ØHN

Helsort Mercedes-Benz W211 E320CDI - ØHN detail

69 innlegg i emnet

Mercedes-Benz

W211 E320CDI

IMG_0247.jpg

Eiere tok kontakt og det ble avtalt en solid ripefjerning utvendig, rens av skinninteriør og motorvask. Dette synes jeg er en fin bil. Med saftig motor og dreiemoment i maskinrommet, er det en solid kjøremaskin. Helsort med lakkode C040 (C for keramisk klarlakk) trenger absolutt litt pleie for å holde seg fin. Vi gikk sammen over bilen ved inspeksjon, og ble enige om en våtrens av tepper også.

Ved ankomst

IMG_9829.jpg

IMG_9830.jpg

Eier har anvist en ripe

IMG_9831.jpg

IMG_9832.jpg

IMG_9833.jpg

IMG_9834.jpg

IMG_9835.jpg

IMG_9836.jpg

IMG_9837.jpg

IMG_9838.jpg

IMG_9839.jpg

IMG_9840.jpg

IMG_9841.jpg

IMG_9842.jpg

IMG_9843.jpg

IMG_9845.jpg

IMG_9846.jpg

Hele bilen inkludert felger ble sauset inn med Prickbort minus taket som var heldekkende panoramaglass.

IMG_9847.jpg

IMG_9848.jpg

Etter 8 - 10 minutter virketid på Prickbort ble skumkanon ladet med ren Bilt-Hamber Autofoam. Blandeskruen helt avstengt.

IMG_9849.jpg

IMG_9850.jpg

IMG_9851.jpg

IMG_9852.jpg

Prickbort og Autofoam tok også greit på felgene, som ikke var så ille i utgangspunktet.

IMG_9853.jpg

IMG_9855.jpg

IMG_9856.jpg

IMG_9857.jpg

Etter første avspyling var det meste av asfalt borte fra felgene, og de fikk nå P21S Power Gel 1:1

IMG_9858.jpg

IMG_9859.jpg

Før jeg tok til med detailkost og Bilt-Hamber SurfexHD 1:5, skumla jeg bilen en gang til. Nå med blandeskruen på kanonen en hel omdreining mot svakere blanding.

IMG_9860.jpg

IMG_9861.jpg

IMG_9862.jpg

IMG_9863.jpg

IMG_9864.jpg

IMG_9865.jpg

IMG_9866.jpg

Etter nok en avspyling og detailkostevask på utilgjengelige steder, var det klart for berøringvask. Zymolsvamp, bøtte med grit og Wolf's Chemicals såpe. Bra saker å vaske med dette.

IMG_9867.jpg

IMG_9868.jpg

IMG_9869.jpg

Favoritt-tørkehåndkle fra Autobahn

IMG_9870.jpg

Klokken er her litt over 22.00 på kvelden og temperaturen ute er også 22 grader. Rett og slett en fantastisk fin sommerkveld. Grundigere felg - og dekkvask ble utsatt til rengjøring etter grovkorrigering. Bilen ble tørket og satt i garasjen for natten.

IMG_9872.jpg

Ved ankomst var bilen fortsatt varm to timer etter stillstand. Verken kjemi som tørker, eller kaldt vann på varm motor er særlig gunstig. Neste dag derimot, var bilen skikkelig avkjølt.

SurfexHD 1:5 ble påført

IMG_9873.jpg

Deretter ren Autofoam fra skumkanon

IMG_9874.jpg

IMG_9875.jpg

IMG_9876.jpg

Etter å ha jobbet inn skum med kost, høytrykkspyling på god avstand og grovtørk med Autobahn Vehicle dryer, ble det slik:

IMG_9877.jpg

IMG_9878.jpg

IMG_9887.jpg

Batteriet er bak på disse bilene. Jeg ladet batteriet fullt første natta, og siden det ikke var ladepunkter i motorrom demonterte jeg deksler og reservehjulbrønn i bagasjerommet for å komme til med lader.

