Reidar

Deffekt plate i keramisk platetopp

Noen som har erfaring med deffekte plater på keramisk platetopp?

Største plata hos oss varmer nå bare helt ytterst. Er dette noe som er vits å reparere eller er det like greit å kjøpe ny?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, såsant du ikke får det dekket på garanti så kan det kanskje koste litt, jeg deler min lille erfaring med min induksjonstopp:

Mistet liten glassflaske fra skap over toppen og ned på den, to store knuser. Ja ja, kjøpe ny glassplate tenkte jeg. Pris platetopp ny 3990, pris glassplate 5000!

Ny platetopp bestilt, bedre spekk enn den gamle, 2990,-

Og burde du ikke egentlig ha induksjon læll da? ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo ganske vesentlig å vite merke og årsmodell før man kan si hva som lønner seg av å kjøpe ny kontra å fikse. Det er forskjell på 2 år gammel Miele til 25' og en 15 år gammel Whirlpool :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du ha induksjon, må man jo også kjøpe nye panner og slikt som er laget for induksjon. Sjøl er eg skeptisk til magnetfeltet rundt induksjonstopper. Greit når alle kidsa er født og oppvokst, men ei gravid dame eller dine egne familie juveler har kanskje ikkje godt av det? Dette blir jo bare spekulasjon, men er iallefall det eg tenker :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ikke nødvendigvis kjøpe nye alle pannene, holder at de er magnetiske, test de med en magnet. :) Jerngryter og jernpanner vil funke uansett, litt verre med rustfritt etc..

Nei magnetisme er nok helt ufarlig, men det er vel det neste som får igjennomgå etter at hysteriet rundt mobil og elektromagnetisk stråling har fått roa seg ned.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg jobber somhvitevarereperatør. Normalt koster ei plate rundt 398 pluss mva. Jobb kommer i tillegg. Her i området kommer jobben på ca 1500,- pr i dag hvis det er ei standardplate.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Platetoppen var her da vi kjøpte huset så usikker på alder. Er et mulig å kjøpe delene og bytte dette selv?

Får jo en ny platetopp til 2500,- til 3000,- som sikkert er helt ok.

Induksjon blir det ikke da jeg er usikker på dette med stråling og jeg har heller ikke stor nok kurs til dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke stor nok kurs? har du komfyrkurs på under 20AMP???

De fleste hvitevareverksteder skaffer deg deler som du får kjøpt men du har i utgangspunktet ikke lov til å bytte ei plate selv.

Verksted trenger modell, og produktnummer. Står på typeskiltet som er plassert på undersiden av toppen.

Her finner du kontaktinfo på verksteder i region øst:

http://es-kjeden.no/Region/region-ost.html

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ikke nødvendigvis kjøpe nye alle pannene, holder at de er magnetiske, test de med en magnet. :) Jerngryter og jernpanner vil funke uansett, litt verre med rustfritt etc..

Nei magnetisme er nok helt ufarlig, men det er vel det neste som får igjennomgå etter at hysteriet rundt mobil og elektromagnetisk stråling har fått roa seg ned.

Folk som bor under høyspenning er det jo blitt påvist større sjans for kreft ol. strålingen fra høyspenning, er nettopp elektromagnetisme, så dette har nok vært oppe i medier før ;) Så helt ufarlig er det nok ikke. Det elektromagnetiske feltet rundt platetoppen er nok ikke i nærheten av like kraftig som høyspenning linjer, men et felt er der. Om du tar platen på fullt, og legger en klokke med viser nært, og viserene går villt, der det nok mer magnetiske enn du tror ;)

Samtidig så vil nok panner som ikke er laget for det ødlegge platen over tid vil jeg tro. Har ei dame som jobber på Tilbords, og hun bruker dette som et av sine grunnlag til å ikke ha induksjon. Nei, takke meg til keramisk topp :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samtidig så vil nok panner som ikke er laget for det ødlegge platen over tid vil jeg tro. Har ei dame som jobber på Tilbords, og hun bruker dette som et av sine grunnlag til å ikke ha induksjon. Nei, takke meg til keramisk topp :)

En panne eller kjele som er magnetisk er laget for induksjon. Er ikke noe annen forskjell enn magnetisk og ikke...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Folk som bor under høyspenning er det jo blitt påvist større sjans for kreft ol. strålingen fra høyspenning, er nettopp elektromagnetisme, så dette har nok vært oppe i medier før ;) Så helt ufarlig er det nok ikke. Det elektromagnetiske feltet rundt platetoppen er nok ikke i nærheten av like kraftig som høyspenning linjer, men et felt er der. Om du tar platen på fullt, og legger en klokke med viser nært, og viserene går villt, der det nok mer magnetiske enn du tror ;)

Det er ikke påvist sammenheng mellom kreft og bebyggelse nær høystpent. Men det har vært Indikasjoner for mulig sammenheng ang barn og leukemi. I Norge er det ca 30 tilfeller av leukemi hvert år og hvert sjette eller syvende år kan ett av de tillfellene det ha mulig sammenheng med bebyggelse nær høyspent eller lignende. IARC og andre faginstitutter som forsker på dette mener usikkerheten ved denne forskningen stor, og den absolutte risikoen for å utvikle leukemi grunnet magnetfelt vurderes som lav men risikoen er mulig dobblet i områder med eksponering over 0.4 mikrotesla som er grensen for eksponering i bygg og områder for lengre opphold.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig sammenheng og påvist er ikke det samme.

f.eks cancer.gov er en kilde som har oppsummert diverse forskning rundt dette på en grei måte.

Elektrisk felt og magnetisk felt er forresten ikke det samme, selv om de ofte henger i hop.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I Yield! :P Mente å ha hørt/lest at dette var det mye forskning på og greier og greier, men er maaaangen år siden dette var et tema. Men er uansett skeptisk til induksjons ovner :P

Et elektrisk felt vil jo skape et magnet felt. Strøm som går i en kabel lager induksjon. og det blir et lite felt rundt kabelen som er magnetisk. Tang amp. meter måler dette feltet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive