Gå til innhold
JensChristian

Problem med Time Machine - MBP 15" og ekstern disk

Recommended Posts

JensChristian    187
JensChristian

Har et problem med Macen min her nå... Har SSD på 120GB som intern disk, følgelig må jeg ha en ekstern til bilder og backup - nå har jeg et jævlig problem.

Jeg fikk beskjed fra iPhoto om at en del av bildene jeg har tatt med speilrefleksen ikke er leselige. Googlet dette og fant ut at iPhoto gir denne beskjeden når disken er full. Grunnen til at disken er full er fordi den har tatt backup av disken min siden juli ifjor.

Videre gikk jeg inn i Finder og slettet alle backups jeg fant i backup-mappa på den eksterne disken. Googlet videre siden dette ikke løste plass-problemet og fant ut at om man gjør det på denne måten er man fucked. Noen tanker om hvordan jeg får slettet disse backupene uten å formatere disken? Klønete å måtte flytte iPhoto-biblioteket ut av disken da jeg ikke har noen andre disker som er store nok til å håndtere hele filen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Først vil jeg påpeke at jeg har 0 peiling på Mac, men finnes det ikke en innstilling i backupprogrammet for å slette backups eldre enn X revisjoner eller dager eller noe sånt?

Ellers ville jeg kjøpt en disk til og tatt en backup av backupen mens du roter rundt, sånn at du ikke mister data.

Lefdal har knalltilbud på en 3tb-disk nå, velg C@S og få den til godpris: http://www.lefdal.com/product/data/harddisk/WDMYBOOK3TB/wd-my-book-essential-3-tb-ekstern-harddisk

Jeg bruker også en online-backuptjeneste, Jotta Ubegrenset Sikker Lagring; www.jotta.no. Koster lite penger, ubegrenset lagringsplass, "just works". For PC, Mac iOS og Android.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JensChristian    187
JensChristian

Glemte helt å svare på denne jeg, Christer.

Det ordnet seg:

Installerte Macdisk 8 på min stasjonære, lastet over iPhoto-biblioteket og formaterte resten. Lastet det deretter dataene tilbake.

Har kjøpt Timecapsule på 3Tb så backup er ordnet! Liker ikke online-tjenester, men takk for godt forslag. Såvidt jeg kan lese er mange godt fornøyd med Jotta. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anaxyd    114
Anaxyd

Skylagring er virkelig digg, anbefales veldig. Du kan være sikker på at du aldri mister data ihvertfall! :) Er bare snakk om tidspunkt før en vanlig disk som ikke er i RAID konker. I skytjenester har man gjerne historisk backup også, slik at man bare kan gå tilbake til et tidspunkt og gjenopprette data derfra :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JimL    53
JimL

Har ballet på seg for min del, har 120GB SSD i stasjonæren + disk til nedlastninger/bilder. Bilder/dokumenter/etc kopieres hver natt over til:

Netgear ReadyNAS som har to disker i speiling

Selvbygd FreeNAS med 5x2TB + 5x2TB + 5x1TB disker i raidz2 (minste arrayet med 1TB-disker er eksklusivt for backup)

Jotta ubegrenset online backup

For øyeblikket står kun den egenbygde filserveren på UPS, men har planer om å få kjøpt inn utstyr så jeg får kapasitet nok til å få mer utstyr "sikret" for det stresset strømbrudd kan gi. For de som måtte lure på fordelene så kan det kjapt nevnes at man med en normal forbruker-UPS får tilgang til USB-styring, slik at når UPS'en går over til batteri får datamaskinen/NAS/whatever beskjed om å slå seg av. På den måten sikrer man at man får en "graceful" shutdown og man unngår da feil som kan oppstå ved at man bare kutter strømmen. Eks filsystemfeil, dokumenter/filer som er åpne som ikke lagres, etc.

Det som er morsomt med RaidZ2 er at to disker kan ryke uten at det påvirker data som er lagret på den. Hadde faktisk et tilfelle på et gammelt raid5 oppsett jeg hadde der to disker røk samme dag, så ville helst prøve å unngå det i framtiden.

Ble veldig off-topic nå, men det får vel bare være :\

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig