Roy

Maskinpolering - Første forsøk.

Heisann

Vil dele litt om mi første erfaring med (skikkelig) maskinpolering.

Har litt erfaring med biltemamaskin og diverse turtleprodukt frå før, samt Meguiars step 1-2-3 for hand.

Kjøpte denne veka ei Krauss DA maskin med scholl pakken frå Scandicshine.

S17+ og S40 med oransj og lilla pad.

Gjekk i formiddag laus på ein 2003 Ford Focus med rimelig heftige "vaskeriper" - Swirls? Er ikkje heilt kjent med utrykka Dykk brukar, dog har eg lest meg opp her inne ei stund no.

Utgangspunktet på panseret

DSCN6838.jpg

Køyrde 4-5 gongar over med S17+ på lilla pad og avslutta med ei runde S40 på oransj, starta forsiktig og endte opp på hastigheit 3 på maskina - meir torde eg ikkje, i dag. Redd for å øydelegge meir en eg fiksar.

Slik enda det då, 50/50 shot!

fretter.jpg

Sleit litt med støy på kamera i dag, har nok ikkje sjekka ISOen før eg byrja å ta bilete.

Oppdaga det sjølvsagt heime på PC-skjermen :S

Resultatet vart ikkje så værst, men eg kunna heilt klart tenkt meg å fått vekk siste ripene også.

Her er eg open for tips, triks og råd.

Meir utstyr skal bestillast med det første, treng også hjelp her.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gått omtrent som hos meg dette, kjørte mitt første panser idag med Flex DA :-)

Riktignok kun med S40 og Meguiars DimondCut på en beinhard Mercedes lakk, satt igjen med litt flere riper enn jeg likte men måtte gi meg... skjønte att jeg ikke hadde kratig nok skyts, men att jeg må skaffe meg S03/S17 eller 3M blå :-)

Tror det er problemet ditt også, den siste ripa må du trolig ha S03 for å få vekk uten å slite ut maskina på runde 50 :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med S17 og DA kan du nok kjøre ganske lenge og hardt uten å være redd for å gjøre noe skade. Scholl S3 gold hadde nok også vært en fordel. Det er ikke annet som gjelder enn å dure på så mange runder som trengs for å få ønsket korreksjon. Det ser ut som du har fått en ganske bra forbedring på første forsøk i allefall :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du korrigere skikkelig med en da maskin må du ha en god dose med tolmodighet..Den produserer ikke så mye varme så det tar mye lenger tid en foreksempel roterende maskin.Du må opp på hastighet 5 for å ha sjangs til å korrigere noe skikkelig..Evt handle deg s03 gold :) Lykke til :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, som Stigtm nevner så er det bare å guffe opp på speed 5-6. I allefall med en så mild polish på så stygg lakk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt, kjør maskinen opp på hastighet 5-6, og legg på mye press. Bare du har bevegelse på maskinen, skal det veldig mye til for å brenne gjennom lakken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klør i fingrene etter maskinen nå..! Har fått detailingfeber big time :D Trenger ny maskin også snart..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Takk for tipsa, då prøvar eg med meir mot på neste forsøk.

Ein anna ting, eg reknar med en bør legge på voks etter ei slik behandling med S17+ og S40?

Eller er det nok beskyttelse igjen etter S40en?

Evt kva pad og voks bør eg ha?

Treng også ein slik sak for batteridrill til felgar o.l

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter det eg har forstått so er det vell ingen beskyttelse i S40.. den tilsvarer vell P5000 papir om eg ikkje huskar feil :)

So JA du burde vell legge på eit lag eller to med voks :thumbup:

Voks er vanskelig å annbefale sida folk har forskjellige budskjett.

Eg har BMW so eg brukar SV Blau-weiss som er laga for BMW :)

Endret av Olekey
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke no beskyttelse i s40 så du bør ha en god voks som beskyttelse..Hvilken du bør ha er alt etter hvor mye du vill bruke..Ta å søk litt på forumet så finner du både gode vokser å påførings pader :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang voks er det bare å søke her inne. Evig mange tråder om det:-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du ønsker en litt rimelig voks, ble jeg anbefalt Collinite 845. Den skal visst være grei holdbarhet på. Om du ønsker noe dyrere, er det iallefall mange som bruker Swissvax Shield her inne. Om dette er det rette valget for deg, tør jeg imidlertid ikke mene noe om. Som de andre sier, det finnes veldig mange tråder om dette. Så bare å finne frem søkeknappen ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

den tilsvarer vell P5000 papir om eg ikkje huskar feil :)

Jeg mener dette er en tullete måte å beskrive en polish, hvor mye den cutter er avhengig av lakk og hvilken pute man bruker ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg ble forklart det så 'tilsvarer' ikke polishen 5000 grit, men den er i stand til å fjerne 5000 grit pusseriper. men dette kommer også i stor grad an på lakken ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for all hjelp

Har satt litt forskjellig i bestilling no.

Scholl W6+ til sort uber pad, CG Ball buster, CG Shaggy fur, Bilt-hamber autofoam og grit-guard.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener dette er en tullete måte å beskrive en polish, hvor mye den cutter er avhengig av lakk og hvilken pute man bruker ;)

sorry sorry, berre synst å huske at d va det som sto på flaska ;)

selfølgeli har pute og lakktype mykje å sei me... vanskeli å huske alt etter 15 tima på jobb :thumbdown:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sorry sorry, berre synst å huske at d va det som sto på flaska ;)

selfølgeli har pute og lakktype mykje å sei me... vanskeli å huske alt etter 15 tima på jobb :thumbdown:

Det er da ingenting å beklage :)

Det er nok som mighty sier, at de mener polishen skal kunne fjerne merker etter våtsliping med 5000 papir, dog kommer dette mye an på lakken så det er fortsatt (etter min mening) en ukurrant måte å beskrive hva polishen er god for.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har et dumt spørsmål her, etter poleringsjobb, hva gjør vi med pads? De er fulle av produkt, og blir stive etter en stund. (Polering, voks etc.)

Regner med at maskinvask ikke fungerer, tross alt laget for å være vannavstøtende disse tingene ;)

Kan de mykes opp med samme produkt igjen? Andre måter?

Renses? Metode?

Todleif: Takk for svar!!

Endret av Dufniall
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skyller pads med vann fleire ganger under arbeid. Køyrer maskina på full guffe for å få vekk vann ifra pad.

Håndpad blir vaska under springen med zalo.

Kan og gjere det med pads for maskin, men du sparer ein del tid på å ta dei undervegs.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive