rogersolmyr

Peugeot 807 S&S

23 innlegg i emnet

Fikk i oppdrag å ta en salgsshine av en kollegas Peugeot 807. Han hadde hatt denne bilen for salg ganske lenge uten noen form for respons, så muligens en liten oppfriskning av bilen ville gjøre den mer attraktiv?

Jeg fikk bilen hjem i gården 16. mai, og avtalen var at den skulle være klar til levering på jobb mandag 21. mai.

Jeg begynte med å ta et par bilder av bilen slik den var ved levering:

DSC04926.jpg

DSC04927.jpg

Selv om eier faktisk hadde vasket bilen før han leverte bilen til meg var det egentlig bare å sette i gang med en grundig vask etter DCN-metoden.

Begynte med å sause inn dekkene godt med Surfex HD og felgene (kapslene) med Rim7

DSC04930.jpg

Resten av bilen fikk en solid dose med Prickbort.

DSC04933.jpg

DSC04935.jpg

Spylte av dette og satte inn bilen med Surfex HD 1:5 og et lag med skum utenpå dette. I skumkanonen var det en kraftig blanding av Bilt-Hamper Autofoam og NXT.

DSC04937.jpg

Dekken fikk også enda en runde med Surfex HD etter avspylingen av bilen.

DSC04940.jpg

Bilen ble så vasket for hånd med NXT i den ene bøtta og rent vann i den andre (for skylling altså)

DSC04942.jpg

Bilen fikk så stå i ro til over 17. mai. Den dagen ble det ikke tid til å gjøre noe mere. Men 18. mai hadde jeg fri fra jobb, og det første jeg gjorde da var å gåut og sette inn bilen med Iron-X :-)

DSC04945.jpg

Dette fikk virke en god stund før avspyling. Da var det tid for claying. Og det var virkelig nødvendig, for som dere kan se ble det samlet opp ganske så mye grums i leirklumpen. Den så slik ut etter nesten hvert panel....

DSC04948.jpg

Clayingen ble utført utendørs, og bilen ble tørket underveis i denne prosessen. Så var det på tide å kjøre bilen inn i garasjen. Jeg var et øyeblikk redd for at bilen var litt for høy for garasjen, men den frykten viste seg å være helt ubegrunnet.

Etter at bilen var trygt inne i garasjen inspiserte jeg tilstanden på lakken, og tok noen bilder av dette....

DSC04950.jpg

DSC04951.jpg

DSC04952.jpg

DSC04953.jpg

DSC04954.jpg

DSC04957.jpg

Begynte jo å lure på hva i allverden jeg hadde begitt meg ut på her. Og interiøret så ikke så mye bedre ut...

DSC04958.jpg

DSC04960.jpg

DSC04962.jpg

DSC04963.jpg

DSC04964.jpg

Det var imidlertid ikke mye annet å gjøre enn å gyve løs. Begynte med å fylle litt lakk i noen av de værste steinsprutene på panseret. Ble ingen bilder av dette av en eller annen grunn.

Denne lakken måtte jo få tid til å tørke, så derfor begynte jeg med interiøret. Det første jeg gjorde var å ta ut de fem bakerste setene. Det var dagens styrkeøkt for meg. Tunge greier dette. Deretter var det ut med gummimattene.

De fikk seg en grundig vask med Surfex HD 1:5 og børste før avspyling med HT. De ble så hengt til tørk.

DSC04969.jpg

DSC04970.jpg

Så ble gulv og andre paneler støvsugd grundig. Igjen ble kameraet glemt, men så var det igang med rens av setene. Sprayet disse grundig med Greener Cleaner, børstet god med en tekstilbørste og dynket setene med litt vann før jeg sugde opp all møkka....

DSC04973.jpg

Interiøret for øvrig ble også vasket med Greaner Cleaner.

DSC04975.jpg

DSC04977.jpg

Jeg måtte bytte vann i bøtta som ble brukt 3 eller 4 ganger underveis. Veldig mye dritt og lort.... Bilen bar preg av familebruk :-)

DSC04978.jpg

Gummimattene ble satt inn med Swissvax Pneu matt, og det gjorde virkelig en forskjell:

DSC04980.jpg

DSC04981.jpg

Mere seterens. Til og med et forsøk på 50/50...

DSC04982.jpg

DSC04984.jpg

Sluttresultatet på interiøret ble egentlig ganske bra om jeg får si det selv.

DSC04985.jpg

DSC04987.jpg

DSC04989.jpg

DSC04991.jpg

Hele fredagen gikk altså med til interiøret, men lørdag var det lakken som sto for tur.

DSC04993.jpg

DSC04996.jpg

DSC05001.jpg

DSC05004.jpg

Som man kan se, er var det nok å ta tak i. Begynte imidlertid med den kjedelige maskeringsjobben.

DSC05012.jpg

Litt flere bilder av elendigheten.

DSC05016.jpg

DSC05018.jpg

Jeg satte så i gang med poleringsjobben. Jeg testet et par kombinasjoner, men ente opp med å bruke Menzerna Power Finish på en medium Rubbish Boys-pute på roternde maskin, etterfulgt av samme polish på den harde puta på Rupes Bigfoot DA. Testet først med å bruke bare Bigfoot, men den fjernet ikke nok. Tanken da var å korrigere med roterende og fjerne eventuelle hologrammer med Bigfoot. Funket gull.

Noen bilder fra poleringen:

DSC05021.jpg

DSC05024.jpg

DSC05026.jpg

DSC05030.jpg

DSC05032.jpg

DSC05033.jpg

DSC05036.jpg

DSC05039.jpg

DSC05045.jpg

DSC05048.jpg

DSC05051.jpg

Selv om jeg også hadde vasket i dørkarmene på onsdagen, så det ikke så veldig bra ut. Gikk over en ekstra gang med Optimum No Rinse og mikrofiber før jeg polerte for hånd med Meguiars Ultimate Comound:

DSC05058.jpg

DSC05059.jpg

DSC05060.jpg

DSC05062.jpg

Fant også ut at det lå litt rester igjen i gummilistene langs gulvet. Dette ble fjernet med en liten børste og støvsuger.

DSC05065.jpg

DSC05068.jpg

DSC05071.jpg

Motorvask var egentlig ikke en del av avtalen, men jeg sprayet litt Surfex HD på plastikpanelene, tørket av med fuktig mikrofiber før jeg satte inn plastikken med Carpro Perl 1:2.

DSC05076.jpg

Lyktene fikk også en liten oppfriskning...

DSC05079.jpg

Tak stativene (spoilerdesign) ble satt inn med Mothers Alu-polish.

DSC05081.jpg

Poleringsjobben var nå unnagjort og det neste var å fjerne oljerester og polishstøv. Satte bilen inn med Surfex HD 1:3 og skum opp der. Grundig avspyling med HT. Den lille røde fikk også en runde med skumkanonen.

DSC05086.jpg

DSC05090.jpg

DSC05091.jpg

Mens dette virket tok jeg hjulkapslene et tak. Rim7, Surfex HD og Prickbort var ikke spesielt effektivt på disse, men Nanosvampen gjorde susen. Møkka forsvant så lett som bare det...

DSC05095.jpg

DSC05096.jpg

Etter en grundig tørk med diverse tørkehåndklær trillet jeg bilen inn i garasjen igjen, og blåste bort vann som lå mellom lister og i alle kriker og kroker med trykkluft. Det var viktig å få bort alt vann før LSP.

Som LSP (last step protection) valgte jeg denne gangen en forsegling; Menzerna Power Lock. Den var utrolig fin å påføre og veldig lett å buffe bort etterpå.

DSC05100.jpg

Ga også støfangere og lister et strøk eller to med Carpro Perl 1;2. Dekksidene fikk også samme behandling, mens vinduer ble renset med Mothers-vindusvask. Tørket av med Torky-papir. Hjulbrønnene fikk til slutt en dæsj med Bare Bones.DSC05101.jpg

Ferdig! Ut i solen og ta bilder.DSC05103.jpg

DSC05107.jpg

DSC05108.jpg

DSC05111.jpg

DSC05122.jpg

DSC05131.jpg

DSC05133.jpg

Endret av rogersolmyr
35

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble meget bra dette. Må bare få tatt nye bilder til salgsannonsen, før de får tatt bilen i bruk igjen. Fatter ikke at folk kan legge ut slike skitne biler til salgs.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent, bilen må da la seg selge nå vel.. Cred din vei.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det tilstanden på en bil han skulle selge?!? Med bilder av det interiøret?!? Ikke rart han manglet respons da..

Men nå skal det ikke stå på hverken det eller utvendig på bilen! :) Et flott og credverdig resultat!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra utført jobb og et solid løft av bilen generelt. Absolutt credverdig innsats. Nå handler det bare om at selger treffer med riktig pris i markedet - du har levert etter oppgaven, i lange baner. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ble skikkelig fin :) Cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb på stor bil :thumbup:

+cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe stor forbedring av bilenes tilstand, bra jobba og en vellfortjent cred for dette.

Bør bli lettere å få solgt bilen nå.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja blir'n ikke solgt nå, så er det iallefal ikke din skyld! ;) Lækkert :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velfortjent løft av velbrukt bil, Roger :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred for et godt løft, Roger :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget godt resultat, cred er gitt :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice work Roger :)

Forhåpentligvis blir eieren kvitt bilen kjapt nå :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bli mye letter å selge bilen nå! Flott løft ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eieren var i alle fall godt fornøyd, og når det gjelder bilder til annonsen så har jeg tatt noen bilder som han kan bruke om han vil. Håper jo at den blir solgt raskt, men det avhenger jo at han setter prisen fornuftig. Praktisk bil er det i alle fall.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb dette :thumbup: Lakken og interiøret ble utrolig bra! Cred. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempeløft på en sliten og veldig møkkete franskmann.

Cred såklart :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle grønne trykk...

Det jeg selv var spesielt fornøyd med her var kombinasjonen av roterende og DA med samme polish på begge. Roterende for grovere korrigering, og DA for å fjerne kjørespor og hologrammer. Ble en veldig blank og fin avslutning uten minste antydning til spøkelser før LSP. Det er mulig jeg kunne brukt en litt mindre grov pute på DA og oppnådd hologramfri, men enda blankere finish. Må testes på neste bil.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har eieren av bilen lagt ut en annonse på Finn.no, med bildene jeg tok, og dermed også litt Detailersclub.no reklame :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra annonse, men jeg tror kanskje jeg ville tatt noen eksteriørbilder med riktige skilter på... med Shine Happens-skilter lyser det "kriseredning fra DCN" i mine øyne - men jeg håper jeg tar feil og at han får solgt bilen raskt.

Men seriøst: 113kkm og så så den sånn ut i lakken?

Endret av Christer
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive