Gå til innhold

Anbefalt produkt til vask av båt!! ;-)


Andresh

Recommended Posts

Daniel R

Polerte en båt her for en stund siden med Scholl S03 og gul rubbing pute...

Funka fett det :)

Når jeg vaska båten brukte jeg Surfex HD, Høytrykk, nanosvampen og vaskehanske :) (samt noe vanslig såpe i bøtta, litt sterk blanding...

Treverk har jeg ikke store erfaringer med, men pusse med grovt papir... forbehandling... lakk eller beis...

Etter hva du velger av lakk/beis har du jo forskjellige forbehandlings metoder...

terpentin

Linolje

osv...

Edit: la til litt info

Endret av Daniel R
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vasker båten omtrent som bilen, de samme produktene kan benyttes.

Dersom den er groete og skitten ved vannlinja kan du stikke på en båtbutikk å kjøpe noe som heter RubX eller ScrubX husker ikke akkurat navnet men er en av de to.

Dette bruker du på en grov svamp (sånn med håndtak).

Du får også noe som heter vannlinjerens som tar det meste, ikke få det på hendene da det inneholder en del saltsyre.

Ang. polering så synes jeg meguiars fiberglass restoration er det beste jeg har prøvd på båt, og jeg har mange båter på samvittigheten. Har ikke prøvd Swissvax marine som LSP enda, men det kommer :)

Treverk kommer litt an på hva slags look du vil ha. Det er populært med "slitt" teak om dagen, altså grått. Jeg synes personlig det er stygt og at olja er det absolutt fineste.

Du pusser ned teaken eller treverket med oscillerende pussemaskin, p240 er fin størrelse på papiret. Du skal bare matte ned overflata og få av bittelitt av det øverste laget for at oljen skal kunne trenge inn.

På jernia har de noe som olje til teak. Husker ikke navnet om det bare er teakolje 1 og 2 eller noe lignende. Kjøp begge to.

Den første legges noen strøk, deretter legges den andre noen strøk over der igjen.

Kjøp med deg små malingsruller i skum, disse er gode å påføre oljen med.

Kalesjen vaskes og imprigneres, du kan benytte Raggtopp, eller så får du tak i imprignering hos en båtrekvisita forretning.

Ser ut som undervannshuset er lakkert på den der, så du kan også kjøpe lakk til undervannshus og gi et par lag.

Bytt zinkanodene, disse skal byttes hvert år!

Bytt også motor og gearolje dersom den har stått vinterlagra med dette. Gammel olje bli sur og danner korrosjon.

Gi motoren en dusj CRC innvendig, se etter korrosjon rundt pakninger.

Kjør fett inn i alle nipler rundt om.

Fett opp styringa dersom det er wire.

Kjør båt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...