IMG_9888.jpg

IMG_9889.jpg

IMG_9890.jpg

Til å være en sedan, er interiøret ganske fleksibelt hvis man bestiller det som opsjon. På denne var det mulig å f. eks frakte lange gjenstander. Baksetterygg kan felles ned og sitteputer kan løftes for å få flatt gulv. Da er det også mye rart som kan havne innimellom nedimellom etter noen års bruk.

IMG_9891.jpg

Mens jeg holder på med støvsuging av interiør, står bilen på tomgang en god halvtime for å tørke opp skikkelig etter motorvask.

IMG_9893.jpg

Under sittepute i baksete

IMG_9897.jpg

Ferdig støvsugd

IMG_9898.jpg

IMG_9899.jpg

Støvsuger og interiørbørste i kombinasjon fjerner mye rart i friskluftdyser og på trange steder. Jeg bruker normalt begge hendene, men når man skal ta bilde samtidig så...

IMG_9900.jpg

Green clean 1:15, ny interiørbørste fra Meguiar's for anledningen og Star Wars' egen filmhelt; Foma Mimo klar til innsats. Jeg har rent vann på tanken i Mimo og Green Clean i egen lavtrykkskanne. Jeg pleier å påføre Green Clean først, så dusje over lett med vann fra Mimo og jobbe inn med børste. Deretter kombinert suger og påfører jeg vann til såpeskum og møkk ikke vises i munnstykke lenger.

IMG_9901.jpg

IMG_9902.jpg

De 3 neste bildene er av skittenvannstanken etter et par tre fotbrønner. Ingen tvil om at det forsvant litt møkk her.

IMG_9903.jpg

IMG_9904.jpg

IMG_9905.jpg

Skinnsetene ble renset med settet til Swissvax. Her førersetet etter Leather Cleaner. Resten av setene ble renset på samme måte, og tørket med bomullshåndklær rappet på badet. Sjefen i huset leser nok ikke denne tråden, så de blir nok smuglet tilbake på vask uten at det får konsekvenser. Til slutt fikk setene Leather Milk.

IMG_9906.jpg

Green clean og SurfexHD ble brukt inni bagasjelokkåpneren her. Det var helt inngrodd med møkk. Selv om det er automatisk fjernåpner fra førerplass og på nøkkel, er det nå litt triveligere å stikke hånda oppi der hvis man har behovet.

IMG_9907.jpg

Tid for clay. To klumper Meguiar's Mild i burk med varmt vann og ONR 1:40'ish som lube.

IMG_9908.jpg

IMG_9911.jpg

Clay etter en halv bil

IMG_9912.jpg

Gummimatter trengte en vask.

IMG_0157.jpg

SurfexHD 1:5 påført tørre matter som fikk virke helt frem til det begynte å tørke.

IMG_0158.jpg

En grundig HT spyling

IMG_0159.jpg

Mer SurfexHD 1:5 påført og jobbet inn med børste.

IMG_0160.jpg

Etter nok en avspyling, rett på tørking med Autobahn Vehicle dryer

IMG_0162.jpg

Swissvax Pneu påført med tilhørende dekk-kost

IMG_0163.jpg

IMG_0165.jpg

Under gummimattene lå det noen gamle "ripsmatter". Synes jeg burde gi de en rens også, selv om de nok er FUBAR.

IMG_0167.jpg

Foma Mimo klar for nok et oppdrag

IMG_0168.jpg

Green Clean jobbes inn med børste

IMG_0169.jpg

Mimo in action

IMG_0170.jpg

IMG_0171.jpg

IMG_0172.jpg

Ble noe bedre i hvert fall

IMG_0174.jpg

Gummimattene ligger her og trekker inn Pneu. En kjapp runde med mikrofiber når de ble lagt inn i bilen fjernet overflødig produkt.

IMG_0176.jpg

Innvendig vindusvask av panoramatak.

IMG_0178.jpg

Motor ble gått over med mikrofiber og Green Clean

IMG_0180.jpg

IMG_0183.jpg

Etter en del vasking var det klart for måling av lakk. Alle paneler ble målt minst 5 ganger. Resultatet på bildet er representativt for det panelet.

Panser

IMG_9914.jpg

Høyre forskjerm

IMG_9915.jpg

Passasjerdør foran

IMG_9916.jpg

Høyre bakdør

IMG_9917.jpg

Høyre bakskjerm

IMG_9918.jpg

Bagasjelokk

IMG_9919.jpg

Venstre bakskjerm

IMG_9920.jpg

Venstre bakdør

IMG_9921.jpg

Førerdør

IMG_9922.jpg

Venstre forskjerm

IMG_9923.jpg

Pianolakk-list rundt panoramatak. Alt i alt sunne jevne verdier rundt hele bilen. Jeg fant ingen åpenbare tegn på omlakkering.

IMG_9924.jpg

Bakluke under halogen. Slik som dette var lakken på bilen ganske gjennomgående.

IMG_9925.jpg

IMG_9928.jpg

Etter vårtreff på Parts & Retards, ble en flaske Scholl S03Gold med hjem. Jeg var spent på om denne kunne gjøre jobben litt bedre enn Meguiar's MG #105 og #95. Jeg har etterhvert lagt meg til å kjøre samme grovkombo med FlexDA etter at den grøvste jobben er gjort med roterende. Så selv om polishen nå er grov Scholl polish i stedet for de groveste fra Meguiar's, er begge maskiner ladet med samme type Meguiar's Burgunder Soft Buff 1.0.

IMG_9933.jpg

De 5 neste er 50/50 bilder av bagasjeluke etter to runder roterende, og en runde samme kombo med FlexDA.

IMG_9935.jpg

IMG_9939.jpg

Som bildet viser valgte jeg å maskere kanten på bagasjelokket. Stiv burgunderpad og grov polish kan gjøre skade fort. Jeg kjørte samme pad/polish-kombo med FlexDA på kanten.

IMG_9942.jpg

IMG_9951.jpg

IMG_9952.jpg

Jeg ble rett og slett imponert over Scholl S03Gold sin evne til å ta riper.

IMG_9958.jpg

Scholl S03Gold likte jeg veldig godt. Sammenlignet med Meguiar's MG #105 og #95 er S03Gold mer oljete og seigere å buffe av. Jeg synes ikke den støvet noe mer en Meguiar's når jeg avsluttet litt tidligere. Den kutter mye bedre, så 2 runder var gjerne nok, der 105 trengte 4-5 runder med roterende. S03Gold kommer jeg til å handle mer av.

Når det kommer til hvordan Scholl avslutter i forhold til Meguiar's, er det ikke like bra stelt. Min plan om å rydde holos med samme grovkombo funket ikke med S03Gold fant jeg ut når jeg tok en blitz-sjekk. FlexDA og Burgunderpad kombinert med S03Gold lagde ugang det også. Slik det ser ut på bildet under tok jeg ingen sjanse på at MG #205 og gul Soft Buff polish pad ville klare å rydde dette.

IMG_0040.jpg

Så fant jeg ut at det har vært folk med poleringsmaskin på denne tidligere. Jeg tok bilder for å vise at skaden var gammel, med swirls og riper rundt gjennombrenningen, Greit å kunne dokumentere at dette var skjedd før jeg fikk bilen.

IMG_9959.jpg

Her ser en lettere hvor skaden fra maskinpolering var. Ved venstre baklykt.

IMG_9962.jpg

Oppteiping til 50/50 på venstre bakskjerm/C-stolpe

IMG_9963.jpg

De 4 neste bildene er etter 3 runder roterende med burgunderpad og S03Gold.

IMG_9974.jpg

IMG_9978.jpg

IMG_9980.jpg

IMG_9981.jpg

Etterhvert som jeg ble mer kjent med både lakk og S03Gold, viste blitz noe bedre finish.

IMG_0008.jpg

IMG_0011.jpg

De neste 7 bildene viser tilstand på panseret. Der var det litt å ta tak i av swirls og generelle RDS. Fint å ha S03 Gold her.

IMG_0016.jpg

IMG_0017.jpg

IMG_0018.jpg

IMG_0019.jpg

IMG_0021.jpg

IMG_0022.jpg

IMG_0023.jpg

De neste 3 50/50 bildene etter 3 runder burgunder pad og S03Gold på roterende

IMG_0025.jpg

IMG_0026.jpg

IMG_0031.jpg

Forsøk på frihånds 50/50 på høyre bakdør etter S03Gold på roterende

IMG_0047.jpg

På trangere plasser som takbuer etc kjøre jeg liten Scholl bakplate, orange Scholl pad og Scholl S03Gold.

IMG_0055.jpg

Behov for en del maskering på denne bilen.

IMG_0056.jpg

Jeg fikk besøk av OveN og en venn. De var på gjennomreise fra Stavanger og på vei til poleringstreff i Oslo med Whiplash. To Mazda MX5 stod plutselig på gårdsplassen. Det var fint med en pause fra garasjen som var blitt varmere enn i glohaugen. Men et kjapt blikk på bilen min som stod ute nyvasket viste behovet for å holde garasjeportene lukket. Det får heller være varmt å jobbe, enn å slite med mikroriper til enhver tid. Glad jeg ikke er allergisk mot pollen.

IMG_0058.jpg

Med maskering og roterende, hender det at limet i tapen kladder det til. Body Solvent er flott til å fjerne slike innbrente limrester. Også lukter den skikkelig karamell...

IMG_0060.jpg

Limrester etter at roterende blandet seg inn

IMG_0065.jpg

Body Solvent påføres med ei lita NoName spruteflaske

IMG_0063.jpg

Pianolakk på B-stolper var så slitt at det kun var nødvendig med lys fra den ene åpne garasjeporten for å vise 50/50

IMG_0066.jpg

Ja, garasjeporten var åpen for å gi lys til bildet. Jeg måtte krype til korset og lufte litt, pollen eller ikke. Så lenge en drev med grovkorrigering var det ikke helt krise uansett.

IMG_0067.jpg

Løsningen for å rydde holos og ugang etter roterende og S03Gold, ble samme pute med MG #105. Sprer på trinn 1 på FlexDA og trinn 5 på lakk og trinn 4 på plast.

IMG_0069.jpg

Etter #105, burgunder pad og FlexDA begynte glansen å ta seg opp. Venstre forskjerm.

IMG_0071.jpg

IMG_0072.jpg

IMG_0075.jpg

Speil etter FlexDA, burgunder og 105

IMG_0099.jpg

Så fikk bilen ren Autofoam i skumkanon og avspyling med HT for å fjerne polishrester fra grovkorrigering.

IMG_0104.jpg

Noen blitzbilder etter grovkorringering av kurver i panseret. Såpass finish burde gi lett match for MG #205 og gul Meguiar's polishpad som avsluttende steg senere.

IMG_0116.jpg

IMG_0117.jpg

Så var det tid for en grundigere felg - og dekkvask

P21S Power Gel på felger og Espuma Revolution 1:10 på dekk

IMG_0121.jpg

Espuma jobbes inn med børste

IMG_0122.jpg

Ez brush innenfor bakenfor

IMG_0123.jpg

Nanolotus mitt og P21 på fremsiden av felgene. Brukte en felgkost i skruehull etc.

IMG_0125.jpg

Kosesteg til slutt.

IMG_0126.jpg

Et refleksjonsbilde av panser etter MG#205

IMG_0128.jpg

Detail stick og Meguiar's D151

IMG_0136.jpg

Resultatet

IMG_0149.jpg

Pneu på dekk og i hjulbuer

IMG_0154.jpg

IMG_0156.jpg

Som LSP ble det MG#21 påført med hvit Cyclo pad på Dodo Juice DA, med tilhørende liten Supernatural bakplate

IMG_0185.jpg

#21 hazer

IMG_0186.jpg

Ferdigbilder:

IMG_0225.jpg

IMG_0200.jpg

IMG_0217.jpg

IMG_0207.jpg

IMG_0206.jpg

IMG_0221.jpg

IMG_0199.jpg

IMG_0198.jpg

IMG_0195.jpg

IMG_0189.jpg

IMG_0272.jpg

IMG_0259.jpg

IMG_0268.jpg

IMG_0253.jpg

IMG_0269.jpg

IMG_0258.jpg

IMG_0256.jpg

IMG_0263.jpg

IMG_0242.jpg

IMG_0251.jpg

IMG_0250.jpg

IMG_0249.jpg

IMG_0247.jpg

IMG_0246.jpg

IMG_0244.jpg

IMG_0252.jpg

IMG_0240.jpg

IMG_0237.jpg

IMG_0233.jpg

Tid brukt: 33 timer

Takk for oppmerksomheten

79

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den der så helt forferdelig ut. Men nok en gang ble en bil forvandlet til en perle av deg!

Endret av rudilgr
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er Keramisk lakk å arbeide på kontra "vanlig" lakk? Er det noen forskjell egentlig?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Deilig å starte dagen med s&s og kaffe.

Flott resultat, elsker svarte biler når de skinner slik :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahh dette var god underholdning til frokosten. Flott levért Øyvind, cred er en selvfølge!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare og ta av seg hatten for denne jobben du gjorde med bilen min Øyvind !!

Føles og ser ut som en ny bil.

Mvh

Lykkelig eier

Vidar

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Suveren detail og writeup som alltid. Akkurat passe mengde informative bilder og tekst :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok en feiende fin detailers av deg.. og utrolig blanke biler du får til..

Scholl vs Meguiars: S03 tilsvarer det M105? og hva liker du best?

S30 tilsvarer det M205?

Hvilket av disse produktene liker du best?

Kyrre

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som vanlig en helt fantastisk grundig og flott jobb, og en interessant og lærerik beskrivelse!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe god jobb Øyvind.

Imponert over at du klarer dette på 33 timer. Er ikke denne lakken vanvittig hard?

Hvordan synes du MG#21 er? Noen sier at denne ikke har noe serlig god holdbarhet, men ser at du bruker denne på flere jobber.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1stk lykkelig eier:) Den ceramiske lakken er HARD, og jeg ble også overasket når jeg først prøvde 105, og etterpå prøvde s3gpld på samme panser. Men s3 er vel laget for c-lakk?

Kjempejobb!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent som vanlig! :thumbup: Cred er vel fortjent ;)

Godt det ikke bare er jeg som kommer borti maskeringstapen, slik at polishen blander seg med limrester :wacko:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den der så helt forferdelig ut. Men nok en gang ble en bil forvandlet til en perle av deg!

Takk skal du ha, Rudi :)

Hvordan er Keramisk lakk å arbeide på kontra "vanlig" lakk? Er det noen forskjell egentlig?

Den riper seg ganske lett, men kan være en del jobb å fjerne ripene.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget godt utført jobb enda en gang, Øyvind! :thumbup:

Bra bilder og tekst :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Deilig å starte dagen med s&s og kaffe.

Flott resultat, elsker svarte biler når de skinner slik :D

Tusen takk. Her er kaffen akkurat ferdig og klar til inntak. Satt oppe en stund i går og skrev S&S etter utlevering av bilen. :)

Ahh dette var god underholdning til frokosten. Flott levért Øyvind, cred er en selvfølge!!

Det var hyggelig å høre, Simen. Takk :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare og ta av seg hatten for denne jobben du gjorde med bilen min Øyvind !!

Føles og ser ut som en ny bil.

Mvh

Lykkelig eier

Vidar

Tusen takk for tilbakemelding, Vidar. Veldig flott attest å få på detailjobben, fra de som hentet bilen og så den "in real life" ved henting. Hyggelig å treffe dere og gjøre en jobb på bilen deres. :)

Suveren detail og writeup som alltid. Akkurat passe mengde informative bilder og tekst :)

Tusen takk skal du ha, Mighty :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok en feiende fin detailers av deg.. og utrolig blanke biler du får til..

Scholl vs Meguiars: S03 tilsvarer det M105? og hva liker du best?

S30 tilsvarer det M205?

Hvilket av disse produktene liker du best?

Kyrre

Ja, de grove tilsvarer hverandre. Men S03Gold er akkurat så mye bedre i cut som jeg håpet på. Den vil absolutt bli foretrukket på grovjobber heretter. Jeg kuttet riper mye kjappere og effektivt med Scholl. Men for å rydde opp i grovsteget fra S03Gold funket 105 helt ypperlig. 105 gir bedre finish, nesten LSP-klar, på slik lakk som dette.

S30 har jeg kun prøvd et par ganger, så lite sammenligningsgrunnlag med 205. Men de beskrives jo å gjøre samme jobben og begge er non-diminishing. Jeg har funnet en favoritt i 205. :)

Som vanlig en helt fantastisk grundig og flott jobb, og en interessant og lærerik beskrivelse!

Så bra å høre, fint å kunne dele erfaringer. Takk for hyggelige ord :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe god jobb Øyvind.

Imponert over at du klarer dette på 33 timer. Er ikke denne lakken vanvittig hard?

Hvordan synes du MG#21 er? Noen sier at denne ikke har noe serlig god holdbarhet, men ser at du bruker denne på flere jobber.

Jeg har vært rimelig effektiv og jobbet en del med denne de dagene jeg har hatt den. 30 grader i skyggen, garasjen stort sett lukket, under halogenlys. Blir vel omtrent som en kokk på dårlig ventilert kjøkken :P

Lakken er hard, men S03Gold sparte meg for noen timer, samtidig som jeg kunne levere mer ripefjerning på den tilmålte tiden.

Jeg har fått et års holdbarhet/10.000km av #21 på bil som ikke brukes daglig og står ute hele året. Jeg synes den leverer fantastisk glans, finish og dybde. Mulig f. eks Autoglyms Extra Gloss Protection hadde holdt enda lenger, men den ser ikke like bra ut og er grusom å jobbe med i forhold :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1stk lykkelig eier:) Den ceramiske lakken er HARD, og jeg ble også overasket når jeg først prøvde 105, og etterpå prøvde s3gpld på samme panser. Men s3 er vel laget for c-lakk?

Kjempejobb!

Da har vi samme erfaring. :) Jeg har liksom ikke skjønt helt Scholl-detailere som sier slik lakk er grei å jobbe med. ;) Med 105/95 som jeg har brukt så langt er det en nitidig jobb hvis en vil ha vekk det meste av RDS. Jeg har oppfattet det som at 105/205 også er laget for Ceramic Clear.

Henger meg på Mighty her, akkurat passe med bilder og god info. Meget bra jobba!

Mange takk - stas at S&S falt i smak :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent som vanlig! :thumbup: Cred er vel fortjent ;)

Godt det ikke bare er jeg som kommer borti maskeringstapen, slik at polishen blander seg med limrester :wacko:

Takk takk. På så smale lister er eneste alternativ håndpad eller uforsvarlig kantkjøring. Da fjerner jeg heller litt limrester de gangene maskeringstapen gir opp. Meguiar's Body Solvent er suveren, lukter og oppfører seg som en quick detailer, men fjerner lett mye rart på lakken, ikke minst lim. Bare å fjerne ting, tørke av og jobbe videre ;)

Meget godt utført jobb enda en gang, Øyvind! :thumbup:

Bra bilder og tekst :)

Tusen takk :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive