Jump to content
Sign in to follow this  
webo

mere feil ved vask

Recommended Posts

webo

Hei, jeg er nesten ny her, og fikk en uheldig start.

skulle vaske bilen til kjerringa, den var skikkelig møkkete, gikk på med prickbort, venta noen minutter.

spyla hele bilen med surfex1/5 venta igjen noen minutter, så autofoam.

fikk virke noen minutter, ingenting skulle rekke å tørke. bortsett fra litt knot med sikringen til ht streika litt.

spyla av, og tok ei runde med mf håndvask.

etterpå oppdaget jeg at alle vinduene hadde stygge renn skjolder.

prøvde å gni med pust/dugg, og fettfingre, men dæven det sitter.

noe ble bedre, noe lot seg ikke fjerne.

noe ide hvordan unngå det igjen, og fjernes lettest?

greit med noen råd før jeg bruker en hel dag på dette.

mange takk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Øyvind G

Hvis dette var noe som kom av det du vasket med, så ville jeg prøvd med *likt løser likt* teorien (mao vask bilen på nytt).

Mistenker at dette er noe som har hvert der fra før av. Blir disse sporene nesten borte når ruten er tørr? Ta en titt i tråder som f.eks denne.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

Hei, jeg er nesten ny her, og fikk en uheldig start.

skulle vaske bilen til kjerringa, den var skikkelig møkkete, gikk på med prickbort, venta noen minutter.

spyla hele bilen med surfex1/5 venta igjen noen minutter, så autofoam.

fikk virke noen minutter, ingenting skulle rekke å tørke. bortsett fra litt knot med sikringen til ht streika litt.

spyla av, og tok ei runde med mf håndvask.

etterpå oppdaget jeg at alle vinduene hadde stygge renn skjolder.

prøvde å gni med pust/dugg, og fettfingre, men dæven det sitter.

noe ble bedre, noe lot seg ikke fjerne.

noe ide hvordan unngå det igjen, og fjernes lettest?

greit med noen råd før jeg bruker en hel dag på dette.

mange takk.

Bruk en DA-maskin og en medium polish til å rense vinduene. Alternativt ta det for hånd med en skumpad og forbrukerrens som f. eks Autoglym Paint Renovator.

Share this post


Link to post
Share on other sites
webo

De kom til syne etter at den ble tørr, jeg tørka ikke bilen i går desverre, den var ikke sånn før.

jeg skal prøve deres tips, først en ny vask :-)

takk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Øyvind G

Hvis ikke du tørket, så kan det være kalk fra vannet som du ser (såkaldt waterspot's). Dette kan sitte ganske godt. Får du det ikke vekk med vask og tørk, så må du gjøre som ØHN sier over her. Prøv først men en ruterens. Nanosvamp kan du jo også prøve (hvis du har).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Simen

Det er pga. Surfex HD'en. Når du bruker en såpass sterk blanding kan det fort bli rennemerker desverre. Opplevd det selv og er enig i at det er ekstremt vanskelig å få bort. Er ikke sikkert medium polish og DA er nok en gang, jeg slet med å få det bort med roterende og gul 3M.

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha

Surfex 1:5 er kun nødvendig/fornuftig rett før polering, kan fint blande den 1:20-1:50 til vedlikeholdsvask på vokset bil.

Prikkbort bør kun påføres lakk fra rutene og ned, har også sett at den kan lage litt rennemerker hvis den får tørke.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rolf

Det Simen sier er antaglig rett. Jeg har samme problemet, og måtte til med maskinpolering for å få det bort etter å ha prøvd alt! Surfex, isopropanol, clay osv... SV Cleaner Fluid hadde litt effekt, men måtte nok gnikka meg ihjæl for å få bort alt. Renner dritt fra gummilistene og ned på ruta ved sterk surfex blanding som 1:5. 1:20 går helt fint.

Edited by Rolf

Share this post


Link to post
Share on other sites
jkart

Har også opplevd rennemerker på glass etter sterk Surfex HD. Derfor legger jeg alltid skum over like etterpå.

Share this post


Link to post
Share on other sites
DanielMK

Har opplevd det samme med Surfex. Fekk renninger nedover vindu, og lakk også, med regnbuefarger :wacko: Det var blandet ca 1:5. Seigt og vanskelig å få bort. Måtte over med mildere blanding surfex + handvask for å få has på det. Så har funnet ut at så sterk blanding kun skal til om man skal polere bilen. 1:20 - 1:50 er passelig ved vanlig vask.

Edited by DanielMK

Share this post


Link to post
Share on other sites
webo

Jeg lå våken i går og tenkte det samme, 1/5 var nok unødvendig sterkt, lot det nok virke litt for lenge før skum.

da gjør jeg ikke det igjen, sur lærdom, det var regnbuefarger, og sorte striper, ikke som kalk.

er det mulig å lage en stiky av dette da jeg forstår at flere har gjort samme feil.

eller er det en guide for surfex?

det er umulig å lese seg til alt når bilen skriker etter å bli vasket ;)

takk for hjelpen folkens

Share this post


Link to post
Share on other sites
BChris

Mitt tips: Glass polish. Har god erfaring både med Nanolex og Gtechniq sin glass polish på håndpad/nanosvamp. Fjerner harde vannmerker veldig effektivt. Harde vann merker kommer vel av sur nedbør eller kalk i vannet som "brenner" seg fast inn i rutene. Er VELDIG vanskelig å få vekk, men som sagt, har god erfaring med litt gnikking med glass polish :) Prøvde først medium polish (Gtechniq P1) med maskin, men va faktisk bedre å bruke glasspolish for hånd :) Evt. går det sikkert fint med glasspolish på maskin og :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rolf

Må bare oppdatere litt her.

Var ute å testa litt med Gtechniq G4 Nano Glass Polish, og det funka fjell på rennemerker etter Surfex, slik som trådstarter beskriver.

Mye bedre enn både Swissvax Cleaner Fluid, og maskinpolering.

Brukte påføringspad eller nanosvamp til påføring, og microfiber med en spray glassrens eller nanosvamp til å fjerne igjen.

Så sånn ut før jeg begynte, men tok ikke etterbilder. Borte ble det i allefall!

https://lh6.googleusercontent.com/-SwBQeZp0YAU/T6weofDo_OI/AAAAAAAAA-w/21Q-sh-OPVI/s800/CIMG0773.JPG

Edited by Rolf

Share this post


Link to post
Share on other sites
webo

får bestille den nevnte gtechniq, mista trua på det meste, gnikka med skuresvamp og surfex., gunna på med roterende og noe mild rubbing fra biltema, ikke bra, med noe ble bedre. uhh,

jeg har menzerna pakka, noe forslag til hvem av de graderingene som kan brukes på glass?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rolf

Kan sikkert kjøre på med det groveste, du får ikke kjørespor i glasset akkurat. ;) Men du kan gjerne bruke mildere.

Det du virkelig må passe på er at ruta ikke blir for varm, for da smeller det.

Men jeg vil anbefale på det varmeste å vente til du får G4, bedre å bruke den for hånd enn maskin med polish synes jeg. Mye mer kontroll og mindre rot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Simen

Kjør på med det groveste, men som Rolf sier så pass litt på varme. Men å polere glass er ikke så farlig som folk skal ha det til, er min erfaring. :) Så lenge du jobber med store flater og ikke holder maskinen stille der du polerer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
webo

Denne helga prøvde jeg alle 4 produktene prickbort,surfex 1/*30, iron X, autofoam, separat, dvs HT for hver gang.

Det er virkelig å annbefale denne fremgangsmåten, denne bilen ble mye renere enn å ikke spyle mellom lagene.

så til og med at skummet hadde farge når det rant av bilen. mest imponert over iron-x, brukte den på chrome også, lot den ikke ligge lenge der da. utrolig hvor mye sveve støv som har lagt seg på bilen fra den var ny for 6 år siden. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha

Denne helga prøvde jeg alle 4 produktene prickbort,surfex 1/*30, iron X, autofoam, separat, dvs HT for hver gang.

Det er virkelig å annbefale denne fremgangsmåten, denne bilen ble mye renere enn å ikke spyle mellom lagene.

så til og med at skummet hadde farge når det rant av bilen. mest imponert over iron-x, brukte den på chrome også, lot den ikke ligge lenge der da. utrolig hvor mye sveve støv som har lagt seg på bilen fra den var ny for 6 år siden. :)

Selvfølgelig blir det bedre ;)

Prikkbort påføres som regel først på tørr bil, og vil fungere som en barriere hvis man peiser på med masse produkter oppå der igjen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
webo

helt logisk faktisk ;)

Selvfølgelig blir det bedre ;)

Prikkbort påføres som regel først på tørr bil, og vil fungere som en barriere hvis man peiser på med masse produkter oppå der igjen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...