Dahlsveen

Båtpolering tips?

Hei, jeg har blitt spurt av faren til en god kamerat om å polere seilbåten deres imorges. Båten er en Vindø 50 med hvitt glassfiberskrog. Jeg har ikke polert båt før, men er det noen tips jeg burde ta med meg? Noe jeg må passe ekstra på?

Takker for all input ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør hvertfall ta med deg pågangsmot og detailingglede, for det er MYE skrog på 50 fot... Du kan sikkert regne (50/3)m*1,5m=25m^2 skrogside. Så kommer alt det andre i tillegg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva har du tenkt å bruke av midler? Gelcoat er en del hardere enn lakk så er den matt så må det en de pussing til. Skal du ta den ute i sola ville jeg husket mye vann og godt lag med solkrem :) Hvit båt reflekterer lyset noe veldig

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer selvsagt an på tilstanden til skroget hvor grundig du må gå til verks. Hvis gelcoaten er mye oksidert må du gjerne til med rubbing før du vokser.

Jeg tok min egen båt for noen uker siden, og brukte da Collinite 920 boat cleaner på gul 3M pad (DA-maskin) og buffet deretter av med MF, så la jeg på Collinite Boat wax 925 for hånd, og buffet av med MF. Veldig fornøyd med resultatet, -har ikke prøvd Collinite før, men ble positivt overrasket. Lett å jobbe med og meget flott resultat.

Men først må du selvsagt vaske skrog og overbygg grundig. Jeg brukte Surfex HD i blanding 1:5 som jeg lot virke i 10 - 15 min før jeg la skum på (magifoam 1:10) uten å spyle av Surfexen. Deretter brukte jeg Karcher roterende vaskebørste på HT vaskeren og vasket skroget nedenfra og oppover. Dette var virkelig effektivt. Lenge siden båten min har vært så rein !!! Båten min er 30 fot, jeg vasket en side av gangen. Kanskje lurt å vaske kun noen meter i slengen på seileren, slik at såpen ikke tørker ut før du er ferdig. (kommer selvsagt an på temperatur, vær og vind)

Dersom det etter vasken likevel skulle være flekker, rust-render etc. er det greit å ta disse med Hugos pasta, evt. Ferrobit rustfjerner.

Da er det bare å finne frem maskeringstapen og beskytte fenderlist etc. før du begynner å rense/polere.

Lykke til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok en båt sist helg, der kjørte jeg scholl s3G på gul/bla scholl pad og roterende maskin.

Kjørte over med DA og scoll s30, gul MG pad.

20120518_104854.jpg

20120518_132601.jpg

20120518_182246.jpg

La MG #21 som sealer på denne. Ble behandlet kun over lista da eier ville fikse resten selv.

20120519_162254.jpg

20120519_164113.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør hvertfall ta med deg pågangsmot og detailingglede, for det er MYE skrog på 50 f

ot... Du kan sikkert regne (50/3)m*1,5m=25m^2 skrogside. Så kommer alt det andre i tillegg :)

Heldigvis "bare" 35 fots båt. 50 er seilstørrelsen ;) Men må nok tidlig på for å bli ferdig ja!

Hva har du tenkt å bruke av midler? Gelcoat er en del hardere enn lakk så er den matt så må det en de pussing til. Skal du ta den ute i sola ville jeg husket mye vann og godt lag med solkrem :) Hvit båt reflekterer lyset noe veldig

Har tenkt å bruke Menzerna FG500, roterende maskin og medium/fin pute. Oransj uber tenker jeg. Finishen er blank og ikke matt og den har allerede blitt vasket og rubbet heldigvis! DET er en drittjobb :blink:
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@ Bent: Så du noen spesiell forandring i gelcoaten etter at du gikk over med DA og mildere kombo?

Sliter med å finne noe som kan løfte glansen ennå mer enn det S03G med gul uber/lilla scholl klarer.

Prøvd med både S17 og S30 sammen med sort fin pute fra scholl. Blir bare hollos av det, gikk over med Uber gul og S03G

så forsvant de igjen. Rare greier :unsure: Men eier av båten (far min) er storfornøyd, har gått fra helt matt uten noen refleksjoner

til å bli veldig blank. Blir muligens til at jeg bare legger SV marine voks og sier meg fornøyd.

Til trådstarter, regner med du har holdt på i hele dag med å polere (noe jeg har også, armer røde som tomater!). Om du ikke er ferdig så kan du jo se om det er noen tips i denne tråden jeg lagde for en stund siden :thumbup:

Endret av _€mil_
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg og båteier er ferdigpolert ja. Full av såpe, rubbing, polish og voks;p Båten ble blank og fin uten for mange RDS, men det er jo en 1975 modell med original gelcoat så den har fått endel bank opp igjennom åra!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive