

Kjempejobb på fin bil! Meget bra til å være første S&S'en din :)

Mange fine biler på gårdsplassen og :thumbup:

Takk for det :)

Ja, dem er passe blanke de 2 Bmw´ene der og :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virkelig bra oppfriskning både utvendig og innvendig :thumbup: Flott første S&S! Cred ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vakkert! Cred i din retning...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes du fikk gitt denne et solid løft og likte godt hvor grundig du var på gulvet på førerplass og i interiøret generelt. Det ligger en god del jobb bak det.

Jeg ville spylt av og tørket etter clay. Regner med at du tok en wipedown før du satte maskin på lakken. Hvis det blåste som du sier, lå det nok mye sand og skitt i de water spots'ene før korrigeringen begynte. Ikke helt ideelt å få det i poleringsputen ;)

En bra og informativ S&S og fint sluttresultat. Cred er vel fortjent. :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virkelig bra oppfriskning både utvendig og innvendig :thumbup: Flott første S&S! Cred ;)

Tusen takk :)

Vakkert! Cred i din retning...

Takk for det :)

Synes du fikk gitt denne et solid løft og likte godt hvor grundig du var på gulvet på førerplass og i interiøret generelt. Det ligger en god del jobb bak det.

Jeg ville spylt av og tørket etter clay. Regner med at du tok en wipedown før du satte maskin på lakken. Hvis det blåste som du sier, lå det nok mye sand og skitt i de water spots'ene før korrigeringen begynte. Ikke helt ideelt å få det i poleringsputen ;)

En bra og informativ S&S og fint sluttresultat. Cred er vel fortjent. :thumbup:

Når du sier det så synes jeg det er merkelig at det er waterspots på panseret bl.a. Dette må være rett etter claying, siden jeg alltid går over med vann på sprayflaske sammen med mf etter claying, før maskinkjøring :)

Takk for cred og fine ord, er jo ingen som spyr ut blankere biler enn deg her på forumet :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk :)

Takk for det :)

Når du sier det så synes jeg det er merkelig at det er waterspots på panseret bl.a. Dette må være rett etter claying, siden jeg alltid går over med vann på sprayflaske sammen med mf etter claying, før maskinkjøring :)

Takk for cred og fine ord, er jo ingen som spyr ut blankere biler enn deg her på forumet :P

Ja, det var de inspeksjonsbildene fra dagen etter clay jeg tenkte på. :)

Selv takk for fine ord. La nylig ut en S&S fra forrige helgs detail. Du får titte på den hvis du vil.

Ellers må jeg si at til å være første S&S er din imponerende bra. Den står seg som S&S nr 5 også denne. Jeg fikk ikke slikt resultat på det første jeg postet her inne ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten stemnings-update fra gårdsplassen da det kom en regnbøye i kveld

Ingenting er som å se en nyvokset bil i regnet :)

DSCN0595.jpg

DSCN0597.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntes du var flink jeg. Cred fra en som ikke bor så altfor langt unna. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntes du var flink jeg. Cred fra en som ikke bor så altfor langt unna. ;)

Takk for det Simen :thumbup: Man lærer stadig mer og mer for vær bil som blir tatt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott resultat, både utvendig og innvendig. Også er det alltids greit med rene hjulbuer når felgene gir såpass mye innsyn, hehe 20"? ^_^

På den ene felgen, er det noen som har tegnet på to av eikene med nøkkel e.l. ?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott resultat, både utvendig og innvendig. Også er det alltids greit med rene hjulbuer når felgene gir såpass mye innsyn, hehe 20"? ^_^

På den ene felgen, er det noen som har tegnet på to av eikene med nøkkel e.l. ?

Felgene på denne er 19", og ja den ene fremfelgen har noen heftige riper på 2 av eikene :P men felgene er såpass matte å stygge fra før at de skulle hatt seg en omgang med noe grovt pussepapir uansett :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bra dette, fin første S&S :thumbup:

VIl bare legge til at hvis surfex skal få virke må prikkbort spyles av før du påfører surfex ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bra dette, fin første S&S :thumbup:

VIl bare legge til at hvis surfex skal få virke må prikkbort spyles av før du påfører surfex ;)

Takk for det :) det skal jeg huske på !

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive