Are G

Tips til parkeringsplass?

Tenker å lage en parkeringsplass her på utsiden hvor det nå er en liten gangsti med belegningsstein og resten gress.

Setter pris på tips på fremgangsmåten her. :)

Hva jeg har sett for meg er noe slikt:

1. Ta bort stein, grave opp området med gress og få dybde rundt 20 cm.

2. Legge fiberduk med subbus 0-6mm (10cm ?)

3. Legge lag med pukk 6-16 mm på toppen av dette

Er det "så enkelt"?

Burde jeg ha hoppetusse (vibratorplate) på subbusen eller vil det ikke være nødvendig ?

Jeg tenker å legge en kant rundt av de gamle steinene, så det er litt skille mellom gresset og grusen.

Legger ved et bilde for å illustrere området

25504uq.jpg

(Hekken skal selvfølgelig åpnes for passasje)

Området er vel kanskje 3,5x6 meter, hvor mye masse vil jeg trenge for dette?

Om noen har noen bedre forslag er dette selvfølgelig interessant.

Har helst lyst til å legge belegningsstein på området men er redd det blir for dyrt og krever en god del mer arbeid.. :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du ønsker å fortsatt ha det litt grønt kan jo dette kanskje være et alternativ:

gress.jpg

Er sikkert det alternativet du har som er minst arbeid. Dersom du ikke har noe imot å klippe plenen da...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har faktisk tenkt på dette tidligere, men som du kanskje ser av prislista er det snakk om godt over 400 kr /m2 og det blir utelukket dessverre, er allerede for dyrt med 119kr/m2 belegningsstein :D

Men takk for tipset :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klipp litt hekk og parker bilen akkurat der du vil, billig og enkelt :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Generelt så er det jo slik at grovere masse (bærelag av ymse slag) skal ligge underst i en slik utfyling for parkering. Ville nok anbefalt at du trauer ut 35-40cm, fiberduk, pukk (16-65mm) med så finere grus på toppen. Da kan du legge asfalt, stein, etc en gang senere. (så slipper man å starte fra grunnen igjen senere)

20cm er kun for gangvei.

-Selvsagt så kommer alt an på hva grunnen bestårt av der du bor. Er hele området fyllt opp av sprengstein, så er det nok med kun 20 cm ned, men er det eks leire så må man ned 40cm.

Maxbo, etc har video/info-sider om hvordan legge eks stein, og hvor underlaget er vist. Vibroplate/hoppetusse er anbefalt på alle lag som legges opp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det er lov å si "hoppetusse på subbusen" i noen sammenheng egentlig.. :P

Utover det syns jeg du burde fjerne hekken, de nydelige steina/hellene som ligger ved søpla di og grave opp hele området på 6x3,5 meter. Lei deg en minigraver så er det gjort i en fei :)

Etter det kan du følge oppskriften fra Hirobofly over her. Grav 30-40cm ned, legg duk, pukk og den grusen du måtte ønske. Jeg gjorde denne jobben hos foreldrene mine ifjor sommer og det ble veldig bra. Gravde opp hele innkjørselen på omtrent 15x10 meter som var dels plen og dels gammel asfalt. La duk over det hele, fylte på med pukk og toppa det hele med sadde og grus.

Perfekt å vaske bil på da vannet forsvinner på et blunk og grusen tørker fort :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å sjekke med kommunen, at du får lov til å flytte/utvide innkjørsel til tomta di, det er regler for hvor stor, og hvor mangen inkjørsler du kan ha, men dette varierer fra kommune til kommune.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive