webo

mere feil ved vask

30 innlegg i emnet

Hei, jeg er nesten ny her, og fikk en uheldig start.

skulle vaske bilen til kjerringa, den var skikkelig møkkete, gikk på med prickbort, venta noen minutter.

spyla hele bilen med surfex1/5 venta igjen noen minutter, så autofoam.

fikk virke noen minutter, ingenting skulle rekke å tørke. bortsett fra litt knot med sikringen til ht streika litt.

spyla av, og tok ei runde med mf håndvask.

etterpå oppdaget jeg at alle vinduene hadde stygge renn skjolder.

prøvde å gni med pust/dugg, og fettfingre, men dæven det sitter.

noe ble bedre, noe lot seg ikke fjerne.

noe ide hvordan unngå det igjen, og fjernes lettest?

greit med noen råd før jeg bruker en hel dag på dette.

mange takk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis dette var noe som kom av det du vasket med, så ville jeg prøvd med *likt løser likt* teorien (mao vask bilen på nytt).

Mistenker at dette er noe som har hvert der fra før av. Blir disse sporene nesten borte når ruten er tørr? Ta en titt i tråder som f.eks denne.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, jeg er nesten ny her, og fikk en uheldig start.

skulle vaske bilen til kjerringa, den var skikkelig møkkete, gikk på med prickbort, venta noen minutter.

spyla hele bilen med surfex1/5 venta igjen noen minutter, så autofoam.

fikk virke noen minutter, ingenting skulle rekke å tørke. bortsett fra litt knot med sikringen til ht streika litt.

spyla av, og tok ei runde med mf håndvask.

etterpå oppdaget jeg at alle vinduene hadde stygge renn skjolder.

prøvde å gni med pust/dugg, og fettfingre, men dæven det sitter.

noe ble bedre, noe lot seg ikke fjerne.

noe ide hvordan unngå det igjen, og fjernes lettest?

greit med noen råd før jeg bruker en hel dag på dette.

mange takk.

Bruk en DA-maskin og en medium polish til å rense vinduene. Alternativt ta det for hånd med en skumpad og forbrukerrens som f. eks Autoglym Paint Renovator.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De kom til syne etter at den ble tørr, jeg tørka ikke bilen i går desverre, den var ikke sånn før.

jeg skal prøve deres tips, først en ny vask :-)

takk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis ikke du tørket, så kan det være kalk fra vannet som du ser (såkaldt waterspot's). Dette kan sitte ganske godt. Får du det ikke vekk med vask og tørk, så må du gjøre som ØHN sier over her. Prøv først men en ruterens. Nanosvamp kan du jo også prøve (hvis du har).

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er pga. Surfex HD'en. Når du bruker en såpass sterk blanding kan det fort bli rennemerker desverre. Opplevd det selv og er enig i at det er ekstremt vanskelig å få bort. Er ikke sikkert medium polish og DA er nok en gang, jeg slet med å få det bort med roterende og gul 3M.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex 1:5 er kun nødvendig/fornuftig rett før polering, kan fint blande den 1:20-1:50 til vedlikeholdsvask på vokset bil.

Prikkbort bør kun påføres lakk fra rutene og ned, har også sett at den kan lage litt rennemerker hvis den får tørke.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det Simen sier er antaglig rett. Jeg har samme problemet, og måtte til med maskinpolering for å få det bort etter å ha prøvd alt! Surfex, isopropanol, clay osv... SV Cleaner Fluid hadde litt effekt, men måtte nok gnikka meg ihjæl for å få bort alt. Renner dritt fra gummilistene og ned på ruta ved sterk surfex blanding som 1:5. 1:20 går helt fint.

Endret av Rolf
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også opplevd rennemerker på glass etter sterk Surfex HD. Derfor legger jeg alltid skum over like etterpå.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har opplevd det samme med Surfex. Fekk renninger nedover vindu, og lakk også, med regnbuefarger :wacko: Det var blandet ca 1:5. Seigt og vanskelig å få bort. Måtte over med mildere blanding surfex + handvask for å få has på det. Så har funnet ut at så sterk blanding kun skal til om man skal polere bilen. 1:20 - 1:50 er passelig ved vanlig vask.

Endret av DanielMK
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lå våken i går og tenkte det samme, 1/5 var nok unødvendig sterkt, lot det nok virke litt for lenge før skum.

da gjør jeg ikke det igjen, sur lærdom, det var regnbuefarger, og sorte striper, ikke som kalk.

er det mulig å lage en stiky av dette da jeg forstår at flere har gjort samme feil.

eller er det en guide for surfex?

det er umulig å lese seg til alt når bilen skriker etter å bli vasket ;)

takk for hjelpen folkens

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt tips: Glass polish. Har god erfaring både med Nanolex og Gtechniq sin glass polish på håndpad/nanosvamp. Fjerner harde vannmerker veldig effektivt. Harde vann merker kommer vel av sur nedbør eller kalk i vannet som "brenner" seg fast inn i rutene. Er VELDIG vanskelig å få vekk, men som sagt, har god erfaring med litt gnikking med glass polish :) Prøvde først medium polish (Gtechniq P1) med maskin, men va faktisk bedre å bruke glasspolish for hånd :) Evt. går det sikkert fint med glasspolish på maskin og :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare oppdatere litt her.

Var ute å testa litt med Gtechniq G4 Nano Glass Polish, og det funka fjell på rennemerker etter Surfex, slik som trådstarter beskriver.

Mye bedre enn både Swissvax Cleaner Fluid, og maskinpolering.

Brukte påføringspad eller nanosvamp til påføring, og microfiber med en spray glassrens eller nanosvamp til å fjerne igjen.

Så sånn ut før jeg begynte, men tok ikke etterbilder. Borte ble det i allefall!

https://lh6.googleusercontent.com/-SwBQeZp0YAU/T6weofDo_OI/AAAAAAAAA-w/21Q-sh-OPVI/s800/CIMG0773.JPG

Endret av Rolf
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får bestille den nevnte gtechniq, mista trua på det meste, gnikka med skuresvamp og surfex., gunna på med roterende og noe mild rubbing fra biltema, ikke bra, med noe ble bedre. uhh,

jeg har menzerna pakka, noe forslag til hvem av de graderingene som kan brukes på glass?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan sikkert kjøre på med det groveste, du får ikke kjørespor i glasset akkurat. ;) Men du kan gjerne bruke mildere.

Det du virkelig må passe på er at ruta ikke blir for varm, for da smeller det.

Men jeg vil anbefale på det varmeste å vente til du får G4, bedre å bruke den for hånd enn maskin med polish synes jeg. Mye mer kontroll og mindre rot.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør på med det groveste, men som Rolf sier så pass litt på varme. Men å polere glass er ikke så farlig som folk skal ha det til, er min erfaring. :) Så lenge du jobber med store flater og ikke holder maskinen stille der du polerer.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

G4 kjøpes :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne helga prøvde jeg alle 4 produktene prickbort,surfex 1/*30, iron X, autofoam, separat, dvs HT for hver gang.

Det er virkelig å annbefale denne fremgangsmåten, denne bilen ble mye renere enn å ikke spyle mellom lagene.

så til og med at skummet hadde farge når det rant av bilen. mest imponert over iron-x, brukte den på chrome også, lot den ikke ligge lenge der da. utrolig hvor mye sveve støv som har lagt seg på bilen fra den var ny for 6 år siden. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne helga prøvde jeg alle 4 produktene prickbort,surfex 1/*30, iron X, autofoam, separat, dvs HT for hver gang.

Det er virkelig å annbefale denne fremgangsmåten, denne bilen ble mye renere enn å ikke spyle mellom lagene.

så til og med at skummet hadde farge når det rant av bilen. mest imponert over iron-x, brukte den på chrome også, lot den ikke ligge lenge der da. utrolig hvor mye sveve støv som har lagt seg på bilen fra den var ny for 6 år siden. :)

Selvfølgelig blir det bedre ;)

Prikkbort påføres som regel først på tørr bil, og vil fungere som en barriere hvis man peiser på med masse produkter oppå der igjen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

helt logisk faktisk ;)

Selvfølgelig blir det bedre ;)

Prikkbort påføres som regel først på tørr bil, og vil fungere som en barriere hvis man peiser på med masse produkter oppå der igjen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive