offroad

Objektiv til Canon 500D

Har hatt ett canon 500D ett års tid nå, å jeg har lyst til å oppgradere litt med nye objektiv. Kunne tenke meg ett vidvinkelobjektiv for fotografering av bil inne i garagen, samt interiørbilder. Hvilken brennvidde egner seg best her? Fisheye blir litt for ekstremt..

Noen som har tips/link til egna objektiv?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM. Får mye skryt og er vel det videste man får til APS-C-kameraer fra Canon.

Koster litt, men du får det du betaler for. :)

Dette tilsvarer HELT tilfeldigvis Canon EF 16-35mm f/2.8 L II USM i brennvidde, men 16-35'en har fast blender over hele zoomområdet, er for fullformatkamera og koster vel 12k om jeg ikke husker helt feil... EF-S 10-22mm har variabel blender og koster 6400 (nypriser). Det dukker opp 10-22'er på bruktmarkedet hos foto.no fra tid til annen til 4-4500 kroner, så det kan være verdt det å spane litt der.

Test av EF-S 10-22mm hos the-digital-picture.com.

Endret av Christer
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fokusproblemene til Sigma lever i beste velgående, men er ikke konsekvente. Det betyr altså at du kan være heldig og få et objektiv som fokuserer riktig, eller det kan fokusere foran eller bak det du egentlig vil ta bilde av. Om det fokuserer feil må det rekalibreres, men det er ikke nødvendigvis gitt at de får det til heller. I tillegg reverse-engineer'er Sigma AF-funksjonen til Canon, så hvis kameraet oppgraderes med ny firmware har du ingen garantier for at objektivet fremdeles fungerer etter oppgraderingen.

Dette gjelder for så vidt også de andre tredjepartsprodusentene av linser.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette gjelder for så vidt også de andre tredjepartsprodusentene av linser.

Så moralen er, kjøp originalt utstyr? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hittil har jeg kun kjøpt Canon utstyr pga snakk om problemer med tredjeparts deler innen foto. Ser ut som jeg må fortsette med det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har har hatt 7 objektiver til canon-hus, 6 sigma og ett tamron, aldri hatt noe tull. :D

Dersom du handler hos en seriøs aktør vil du alltid få byttet feilvare, enten det er canon eller sigma objektiv..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har foreløpig ikke opplevd noen problemer med mitt Sigma 17-70 objektiv. Knallsak forresten! Duger til det meste :) Vet du får det SVINBILLIG på Elkjøp i Tønsberg om du er litt raskt ute ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har foreløpig ikke opplevd noen problemer med mitt Sigma 17-70 objektiv. Knallsak forresten! Duger til det meste :) Vet du får det SVINBILLIG på Elkjøp i Tønsberg om du er litt raskt ute ;)

17-70 erstattet 18-55 som allround-objektiv hos meg. Støtter den anbefalingen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående fokusproblemene til SIgma, så kan jeg skrive under på at jeg har opplevd dette på to av to kjøpte Sigma objektiver og disse var så feil at man ikke engang kunne justeres med mikrokallibreringen på kameraet. Vi snakker om 5-7 cm. ved nærgrensen med en 50mm f/1.4. Dette er helt riv ruskende galt.

MEN!... man kan så klart være heldig, og er man det, så har faktisk Sigma ganske mye bra å by på. Kjøper du det over disk, så kan du teste det ut FØR du legger pengene på bordet.

Noen millimeter med fokusfeil vedrørende front/bak fokus har heller ikke veldig stor betydning på en vidvinkel. Det skal jo ikke være slik, men her er dybdeskarpheten god okke som så dette vil man ikke merke på samme måte. Det er stor forskjell med å fotografere med en 50mm og blender f/1.4 og en vidvinkel ala 10-20mm med mindre blenderåpning.

Hvis Sigmaen er bedre optisk så mener jeg kanskje at 10-20 Sigma bør være verdt et forsøk, men prøv det ut i butikken før du kjøper det, så slipper du alt "maset" i etterkant :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så moralen er, kjøp originalt utstyr? :)

Ja og nei... hvis man får et objektiv som funker som det skal, tar skarpe bilder uten forvrenging og man ikke har planer om å opgradere kamerahuset, så kjør på. Alle seriøse fotobutikker bør lar en prøve objektivet på huset før man legger penger på disken sånn at man får sett om det har problemer av noe slag.

Jeg kjenner mange som har både Sigma, Tamron og Tokina-objektiver og er storfornøyde med dem - alt funker og objektivene gir gode bilder... men man hører jo alltid mest om og fra dem som er misfornøyde. :)

Hvis man skal være 100% trygg på at man får et objektiv som alltid vil virke med Canons kamerahus, så kjøper man Canon og betaler det ekstra for den kompatibilitetssikkerheten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De Sigma som vel har vært verst i det siste med feil fokus er 50/1.4 og 30/1.4. KJøpte selv et 30/1.4. Fikk teste et par objektiv på kameraet. KJøpte det som var minst feil og gikk så på serviceavd med linse og kamera. Dagen etter hentet jeg det ferdig kalibrert.

Feil i fokus er dog langt lettere å se på slike objektiv med så stor lystyrke.

Men det var vidvinkel du skulle ha. Husk at du på slike "må" ha god blitz ellers blir hjørnene mørke.

De alternativer som finnes:

Canon 10-22 - bra linse men koster litt

Sigma 10-20 f3.5 - bra men det er mindre forskjell på kvalitet enn prisen kontra neste linse

Sigma 10-20 f4-5.6 - fungerer bra og har fin pris.

Sigma 8-16 f4.5-5.6 - Meget bra objektiv som start helt på 8. Grunnet buet front kan man ikke bruke filter på det.

Tamron 10-24 f3.5-4.5 - Litt mer soft i kantene enn billigste Sigma men også billigste objektiv.

Tokina 12-24 f4 - Et skarpt og fint objektiv, litt dyrere igjen samt at det starter på 12.

Tokina 11-16 f2.8 - lysterkt og veldig skarpt men koster. Litt lite zoomområde kontra de andre.

Mener de fleste er testet på www.photozone.de

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for mange gode tips her! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tokina 11-16 omtales jo som det beste vidvinkelobjektivet til APS-C-kameraer... Fast blender over hele zoomområdet er ikke feil heller.

Hvis man da har en 17mm/18mm-noe-linse i tillegg er det ikke mye man skal bevege seg for å ha dekket inn de få millimeterne i mellom heller. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive