LC 120

Gjenstridig belegg på lakken

Hei!

Har fått et gjenstridig belegg nederst på dørene, særlig på venstre side, etter vinteren. Vet ikke hva det er, og sliter med å få det bort.

Gikk grundig til verks på fredag:

Prickbort, Surfex HD 1:30 og håndvask med sterk blanding GC citrus. Det tok ikke belegget, så jeg prøvde på et lite område med Scholl S3+ gold(kun for hånd), og deretter Meguiars deep crystal paint cleaner. Belegget sitter like godt. Har forsøkt å gni det vekk med en tommelen på tørr lakk, og det lar seg slite av. Men det må finnes en måte som er mer effektiv, og helst skånsom mot lakken.

Her er noen bilder. Syns ikke på avstand, men ligger som et matt slør når man kommer innpå. Vennligst ikke bry dere om ripene, de skal korrigeres vekk i løpet av sommeren ;) Denne myke Toyota-lakken får riper av alt og ingenting..

post-2765-0-18993300-1338200209_thumb.jp

post-2765-0-49563100-1338200215_thumb.jp

post-2765-0-00945500-1338200224_thumb.jp

post-2765-0-54552000-1338200230_thumb.jp

post-2765-0-67609800-1338200238_thumb.jp

Kan ublanda surfex være en mulig løsning, evt clay?

Tips mottas med takk! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres jo ut som tykk trafikkfilmguffe og det er jo typisk mat for surfex ja. Som du sier selv, ublandet med maks virketid kanskje i flere omganger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo også et godt stykke mellom surfex 1:0 og surfex 1:30

Kan jo prøve noe mellom der, 1:5 burde spise opp mye rart :)

Ellers tar jo både prickbort og iron-x veldig mye ymse..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

Skal forsøke med rein surfex, det er på tide med ny LSP uansett :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk clay og gjerne en kjapp runde med maskin også ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd med ironx for og se om det er piggstøv?

Hvis ikke så kan det jo være så mangt, lakkstøv osv

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bilen vært inne til noen form for lakkering/oppretting?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der er dere kanskje inne på noe..

Ble påkjørt i vinter, og fikk lakkert opp halve frontfangeren. Hadde glemt det bort, men måten den ble fiksa på var en sjokkerende opplevelse. Det var skikkelig griseføre, så bilen var ganske møkkete når jeg leverte den hos toyota drammen. De sendte den til et eksternt lakkverksted. Når jeg fikk den igjen, var halve fangeren fortsatt møkkete, og de hadde bare flekka over skaden. Ikke hadde de dekka til bilen heller, for det var et belegg over panser, grill, og den delen av fangeren som ikke var lakkert opp. Og det belegget var faktisk mistenkelig likt det jeg har bortover dørene nå. Vaska over bilen samme dag som jeg fikk den igjen, og da oppdaget jeg belegget, samt at jeg så sprekkene i den gamle lakken under den nye..

Viste resultatet hos toyota, og endte opp med kliss ny fanger, samt at de fjerna belegget jeg påpekte.

Vanskelig å se ting på lakken om vinteren. Ofte lite sol, og slaps over hele bilen.. Det avslører seg nå som sola skinner og bilen er ren.

Men da skal de jammen ha grisa fælt for å få lakkstøv på bakskjermene!

Tror jeg skal avlegge toyota drammen en liten visitt. Hvis de ikke vil ordne opp i det, hvordan fjerner man lakkstøv på en enkel måte?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clay (medium/grov) eller lett våtsliping tar lakkstøv, begge deler etterfølges av polering for å få det ripefritt igjen. Vinduer kan clayes og/eller renses med glasspolish for hånd eller med maskin. Ulakkert plast kan bli verre å få rengjort skikkelig, men tror nok jeg ville prøvd clay her også, evt klaget høylytt og fått nye plastdetaljer der det var et problem (evt alle for å unngå fargeforskjeller). :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk retta en liten skade/ripe på venstre forskjerm og hjørne på støtfanger i fjor vinter, oppdaget et par måneder senere at det var lakkstøv på omtrent hele høyre side av bilen. Var ingenting på venstre side for den hadde de tydeligvis dekt til, clay tok lite men det forsvant som en lek med grov pute og polish.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar en test med ublanda surfex aller først, bare for å ha prøvd med det enkle. Så blir det å gå løs med clay og grov polish.

Tar ikke det, forsøker jeg å klage først, før jeg evt. begynner med våtsliping.

Ulakkert plast har jeg ikke, bortsett fra oppå stigtrinnene. Men den er det så grov overflate på at ingenting synes. Kan ihvertfall ikke se at det ligger noe belegg ser, selv om det sikkert gjør det.

Takk for gode svar! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive